Eagles may soar, but weasels don't get sucked into jet engines
Mijn SSD is van 05/2010
Ik zou eens een andere benchmark willen zien, verder zeg je Gen1, dus echt de eerste, niet de voorloper van de huidige 3xx reeks? Het probleem met die ssd's is dat ze geen trim ondersteunen en dus na verloop van tijd trager worden.
Maar heb je al eens de Intel SSD toolbox gebruikt, om daar de optimizer mee te runnen? Dus dat de geheugen blokken worden vrijgemaakt die niet worden gebruikt en dus de write snelheid worden verbeterd.
Gen 1 is de 50 nm zonder Trim dus toolbox kan niet...
Edit:
Secure erase is inderdaad ook een goed idee, destructief, maar brengt de drive wel terug naar factory default speeds
[ Voor 25% gewijzigd door Swordlord op 29-08-2011 22:12 ]
Je hebt HD Tune alleen read laten doen.Erw schreef op maandag 29 augustus 2011 @ 21:57:
[afbeelding]
Dit ziet er al weer beter uit? is ATTO een slechte benchmark??
Mijn 1st gen X25-M 80GB had ook last van trage writes, heb toen een ATA secure erase gedaan. Daarna was ie weer als nieuw.
Werkt dat ook op de 1st gen? Lijkt me niet, aangezien deze geen TRIM-ondersteuning heeft.Swordlord schreef op maandag 29 augustus 2011 @ 22:01:
Dat is de lees snelheid, bij ATTO was te zien dat lees snelheid in orde was...
Maar heb je al eens de Intel SSD toolbox gebruikt, om daar de optimizer mee te runnen? Dus dat de geheugen blokken worden vrijgemaakt die niet worden gebruikt en dus de write snelheid worden verbeterd.
[ Voor 33% gewijzigd door Kanarie op 29-08-2011 22:02 ]
We're trapped in the belly of this horrible machine. And the machine is bleeding to death.
Nope, toch niet.
[ Voor 14% gewijzigd door job op 29-08-2011 22:16 ]
nee dus...job schreef op maandag 29 augustus 2011 @ 22:07:
Je moet juist de ssd toolbox gebruiken omdat er geen trim ondersteuning is.
http://download.intel.com...intel_ssd_toolbox_fqa.pdf
Gezien ik direct ook maar fact checking doe voor men eigen wijsheid bij te brengen...Q2: Can I use the Intel® Solid-State Drive Toolbox to run the Intel SSD Optimizer (Trim) on my Intel X25-M/E and X18-M 50nm (black case) SSD or a non-Intel SSD?
A2: No, the Intel® Solid-State Drive Toolbox Optimizer tool will only work on an Intel X25-M or X18-M 34nm(silver case) SSD. However, the Intel SSD Toolbox can be used to report the health (S.M.A.R.T) of any SATA HDD or SSD. That said, those S.M.A.R.T. attributes that are manufacturer specific will only display the attribute number and values. Further explanations for other manufacturers drive attributes will need to be obtained from their respective websites.
Secure erase is de enige optie dus als de drive terug naar frisjes moet.
@Erw, draai de Crystal Disk Benchmark(1 run van 100 MB) en vergelijk dan eens met de specificaties die intel geeft.
Als het goed is, is dat 250 MB/s lezen en 70 MB/s schrijven. maar wat ik zo kan zien uit ATTO, zal dit niet zo veel gaan verschillen.
[ Voor 16% gewijzigd door Swordlord op 29-08-2011 22:22 ]
Ik weet alweer hoe het zit: Je moet de toolbox gebruiken als je intel ssd trim ondersteund (2e gen), maar je os/chipset niet.
In elk geval, de schrijfsnelheid is bij de intel schijven gewoon niet zo heel hoog. Maar dat maakt niet uit aangezien dat niet het belangrijkste is. Gewoon lekker gebruiken, of als de schrijfsnelheid zo belangrijk is een recente ssd kopen ipv van zo'n "oudje".
[ Voor 35% gewijzigd door job op 29-08-2011 22:17 ]
Ik raad je aan toch eens de huisregels door te nemen en wat meer eigen initiatief te tonen bij een volgend topic dat je opend, dit topic gaat in iedergeval op slot.
Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/
Dit topic is gesloten.
![]()