Toon posts:

Te veel bas in huidige setup, hoe aan te passen?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hi all,

Allereerst de huidige situatie:
Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/7530924/huidigesetup.jpg

De bovenbuurman komt iets wat te vaak te klagen dat de bass te veel doordreunt (ondanks dat de subwoofer op zeer minimaal staat). Nu is zo'n set idd ietswat overkill voor deze ruimte en zijn deze huizen niet erg goed geisoleerd (alles wat ons scheid is 30cm beton).

Nu wil ik de subwoofer de deur uit gooien en de satelites vervangen door speakers met wat meer bass er in. Echter mogen deze maximaal 55cm hoog zijn omdat ze anders niet boven de deuren kunnen hangen aan de linker kant van de kamer. Of moet ik de speakers verplaatsen naar het midden van de kamer? (zodat ze dus 4kant komen te hangen).

Welke speakers komen het beste uit in mijn situatie? Kan namelijk geen enkele vinden waarbij de grote max 55cm is en een review er bij is qua geluid...

• TerraGuy
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-06-2023

TerraGuy

The weirdo with the beard

On a sidenote: het meeste geluid gaat via contactoppervlakken naar de buren toe. Een eindje van de muur af of een stuk isolatiemateriaal ertussen en niet te vergeten een flink dik stuk rubber/stof eronder scheelt al erg.

Als je een beetje op goede voet staat met je buren kun je gewoon wat testen uitvoeren wat goed werkt. :)

Iedereen kan gelijk hebben, allemaal tegelijk. Dat heb je met quantum.

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 03:04

FeaR

In GoT we trust

Subwoofer op iets als een Auralex Gramma of Subdude (HD) zetten zou het doordreunen al een stuk moeten verminderen aangezien deze apparaten de subwoofer ontkoppelen. Je zou ook een dikke plaat graniet neer kunnen leggen en dan de subwoofer daar aan koppelen, dat zou het doordreunen ook wat moeten verminderen.

Met een maximale hoogte van 55 centimeter zou ik eens kijken naar monitoren. Meer dan genoeg keuze op dat gebied en er zijn ook monitoren met redelijk wat weergave van laag.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-01 18:26
FeaR schreef op maandag 29 augustus 2011 @ 19:13:
Subwoofer op iets als een Auralex Gramma of Subdude (HD) zetten zou het doordreunen al een stuk moeten verminderen aangezien deze apparaten de subwoofer ontkoppelen. Je zou ook een dikke plaat graniet neer kunnen leggen en dan de subwoofer daar aan koppelen, dat zou het doordreunen ook wat moeten verminderen.
Ook voor de bovenbuurman? Beneden zou ik me kunnen voorstellen...

Verwijderd

Topicstarter
Subwoofer staat op de grond op rubberen poten en de bovenburen (woon op begaande grond, dus geen onderburen) klagen.

• TerraGuy

TerraGuy

En hij staat ook niet tegen de muur aan dus? Ik woon ook in een redelijk gehorig huis (als de onderburen hard praten hoor ik ze), maar qua muziek moeten ze het wel echt hard hebben staan wil ik daar last van hebben.

Verwijderd

Topicstarter
Staat +/- 10cm van de muur af, wel zitten de bassgaten aan de achterkant. Buren aan de zijkanten van me klagen trouwens niet.

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:04

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Hmm, een bovenbuurman die last heeft van je bass? Dat is wel heel apart :S

Als je alles vrij van de muren hebt staan en het op rubberenpootjes staat lijkt het mij sterk dat het zo storend naar boven draagt?

Of ligt hij met zijn oren op de grond ofzo? Zou je het eens kunnen testen zelf? (dus ff wat bass opzetten en boven bij hem gaan luisteren)

Xbox Live ID:Notna8310

Verwijderd

Topicstarter
Schijnbaar goed gehoor, ikzelf hoor amper (heel licht hoorbaar) bass. Bij de buren hier naast is het beter te horen maar hij geeft aan er geen last van te hebben.

Verwijderd

Soms ligt dat aan de ruimte. Zo hoor ik in mijn woonkamer minder trilling van de bass dan op het toilet. Ga anders zelf eens een keer bij hem luisteren, misschien trilt er bij hem in huis iets en kan hij zijn probleem oplossen.

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:25
Misschien eens muziek opzetten en vragen of je even bij je buurman mag komen luisteren?

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Je kan je set weg doen en twee boekenplankspeakers nemen, die hebben wat meer midbas en minder diepe bas. Klinkt wat minder mooi maar zo heeft je buurman er wel minder last van.

[ Voor 20% gewijzigd door TBTL op 29-08-2011 20:18 ]

Verwijderd

Topicstarter
GermanPivo schreef op maandag 29 augustus 2011 @ 19:38:
Misschien eens muziek opzetten en vragen of je even bij je buurman mag komen luisteren?
Al gedaan, tis heel lichtelijk te horen.
Verwijderd schreef op maandag 29 augustus 2011 @ 19:35:
Soms ligt dat aan de ruimte. Zo hoor ik in mijn woonkamer minder trilling van de bass dan op het toilet. Ga anders zelf eens een keer bij hem luisteren, misschien trilt er bij hem in huis iets en kan hij zijn probleem oplossen.
Meubels resoneren niet mee
TBTL schreef op maandag 29 augustus 2011 @ 20:18:
Je kan je set weg doen en twee boekenplankspeakers nemen, die hebben wat meer midbas en minder diepe bas. Klinkt wat minder mooi maar zo heeft je buurman er wel minder last van.
Dat is de bedoeling, maar dan wel 5.0 :) Echter goede <55cm monitoren/boekenplankspeakers (whatever you call it) zijn moeilijk te vinden!

• TBTL
  • Niet online
Wat hoor je eigenlijk bij de buurman, is dat meer de 'kick' van de bas of meer de 'dreun'?

Verwijderd

Topicstarter
Wat is het verschil tussen de kick en wat is de dreun? Waar ik het vooral hoor is als bij dubstep de drop komt (YouTube: SKRILLEX - Scary Monsters And Nice Sprites - YouTube op 00:41)

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09-2025

millman

6708Mhz @ -185c

Dan kom je al gauw uit bij actieve studio monitoring, Mackie/genelec/Adam. Helaas heb je dan ook weer een pro audiokaart nodig met 6x xlr of balanced uit. Met een Emu 1616 (m) zit je al snel aan de 350 euro, setje mackies 500/st en dan nog je surround speakers. heb je wel boekenplank formaat, maar minder dan 16-1700 euro gaat t niet kosten...

Edit: Tja, als je skrillex draait, dat gaat door merg en been... >:)

[ Voor 9% gewijzigd door millman op 29-08-2011 20:35 ]

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Verwijderd

Topicstarter
Millman: Is dat goed of slecht? ;) 18/11 @ paradiso ;)

Valt het niet wat goedkoper te doen? (<500)

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 03:04

FeaR

In GoT we trust

Verwijderd schreef op maandag 29 augustus 2011 @ 20:26:
Echter goede <55cm monitoren/boekenplankspeakers (whatever you call it) zijn moeilijk te vinden!
Dat valt toch wel mee? Elk merk heeft van elke serie wel een boekenplankmodel en die zijn ruim onder de 55 centimeter.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• TBTL
  • Niet online
Ik bedoelde met kick dat de frequenties waar de buurman last van heeft rond de 100 - 150Hz liggen en met de dreun onder de ~80Hz.

Heb de drop ff met de spectrum analyzer bekeken (met Audacity). De hardste tonen liggen rond de 50Hz, voor de rest is er redelijk weinig bas. Als je nu kleinere speakers neemt die die 50Hz niet goed kunnen weergeven blijft er dus geen bas over.

[ Voor 62% gewijzigd door TBTL op 29-08-2011 21:02 ]

• yzx
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 30-01 15:07

yzx

Verwijderd schreef op maandag 29 augustus 2011 @ 20:33:
Wat is het verschil tussen de kick en wat is de dreun? Waar ik het vooral hoor is als bij dubstep de drop komt (YouTube: SKRILLEX - Scary Monsters And Nice Sprites - YouTube op 00:41)
heb de bass naast mijnn voeten staan en voel hem niet zo echt trillen bij dat liedje probeer eens een basstest ;)
http://www.youtube.com/watch?v=ylCji8rf7VI

Ik zelf had zo een probleem met de buur en had bass 30 cm van de muur op een houten plank gelecht ( dus in mijn bureau gezet ) en een rubbere mat onder (+- 2cm dik) :P nu klaagt de buurvrouw alleen nog over het volume maar niet meer van trillingen etc

Cubism - human V2 heeft wat leuke bass en is dubstep, maar DNB is wat leuker voor de bass

[ Voor 6% gewijzigd door yzx op 29-08-2011 21:07 ]

Hey, waar is Perry? III Hoezo Mentos verslaving ? III

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Ultieme bas test voor het hele gebouw?

James Blake - Limit To Your Love

[ Voor 21% gewijzigd door hardware-lover op 29-08-2011 21:24 ]

Testing, one, two ...

• TerraGuy

TerraGuy

Een basreflex richting de muur kan nog steeds prima omhoog gaan hoor. :) Mijn zijburen hoor ik nooit, mijn onderburen vrij goed.

• Ossi
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 15:50
Kijk eens naar Wharfedale Diamond 10.1 of 10.2
Ook kef heeft leuke boekenplank modellen.

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 17:25
kijk evt. ook eens naar de Mordaunt Short Aviano 1, de 1 XR of de 2.. zijn ook leuke modellen (vind ik, heb ze zelf ook aangesloten op een Pioneer VSX-920K) en bevallen me best.. ook de bas klinkt wel goed vanuit die speakers vind ik.. ok het is geen sub natuurlijk.. maar probeer die ook eens te bekijken/beluisteren

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Verwijderd

Of een fatsoenlijke sub? Heb een huisgenootje met een matig 2.1 setje. Als daar muziek uit speelt dreunt het hele huis. Als ik met mijn sub + fronts op belachelijke niveau's speel is er voldoende laag, maar dreunt het niet. Probeer eens een andere sub.(eentje lenen van een vriend)

• kaos001
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 05-09-2025
millman schreef op maandag 29 augustus 2011 @ 20:34:
Dan kom je al gauw uit bij actieve studio monitoring, Mackie/genelec/Adam. Helaas heb je dan ook weer een pro audiokaart nodig met 6x xlr of balanced uit. Met een Emu 1616 (m) zit je al snel aan de 350 euro, setje mackies 500/st en dan nog je surround speakers. heb je wel boekenplank formaat, maar minder dan 16-1700 euro gaat t niet kosten...

Edit: Tja, als je skrillex draait, dat gaat door merg en been... >:)
No offence, maar waarom zou je nearfield studio monitoren die gemaakt zijn voor monitoring op korte afstand gebruiken in een kamer voor films/muziek etc. Complete onzin als je het mij vraagt.

Soundcloud

• lexi
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-01 20:20
Blijkbaar ontstaat er een staande golf tegen je plafond. Probeer eens de reflexpoort af te stoppen met een bundel sokken. De karakteristiek van je sub zal hierdoor veranderen, hij zal waarschijnlijk wat minder laag gaan. Ik heb een Mordaunt-Short MS-308 subje en die was nogal boenkerig (is ook een goedkoop ding), daar heb ik de reflexpoort ook van dicht gemaakt en het klinkt nu wat soepeler.

Verwijderd

Topicstarter
lexi schreef op dinsdag 30 augustus 2011 @ 11:39:
Blijkbaar ontstaat er een staande golf tegen je plafond. Probeer eens de reflexpoort af te stoppen met een bundel sokken. De karakteristiek van je sub zal hierdoor veranderen, hij zal waarschijnlijk wat minder laag gaan. Ik heb een Mordaunt-Short MS-308 subje en die was nogal boenkerig (is ook een goedkoop ding), daar heb ik de reflexpoort ook van dicht gemaakt en het klinkt nu wat soepeler.
Is er niet iets minder houtje-toutje oplossing? (bijv door een plaat tegen de muur te zetten ipv sokken in de bassport.
Daar waren de buurtjes denk ik niet blij mee rond 1uur snachts. Hoorde eerlijk gezecht op de orginele stand geen bass, totdat ik de subwoofer open draaide en de kaarsen doofden! Snap dus eerlijk gezecht niet waarom de bovenbuurman loop te klagen gezien de zijkanten geen klachten hebben en pas zodra ik de settings verander er een merkbaar verschil is. Waarschijnlijk heb ik dus last van de welbekende discodip. (wat je helaas al te snel oploopt als je 3x per week uitgaat)

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

Iedereen die m'n XTZ 99.26 monitoren voor het eerst hoort verbaast zich erover dat de subwoofer niet aan staat.
Die geven een erg strak en diep laag, zeker voor een monitor luidspreker.

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

• Beempje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 29-11-2025

• lexi
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-01 20:20
Verwijderd schreef op woensdag 31 augustus 2011 @ 00:59:
[...]
Is er niet iets minder houtje-toutje oplossing? (bijv door een plaat tegen de muur te zetten ipv sokken in de bassport.
[...]
.... Snap dus eerlijk gezecht niet waarom de bovenbuurman loop te klagen gezien de zijkanten geen klachten hebben en pas zodra ik de settings verander er een merkbaar verschil is....
Het is misschien houtje-touwtje, maar probeer het gewoon eens. Werkt het, dan kun je de subwoofer openen en modden met schuim in de baspoort. Het gaat ook niet om de tonen en de lucht die tegen de muur komen, maar om het daadwerkelijk aanpassen van de frequentie respons van de subwoofer. De XTZ subwoofers worden bijvoorbeeld standaard met pluggen geleverd om de baspoorten naar wens te dichten.

Om na te gaan of die sok gaat helpen moet je eens muziek aanzetten en op een trap gaan staan zodat je je hoofd tegen het plafond kunt leggen. Als er inderdaad een staande golf is dan zul je daar een veel hoger volume bas horen. Beetje uitproberen op verschillende plaatsen en met of zonder sok. Misschien is het op bepaalde plaatsen erger en kun je door verplaatsing van de subwoofer t.o.v. de meubels nog wat veranderen.

En anders geld uit gaan geven voor nieuwe speakers. Al ga je die (geloof ik) dan weer tegen het plafond hangen boven de deur en kan dat ook weer problemen gaan geven......

[ Voor 9% gewijzigd door lexi op 31-08-2011 16:11 ]

• EricDH
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 01:04
Heb je, door de vorm van de kamer, niet verschrikkelijk last van staande golven (pieken en dalen)? Misschien is een Antimode een oplossing?
Pagina: 1