Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahman
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12-09 23:45
Ik geloof dat mijn Samsung LE 40A556 van 3,5 jaar oud het begeven heeft. Hij gaat niet meer aan. Het power lampje knippert en er komt uit de zelfde hoek een raar fluitend en tikkend geluid. Ik heb de spanning er al een tijd afgehaald, maar dit maakt niets uit. Hij reageert nog wel op de afstandsbediening, het powerlampje knippert dan even snel maar er gebeurt niets.
De problemen begonnen een paar dagen geleden al, toen ging de tv niet meer normaal aan, na een paar keer de spanning eraf te halen en er weer op te zetten ging de boel uiteindelijk wel weer aan, maar ook dat helpt nu niet meer.
Filmpje ter illustratie: YouTube: Defecte samsung 40A556 - YouTube

Wat zou dit kunnen zijn en is het de moeite hiervoor een monteur langs te laten komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14-09 19:59

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Dat klinkt als een voeding met kapotte elco`s (vooral omdat die na enkele keren starten nog wel aangang, dan bouwt de spanning nog nèt op).

Dit is een vergelijkbare situatie http://www.ccl-la.com/blo...the-samsung-940mw-lcd-tv/

Aangezien je tv 3.5 jaar oud is (en economisch afgeschreven, reparatie gaat misschien meer kosten dan een nieuw toestel) is het wellicht een mooie gelegenheid het ding zelf open te schroeven en zelf alle elco`s te vervangen. Dan kun je voor max 15/20 euro klaar zijn. :)

Een kapotte elco herken je aan zo`n geluid + ze staan vaak erg bol aan de bovenkant (rond/geknapt/smurrie/hoekje uistekend), terwijl ze eigenlijk plat horen te zijn.

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahman
Michael Knight schreef op maandag 29 augustus 2011 @ 21:14:
Dat klinkt als een voeding met kapotte elco`s (vooral omdat die na enkele keren starten nog wel aangang, dan bouwt de spanning nog nèt op).

Dit is een vergelijkbare situatie http://www.ccl-la.com/blo...the-samsung-940mw-lcd-tv/

Aangezien je tv 3.5 jaar oud is (en economisch afgeschreven, reparatie gaat misschien meer kosten dan een nieuw toestel) is het wellicht een mooie gelegenheid het ding zelf open te schroeven en zelf alle elco`s te vervangen. Dan kun je voor max 15/20 euro klaar zijn. :)

Een kapotte elco herken je aan zo`n geluid + ze staan vaak erg bol aan de bovenkant (rond/geknapt/smurrie/hoekje uistekend), terwijl ze eigenlijk plat horen te zijn.
Ik heb de TV open gemaakt en de voeding verwijdert. Het ziet er allemaal wel ok uit, met uitzondering van 2 elco's. Deze zijn ietwat bol aan de bovenkant, maar ik moest goed zoeken om het te zien. Zijn deze 2 te bol en dus defect?

Afbeeldingslocatie: http://img163.imageshack.us/img163/7177/kaputthump.jpg

Ik ben verder een nono als het gaat om solderen, is dit te doen voor een onervaren soldeerder, hoe haal ik bijvoorbeeld de defecte eraf zonder de overige los te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warcow
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 13-09 10:51
De anderen hier hebben er vast een betere oplossing voor maar je kan ze een beetje ombuigen en dan afknippen met een kleine tang. De elco's die je er vervolgens op plaatst mogen best wel wat langere pootjes hebben zodat het gemakkelijker solderen is. (tape de pootjes daarna wel even af zodat ze niet ergens tegenaan kortsluiting kunnen maken)

edit: En kijken wat de min en plus kant is van deze dingen. Als ik het goed zie zit dat bij deze wel goed aangegeven. :)

[ Voor 15% gewijzigd door warcow op 29-08-2011 23:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahman
Ik kan ook het soldeer aan de onderkant verwarmen en zo de elco's los maken? Ze zitten nogal strak tussen andere componenten, grote kans dat ik zo meer kapot maak dan ik herstel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael Knight

Michael Knight

KITT, I need you buddy!

Die elco`s zijn inderdaad kapot! De volgende stap is bruine smurrie uit de bovenkant ;)

Ik raad je wel aan alle elco`s tegelijk te vervangen. Dat doe ik ook altijd. Meestal komen ze uit dezelfde serie, dus de volgende elco ergens anders op de printplaat zou (bij wijze van spreken) over twee weken kapot kunnen gaan.

Ik maak elco`s ook altijd los door de onderkant van de printplaat te verhitten. De oude elco valt er dan uit, en met een beetje geluk pakt de nieuwe elco meteen op de oude soldeer (met vervolgens een beetje nieuwe).

Neem er rustig de tijd voor. Je hebt het probleem al gevonden. Nu kun je eens lekker rommelen! :)

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahman
Na wat knutselen werkt de tv weer, voor nu. Heb alleen de 2 defecte elco's vervangen. Mochten de andere defect raken dan vervang ik ze nog wel een keer. Ondertussen wat sparen voor een nieuwe TV. Tnx voor de hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14-09 22:54
Brahman schreef op dinsdag 30 augustus 2011 @ 21:24:
Na wat knutselen werkt de tv weer, voor nu. Heb alleen de 2 defecte elco's vervangen. Mochten de andere defect raken dan vervang ik ze nog wel een keer. Ondertussen wat sparen voor een nieuwe TV. Tnx voor de hulp!
Gebeurd vaker is niks raars, wees blij je het zelf kan fixen want het gros kan dat niet !.
ben blij bij mijn nieuwe TV ik de hele service handleiding heb gescoord !

[ Voor 9% gewijzigd door Mektheb op 30-08-2011 21:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael Knight

Michael Knight

KITT, I need you buddy!

Fijn dat je tv het weer doet! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoewel dit topic al weer enige tijd oud is wil ik graag even iets toevoegen. Het probleem dat je hebt is een bekend probleem. Google maar eens op Samsung clicking.

Ik heb het zelf al 2 keer gehad, 2 jaar 4 maanden na aanschaf en 10 maanden later weer (vorige maand dus). De eerste keer heb ik het via de officiële kanalen (verkopende partijd -> Samsung -> Selectro reparatie) gedaan en moest toen 100 euro betalen voor reparatie.

Het is een enorm zeer zeer veel voorkomend probleem en in sommige gevallen erkend als fabricagefout (in de VS en UK). Ik heb advies gevraagd aan een advocaat. Deze gaf aan dat de economische levensduur van een lcd tv niet 3,5 jaar is maar 5 jaar (dit is bevestigd door Samsung zelf via de klantenservice). Dus zou men van Samsung mogen verwachten dat deze op zijn minst een deel van de reparatie vergoed. Dit is niet het geval. Ze doen alsof hun neus bloed en geven aan nog nooit van het probleem te hebben gehoord.

Edit: Je kunt overigens de elco's makkelijk afsolderen door de printplaat los te schroeven, om te draaien en aan de achterkant de elco's los te solderen, handleidingen zijn te vinden op YouTube.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 04-12-2011 23:08 ]

Pagina: 1