Goedkoop betere speakers voor in de auto

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cooolkast
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Voor een Citroen Saxo van 13 jaar oud zijn we op zoek naar een nieuw setje speakers, om op een goedkope manier het geluid te verbeteren.
De autoradio is een Kenwood van 2 jaar oud met 4x50W uitgang(net zoals vele) welke volgens mij niet de bottleneck is. Het probleem zit volgens mij bij de standaard speakers(13 cm) die ook al een tijdje meegaan, en behoorlijk slecht klinken. Op de snelweg blijft er al helemaal niks van over, dan is de radio eigenlijk waardeloos.
Nu ben ik eens de Mediamarkt en de Halfords in geweest om het nodige te beluisteren en heb het nodige op gezocht: Advies car audio, Beste 5" Autospeakers onder de 30/50 euro.
Hier al het nodige door geleerd en richting gekregen voor mijn vraag:
Welke speakers hebben de voorkeur bij een budget van max €50,- ?

Uiteindelijk zal het allemaal niet fantastisch geluid leveren, maar neem aan dat er toch nog wel verschil in zit onderling. Wat ik ten eerste heb gemerkt is dat je beter weg kan blijven van de Halfords en de Kijkshop, met de goedkoopste speakers van Sony/Pioneer/Marquant etc.
Maar hier en daar hoorde ik ook wel iets positievere verhalen over de instapsets van de betere merken op speakergebied. Wat is dan verstandiger, de allergoedkoopste van een bekender merk(bijvoorbeeld de Mac-Audio) ertussen in (MTX van €39) of even doorbijten en €59,- neerleggen voor een set van Hertz?

Wat recente modellen met prijzen die ik had opgezocht:

Mac-Audio Amp 13.2 @ Conrad €25,99
Macrom M3C.51Mk2 @ Carmusic € 28,00
Audio System MXC-130 @ Carmusic € 50,00
MTX RTC502 @ Ron de Vries € 39,00
PIONEER TS-1302I @ Ron de Vries € 49,00
HERTZ DCX 130 @ Ron de Vries € 59,00

Tevens heb ik niet echt de mogelijkheid ergens uitgebreid te luisteren (de MM&Halfords al gehad ;) ) en kijk ik naar een coaxiaal setje van 13cm(makkelijkst te bevestigen).

Alle ervaringen met merken zijn van harte welkom, het enige dat vastligt is het budget van €50,-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

Ik zou voor de Mac Audio MP serie gaan, net zo goedkoop als de AMP serie maar wel net een treetje hoger.
http://shop.conrad.nl/370080.html

Ik heb deze ook eens gekocht voor in een Sierra, dat klonk meer dan prima voor het geld.

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19:05

AlexanderB

7800 rpm

en mocht je echt meer willen, overweeg een setje grotere (of ovale) speakers in de hoedenplank te zetten bijvoorbeeld, die 13" speakertjes zijn best in goede qualiteit te krijgen, maar heel erg hard kunnen ze niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:47

JT

VETAK y0

Ik zou zeker voor de Hertz gaan, imho qua geluidskwaliteit het meest verantwoord.

Overigens zal de headunit wel een van de beperkende factoren zijn; alle headunits krijgen er in de praktijk niet meer dan een watt of 15 continu per kanaal uit en in combinatie met een zwakke voeding krijg dus al relatief snel vervorming :)

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19:40
die 4x50W die op de headunit vermeld staat is inderdaad max vermogen. RMS vermogen is wat telt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:03
Ik kreeg van Joopieboy de tip om bij http://www.caraudio24.de te kijken. Die zijn een stuk goedkoper en verzenden ook gewoon naar NL.

Hij raadde mij (ik was op zoek naar 16,5cm speakers) toen Blaupunkt aan. Die hebben ze ook in 13cm: http://www.caraudio24.de/...er-GTx-542-SC::15474.html misschien dat dat iets voor jou is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 20:50

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Overschat je headunit (radio) vooral niet. Ik heb het nu met mijn Pioneer ervaren, die had altijd moeite goed geluid uit 13cm's te krijgen, nu heb ik in mijn nieuwe auto vergelijkbare 13cm's zitten, maar met een extra versterker, en de geluidsdruk en controle zijn vele malen beter.

Luisteren in een winkel heeft eigenlijk weinig zin, imo. Daar zitten ze in mooie houten panelen die als grote klankkast werken en daardoor vele malen beter geluid produceren (vooral lager) dan in een auto mogelijk is. In een auto zitten speakers zelden in een goede gesloten kast die voldoende tegendruk geeft om de laagweergave strak te houden en moet deze controle voor een groot deel uit de versterker komen.

Zwaar hoeft deze versterker niet te zijn, in mijn auto ligt een 4x30Watt RMS versterker, maar die geeft al een wereld van verschil (veel meer dan ik ooit had verwacht).

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cooolkast
  • Niet online
SpongeRob schreef op dinsdag 30 augustus 2011 @ 08:56:
Ik zou voor de Mac Audio MP serie gaan, net zo goedkoop als de AMP serie maar wel net een treetje hoger.
http://shop.conrad.nl/370080.html

Ik heb deze ook eens gekocht voor in een Sierra, dat klonk meer dan prima voor het geld.
Interessant. Dit kost echt bijna niks en nu al meerdere positieve reacties over gehoord :)
AlexanderB schreef op dinsdag 30 augustus 2011 @ 10:42:
en mocht je echt meer willen, overweeg een setje grotere (of ovale) speakers in de hoedenplank te zetten bijvoorbeeld, die 13" speakertjes zijn best in goede qualiteit te krijgen, maar heel erg hard kunnen ze niet.
Hier heb ik ook al over na zitten denken, hoewel we de hoedenplank wel leeg willen laten weten. Ik had al gelezen dat bij sommige saxo's al uitsparingen voor speakers zaten naast de achterbank en ersoms zelfs al een kabel lag. Kunnen de 4 uitgangen van de radio allemaal benut worden en de auto wat meer met muziek worden gevuld. Zeker te overwegen als de speakers voorin goed bevallen :)
JT schreef op dinsdag 30 augustus 2011 @ 13:36:
Ik zou zeker voor de Hertz gaan, imho qua geluidskwaliteit het meest verantwoord.

Overigens zal de headunit wel een van de beperkende factoren zijn; alle headunits krijgen er in de praktijk niet meer dan een watt of 15 continu per kanaal uit en in combinatie met een zwakke voeding krijg dus al relatief snel vervorming :)
Zolang het volume maar boven de motor uitkomt op de snelweg ben ik eigenlijk al blij :P Versterker gaat me helaas al gauw te ver, eerst kijken wat met alleen de head-unit haalbaar is. Wel jammer dat die Hertz speakers meer dan 2x zo duur zijn dan de Mac Audio.
pdebie schreef op dinsdag 30 augustus 2011 @ 15:47:
die 4x50W die op de headunit vermeld staat is inderdaad max vermogen. RMS vermogen is wat telt.
Zo'n vermoeden had ik al, staat op alle frontjes in de winkel. Lijken wel megapixels ;)
ThinkPadd schreef op dinsdag 30 augustus 2011 @ 15:49:
Ik kreeg van Joopieboy de tip om bij http://www.caraudio24.de te kijken. Die zijn een stuk goedkoper en verzenden ook gewoon naar NL.

Hij raadde mij (ik was op zoek naar 16,5cm speakers) toen Blaupunkt aan. Die hebben ze ook in 13cm: http://www.caraudio24.de/...er-GTx-542-SC::15474.html misschien dat dat iets voor jou is.
Interessant alternatief. Blaupunkt is ook zeker geen onbekende en de prijs is er ook naar.

Wil van het weekend wel inbouwen(is deels ook een cadeautje) dus eens kijken wat de opties zijn qua webwinkels+verzenden.

Mocht ik voor de goedkope oplossing gaan, heb ik nog wat budget over. Nou las ik op een aantal plaatsen al wat over demping van de deur(interressant filmpje) en speakerkabels (vaak af fabriek te dun).
Hoe zijn jullie ervaringen daarmee?
Ben aan het overwegen even naar de bouwmarkt te gaan en kijken wat er allemaal is aan dakbedekking en isolatie materialen. Enerzijds wil ik de deur wat zwaarder maken op een aantal plaatsen (zonder gevaar van asfalt-achtige luchten ;) ) anderzijds nog wat geluid dempen van buitenaf (gewoon schuimplaten of iets dergelijks).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:02

-tom-562

Oliesjeik

Ik denk dat het een beetje overkill/overdone is om te gaan werken met demping met de eisen die je nu stelt. Tenminste, ik zou het er niet voor over hebben (de tijd die het kost e.d.)

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cooolkast
  • Niet online
deepbass909 schreef op dinsdag 30 augustus 2011 @ 16:51:
Overschat je headunit (radio) vooral niet. Ik heb het nu met mijn Pioneer ervaren, die had altijd moeite goed geluid uit 13cm's te krijgen, nu heb ik in mijn nieuwe auto vergelijkbare 13cm's zitten, maar met een extra versterker, en de geluidsdruk en controle zijn vele malen beter.

Luisteren in een winkel heeft eigenlijk weinig zin, imo. Daar zitten ze in mooie houten panelen die als grote klankkast werken en daardoor vele malen beter geluid produceren (vooral lager) dan in een auto mogelijk is. In een auto zitten speakers zelden in een goede gesloten kast die voldoende tegendruk geeft om de laagweergave strak te houden en moet deze controle voor een groot deel uit de versterker komen.

Zwaar hoeft deze versterker niet te zijn, in mijn auto ligt een 4x30Watt RMS versterker, maar die geeft al een wereld van verschil (veel meer dan ik ooit had verwacht).
Qua headunit ging het me vooral erom dat het geen grote bottleneck is tov ander headunits. Versterker staat ook zeker op het lijstje voor de toekomst. Als ik zonder sub werk, kan ik waarschijnlijk een kleine versterker kwijt onder het dashboard, boven de voeten van de passagier. Maar dat is vooralsnog wat voor later, eerst nog wat onderhoud plegen :)
-tom-562 schreef op dinsdag 30 augustus 2011 @ 17:11:
Ik denk dat het een beetje overkill/overdone is om te gaan werken met demping met de eisen die je nu stelt. Tenminste, ik zou het er niet voor over hebben (de tijd die het kost e.d.)
Heb eerlijk gezegd ook weinig zicht op hoeveel tijd zoiets kost. Als ik de panelen er toch af heb en het is een halfuurtje werk, zou het te overwegen zijn. Aan de andere kant kan het natuurlijk altijd nog.

Ben net nog even gauw langs de bouwmarkt gereden, maar zag daar niet direct de juiste materialen. Hoogstens wat van dat noppenschuim om te isoleren voor geluid van buitenaf. Maar dat is nu sowieso nog geen prioriteit.

Ik denk dat ik de gok waag voor de Mac-Audio speakers, daar kan ik me ook geen buil aan vallen. Is de volgende stap een mooi projectje voor in de winter :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

Je zou het wel kunnen dempen met bitumen matjes, maar dat is al gauw duurder dan je luidsprekers, dus of het het geld waard is betwijfel ik.
Je zou wel een klein beetje direct achter de luidspreker op de buitenplaat van de deur kunnen plakken, maar in dit geval zou ik het niet doen.

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

• cooolkast
  • Niet online
Nog even een update na aankoop:

Het zijn dus de Mac Audio MP13.2 geworden, die lekker op tijd werden geleverd. Het inbouwen was echt een eitje, roostertje eraf oude speakers eruit, nieuwe erin. Tegen trilling en luchtverlies heb ik op de speakers nog wat overgebleven tochtstrip geplakt.Tegen het plaatwerk van de deur zat zelfs al een stukje bitumen, dus daar is af-fabriek al over nagedacht.
Ben welkom verrast door het geluid! Bij 120km/u + raampjes open kunnen we alle muziek nog horen. De kwaliteit van het geluid is boven verwachting, zeker op normaal volume(dat we ondertussen elkaar nog kunnen verstaan ;) ). Het is nu duidelijk dat de versterking van de radio de volgende bottleneck is, het meetrillen van de deur valt namelijk erg mee.

Voor €25,99 en een halfuurtje werk echt een zeer goed resultaat, bedankt voor alle adviezen :)

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Mooi resultaat, in mijn oude Primera zaten ook van die goedkope papieren speakertjes, die heb ik ooit eens vervangen door betaalbare dingen van Speaker en Co. (kan nu geen caraudio meer vinden op hun website)
En dat beviel ook wel, ik heb er jaren mee rondgereden.
Pagina: 1