Probleem met aardlek, ventilatie?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-10 13:38

LauPro

Prof Mierenneuke®

Topicstarter
Bij een klant heb ik een vreemd probleem. Ze zeggen dat sinds een aantal weken een van hun aardleks eruit springt. Achter deze aardlek zitten 3 groepen:
• Boiler keuken.
• Stopcontacten in keuken.
• Alarm / server.

Ze hebben al de boiler los gehaald en de spullen in de keuken niet gebruikt (zeggen ze) en toen ging de aardlek er nog steeds uit.

Volgens een persoon wilde de aardlek niet meer terug en pas toen ze de server eruit trokken ging hij weer om. Ik weet dat sommige aardleks eerst even moeten worden gereset. De server werkt verder prima, ook daarna.

Alleen nog het alarm en de server over blijven dus over. Ik heb nu de server achter een andere aardlek gezet, mocht nou die aardlek eruit gaan dan is het duidelijk.

Wat mij wel op viel is dat ze alle gaten in de meterkast dicht hebben gemaakt met plastic en aluminiumfolie tegen muizen. Hierdoor is er geen ventilatie meer in de meterkast. Onderin zit ook de gasmeter, er lopen geen waterleidingen. Maar ik heb wel eens gemerkt dat gasleidingen lucht kunnen doen laten condenseren (als het gas koud is).

Zou het kunnen zijn dat door het gebrek aan ventilatie?

[ Voor 10% gewijzigd door LauPro op 29-08-2011 16:46 ]

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajw
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14-09 10:55

ajw

Nee lijkt me niet, de werking is elektromechanisch. (Niet gevoelig voor niet verse lucht ;)
Uit je verhaal begrijp ik dat het een specifieke aardlekschakelaar betreft.

De meest voor de hand liggende diagnoses blijven:
- Een apparaat achter de aardlekschakelaar dat een lekstroom veroorzaakt.
- Een defecte aardlekschakelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Topicstarter
Door het ontbreken van ventilatie krijg je vochtige ruimtes (het is een niet al te best pand, onder de meterkast zit ook de 'kruipruimte' die erg nat is).

Het is inderdaad een specifieke aardlek steeds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09-10 19:55

M2M

medicijnman

Er moet wel behoorlijk wat vocht zijn om electriciteit weg te laten lekken. Een stoptcontact in je badkamer maakt ook geen kortsluiting als je in de mist van je hete douche zit.

Enfin, ik zou de server eens uit elkaar halen. Je hebt de boiler en keukenapparatuur al uitgesloten. Enkel de server nog niet. Een brakke voeding of losgeschoten kabeltje of ander hardwarefalen in computers kan voorkomen.

Eventueel de server een paar dagen laten draaien met een verlengkabel naar een andere groep. Dus wel op dezelfde plek laten staan.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Topicstarter
Het een NAS BlackArmor van Seagate. Deze hebben een externe voeding die praktisch waterdicht is. Ik kan mij niet voorstellen dat dit een aardlek-probleem veroorzaakt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
Kijk eens of er een buitenlamp op die groep zit, waarschijnlijk is met een hevige regenbui van de laatste tijd daar water in gelopen. Of een buitenstopcontact dat je even droog moet maken kan ook nog... Als je alle apparatuur uit hebt getrokken kan het niet binnen zitten.

Btw, een meterkast (lees: automaten in een meterkast) kunnen ook in een vacuum werken, dus die hebben geen ventilatie nodig, misschien voor warmteafvoer, maar dat kan ik me ook werkelijk niet voorstellen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Topicstarter
Voor de volledigheid: de server en het alarm zitten ook in de meterkast.

Het alarm zou ook nog een boosdoener kunnen zijn. Verder heb ik nog eens gekeken maar er zijn maar 3 groepen en de kabels lopen allemaal zichtbaar naar de eindgebruikers toe.

Het gaat mij niet om de ventilatie, maar op de kans op condensvorming. En die neemt aanzienlijk af als er goede ventilatie is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-09 22:13
het kan ook intern in de voeding van de server of wat anders liggen.

als er een netfiltertje inzit waarvan een condensator slecht word kan dat ook voor problemen zorgen.

die condensatoren zitten tussen de nul en aarde en fase en aarde. als de condensator tussen de fase en aarde gaat lekken gaat het naar de aarde toe.

je zou eens kunnen proberen de stekker om te draaien (dan staat de fase op de andere condensator), maar het is geen waterdichte methode

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-10 16:24

SA007

Moderator Tweaking
Ik mis hier een belangrijk punt:
Hoe oud is die aardlek?

Het is semi-algemeen bekend dat die dingen over tijd steeds gevoeliger worden, zeker als ze vaak afgegaan zijn.
Als hij ouder is dan zeg 10-15 jaar is het een goed idee er gewoon een andere in te schroeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Topicstarter
Alles is recent vervangen en is 6 maanden oud, inclusief bedrading. Alleen sommige WCD's zijn blijven zitten maar allemaal gecheckt.

De voeding is een geschakelde. Heb hem nu op een andere groep dus. Daarna kan omdraaien nog wel eens geprobeerd worden inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:38

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

Een jaar geleden had ik eenzelfde probleem met een aardlekschakelaar, enkele malen per maand schakelde de groep uit, meestal 's nachts. Nadat ik twee of drie maanden doorgemodderd had met proberen de schuldige op te sporen (zelfs de wekkerradio verwisseld) de elektricien erbij gehaald.
Die trok de meterkast open, zei "Ah." toen hij de leiding volgde die naar de buitenmuur liep en legde uit dat het voorkomt dat vocht, koude wind of insecten zoals spinnen en mieren de oorzaak zijn.
Hij kitte toen de leiding dicht en sindsdien nooit weer last gehad.
Heel eerlijk, ik geloofde hem niet destijds, maar na een jaar zonder last moet ik wel :-)

Specs ... maar nog twee jaar zes maanden en dan weer 130!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Topicstarter
Nouja zoiets denk ik ook. Het is nogal fris buiten af en toe en dan slaat de verwarming aan, de leidingen lopen door de meterkast en kondenseren -> vocht en dat maakt kleine lekstroompjes ergens. Zitten ook geen ventilatieroosters in de deur (en de deur sluit echt goed).

Als hoewel er ook wel iets onder het keukenblok gebeurd kan zijn qua lekkage oid. Of misschien een muis...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3xhaas
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-09-2024
Het lijkt mij ook sterk dat vocht de oorzaak is, maar je zou een vochtvreter(+/-€10,-) in de meterkast kunnen plaatsen.
Afbeeldingslocatie: http://www.4uboot.nl/shop/images/P/Vochtvreter%20groot.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13-09 15:20
Condens is "schoon" water, en schoon water geleid stroom niet.

Ik denk eerder dat je moet denken aan een slechte voeding bij je NAS / Server. Als de ontstorings componenten niet goed meer zijn, of er teveel stroing weggewerkt wordt naar aarde kan je aarlek springen.

Het kan ook gewoon zijn dat de aardlek niet goed meer is. Dit heb ik zelf prive ook gehad, jaren van ellende dat de groep met mijn pc erop iedere keer uitknalde (de aardlek dan). Voeding vervangen, geen oplossing, uiteindelijk de aardlek vervangen en probleem opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
Dit doet mij denken aan aardlekschakelaars die speciaal gemaakt zijn om groepen te schakelen met veel pc's.
Ik heb een jaar of 2 terug ergens een groep aangelegd waar een speciale aardlekschakelaar voor nodig was omdat er nogal wat pc's aan kwamen te hangen.
Het geval is met normale aardleks dat de condensator "volloopt" omdat de voeding van een pc een "vuile" spanning genereerd. Met die speciale aardlekschakelaars werd dat voorkomen.
Met reguliere aardlekschakelaars wil het inderdaad weleens voorkomen dat die zomaar uitvallen of juist niet meer werken vanwege een "volgelopen" condensator in de aardlek.
Misschien zul je toch even op zoek moeten naar een andere aardlek... Weet even niet meer wat voor type dat was, ik dacht dat A een normaal type is, en B een speciale voor pc's...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11-10 21:33
LauPro schreef op maandag 29 augustus 2011 @ 16:40:
Wat mij wel op viel is dat ze alle gaten in de meterkast dicht hebben gemaakt met plastic en aluminiumfolie tegen muizen. Hierdoor is er geen ventilatie meer in de meterkast.
LauPro schreef op maandag 29 augustus 2011 @ 20:30:
Voor de volledigheid: de server en het alarm zitten ook in de meterkast.
Ligt het aan mij, of klinkt deze combinatie sowieso niet echt als een fantastisch plan?
Pagina: 1