Sabertooth P67 B3 BIOS update terugdraaien

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exile1043
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 03-01-2022
Hey allemaal,

Ik zit met een probleem en ik weet niet meer waar ik er mee naartoe moet.

Een tijd terug heb ik een BIOS update uitgevoerd op mijn mobo, een Sabertooth P67 van Asus met de B3 revisie.
Dit omdat ik zoals meer mensen op het internet problemen heb met booten en aangeraden was een update uit te voeren om te kijken of het zou helpen.

Dat deed het niet, en ik kreeg een kleine week later ineens problemen met sommige programma's in windows 7, rare crashes, nog vreemdere error meldingen en ik kon windows ineens niet meer updaten.

Ik dacht dit te verhelpen met een verse install, dus ik alle belangrijke dingen veilig stellen op een externe HDD, en formatteren maar.

Bij de eerste install kreeg ik windows weer aan de praat, vervolgens de mobo driver set van de cd geplukt en videokaart drivers van het internet gehaald.

Tot dan toe geen probleem, tot ik m'n utility progjes begon te downloaden (winrar, media player classic etc.) waarna m'n systeem ineens bevroor toen ik gewoon aan het browsen was in Chrome.

Bij heropstarten kreeg ik blue screen na blue screen, dus ik weer overnieuw begonnen...

Nu is het me gelukt om alles opnieuw geïnstalleerd te krijgen, maar dezelfde errors komen weer terug en nu begint het probleem steeds erger te worden (windows wil niet eens meer updaten en claimt niet te weten wat voor error dit veroorzaakt, programma's weigeren pertinent te starten, maar doen het soms ineens weer wel zonder veranderingen van mezelf) en ik schoot dus in de paniek omdat ik er via windows niks aan kon beginnen leek het.

Maar toen dacht ik terug aan die BIOS update, en dacht die even terug te kunnen draaien naar de oude versie, nou niet dus.

Alledrie de tools die Asus mij hiervoor geleverd heeft (via de UEFI interface, via de AI tweak tool in windows en via de BUPDATER.EXE in een emulated DOS environment) gaven hierbij dezelfde melding, "this image is outdated".

Asus geeft mij dus geen mogelijkheid om de BIOS terug te draaien op deze manier.

Mijn vragen zijn dus, kan ik BIOS überhaupt backflashen op dit moederbord/deze manier, is dit zinnig en kan het misschien zijn dat ik iets over het hoofd zie wat deze problemen zouden kunnen veroorzaken?

Ik verwacht dat m'n specificaties nodig zullen zijn om hier achter te komen, dus bij deze:

Moederbord: Asus Sabertooth P67 B3
CPU: Intel I7-2600K
Grafische Kaart: Nvidia Geforce GTX 580
Geheugen: Corsair 16GB (4 chips)
HDD: Western Digital Caviar Black WD2002FAEX, 2TB
En ik weet niet precies wat het wattage van m'n PU is, maar ik schat ergens rond de 1000 watt.

Ik dank alvast, en ik hoop dat iemand mij hierbij kan helpen.

Exile1043

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jasiccama
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 10-06 20:27
Heb je de CPU ook overklokt, of loopt die nog gewoon op stock?

Ik heb hetzelfde moederbord namelijk en totaal geen problemen.
Heb mijn I5 ook gewoon op stock draaien, dus vandaar mijn vraag :)

Corsair 4000D | MSI Z270 Gaming Pro Carbon | I7 7700K | Corsair H110i | Corsair Vengeance RGB Pro 32 GB 3200MHz | MSI RTX 3060ti 8 GB | 2 x Samsung 980 500GB | 6 x Corsair ML120 fans | Corsair RM750

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dezejongeman
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08-09 19:20
misschien voltages even hard vast zetten van cpu en geheugen en chipset. je hoort wel vaker dat sommige biosen daar op auto niet altijd lekker mee omspringen. maar terug flashen wordt lastig. ik weet niet of de bios op een los opempje zit bij dit mobo maar dan zou je misschien 1 toe kunnen laten sturen door asus of je verkooppunt die dan een doa maakt voor een ander bord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exile1043
@jasiccama, Nope, ik wil wel eens aan overklokken beginnen, maar dan met oude onderdelen in de angst dat ik iets laat smelten :P. Dus deze CPU draait nog op standaard instellingen.

@dezejongeman, Ik ben helaas niet bekend met de termen opempje of doa! Maar ik zal zeker even kijken of ik die voltages vast kan zetten.

EDIT:

Overigens, er is een nog nieuwere BIOS versie uit op dit moment, maar dat is nog een Beta versie.
Ik weet dus niet of het upgraden naar die versie m'n problemen zullen verhelpen en of dat dus handig is.

[ Voor 25% gewijzigd door Exile1043 op 29-08-2011 23:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catfish
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11-08 17:20
heb je al eens geprobeerd met 2 latjes ram?
niet alle borden gaan evengoed om met 4 latjes (staan ze op de QVL lijst?)
draai zeker eens een geheugentester (bv memtest86)

waarschijnlijk heb je dit al gedaan, maar voor de zekerheid: heb je de biosinstellingen al gereset?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jasiccama
Exile1043 schreef op maandag 29 augustus 2011 @ 23:39:

EDIT:

Overigens, er is een nog nieuwere BIOS versie uit op dit moment, maar dat is nog een Beta versie.
Ik weet dus niet of het upgraden naar die versie m'n problemen zullen verhelpen en of dat dus handig is.
Je kunt het wellicht proberen, pc geeft nu toch al die errors e.d.
Misschien lost het jouw probleem wel op.

Ik heb deze BIOS update er al wel opstaan, geen problemen tot dusver :)

[ Voor 7% gewijzigd door jasiccama op 30-08-2011 14:16 ]

Corsair 4000D | MSI Z270 Gaming Pro Carbon | I7 7700K | Corsair H110i | Corsair Vengeance RGB Pro 32 GB 3200MHz | MSI RTX 3060ti 8 GB | 2 x Samsung 980 500GB | 6 x Corsair ML120 fans | Corsair RM750

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Majin Buu
  • Registratie: April 2005
  • Niet online
dus je kreeg problemen nadat je de drivers vd cd installeerde? pak altijd de nieuwste van internet...

Ultra 7 265K / GB B860 AORUS ELITE / RTX 5070 Gaming OC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exile1043
Ik heb nu de BIOS geupdate naar 1850, BIOS settings op optimized defaults gezet en nieuwe chipset e.a. drivers voor m'n moederbord van de Asus website geplukt en geïnstalleerd.

Het *lijkt* stabieler te zijn nu, ik kijk het eventjes aan.

Heel erg bedankt iedereen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jasiccama
Exile1043 schreef op dinsdag 30 augustus 2011 @ 20:46:
Ik heb nu de BIOS geupdate naar 1850, BIOS settings op optimized defaults gezet en nieuwe chipset e.a. drivers voor m'n moederbord van de Asus website geplukt en geïnstalleerd.

Het *lijkt* stabieler te zijn nu, ik kijk het eventjes aan.

Heel erg bedankt iedereen!
Dat klinkt al beter :)

Nu maar hopen dat het probleem verholpen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djfrankel
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 26-08 07:58

djfrankel

It's a trap!

Mocht je nog terug willen flashen, ik heb een keer gedaan met mijn P55 Maximus formula. Dit kan/kon destijds via de overclock tool van asus waarmee je bijv met je laptop je pc kan overclocken. Het staat beschreven in de laatste post op deze pagina. Al zie ik nu wel dat het om RoG connect gaat, denk niet dat dat bij de Sabertooth zit, maar misschien het proberen waard.

• Exile1043
Hey allen,

Blijkbaar alsnog geen succes, het destabiliseerde allemaal weer de dag erop.
Heb nu *alweer* een verse install, en alweer exact dezelfde problemen.

Heb net gepoogd Windows 7 te updaten, liep uit op 70 updates gelukt, 14 mislukt, na iets van 6 rondes aan updaten.

Ik zal eens kijken of dat backflashen lukt frankel, alvast bedankt.

EDIT:

Het blijkt idd dat mijn moederbord geen RoG connect mogelijkheid heeft.

Bah, begint er erg hopeloos uit te zien ondertussen...

EDIT2:

Ben weer ergens achter gekomen, op de support disc van m'n mobo zit ook nog een backup .ROM bestand onder de naam SABERP67.ROM.

Deze is niet te updaten via de EZ flash utility, maar wel via de AI tweaker in windows.
Helaas claimt het programma wel te hebben geupdate met een reboot tot gevolg, maar blijft die hardnekkige 1850 BIOS er op staan...

[ Voor 42% gewijzigd door Exile1043 op 02-09-2011 10:26 . Reden: Laatste post edit ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exile1043
Eventjes bumpen.

Heb ondertussen de AFUDOS methode geprobeert, DOS progje in een emulated DOS enviroment gestart met de .ROM file die ik wou updaten (versie 1305).

Krijg een melding dat de BIOS versie geen AFU ondersteunt...

Is het echt onmogelijk om te reverten naar een oude BIOS op dit moederbord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exile1043
Yes!

Uiteindelijk gelukt dmv een programma van American Megatrends, de uitgever van de BIOS die ik gebruik.

Hier een link voor mensen met soortgelijke problemen.

http://hardforum.com/show...1037179438&postcount=2343

Bedankt voor de hulp iedereen, ik denk dat het vanaf hier vlotter zal gaan met m'n pc ;)
Pagina: 1