Toon posts:

Heatpipe met vloeistof buigen?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nieuwe rechte heatpipes met vloeistof voor geleiding.
Hoe kan ik die buigen zonder ze kapot te maken? Veel op google gezocht, maar niks ;( .

http://shop.conrad.nl/com...dingsmateriaal/heatpipes/

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 29-08-2011 14:08 ]

• mmulders
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 25-12 08:57
Met buiggereedschap voor remleidingen moet dat wel lukken.

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:27
Een tijd terug heb ik bij How It's Made gezien hoe ze trombones maken. Deze buizen moeten natuurlijk ook gebogen worden, maar mogen niet vervormen vanwege het geluid. Zij deden het door een mix van zeepsop en water erin te gieten en daarna te buigen. Doordat er water in zit kan de buis dan namelijk niet/moeilijker vervormen. Door het zeep konden ze naderhand gemakkelijker het bevroren goedje eruit krijgen als ik mij goed kan herinneren.

Misschien niet helemaal relevant, maar als je het materiaal ervoor hebt is het natuurlijk het proberen waard :P

Verwijderd

Topicstarter
Ze zijn dicht met geleidingvloeistof in de buis. Daar kan dus niks in..
Buiggereedschap voor remleidingen, ff zoeken. Duur? Zelf maken?

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 29-08-2011 14:03 ]

• mmulders
Een goed remleidingbuiggereedschapje kost een euro of 50. Te koop bij de meeste automaterialenhandels. Zelf maken lijkt me geen optie, ik zou het niet proberen.

Verwijderd

Topicstarter
:( duurder dan de heatpipes zelf :(

Ik denk niet dat tweakers hier veel buiggereedschap hebben, maar wat 'fixen'.

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Als je heel voorzichtig bent zijn heatpipes doorgaans gewoon met de hand te buigen. Natuurlijk niet meteen helemaal buigen tot de vorm die je wilt hebben, maar stukje voor stukje in de goede richting en tussentijds even laten rusten. Overigens bevatten niet alle heatpipes een vloeistof, ook al wordt daar vaak wel mee geadverteerd, maar het verdient hoe dan ook aanbeveling om daar wel rekening mee te houden.

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT || PC2: 5800X3D + RTX 3080 || Laptop: 7735HS + RTX 4060

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 14:02

Mavamaarten

Omdat het kan!

Zolang dat er geen echte knikken in komen lijkt het mij geen probleem om ze gewoon met de hand / een tang voorzichtig te buigen.

Android developer & dürüm-liefhebber

• Diablow
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-04 18:56
offtopic: die prijs valt wel mee. Als ik erg handig zou zijn zou je met die dingen en wat koperplaten en wat soldeer grote koelblokken/ een kast kunnen maken, die (bijna) helemaal passief kan koelen.

Ontopic: op de hts heb ik ook wel eens buizen gebogen. Als je weet wat je wil kun je natuurlijk ook aan de garage of bij een school of materiaalbewerkbedrijf vragen of ze het tegen een kleine vergoeding voor je willen doen. Lijkt me niet nodig om gereedschap te kopen wat je maar 1 keer gebruikt.

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 20-12 13:12

Fordox

00101010

je hebt van die buigtangen. het is eigenlijk een doormidden gesneden pijp waar je je heatpipe in kan stoppen, en dan kan buigen. doordat het een halve pijp is blijft de heatpipe rond.
Afbeeldingslocatie: http://www.climadirect.nl/foto/normaal-Buigtang%20Rothenberger.jpg
hm ik zag net dat deze krengen tussen de 60 en 400 euro zijn.....

[ Voor 30% gewijzigd door Fordox op 29-08-2011 14:37 ]

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

• mmulders
Ja, dat dus zo'n buiggereedschap waar ik het eerder in deze thread over had...

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 29-12 23:16

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

mmulders schreef op maandag 29 augustus 2011 @ 14:59:
Ja, dat dus zo'n buiggereedschap waar ik het eerder in deze thread over had...
Dat is niet voor remleidingen maar voor verwarmings pijpen in huis :P

Die zijn echt niet zo duur hoor, ligt er wel aan welk formaat je neemt (12/15/20 mm). Even naar de lokale bouwmarkt of desnoods huren bij een Bo-Rent ofzo

[ Voor 8% gewijzigd door Notna op 29-08-2011 15:03 ]

Xbox Live ID:Notna8310

• Beatboxx
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 26-10-2022

Beatboxx

Certified n00b

Verhitten met bijvoorbeeld een gasbrander?

• DP Kunst
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23:23
Beatboxx schreef op maandag 29 augustus 2011 @ 15:03:
Verhitten met bijvoorbeeld een gasbrander?
Dat gaat een heatpipe niet leuk vinden. Die dingen van de conrad zijn niet gemaakt voor temperaturen boven de 100 graden dacht ik.

Welke heatpipe heb je precies (lengte, dikte enz). Daar hangt ook vanaf hoe ver je m uberhaupt kunt buigen...

Mijn nieuwe portfolio (Under Construction) | Benieuwd wat Solar Team Twente gaat doen?

• The Lord
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 23:49
Notna schreef op maandag 29 augustus 2011 @ 15:01:
[...]
Die zijn echt niet zo duur hoor, ligt er wel aan welk formaat je neemt (12/15/20 mm)
Zal wel 6 of 8 mm moeten zijn voor heatpipe. Dat is wat lastiger.

Coolermaster had een buigtangetje voor heatpipes. Of die nog te koop is voor een redelijke prijs?

En iets fabrieken voor een relatief zachte heatpipe moet kunnen. Minimum radius van de heatpipe opzoeken en hier een rond voorwerp bij vinden (hard PVC pijp bijvoorbeeld) en iets om de heatpipe er strak tegenaan om het ronde voorwerp heen te buigen.

geeft geen inhoudelijke reacties meer

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 29-12 23:16

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

The Lord schreef op maandag 29 augustus 2011 @ 15:05:
[...]

Zal wel 6 of 8 mm moeten zijn voor heatpipe. Dat is wat lastiger.

Coolermaster had een buigtangetje voor heatpipes. Of die nog te koop is voor een redelijke prijs?

En iets fabrieken voor een relatief zachte heatpipe moet kunnen. Minimum radius van de heatpipe opzoeken en hier een rond voorwerp bij vinden (hard PVC pijp bijvoorbeeld) en iets om de heatpipe er strak tegenaan om het ronde voorwerp heen te buigen.
Ik zou alsnog naar de Bo-Rent gana aangezien die dingen voor loodgieters voor max 3,50 per dag te huren zijn. Zal vast wel iets bij het loodgietersspul zitten :)

Xbox Live ID:Notna8310

• DP Kunst
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23:23
Ik heb nog nooit een loodgieter gezien die buisjes gebruikt van 6 - 8mm eigenlijk... Denk dat dit een gevalletje "te specifiek" is voor Bo Rent

Mijn nieuwe portfolio (Under Construction) | Benieuwd wat Solar Team Twente gaat doen?

• The Lord
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 23:49
Zoeken op 6mm buigijzer, buigtang of pipe bender.

Kwam zo http://www.vroemparts.nl/...-Koper-%252d-BGS3062.html tegen.

En ook E-Bay en Martkplaats hebben wel eens wat... ;)

geeft geen inhoudelijke reacties meer

• nicksterx
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 21-02 15:55
waarom niet even naar de lokale autogarage of installatie bedrijf kijken als die jou kunnen helpen. lijkt me sterk als ze er een vergoeding voor gaan vragen als je het netjes vraagt.

Verwijderd

Een Compound Bending Plier is degene die ik gebruik om stangetjes te verbuigen , zo een tang is makkelijk zelf te maken :)

zoiets http://www.fdjtool.com/ProductInfo.aspx?productid=PL8450
Pagina: 1