Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elessar
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 02-04-2024
Een week of twee geleden heb ik mijn videokaart (Sapphire HD 6870) opgeblazen, met World of Warcraft nog wel. De eerste symptomen kwamen een paar weken voor het opblazen al, maar helaas heb ik ze niet doorzien... Een paar keer sloeg de PC vast met een luid geblaas, ik neem aan een fan die op max draaide. Het gebeurde meestal als ik een druk gebied in wilde gaan, dus extra belasting voor de videokaart. Na even afkoelen werkte het dan wel weer. Tot op een keer niet meer dus, bij een reboot hoorde ik alleen een paar piepjes. Heb ze niet opgezocht, maar ik neem aan dat het bios aangaf dat de videokaart stuk was.

Gelukkig had ik mijn oude kaart nog (HD4850) en die heb ik er toen ingezet. De 4850 had ik nog bewaard, ik heb er eerder zo'n twee jaar tevreden mee gegamed in dezelgde PC. Ik heb er nog een avond mee gegamed, en dat ging goed. Heb wel de settings wat teruggezet, niet meer alles op max. Maar de volgende avond toen ik WoW opstartte knalde de PC meteen weer vast, zelfde symptomen als de eerste keer.

Ik wilde de 6870 terugsturen voor garantie, maar nu ik de 4850 ook gesloopt heb kan ik me niet meer voorstellen dat het aan de kaart ligt. Ik weet alleen niet zo goed hoe te onderzoeken wat het dan wel kan zijn. Ik heb een goedkoop kaartje gekocht zodat ik iig kan internetten enzo, durf WoW niet meer op te starten :o
Er had zich wel aardig wat stof in de kast verzameld, dat lijk me een slechte zaak. Ik heb de boel met perslucht een beetje schoongeblazen, maar vraag me af of er iets stuk is. Het moederbord? Er zit een Asus P5K SE/EPU in, met een Core Duo E8500 (3.16 GHz) en een 620W voeding. Alles gewoon op de standaard snelheden etc.

Mijn vraag is eigenlijk wat ik het beste kan doen. Een nieuw moederbord kopen? (welke)? Is het een bekende zwakke plek van de AMD kaarten? Ik kon er eigenlijk niets over vinden nl. Kan stof de oorzaak zijn en kan ik maar beter niet meer gamen met deze bak en gaan sparen voor een nieuwe?

Förbjuden väg är ofta hårt sliten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Greater
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14:19
(jarig!)
Heb jij de mogelijkheid om de voeding na te meten?

Working in the IT : "When you do things right, people won't be sure you've done anything at all"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elessar
Hmm ik niet, maar misschien heeft mijn vriend daar tools voor. Wat heb je daarvoor nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schumaster
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 09:10
elessar schreef op maandag 29 augustus 2011 @ 10:23:
Hmm ik niet, maar misschien heeft mijn vriend daar tools voor. Wat heb je daarvoor nodig?
Een multimeter...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ItMeAedri
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:45
Wat jij zo verteld komt wel ongeveer over met wat ik zie als ik WoW afspeel. Mijn GTX480 gaat dan vol op 100% draaien, terwijl deze vroeger makkelijk het onder de 70% kan draaien.

Weet je misschien of bij jou vertical sync aan staan? Bij mij staat deze niet aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elessar
:o
Ik zal het hem vragen. Kan een voeding zomaar stuk gaan/minder worden oid? Door stof misschien?

edit: multimeter in bezit, we gaan vanavond of morgenavond meten.

[ Voor 12% gewijzigd door elessar op 29-08-2011 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elessar
Zhalix schreef op maandag 29 augustus 2011 @ 10:25:
[...]

Wat jij zo verteld komt wel ongeveer over met wat ik zie als ik WoW afspeel. Mijn GTX480 gaat dan vol op 100% draaien, terwijl deze vroeger makkelijk het op 70% kan draaien.

Weet je misschien of bij jou vertical sync aan staan? Bij mij staat deze niet aan.
Oei, dat weet ik niet meer, ik vermoed van wel. Had alles op max staan. Durf WoW nu niet meer op te starten om het te checken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 20:24
En die voeding is van welk merk en type...? Wil ook nog al eens uitmaken op de stabiliteit e.d... een videokaart zeg op een gegeven moment ook bekijk het maar als de voeding slecht is en loopt te kloten met de toevoer... en al is het een kwalitatieve voeding... alles kan stuk, om antwoord te geven op je vraag.

[ Voor 17% gewijzigd door MicGlou op 29-08-2011 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloemstukje
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 15:41
Dikke kans dat die voeding niet genoeg spanning kan leveren op de grafische kaart. Als de spanning dipt gaat de videokaart meer stroom trekken om hetzelfde vermogen te halen, wat natuurlijk niet goed is voor de componentjes :).

gewoon nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

620 watt voeding zegt dus niks. ;)
Graag even het merk, de naam en hoeveel ampère op de 12 volt rail.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
elessar schreef op maandag 29 augustus 2011 @ 10:23:
Apparatuur die naar mijn weten niemand in Nederland heeft en ook meer dan een paar duizend euro kost.
elessar schreef op maandag 29 augustus 2011 @ 10:14:
Heb ze niet opgezocht, maar ik neem aan dat het bios aangaf dat de videokaart stuk was.
Of niet kan ook prima iets anders zijn, videokaart wel in een andere PC getest?

[ Voor 31% gewijzigd door -The_Mask- op 29-08-2011 11:58 ]

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elessar
Ik ga vanavond checken welk merk/type voeding het is, heb het hier niet bij de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elessar
-The_Mask- schreef op maandag 29 augustus 2011 @ 11:53:

Apparatuur die naar mijn weten niemand in Nederland heeft en ook meer dan een paar duizend euro kost.
:o
Of niet kan ook prima iets anders zijn, videokaart wel in een andere PC getest?
Nee, ik heb er maar 1, maar omdat de andere videokaart in dezelfde PC wel werkt heb ik die conclusie getrokken. Ik ga de oude videokaart wel nog opsturen ivm garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Zou eerst de videokaart toch nog maar even in een andere PC zetten, eventueel bij iemand anders. Huidige PC deed het soms immers gewoon weer met de eerste videokaart, misschien nu ook wel weer of misschien doet de PC het helemaal niet meer nu en zijn beide videokaarten gewoon heel. Ik zie namelijk nog niet echt een goede reden om de videokaarten te verdenken.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elessar
-The_Mask- schreef op maandag 29 augustus 2011 @ 12:06:
Ik zie namelijk nog niet echt een goede reden om de videokaarten te verdenken.
Ik ook niet, ik verdenk eigenlijk de PC omdat het met twee kaarten gebeurde, maar dat is ook maar omdat ik niets beters kan bedenken.
Ik zou zogauw niemand in de buurt weten waar ik de kaart kan testen... Ik zal'm meenemen naar de Mycom, misschien willen zij dat wel voor me doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elessar
MicGlou schreef op maandag 29 augustus 2011 @ 11:45:
En die voeding is van welk merk en type...? Wil ook nog al eens uitmaken op de stabiliteit e.d... een videokaart zeg op een gegeven moment ook bekijk het maar als de voeding slecht is en loopt te kloten met de toevoer... en al is het een kwalitatieve voeding... alles kan stuk, om antwoord te geven op je vraag.
Voor wat het nog waard is, het is een Cooler Master M620, 19 A op de 12V rail.

Ik zit middenin een verhuizing/verbouwing/etc en heb de voeding nog niet nagemeten. Als de verhuizing achter de rug is koop ik een nieuwe PC dus ik ga dit issue maar niet meer tot de bodem uitzoeken... Ben nog wel benieuwd of iemand wat kan zeggen over de M620 vs de HD 6870. Als dat geen goede combi is geweest dan weet ik iig wat er fout is gegaan. Voor de volgende PC ga ik me sowieso beter in de voedingenwereld verdiepen en meer anti-stof maatregelen nemen.

Bedankt iig voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A87
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

A87

Mischien is de voeding wel niet goed idd...

Ik heb laatst ook nog een 1000w voeding omgeruild omdat ie niet meer dan ongeveer500watt kon leveren en de pc viel steeds uit zomaar....

Maar als je toch een nieuwe voeding koopt .. voor 90 euro heb je nu een Nexus met 850w en 80A over de 12V rail

Ik draai daar nu 2 GTX560TI kaarten mee die beiden over de 200w verstoken en het draait prima

DE HD6870 is efficient en gebruikt niet veel stroom een 620w is in het algemeen wel zat.

Ik zou iig minimaal over gaan op 850watt nu de prijzen er naar zijn

[ Voor 53% gewijzigd door A87 op 11-09-2011 23:05 ]

https://www.youtube.com/channel/UCl2XLRJ3VgCspwNG4_XCrkQ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redblader
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 13:48
Lias schreef op zondag 11 september 2011 @ 23:02:
Mischien is de voeding wel niet goed idd...

Ik heb laatst ook nog een 1000w voeding omgeruild omdat ie niet meer dan ongeveer500watt kon leveren en de pc viel steeds uit zomaar....

Maar als je toch een nieuwe voeding koopt .. voor 90 euro heb je nu een Nexus met 850w en 80A over de 12V rail

Ik draai daar nu 2 GTX560TI kaarten mee die beiden over de 200w verstoken en het draait prima

DE HD6870 is efficient en gebruikt niet veel stroom een 620w is in het algemeen wel zat.

Dit advies zou ik dus niet opvolgen aangezien 850 watt zwaar overkill is :X

Misschien heb je gewoon een brakke voeding maar een degelijke 620 watt voeding zou al ruim voldoende moeten zijn voor een enkele 6870 (een goede 620 watt voeding kan er ook 2 aan)

[ Voor 10% gewijzigd door Redblader op 11-09-2011 23:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter.S
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 29-07 23:39

Wouter.S

e^(i*pi ) +1 = 0

Lias schreef op zondag 11 september 2011 @ 23:02:

...
....
Minimum 850W ?! Computerhardware heeft de neiging zuiniger te worden, zeker idle. Daar trekt een moderne computer minder dan 50W. Een voeding is een component die je vaak meeneemt naar een nieuwe pc en je dus lang wil gebruiken. 50W op een 850W voeding is zo'n 6prpocent belasting dus ga je in een extreem inefficiënt gebied werken. Een 400-500W voeding van een kwaliteitsmerk is meer dan voldoende voor een gewone pc zelfs met high end grafische kaart. Een 850W voeding is dus complete onzin, je verspild geld bij aankoop en gaat in 99% van de gevallen extra stroomkosten betalen omdat je toch 80% van de tijd zit te idlen...

[ Voor 9% gewijzigd door Wouter.S op 11-09-2011 23:13 ]

Any intelligent fool can make things bigger, more complex, and more violent. It takes a touch of genius -- and a lot of courage -- to move in the opposite direction.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 03-07 23:34
Ik gebruik zelf een Q9550 en Maximus Formula 2 8GB ram een 6870 en 2x een ssd en 2x een tb harddisk.
En dat werkt allemaal met een goede solid 600Watt gold voeding.

Ik zou dus inderdaad geen dure 850+ kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:44

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Fatsoenlijke 500W voeding moet ook prima kunnen, zo'n zuipschuit is een HD6870 namelijk niet als je het vergelijk met de high-end kaarten daar weer boven. Ja, hij heeft graag voldoende sap, maar dat wil elke enthusiast kaart.
Ik heb een 525W Enermax in mijn PC zitten, Core i7 860, 12GB DDR3, HD4850 en 3x 7200 rpm 320GB, 1x 5900rpm 2TB, 1x 2.5" 320GB 5400rpm disk. Dus die belast ik nu wel flink, omdat de configuratie aardige is gegroeid sinds ik die voeding 3 jaar geleden heb gekocht, maar hij doet het nog prima.
Tevens een HD4850 CrossFire in gehad in deze opstelling met 4GB RAM, ook nul problemen.

Dus: haal iets degelijks! En bezuinig niet op de voeding, het is de meest belangrijke component van je PC want alles is er van afhankelijk.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elessar
OK, dus als ik het goed begrijp is de M620 dan wel 'genoeg' qua hoeveelheid Watt, maar zou ie op het gebied van kwaliteit tekort kunnen schieten. Ik zie vaak 'bronze', 'silver' als aanduiding bij voedingen staan; zou ik het beste bijv een ~ 500 - 600W voeding met een 'gold' rating kunnen kiezen? Ik ben alleen bang dat dit geintje naast m'n 6870 en m'n 4850 ook m'n moederbord heeft beschadigd. Ik kan me anders niet voorstellen waarom de 4850 ook kapot is gegaan. En als ik een nieuw mobo koop kan ik ook meteen wel een nieuwe processor uitzoeken, misschien een ssd erbij, videokaart zal ws ook moeten... alles nieuw is wel een lekker idee, jammie :9

Was van de week ff een Mycom ingelopen en daar raadden ze me een 850W gold voeding aan bij een 6950 8)7 (wel evt later uitbreiden met nog 1 in crossfire)... in de BBG staat een 750W bronze voeding voor een crossfire 2x 6950.

[ Voor 0% gewijzigd door elessar op 12-09-2011 10:03 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Gold, silver of bronze geeft enkel de efficiëntie aan en zegt lang niet altijd wat over de kwaliteit van de voeding. Daarnaast is het logisch dat een verkopende partij duurdere hardware aanraad dan een adviserende partij.
Heb je bij de Mycom wel de videokaarten laten testen? Wellicht werken die nodig prima.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elessar
Tsurany schreef op maandag 12 september 2011 @ 10:07:
Gold, silver of bronze geeft enkel de efficiëntie aan en zegt lang niet altijd wat over de kwaliteit van de voeding. Daarnaast is het logisch dat een verkopende partij duurdere hardware aanraad dan een adviserende partij.
Heb je bij de Mycom wel de videokaarten laten testen? Wellicht werken die nodig prima.
Heb wat geneusd in de openingspost van de BBG over voedingen, maar moet er nog veel over lezen (dat blijkt wel)... wat zegt wel wat over de kwaliteit? Reviews lezen neem ik aan :+

Nee, ik was toevallig in de buurt in een andere stad en ben even binnengestapt. Ben nog aan het uitpakken na een verhuizing, lekkere chaos nog... Misschien lukt het van de week met koopavond, ben wel benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A87
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

A87

Voor relatief weinig geld een zware voeding met voldoende 6/ 8-pins aansluitingen is alleen maar een pre voor de toekomst.

Waarom zou je in godesnaam een voeding gaan aanschaffen die net aan de specificatie voldoet bijv een voeding van een watt of 500. Het is nooit goed om een voeding maximaal te belasten. Een marge heb je wel nodig.

Als je op SLI wilt overgaan of Crossfire in de toekomst is een grotere voeding aan te raden dan 600/700 watt.

Voor een paar euro meer heb je minder zorgen, een voeding is niet iets waar je op moet gaan besparen!
Tenzij budget super belangrijk is is het een ander verhaal

[ Voor 84% gewijzigd door A87 op 12-09-2011 12:26 ]

https://www.youtube.com/channel/UCl2XLRJ3VgCspwNG4_XCrkQ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lampuhkap
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 17:52
Mektheb schreef op zondag 11 september 2011 @ 23:14:
Ik gebruik zelf een Q9550 en Maximus Formula 2 8GB ram een 6870 en 2x een ssd en 2x een tb harddisk.
En dat werkt allemaal met een goede solid 600Watt gold voeding.

Ik zou dus inderdaad geen dure 850+ kopen.
Ik draai hier een Q9550 en 4 gig ram en 2 velociraptors, een caviar black een brander en een 6850 op 425watt :D

Beat that :+

En dat is een DELL XPS 430, met een standaard 425w Dell voeding.

[ Voor 6% gewijzigd door Lampuhkap op 12-09-2011 11:25 ]

Pagina: 1