Wat is de slimste manier om WiFi op te zetten.

Pagina: 1
Acties:
  • 2.134 views

• pageUp
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23-02 11:21
De buren vragen of ik bij hun thuis een WiFi netwerk kan aansluiten.
Zij hebben een router zonder WiFi.

Nu heb ik geen verstand van routers dus daarom kom ik op het forum.
Ik gok dat ik:
-Een antenne kan aalsuiten op een van de ethernet aansluitingen...?
-Of de router moet vervangen met een nieuwe router.

De laatste optie is natuurlijk duurder, dus die zou ik graag willen vermijden.
En de buren zouden graag in het hele (heren)huis WiFi willen ontvangen.

Wat is jullie advies?
En, kan ik zomaar een router vervangen? (moet je het niet gewoon doen met het blok van bv. KPN?)

Please houd rekening met mijn gebrek aan kennis over dit onderwerp.
En voel je vrij om mij te verbeteren of nieuwe termen aan te leren.
Alvast bedankt voor de hulp.

Kan een computer in elkaar zetten =3

• lasharor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 11:15

lasharor

7 december 2004

Je kan ook zelf op zoek gaan, een "antenne" aansluiten op je ethernet poort gaat niet werken.

Wat je kan doen, mochten ze nu een router hebben is die vervangen door een draadloos expemplaar of eenzelfde router aansluiten op de huidige ethernetpoort die uit het modem komt.

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Koop of een Wireless Access Point of vervang idd de router met ingebouwde WiFi functie (ik opt liever voor optie 2, maar dat heeft niet een speciale reden ofzo afgezien van het feit dat het meer ruimte en kabel en stroom besparend is). Verder hoeft een router met WifI echt niet duur te zijn he? Ik weet niet wat voor gebruikers je buren zijn, maar voor een euro of 40 heb je al wat :)

Als je de router vervangt, moet het niet zo een probleem zijn hoor. Waar wel eens naar gekeken wordt is het MAC adress van de eerste volgende PC/router die de modem (die van KPN is bijv.) tegenkomt. Vaak moet je wel in de hudige router kunnen komen middels 192.168.0.1 (meest gebruikelijke IP adres) en dan moet je het eea kunnen zien :)

[ Voor 23% gewijzigd door Notna op 28-08-2011 23:32 ]

Xbox Live ID:Notna8310

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Nu online
nofi maar waarom sluit jij hun wifi aan als je zelf al aangeeft dat je er nauwelijks verstand van hebt :p ?

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11:45

D4NG3R

kiwi

:)

Bij KPN kan je (Indien er gebruik word gemaakt van Internet+Bellen of Internet+Bellen+TV) de router niet zomaar vervangen, omdat je dan zonder telefoon komt te zitten. Ik zou je dus aanraden gewoon een wireless acces point te kopen. Genoeg te vinden in de Pricewatch: http://tweakers.net/price...KzCpW0oEIBucXlQDFEouTlWoB

offtopic:
Waarom zou je trouwens een draadloos netwerk opzetten bij iemand als je er zelf ook 0,0% verstand van hebt :?

[ Voor 13% gewijzigd door D4NG3R op 28-08-2011 23:33 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Ik zou een Wireless Access Point nemen van TP-Link, zijn goedkoop en werken zeer goed. Des noods twee stuks mocht de dekking niet voldoen. Ze zijn zeer eenvoudig in te stellen, zelf ook bij de overburen laatst gedaan zodat ik de router niet hoefde te vervangen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• Notna
  • Nu online

Notna

Where are you?®

D4NG3R schreef op zondag 28 augustus 2011 @ 23:32:
Bij KPN kan je (Indien er gebruik word gemaakt van Internet+Bellen of Internet+Bellen+TV) de router niet zomaar vervangen, omdat je dan zonder telefoon komt te zitten. Ik zou je dus aanraden gewoon een wireless acces point te kopen. Genoeg te vinden in de Pricewatch: http://tweakers.net/price...KzCpW0oEIBucXlQDFEouTlWoB

offtopic:
Waarom zou je trouwens een draadloos netwerk opzetten bij iemand als je er zelf ook 0,0% verstand van hebt :?
Dat ligt er dus aan of er op dit moment een Modem --> Router opstelling is of een Modem + Router opstelling is :)

Indien het eerste kan je de hele router vervangen. Indien het 2de kan je proberen idd een accesss point aan te sluiten :)

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Nu online
Notna schreef op zondag 28 augustus 2011 @ 23:34:
[...]

Dat ligt er dus aan of er op dit moment een Modem --> Router opstelling is of een Modem + Router opstelling is :)

Indien het eerste kan je de hele router vervangen. Indien het 2de kan je proberen idd een accesss point aan te sluiten :)
Een router aansluiten en dan DHCP uitzetten zou ook moeten werken toch ;) ?

• thaan
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11:56
Awsom schreef op zondag 28 augustus 2011 @ 23:32:
nofi maar waarom sluit jij hun wifi aan als je zelf al aangeeft dat je er nauwelijks verstand van hebt :p ?
Met Awsom.
Waarom ga jij mensen 'adviseren' op een gebied waar je kennelijk geen kennis van hebt?
Bedenk wel dat je hier ideeën aandraagt die deze mensen geld gaan kosten. Wees dan ook wel zeker dat je weet waar je het over hebt.

• Notna
  • Nu online

Notna

Where are you?®

Awsom schreef op zondag 28 augustus 2011 @ 23:35:
[...]

Een router aansluiten en dan DHCP uitzetten zou ook moeten werken toch ;) ?
Als het KPN is, wee tik het allemaal nog niet zo :X

• thaan
Notna schreef op zondag 28 augustus 2011 @ 23:37:
[...]

Als het KPN is, wee tik het allemaal nog niet zo :X
Hoezo? Een router zonder DHCP is gewoon een domme routeer/wifi AP. Zo heb ik hier in huis 3 routers waarvan er maar op 1 DHCP aanstaat.

[ Voor 37% gewijzigd door thaan op 28-08-2011 23:39 ]

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Laat iemand met meer ervaring er naar kijken

basic's
grootte van het huis ? plaats van het ap tov oppervlak, veel weinig muren, verdiepingen.
wil je mischien ook 5Ghz (is het druk op de 2.4 ?)
wifi nodig in de tuin ?
Budget ?

[ Voor 5% gewijzigd door Fish op 28-08-2011 23:45 ]

Iperf

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

thaan schreef op zondag 28 augustus 2011 @ 23:37:
[...]

Met Awsom.
Waarom ga jij mensen 'adviseren' op een gebied waar je kennelijk geen kennis van hebt?
Bedenk wel dat je hier ideeën aandraagt die deze mensen geld gaan kosten. Wees dan ook wel zeker dat je weet waar je het over hebt.
Nou nou het is een Wireless netwerkje en geen rocket science he. Met een of twee simpele accesspoints moet het prima werken en ben je voor max 80 euro klaar.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• thaan
Tsurany schreef op zondag 28 augustus 2011 @ 23:45:
[...]

Nou nou het is een Wireless netwerkje en geen rocket science he. Met een of twee simpele accesspoints moet het prima werken en ben je voor max 80 euro klaar.
Rocket science? Far from inderdaad. Maar als je het hebt over een antenne aansluiten op een ethernet aansluiting dan moet je je hier toch helemaal niet mee bezig houden.

Neem het niet fout op: dit soort dingen in de praktijk leren is de beste manier. Knutselen, proberen, trial & error. Maar niet op andermans rekening terwijl die een goed werkend netwerk verwacht.

[ Voor 18% gewijzigd door thaan op 29-08-2011 10:34 ]

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12:19

lier

MikroTik nerd

Definieer "prima-werken"...!?

Om een advies te kunnen doen heb je wel degelijk een bepaalde mate van kennis nodig. Denk bijvoorbeeld aan het inventariseren van de bestaande hardware en eventuele incompatibiliteit. Als het om een groot herenhuis gaat zal je goed na moeten denken over de plaatsing (wat zijn daarvan de mogelijkheden, liggen er bijvoorbeeld loze leidingen om netwerk door te kunnen trekken??). Verder zal je de eisen en wensen (denk bijvoorbeeld aan de snelheid) in kaart moeten brengen.

Oftewel: verwachtingsmanagement is heel belangrijk!!

Eerst het probleem, dan de oplossing

• warp
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Koop een AirPort Express en sluit die aan op de router?

• Nivk
  • Laatst online: 12-08-2024
warp schreef op maandag 29 augustus 2011 @ 13:46:
Koop een AirPort Express en sluit die aan op de router?
Serieus? 8)7

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Prima voor 95% van de gebruikers.
Om een advies te kunnen doen heb je wel degelijk een bepaalde mate van kennis nodig. Denk bijvoorbeeld aan het inventariseren van de bestaande hardware en eventuele incompatibiliteit.
Het is WiFi, accesspoint eraan en klaar. Incompatibiliteit zal je echt niet vooraf over moeten nadenken.
Als het om een groot herenhuis gaat zal je goed na moeten denken over de plaatsing (wat zijn daarvan de mogelijkheden, liggen er bijvoorbeeld loze leidingen om netwerk door te kunnen trekken??).
Wat is groot? Standaard accesspoints zijn prima geschikt om een huis te voorzien van WiFi, werkt het niet plaats je op een andere verdieping of een andere hoek eentje extra. Je moet niet overdrijven hoor.
Verder zal je de eisen en wensen (denk bijvoorbeeld aan de snelheid) in kaart moeten brengen.
Leg een WiFi N netwerk aan en je kan er wel vanuit gaan dat de snelheid voldoende zal zijn.
Oftewel: verwachtingsmanagement is heel belangrijk!!
Natuurlijk vooraf even kijken wat nodig is maar komop, het is niet alsof je een heel bedrijf van dekking moet voorzien.

• BrammT
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 23-02 22:43

BrammT

The one and only!

als je een router wilt gebruiken (en sowieso iets meer wilt leren) raad ik je aan deze TS te lezen: [HOWTO]Draadloze Router gebruiken als Access Point

Helaas niet meer zo'n bevlogen Tweaker als voorheen...

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11:52

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

[...]

NOFI, maar voor iemand die een antenne op een ethernet port wil aansluiten is het blijkbaar wel raketwetenschap ..

@ SuperFlons
Wees eerlijk als je het niet je kennisgebied is, en leg ze uit dat dit net zo onbekend terrein is als voor hun.
Speel op safe en koop een normaal access point, welke je aan een normale ethernet port hangt.
Haal 'm het liefst bij de computerwinkel op de hoek, zodat je daar terug kan komen voor vragen en advies en eventueel het AP nog kunt omruilen voor een ander model.

Tijd voor een nieuwe sig..

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Ja serieus ja. Met de kennis van de TS zou ik inderdaad ook een airport express aanbevelen. Die zou mn moeder nog kunnen installeren.
Dubbel nat>? detecteert die en geeft keuze voor oplossing
Geen internet> Popup op geinstalleerde applicatie op pc
etc...

Helemaal omdat hij internet in het hele huis heeft. Die airports kunnen prima dmv roaming het netwerk uitbreiden. Gewoon een 2e bijpluggen en het werkt. En ja ik weet dat volgens specificaties andere merken dit ook kunnen maar dit heb ik nooit echt stabiel werkend gezien (dd-wrt, linksys, senao etc...)

Kost iets meer (80 euro ook niet schokkend) maar is wel stabiel en gebruiksvriendelijk :)

CISSP! Drop your encryption keys!

• Zer0
  • Registratie: September 1999
  • Niet online

Zer0

Destroy 2000 Years Of Culture

BrammT schreef op maandag 29 augustus 2011 @ 17:33:
als je een router wilt gebruiken (en sowieso iets meer wilt leren) raad ik je aan deze TS te lezen: [HOWTO]Draadloze Router gebruiken als Access Point
Alleen het feit dat er een topic van 10 pagina's voor nodig is toont aan dat het niet altijd zo eenvoudig is als men roept.

maybe we sit down and talk about the revolution and stuff
but it doesn't work like that
you can't turn back now there's no way back
you feel the power to destroy your enemy..

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Voor dat geld koop je dus prima twee TP-Link accesspoints, dan hoef je niet te klooien met dubbel nat aangezien het gewoon een simpele accesspoint is.

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Zer0 schreef op dinsdag 30 augustus 2011 @ 10:29:
[...]

Alleen het feit dat er een topic van 10 pagina's voor nodig is toont aan dat het niet altijd zo eenvoudig is als men roept.
Het is helemaal niet zo moeilijk, je moet er alleen niet oefenloos over discusieren. maar gewoon doen. een beetje rtfm zeg maar.

een ip adres geven, aan de lan kant koppelen en dhcp uit is geen rocket science

Alleen ben ik wel van mening wanneer je er geen ervaring mee hebt in een relatief groot huis wat niet van jouw is. dat je beter eerst ervaring opbouwd voordat je je buren mischien overwacht met hoge(re) kosten opzadeld door het gebrek aan ervaring.
Of je buren er voor waarchuwd dat je geen ervaring hebt met de gevolgen van dien.

[ Voor 5% gewijzigd door Fish op 30-08-2011 11:01 ]

Iperf

• laurens0619
  • Nu online
De topictitel is wat is de slimste manier, niet de goedkoopste manier
Als je een tweaker bent/beetje ervaring hebt en het spul zelf beheerd van die TP link kastjes kopen. prima

Het slimste voor een onervaren tweaker hierin in een onbeheerd netwerk? Apple Airport Express

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

laat de ts eerst maar eens antwoorden

Iperf

• warp
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Ja, dat werkt als een trein en vereist nagenoeg geen kennis. Ik ben niet de enige die er zo over denkt trouwens...
laurens0619 schreef op dinsdag 30 augustus 2011 @ 12:21:
Het slimste voor een onervaren tweaker hierin in een onbeheerd netwerk? Apple Airport Express
;)

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Als je een tweaker bent/beetje ervaring hebt en het spul zelf beheerd van die TP link kastjes kopen. prima

Er zit gewoon een duidelijke handleiding in, dat vereist echt geen enkele vorm van kennis en ervaring.

• laurens0619
  • Nu online
Tsurany schreef op dinsdag 30 augustus 2011 @ 12:52:
[...]

Er zit gewoon een duidelijke handleiding in, dat vereist echt geen enkele vorm van kennis en ervaring.
Niet? Dus als ik die router aan mijn moeder geef met de handleiding dan zou het haar moeten lukken? Forget it! ook al staat het er duidelijk wat voor ons vanzelfsprekend is, is voor andere echt te complex voor woorden

En ja TS wordt eens wakker :P

[ Voor 3% gewijzigd door laurens0619 op 30-08-2011 12:59 ]

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

laurens0619 schreef op dinsdag 30 augustus 2011 @ 12:58:
[...]

Niet? Dus als ik die router accesspoint aan mijn moeder geef met de handleiding dan zou het haar moeten lukken? Forget it! ook al staat het er duidelijk wat voor ons vanzelfsprekend is, is voor andere echt te complex voor woorden
Het is niet te complex, ze zijn er gewoon te lui voor zich ook maar even in te zetten.

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

maar dat mag ! je kunt iemand niet verplichten iets te doen natuurlijk
helemaal niet als die zich er geen ene ruk voor intresseert en er niks mee te maken wil hebben

wat geen luiheid is. fuck ik kan vast ook wel breien, maar het boeit me geen ene fuck en ik heb er geen zin in. moet ik het dan maar doen omdat jij het wil ?

Iperf

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

fish schreef op dinsdag 30 augustus 2011 @ 13:15:
maar dat mag ! je kunt iemand niet verplichten iets te doen natuurlijk
helemaal niet als die zich er geen ene ruk voor intresseert en er niks mee te maken wil hebben

wat geen luiheid is. fuck ik kan vast ook wel breien, maar het boeit me geen ene fuck en ik heb er geen zin in. moet ik het dan maar doen omdat jij het wil ?
Je moet het niet doen omdat ik het wil, je moet het doen omdat je zelf een gebreide trui wilt.
Mensen willen een draadloos netwerk, dan moeten ze daarvoor maar even de handleiding lezen. Mensen zijn tegenwoordig echter zo gigantisch lui geworden dat ze maar iemand anders moeite laten doen omdat die er wel verstand van zal hebben. Die TP-Link accesspoint heb je in een minuut ingesteld. Vijf minuten als je met een browser om kan gaan en de handleiding volgt.

• laurens0619
  • Nu online
Sorry Tsurany maar ik heb daar toch een hele andere mening over:
Mensen willen een trui maar interesseren zich er niet voor: Ze kopen een kant en klare trui

Mensen willen een draadloos netwerk maar interesse zich er niet voor: Ze kopen een kant en klare netwerk oplossing (zo kan je het zien)

Beide oplossingen zijn wat duurder maar staan wel dichterbij wat diegene wilt.

Omdat Tweakers de IT beheersen betekent het niet dat de rest van de wereld lui is omdat ze dit niet willen begrijpen. Of wil je ook niet automonteurs lui noemen omdat die de auto naar de garage brengen voor een klein iets? (Wat ook prima met haynes handleiding kan en wat minuutjes geduld)

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12:19

lier

MikroTik nerd

Tsurany schreef op dinsdag 30 augustus 2011 @ 13:19:
Je moet het niet doen omdat ik het wil, je moet het doen omdat je zelf een gebreide trui wilt.
Mensen willen een draadloos netwerk, dan moeten ze daarvoor maar even de handleiding lezen. Mensen zijn tegenwoordig echter zo gigantisch lui geworden dat ze maar iemand anders moeite laten doen omdat die er wel verstand van zal hebben. Die TP-Link accesspoint heb je in een minuut ingesteld. Vijf minuten als je met een browser om kan gaan en de handleiding volgt.
Prima dat jij dat vindt, maar respecteer het ook als iemand anders een andere mening heeft. Zaken zoals het installeren van netwerk apparatuur gaat gepaard met een leercurve. Dat wij het toevallig leuk vinden betekend niet dat iedereen het moet (kunnen).

Datzelfde geldt ook voor "de slimste manier". Waar de een de Apple als heilige graal voorstelt is de ander het er niet mee eens.

Uiteindelijk wil je de juiste verwachtingen scheppen bij de vragende partij (ja, ik ga weer over verwachtingsmanagement beginnen ;) ).

Eerst het probleem, dan de oplossing

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

laurens0619 schreef op dinsdag 30 augustus 2011 @ 13:23:
Sorry Tsurany maar ik heb daar toch een hele andere mening over:
Mensen willen een trui maar interesseren zich er niet voor: Ze kopen een kant en klare trui
En daar zit toch ook een wasetiket bij? Daar moet je ook even een minuutje naar kijken.
Mensen willen een draadloos netwerk maar interesse zich er niet voor: Ze kopen een kant en klare netwerk oplossing (zo kan je het zien)
Het is toch ook een kant en klare oplossing? Je plugt hem in en hij heeft een draadloos netwerk, je moet enkel het wachtwoord even veranderen en eventueel de netwerknaam.
Beide oplossingen zijn wat duurder maar staan wel dichterbij wat diegene wilt.
Twee keer zoveel geld uitgeven voor een apparaat wat je een paar minuten tijd bespaart?
Omdat Tweakers de IT beheersen betekent het niet dat de rest van de wereld lui is omdat ze dit niet willen begrijpen. Of wil je ook niet automonteurs lui noemen omdat die de auto naar de garage brengen voor een klein iets? (Wat ook prima met haynes handleiding kan en wat minuutjes geduld)
Een klein iets zoals een lampje vervangen zou ik zelf doen en iedereen die daarvoor zijn auto weg brengt is in principe een lui figuur ja. Mensen zijn tegenwoordig gewoon niet zelfredzaam meer en dat is een sneue ontwikkeling.
lier schreef op dinsdag 30 augustus 2011 @ 13:27:
Prima dat jij dat vindt, maar respecteer het ook als iemand anders een andere mening heeft. Zaken zoals het installeren van netwerk apparatuur gaat gepaard met een leercurve. Dat wij het toevallig leuk vinden betekend niet dat iedereen het moet (kunnen).
En waar ben ik niet respectvol dan?
Uiteindelijk wil je de juiste verwachtingen scheppen bij de vragende partij (ja, ik ga weer over verwachtingsmanagement beginnen ;) ).
Jeez het gaat over een WiFi netwerkje, komop zeg.

Sterker nog, vraag of de verkopende winkel hem voor je instelt en het is daadwerkelijk plug en play, elke winkel doet dat met plezier voor je omdat het zo enorm simpel is.

[ Voor 4% gewijzigd door Tsurany op 30-08-2011 13:31 ]

• Nivk
laurens0619 schreef op dinsdag 30 augustus 2011 @ 10:19:
Die airports kunnen prima dmv roaming het netwerk uitbreiden.
Clients zorgen voor het roamen niet de WAPs zelf.
TS geeft althans wel duidelijk aan liever niet te duur. Waar mijn "serieus" natuurlijk betrekking op had, niet of ieder mens op deze planeet een of andere apparaat kan gebruiken. We zitten hier op tweakers, niet op het helpmij forum.
Alhoewel de technologie niet willen snappen en leven in de waan van het "werkt" natuurlijk wel erg geruststellend en bevredigend is.

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Tsurany schreef op dinsdag 30 augustus 2011 @ 13:31:
[...]

blabblala

Sterker nog, vraag of de verkopende winkel hem voor je instelt en het is daadwerkelijk plug en play, elke winkel doet dat met plezier voor je omdat het zo enorm simpel is.
Is het nou plug en play, of moet je het instellen? :P

Iperf

• LinuX-TUX
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11:27
/me LinuX-TUX weet het wel hoor. Knappe dochter des huizes heeft 2 grote pluspunten, daarvoor zou iedereen overal opeens expert van kunnen zijn :+

Ontopic:
Gewoon een access point tegen aan knallen en klaar.

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

fish schreef op dinsdag 30 augustus 2011 @ 13:44:
[...]

Is het nou plug en play, of moet je het instellen? :P
Als de winkel hem instelt is het voor jou als gebruiker plug en play.

• laurens0619
  • Nu online
Tsurany schreef op dinsdag 30 augustus 2011 @ 13:31:

Het is toch ook een kant en klare oplossing? Je plugt hem in en hij heeft een draadloos netwerk, je moet enkel het wachtwoord even veranderen en eventueel de netwerknaam.
In het gunstigste geval ja, helaas weet jij (hopelijk) ook dat dit helaas niet altijd het geval is :)
En je wasetiket? Tja sommige mannen interesseren dat ook niet en snappen dat label niet eens maar geven het aan de expert, hun vrouw :+ (true story!)

• laurens0619
  • Nu online
Nivk schreef op dinsdag 30 augustus 2011 @ 13:35:
[...]

Clients zorgen voor het roamen niet de WAPs zelf.

[...]
Voor een klein gedeelte heb je gelijk maar helaas ligt het wat complexer dan dezelfde ssid instellen op verschillende kanalen. Zie ook: http://features.techworld...wlan-roaming--the-basics/

Verder is de toevoeging van WDS natuurlijk wel afhankelijk van het AP. De airport express kan je letterlijk een stuk verderop in een stopcontact steken zonder utp of iets erin en hij breidt het netwerk uit

• Nivk
laurens0619 schreef op dinsdag 30 augustus 2011 @ 14:12:
Voor een klein gedeelte heb je gelijk maar helaas ligt het wat complexer dan dezelfde ssid instellen op verschillende kanalen. Zie ook: http://features.techworld...wlan-roaming--the-basics/
Gelukkig is sinds 2004 veel veranderd en standaard voor (nieuwere) Wi-Fi gecertificeerde apparaten. Zo gaat dit dus ook min of meer geheel onzichtbaar voor de gebruiker en zijn het alleen de clients die het moeten ondersteunen of voor hoeft te worden ingesteld.
Maar goed het ging er natuurlijk over dat een wireless access point niet via roaming zelf het netwerk uitbreidt, immers waar zou een stilstaand WAP mee moeten roamen? Waarschijnlijk bedoelde je d.m.v. WDS het netwerk uitbreiden, zoals ook blijkt uit het volgende.
Verder is de toevoeging van WDS natuurlijk wel afhankelijk van het AP. De airport express kan je letterlijk een stuk verderop in een stopcontact steken zonder utp of iets erin en hij breidt het netwerk uit
Het WDS (Wireless Domain Services van Cisco) besproken in het artikel is echter niet het WDS waar de Airport Express, zoals je aangeeft, ondersteuning voor heeft. Dat terzijde is WDS niet eens Wi-Fi gecertificeerd en hoeft derhalve zelfs tussen Apple producten/versies compatibiliteit niet gegarandeerd te zijn.

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

laurens0619 schreef op dinsdag 30 augustus 2011 @ 14:07:
In het gunstigste geval ja, helaas weet jij (hopelijk) ook dat dit helaas niet altijd het geval is :)
Met het specifieke apparaat wat ik aanraad heb ik zelf ervaring en daarmee was het zo eenvoudig. Natuurlijk kan je altijd onverwachte problemen hebben maar met een apparaat dat slechts een paar configuratie instellingen nodig heeft?
En je wasetiket? Tja sommige mannen interesseren dat ook niet en snappen dat label niet eens maar geven het aan de expert, hun vrouw :+ (true story!)
Die moeten ze castreren. Everything a woman does can be done better by men!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Toch kies ik er tijdens de seks voor om dit door een vrouw te laten doen, if you dont mind

Iperf

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:31

The Eagle

I wear my sunglasses at night

SuperFlons schreef op zondag 28 augustus 2011 @ 23:28:
De buren vragen of ik bij hun thuis een WiFi netwerk kan aansluiten.
Zij hebben een router zonder WiFi.

Nu heb ik geen verstand van routers dus daarom kom ik op het forum.
Ik gok dat ik:
-Een antenne kan aalsuiten op een van de ethernet aansluitingen...?
-Of de router moet vervangen met een nieuwe router.

De laatste optie is natuurlijk duurder, dus die zou ik graag willen vermijden.
En de buren zouden graag in het hele (heren)huis WiFi willen ontvangen.

Wat is jullie advies?
En, kan ik zomaar een router vervangen? (moet je het niet gewoon doen met het blok van bv. KPN?)

Please houd rekening met mijn gebrek aan kennis over dit onderwerp.
En voel je vrij om mij te verbeteren of nieuwe termen aan te leren.
Alvast bedankt voor de hulp.
Je geeft zelf al aan er geen verstand van te hebben. Als je het eenmaal aangelegd hebben komen ze ook bij jou als dat ding het niet doet - en dat kun je dan niet fixen en dan wordt je er op aangekeken.

Gewoon eerlijk "nee" zeggen en aangeven dat je er te weinig verstand van hebt cq dat je jezelf er niet aan durft te wagen omdat je niet kunt garanderen dat je een werkende situatie op kunt leveren, is ook een antwoord :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• laurens0619
  • Nu online
Ah thanks dat wist ik niet :) Is idd 2008 geweest dat ik hiermee bezig ben geweest en het was me toen stevig tegengevallen maar dit klinkt idd meer hoopgevend.

Je hebt gelijk ik was WDS en roaming iets teveel in 1 zin aan het gebruiken aangezien het in de context die ik bedoelde ook in combinatie wordt gebruikt.
Tsurany schreef op dinsdag 30 augustus 2011 @ 15:57:
[...]

Met het specifieke apparaat wat ik aanraad heb ik zelf ervaring en daarmee was het zo eenvoudig. Natuurlijk kan je altijd onverwachte problemen hebben maar met een apparaat dat slechts een paar configuratie instellingen nodig heeft?

[...]

Die moeten ze castreren. Everything a woman does can be done better by men!
Vooruit dan maar ik hap:
- Stel het huidige netwerk/router setup heeft geen DHCP? Een standaard router krijgt gewoon geen ip en daar moet je via een status pagina maar uit zien te komen
- Stel, het standaard ip van de AP/router valt buiten de range waar de gebruiker in zit? Hij moet dus eerst een temporary ip instellen op zijn computer om het apparaat te kunnen configureren. Sterker nog eerst moet in het boekje gezocht worden wat dit standaard ip wel niet zou moeten zijn. Daarna moet de gebruiker nog weten in welke range hij standaard zit om het ip te kunnen wijzigen naar deze range en daarna zijn TEMP ip er weer af halen om op het nieuwe ip in te kunnen loggen (volg je het nog?)
- Stel, er draait al een DHCP server op het netwerk en de gekochte AP is ook een Router met DHCP maar op een ander ip. Zelfde verhaal, hopen dat je in de goede range terechtkomt het ip veranderen en de DHCP uitzetten.
- Stel, er zijn problemen in de firmware en er is een firmware upgrade nodig. De gebruiker moet een .bin downlaoden en deze via de webinterface gaan uploaden.

etcetc..

Natuurlijk lost een Aiport niet al deze problemen op maar ik denk toch wel zeker voor 90% (ik was verbaasd toen ik voor het eerste een Airport in mijn handen had) maar ik snap niet hoe jij het in je hoofd kan halen dat dit gesneden koek voor de familie doorsnee kan zijn

[ Voor 66% gewijzigd door laurens0619 op 30-08-2011 16:32 ]

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

laurens0619 schreef op dinsdag 30 augustus 2011 @ 16:24:Vooruit dan maar ik hap:
- Stel het huidige netwerk/router setup heeft geen DHCP? Een standaard router krijgt gewoon geen ip en daar moet je via een status pagina maar uit zien te komen
- Stel, het standaard ip van de AP/router valt buiten de range waar de gebruiker in zit? Hij moet dus eerst een temporary ip instellen op zijn computer om het apparaat te kunnen configureren. Sterker nog eerst moet in het boekje gezocht worden wat dit standaard ip wel niet zou moeten zijn. Daarna moet de gebruiker nog weten in welke range hij standaard zit om het ip te kunnen wijzigen naar deze range en daarna zijn TEMP ip er weer af halen om op het nieuwe ip in te kunnen loggen (volg je het nog?)
- Stel, er draait al een DHCP server op het netwerk en de gekochte AP is ook een Router met DHCP maar op een ander ip. Zelfde verhaal, hopen dat je in de goede range terechtkomt het ip veranderen en de DHCP uitzetten.
- Stel, er zijn problemen in de firmware en er is een firmware upgrade nodig. De gebruiker moet een .bin downlaoden en deze via de webinterface gaan uploaden.

etcetc..
Stel stel stel... Stel het is een normaal thuisnetwerk en je koopt een accesspoint wat puur een accesspoint is, zijn IP dus via DHCP automatisch krijgt en enkel een naam en wachtwoord nodig heeft?
Natuurlijk lost een Aiport niet al deze problemen op maar ik denk toch wel zeker voor 90% (ik was verbaasd toen ik voor het eerste een Airport in mijn handen had) maar ik snap niet hoe jij het in je hoofd kan halen dat dit gesneden koek voor de familie doorsnee kan zijn
Mensen moeten ook geen extra router kopen maar een simpele accesspoint.

Maar goed, ik hou er over op. Als mensen graag 40 euro extra uitgeven zodat ze niet hoeven na te denken moeten ze het zelf weten. Wordt tegenwoordig steeds normaler dus ik verbaas me er ook niet meer over.

[ Voor 5% gewijzigd door Tsurany op 30-08-2011 17:52 ]

• laurens0619
  • Nu online
Tsurany schreef op dinsdag 30 augustus 2011 @ 17:50:
[...]

Stel stel stel... Stel het is een normaal thuisnetwerk en je koopt een accesspoint wat puur een accesspoint is, zijn IP dus via DHCP automatisch krijgt en enkel een naam en wachtwoord nodig heeft?

[...]
Dan is het misschien nog complexer. Dan moet je namelijk op je router inloggen om in de dhcp tabel te kijken welk ip het accesspoint heeft gekregen. Hierna kan je pas op het accesspoint inloggen om de zaken verder te configureren. No way dat dit in het boekje beschreven staat!

ok ik hou ook op :P

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Of misschien werkt tplinklogin.net wel, werkt ook op mijn router merk ik nu.

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

laurens0619 schreef op dinsdag 30 augustus 2011 @ 17:53:
[...]

Dan is het misschien nog complexer. Dan moet je namelijk op je router inloggen om in de dhcp tabel te kijken welk ip het accesspoint heeft gekregen. Hierna kan je pas op het accesspoint inloggen om de zaken verder te configureren. No way dat dit in het boekje beschreven staat!

ok ik hou ook op :P
ik had laasts nog een draadje waar het anders wel aan bod kwam in te boekje. deze had een vast ip adres btw

Iperf

• fragcompany
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 23-07-2025
Was het eerste wat ik dacht :P

Edit:
overbodige verwijderd.

Accespoint....

[ Voor 18% gewijzigd door fragcompany op 30-08-2011 18:29 ]

• laurens0619
  • Nu online
fish schreef op dinsdag 30 augustus 2011 @ 18:24:
[...]

ik had laasts nog een draadje waar het anders wel aan bod kwam in te boekje. deze had een vast ip adres btw
Gaaf boekje dat hij kan ruiken wat voor router ik heb met dhcp server, en hoe je moet inloggen (welk ip) op dat apparaat en waar je in het menu de dhcp entry kan vinden.
Doe mij zo'n boekje! :+

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Als die een vast ip adres heeft hoef je niet in de dhcp tabel te zoeken natuurlijk.

dit was de stelling toch
Stel stel stel... Stel het is een normaal thuisnetwerk en je koopt een accesspoint wat puur een accesspoint is
de rest zijn aannames

Iperf

• laurens0619
  • Nu online
fish schreef op dinsdag 30 augustus 2011 @ 18:37:
Als die een vast ip adres heeft hoef je niet in de dhcp tabel te zoeken natuurlijk.

dit was de stelling toch

[...]

de rest zijn aannames
Als die een vast ip adres heeft, dan moet je je eigen ip veranderen om erbij te kunnen wanneer hij niet in hetzelfde subnet hangt en dit staat inderdaad vaak in een boekje.

Je quote mij echter waar ik het had over een dynamic ip waarbij je dus de dhcp tabel in. Zie ook mijn eerdere post. En ik denk dat je aannames verwart met hypotheses :)

[ Voor 12% gewijzigd door laurens0619 op 30-08-2011 19:00 ]

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11:52

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Dit gaat onder tussen nergens meer over, en de TS is in geen velden of wegen te vinden.
Voordat dit echt een welles-nietes oorlog word, gaat dit topic dicht.

Tijd voor een nieuwe sig..

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.