• Thundrisad
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21-12-2025
Beste Tweakers,

gisteravond is vlakbij mijn huis de bliksem ingeslagen, en mijn computer hield zo goed als meteen op met werken, en wilde niet meer aan. Ik ben vandaag aan de slag te gaan om het probleem te lokaliseren. Ik heb de voeding uit mijn pc gehaald en op een andere pc geprobeerd; dit werkte, dus ik neem aan dat mijn voeding OK is. Ook heb ik geprobeerd met een wat oudere voeding mijn pc aan het werk te krijgen, zonder succes.
Wanneer ik de 24-pins stekker van mijn voeding op mijn moederbord aansluit, gaat de LED op het aanknopje rechtstreeks op mijn moederbord héél eventjes branden (meer een flits eigenlijk), de fan van de voeding maakt 1 omwenteling, en vervolgens valt de boel weer uit. Kan ik concluderen dat mijn moederbord het slachtoffer is geworden van de bliksem en deze vervangen? Of zie ik iets over het hoofd?
Het moederbord is een ASROCK 870 Extreme3. In een zaak in de buurt kan ik een 970 Extreme krijgen, dat levert neem ik aan geen problemen op met andere hardware?
Bij voorbaat dank,
Jelte

Verwijderd

Moederbord kan idd prima, maar vaak genoeg zijn er wel meerdere dingen stuk bij bliksem inslag en soms gaat er iets een week later ook nog stuk.

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Doet je modem en dergelijke het nog?
Na een inslag bij de telefoonlijn was bij de buren ook hun computer stuk. Via de ADSL lijn en het modem zo op de netwerkpoort van het moederbord.
Bij ons bleef de schade gelukkig beperkt tot de ADSL splitter ;)

🖥️ | 🚗

• Thundrisad
Het modem is ook gesneuveld, heb inmiddels een modem van hetzelfde type dat ik nog had neergezet, en internet doet het weer. Ik denk inderdaad ook dat het via de ADSL is binnengekomen, maar dan heeft mijn medebewoner gewoon geluk gehad? (met haar pc is niks mis)

[ Voor 36% gewijzigd door Thundrisad op 28-08-2011 20:57 ]

• auto660
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 20:38

auto660

1991 240 GL Brick

Was/is die computer van haar draadloos aangesloten? Zoja, dan is het logisch dat die computer het nog doet. Want hoe wil je in godsnaam met je router een blikseminslag uitzenden.....

Gaming~ |Ryzen 5 5500, Asrock B450M PRO4, 16GB 2666@3600MHz DDR4, GTX1650 Super 4GB, 1TB + 256GB SSD, 250W Apevia PSU| Workstation~ |Q9550, 8GB CL4 DDR2, P5B Premium, GTX950, 512GB SSD + 1TB HDD, 550W PSU

• Thundrisad
Nee haar PC zit ook gewoon met een LAN-kabel in dezelfde router

• auto660
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 20:38

auto660

1991 240 GL Brick

Dan is het gewoon puur geluk denk ik.

Gaming~ |Ryzen 5 5500, Asrock B450M PRO4, 16GB 2666@3600MHz DDR4, GTX1650 Super 4GB, 1TB + 256GB SSD, 250W Apevia PSU| Workstation~ |Q9550, 8GB CL4 DDR2, P5B Premium, GTX950, 512GB SSD + 1TB HDD, 550W PSU

• Thundrisad
Nou goed, morgen maar naar de winkel en een nieuw moederbord oppikken, en fingers crossed dat er niets anders kapot is.

• F.West98
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16-02 03:49

F.West98

Alweer 17 jaar hier

Thundrisad schreef op zondag 28 augustus 2011 @ 21:25:
Nou goed, morgen maar naar de winkel en een nieuw moederbord oppikken, en fingers crossed dat er niets anders kapot is.
misschien vragen of je even thuis kan testen, of daar, of leenmobo...
Vergeet niet, na mobovervanging kan je windows opnieuw installeren, als het OEM is opnieuw kopen! (ja, windows oem is mobo-geregistreerd, enkel op dat unieke mobo kan je die windows draaien)

2x ViewSonic VP-27885K | R9 7950X | 128GB RAM | 980 Pro 2TB x2 | RTX2070 Super
.oisyn: Windows is net zo slecht in commandline als Linux in GUI

Verwijderd

F.West98 schreef op zondag 28 augustus 2011 @ 21:32:
[...]
(ja, windows oem is mobo-geregistreerd, enkel op dat unieke mobo kan je die windows draaien)
Gelukkig niet.

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Nee hoor, je kan gewoon op een nieuw moederbord draaien. Je moet wel opnieuw activeren, maar als het niet lukt is 1 belletje waarin je het uitlegt al genoeg. Tenminste, dat heb ik al 2x gedaan.

Verwijderd

Het kan dat je LAN poort kapot is en de computer daardoor niet meer opstart, dat heb ik zelf eens meegemaakt, ook door blikseminslag. Probeer hem eens te disablen.

• dezejongeman
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 14-02 08:30
Verwijderd schreef op maandag 29 augustus 2011 @ 12:44:
Het kan dat je LAN poort kapot is en de computer daardoor niet meer opstart, dat heb ik zelf eens meegemaakt, ook door blikseminslag. Probeer hem eens te disablen.
disablen als de copmuter niet opstart? lukt denk ik niet echt. tevens is het ook al geopperd. als de TS pech heeft is zijn geheugen ook nog naar de maan. misschein handig om even memtest te draaien zodra het weer startbaar is.

• Thundrisad
Heb inmiddels het moederbord vervangen met een Asrock 970 Extreme4. Alles draait weer prima, meteen twee plaatjes geheugen erbij geprikt. Oude moederbord is naar een vriend die er wat meer verstand van heeft, dus misschien kom ik ooit nog te weten wat er precies kapot was :)
Windows gaf overigens geen problemen met het nieuwe moederbord, hoefde niet opnieuw te activeren of iets in die trand.
Pagina: 1