Wat is de snelste LAN optie, QNAP 559-Pro

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paco_NL
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12-09 15:45
Beste Tweakers,

Zoals heel veel tweakers hier, willen we allemaal, alles zo snel mogelijk.

Mijn vraag:
Wat is de snelste LAN optie die ik kan selecteren in mijn Qnap. Het gaat hier om de Qnap 509-Pro met 2 LAN aansluitingen.

Opties:
Balance-rr (Round-Robin)
Active Backup (Fail Over)
Balance XOR
Broadcast
IEEE 802.3ad
Balance-tlb (Adaptive Transmit Load Balancing)
Balance-alb (Adaptive Load Balancing)

Voor alle duidelijkheid, het gaat hier om 2 LAN poorten die allebei zijn aangesloten op een GIGABIT netwerk met Cat-6 kabels. Graag zou ik willen weten hoe ik zo snel als mogelijk mijn bestanden naar de PC's kan halen.

Alvast bedankt!! :+

Mvg,
Paco_NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaguar645
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:02
Dat hangt uiteraard ook van je netwerk af. Als je een normaal gigabit switchje hebt liggen zou ik failover mode configureren zodat mocht het ene poortje stuk gaan de ande het gewoon overneemt.

Als je echter een managed switch hebt die je kunt configgen zou ik gaan trunke en de 2 poorten op de switc samen voegen zodat je dus 2gig hebt lopen. Kun je naar hartelust van alle plaatsen in het huis streamen wat je wilt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paco_NL
Bedankt voor je reactie Jaguar,

Ik heb een gewone gigabit switch liggen van Netgear. Als ik hierop 2x gigabit aan sluit heb ik dus geen 2gig lopen? Ik dacht namelijk, dat ik het beste een van de balance kon kiezen. Omdat ik dan bijvoorbeeld met 1 pc, backup en met andere film kijk, dit sneller zou gaan. Maar dat kan alleen als ik een switch heb die ik kan configureren.... Alvast bedankt voor de reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruitech
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 26-04 18:15
Met een standaard switch (zonder management) is het niet mogelijk. Belangrijkste vereiste is dat je switch IEEE 802.3ad ondersteund (op de meeste websites van de diverse fabrikanten is dit zo terug te vinden).
Een switch welke IEEE 802.3ad ondersteund worden redelijk vaak in de V&A aangeboden voor rond de € 100,- - € 200,-

Je zou ook nog kunnen proberen de Qnap in te stellen op "Balance-RR (Round Robin)"
Echter; om de snelheid ook daadwerkelijk te halen dienen je aangesloten pc's ook een trunked connectie te hebben. anders zou de limitatie bij je pc's liggen en niet (meer) bij je qnap.
Ik gok dat de TS-509 qua doorvoer je tot 150MB/s moet helpen (dus volledig: 200MB/s over het netwerk haal je vermoedelijk niet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paco_NL
Oké bedankt. Ik ga morgen proberen of ik met de instelling BALANCE-RR het gewenste eruit haal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paco_NL
BALANCE-RR haalt het beste resultaat. Op mijn mediacenter haal ik nu +- 90MB/sec. Bedankt voor alle moeite!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:56
Euhm... Heb je ook al eens geprobeerd op één link te werken, want gigabit is 1000 bitjes per seconde, dus als je dat omzet kom je uit op? Juist ja, 100MB/s... :+

één link voldoet dus al perfect voor de snelheid van jouw NAS... Plus dat de meeste link aggregation-technieken werken op basis van source of destination MAC of IP-adres en je per client telkens één link gebruikt. Het is dus niet zo dat omdat je NAS die optie heeft en dat die aanstaat dat slechts één client daar van profiteert... Bij zwaarder gebruik van je NAS door meerdere clients (ergo meerdere source IP's/MAC-adressen) zal je link-saturatie verspreid over de twee links beter zijn... Maar aangezien we hier met een SOHO-NAS'je werken (ja ja, ook al heeft het 5 disks en ben je in de SOHO-NAS'en al een uitzondering op de meeste Tweakers die kant en klare NAS-systemen kopen) kan je RAID-opstelling en de onderliggende array van schijven de random I/O's die je gaat genereren met meerdere clients dit niet trekken...

[ Voor 62% gewijzigd door HyperBart op 30-08-2011 19:50 ]

Pagina: 1