Speakers Parallel of Serieel

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheTurk
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 16-02 23:20
Ik heb momenteel 2 Creative Gigaworks s750 sets. Een van de versterkers zijn defect en wil met een versterker 14 speakers gebruiken. Nou is mijn vraag moet ik deze parallel of serieel per kanaal aansluiten? Ik ben bang dat ik me versterker opblaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22-09 11:16

SA007

Moderator Tweaking
Note: ik ga er vanuit dat dit een set is met elke speaker simpelweg alleen de speaker zelf in een doosje, meer niet.

Als je ze parallel verdubbelt het gebruikte vermogen en kan je beide volledig aansturen (qua vermogen) maar moet de versterker dus 2x zoveel vermogen leveren en als hij dat niet kan gaat hij kapot.

In serie gaat het geleverde vermogen doormidden en wordt dit vervolgens verdeeld tussen de speakers waardoor ze beide effectief nog een kwart van vermogen krijgen wat ze zouden krijgen in dezelfde stand van het volume met enkele speakers.
Hierbij is het vrijwel onmogelijk om je versterker op te blazen.

Samengevat:
Parallel: Kan je versterker slopen omdat het vermogen verdubbelt.
Serie: Kan je versterker niet slopen omdat het vermogen halveert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrEvil1986
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 29-07 11:43
Omdat een versterker een op bepaalde weerstand (versimpeld, eigenlijk is het een complexe combinatie van inductie, capiciteit en weerstand) is berekend is het zelden een goed idee om speakers in parallel aan te sluiten.

In dit geval is de versterker afgestemd op de bijpassende speakers, dus zal parallel aansluiten vrijwel zeker tot overhitting of opblazen van de outputtrappen leiden.

Serieel aansluiten is een optie. Maar dit levert alleen winst als de versterker normaal zijn volle vermogen niet in een speaker kwijt kan.
Serieel aansluiten maakt ook de plaatsing van speakers nog belangrijker om crosstalk in dezelfde kanalen te voorkomen.

Bottom line: tenzij je een erg goede reden hebt, kan je beter een speakerset wegdoen of verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Propheticus
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08:31
Heeft alleen nut als je versterker nog power over heeft op het moment dat je speakers al beginnen te blazen (hol bas geluid) of kraken/oversturen op hoog volume. Als je je versterker vol open kunt zetten zonder dat het geluid van de speaker te veel vervormt of je het idee hebt dat je ze sloopt dan heeft extra speakers toevoegen weinig zin.

Als je dus denkt dat [vermogen versterker > belastbaarheid speakers] dan zou je kunnen overwegen speakers in serie te gaan plaatsen.

In een parallele schakeling gaat er zoals eerder gezegd door de verminderde weerstand een hogere stroom lopen, die mogelijk je versterker kan doen doorbranden.

HiFi Receivers/Versterkers hebben vaak een instelling of schakelaar voor impedantieselectie van de aangesloten speakers. Hebben de speakers bijvoorbeeld een impedantie van 8 ohm en kan je de versterker ook op 4 ohm instellen, dán zou je er per kanaal 2 parallel kunnen schakelen.

[ Voor 18% gewijzigd door Propheticus op 28-08-2011 19:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheTurk
Normaal met 7 sat 1 sub, kan ik max volume zetten dan is het geluid nog helemaal helder. genoeg power denk ik? als ik daarnaast 7 sat bij sluit inn parallel dan ben ik bank dat mijn verterker na een tijdje het opgeeft, hij is al paar keer defect geraakt door capacitors die bol waren geworden. Het opblazen = mosfets doorbranden neem ik aan.

Reden = nu heb ik 7 plekken en tijdens film kijken hoor ik waar de boxen liggen. Door ze 10 centimer van elkaar te zetten hoop ik dat ik een ruimtelijker effect te krijgen.

Met andere woorden jullie raden me aan om serieel te doen, omdat het veiliger is. Enige nadeel is dan dat ik niet hoger db krijg, right? Want 2x speaker db is niet db + db maar een andere formule...had ik nog vroeger met natuurkunde gehad maar is niet relevant.

Laatste vraag, als ik de versterker uitelkaar haal (werkend) en dan de speakers parallel aansluit en geluid max doe, hoe kan ik zien dat hij het niet trekt? worden componenten te warm < kan ik een fan op zetten omdit te voorkomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandertje03
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17-09 16:57
lees net de review en de reacties op deze review hier op tweakers.net,
en hier geven ze aan dat hij al erg warm wordt met een enkele set speakers. hier een extra set speakers parallel erop zetten lijkt me dus niet slim. aangezien hij dan 2x zoveel power moet leveren. grote kans dat je dan idd door je mosfets heen brandt.

Als je dit niet genoeg power vindt moet je overstappen naar een echter receiver ben ik bang.

| Asus Rampage III Gene | Intel i7 930 | Corsair Dominator GT 6GB PC3-14900 | Asus GTX580 Matrix | Intel 510 SSD 120GB | Cooler Master Silent Pro M850 | Cooler Master CM-690 II Advanced | Corsair H50 | Logitech G15 Red |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheTurk
gewoon serieel dan, totdat hij het helemaal begeeft. De s750 is nog steeds de beste pc speakers denk ik op dit moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandertje03
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17-09 16:57
TheTurk schreef op maandag 29 augustus 2011 @ 00:51:
gewoon serieel dan, totdat hij het helemaal begeeft. De s750 is nog steeds de beste pc speakers denk ik op dit moment.
het draait iig in de TOP samen met logitech Z906 (Z-5500).

Maar als je echt High-end audio wilt dan zijn deze setjes ook een lachertje.
maar de High-end audio wereld is een groot zwart gat waar geen einde aan zit en je waarschijnlijk te veel geld kost ;)

| Asus Rampage III Gene | Intel i7 930 | Corsair Dominator GT 6GB PC3-14900 | Asus GTX580 Matrix | Intel 510 SSD 120GB | Cooler Master Silent Pro M850 | Cooler Master CM-690 II Advanced | Corsair H50 | Logitech G15 Red |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheTurk
De afstand tussen mijn bureaustoel en de speakers zijn van 40 cm tot 1.5 meter. High-end van dichtbij is beetje overkill denk ik voor zo dichtbij. Ik denk beste speakers voor invesment is 5 way speakers voor alle kanalen. Morgen zet ik ff de resultaat van mijn serieele setup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheTurk
Heb ze momenteel serieel aangesloten. De aantal db is naar gevoel gelijk gebleven, maar geluid is ruimer en dieper geworden. de L C R heb ik naast elkaar gezet. SL BL BR SR heb ik op elkaar gelegd.

Gisteren Thor op 80% volume gekeken. Moet zeggen meer bioscoop gevoel omdat het geluid niet te lokaliseren is.

Ik denk dat ik misschien ook de achter speakers naast elkaar ga zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheTurk
http://imageshack.us/photo/my-images/546/20110901022004.jpg/

[ Voor 8% gewijzigd door TheTurk op 02-09-2011 10:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Propheticus
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08:31
Ziet er wel goed uit. Zou inderdaad ook de achterste surroundspeakers naast elkaar zetten voor een ruimer surround geluidsbeeld.
Met betaalbare 5.1/7.1 setjes (of niet goed afgestelde sets; kijk eens naar room correction instellingen) heb je nog wel dat je de speakers te goed kunt plaatsen. Is dus wel een mooi bijkomstig voordeel dat je nieuwe opstelling met meer speakers dat enigszins verhelpt :P
Nadeel is dat de richting waaruit het geluid moet lijken te komen dus ook minder goed te lokaliseren zal zijn. Het liefst wil je natuurlijk niet doorhebben waar de fysieke speakers staan, maar juist wél een geluid goed kunnen lokaliseren... Maarja daarvoor heb je meer high-end speakers en/of meer bronnen (9.1) nodig.
Pagina: 1