Planet internet; 8MBit ineens naar 4,5MBit

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08-09 21:30

Deathchant

Don't intend. Do!

Topicstarter
Sinds maart 2007 heb ik gewoon ADSL aangevraagd (Internet Extra van Planet Internet was het toen) bij KPN.
Ik betaalde altijd 35 euro voor 8Mbit down en 768Kbps up.
Ik heb tot nu toe altijd met 828KB/sec kunnen downloaden (komt redelijk in de buurt van 8Mbit) en mijn modem (ST780) gaf altijd aan: 768 / 8096

In mei 2011 heb ik een brief gekregen dat ze de snelheden gingen verhogen naar 20Mbit, maar dat het bij mij technisch niet mogelijk was. Als alternatief boden ze me aan om terug te gaan naar het basis-internet, wat ook geupgraded werd van 4Mbit->8Mbit en ik zou dan 25 euro per maand gaan betalen.
Dit heb ik gedaan en de overgang heb ik niks van gemerkt.

Echter nu heb ik de laatste maand gemerkt dat ik nooit meer dan 550Kbyte/sec krijg bij het downloaden van nieuwsgroepen. De modem zegt nu ook: 768 / 5.312

Ik heb het modem 10 minuten uitgetrokken en toen weer ingestoken en aangezet -> geen resultaat
Ik heb het modem gereset naar fabrieksinstellingen -> geen resultaat

Dus ik heb KPN gebeld en ik kreeg te horen dat ik speedtest.kpn.nl moest doen en toen kwam ik op 4,2Mbit uit. En toen zei de beste meneer dat zij dat ook zagen, maar dat het niet verkeerd was aangezien zij binnen specificaties leveren waarvoor ik betaalde en er staat ook overal TOT 8Mbit en dat dit niet gegarandeerd is.
Uiteraard vond ik dat praatje natuurlijk wel mooi, maar dat ik het vreemd vond dat zij specificeren dat ze de helft van de downloadsnelheid mogen afwijken.
Toen kreeg ik te horen dat mijn telefoonkabel vanaf het ISRApunt niet langer dan 1 meter mag zijn. Mijne is 7 meter, maar ik heb sinds 2007 gewoon prima kunnen downloaden.
Nadat ik uitgelegd had, dat ik hier in dit huurhuis geen mogelijkheid heb om te boren en weet ik veel wat (vorige bewoner heeft teveel geklooid met ISRA punt), legde ik dus uit dat ik het een dubieus verhaal vind....
Ik heb altijd netjes kunnen downloaden en nu ineens ligt het aan de kabel, terwijl ik wel dezelfde upload heb (die dan niet 'verstoord' is door de lengte).

No matter wat ik ook zei, hij kon mij niet helpen en bleef vasthouden aan die kabel. Hij was wel verder behulpzaam enzo en zeker niet onvriendelijk, dus ik denk niet dat ik iemand met een slechte dag te pakken heb gehad. Dus ik moet het maar accepteren.
Ik kan nou wel ruzie gaan zitten maken of weer bellen totdat ik iemand anders aan de lijn heb, maar eigenlijk vind ik het wel goed geweest.
Ik wil dus overstappen naar Ziggo alles in 1 voor 52 euro en mijn huidige telefoon en internet bij KPN opzeggen.
Nou vroeg ik me dus af: ik heb sinds maart 2007 dus het abonnement lopen en er staat op de website:
Voor elk nieuw abonnement geldt een contractstermijn van 1 jaar. Opzeggen kan vanaf 3 maanden voor het einde van uw contract. Na 1 jaar wordt uw contract automatisch maandelijks verlengd. Houd dan rekening met 1 maand opzegtermijn.
In Mijn KPN staat:
Opzegbaar vanaf: Onbepaald
Contract einddatum: Onbepaald
Uiterste opzegdatum: nvt
En verder staat er ook:
Uiterste opzegdatum
Indien u uw contract wilt beëindigen, moet de opzegging uiterlijk op de datum die vermeld staat bij 'Uiterste opzegdatum' door ons ontvangen zijn. Als er geen datum is vermeld, houdt u dan rekening met 1 maand opzegtermijn.
Betekent de wijziging van Extra -> Basis afgelopen mei dat dit als nieuw abonnement geldt, m.a.w. zit ik nu tot mei 2012 vast aan KPN? Of moet ik de bovenstaande gegevens van Mijn KPN geloven en kan ik gewoon opzeggen nu?

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11-09 16:19
Volgens mij ben je een nieuw jaarcontract aangegaan... maar je kunt natuurlijk proberen.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MegaTronics
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-12-2021

MegaTronics

Chef WiFi Kabels

Het kan zijn dat ze je nu in de centrale op een ADSL 2(+) DSLAM hebben gezet en dat het daar nu mis gaat. Kun je in je modem niet instellen dat je via het oude ADSL profile wilt connecten?

Vroeger, toen de Batavieren nog met zijn vijven waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Topicstarter
Ik heb eens gekeken wat je zegt, en jerpsx schijnt een soort gelijk probleem te hebben.
Ik kan echter niets terug vinden in mijn speedtouch modem dat ik via het oude profiel wil connecten :(

Ik zie deze info, maar verder niets:
Modulatie: G.992.1 Annex A
Bandbreedte (verzenden/ontvangen) [kbps/kbps]: 768 / 5.312
Overgebrachte gegevens (verzonden/ontvangen) [MB/GB]: 138,18 / 3,68
Uitgangsvermogen (verzenden/ontvangen) [dBm]: 11,5 / 19,5
Signaalverzwakking lijn (verzenden/ontvangen) [dB]: 15,0 / 28,0
SN-marge (verzenden/ontvangen) [dB]: 13,0 / 16,5
Leveranciers-ID (lokaal/extern): TMMB / ALCB
Frameverlies (lokaal/extern): 0 / 0
Signaalverlies (lokaal/extern): 1 / 0
Voedingsverlies (lokaal/extern): 0 / 0
Verbindingsverlies (extern): 0
Foutseconden (lokaal/extern): 25 / 0
FEC-fouten (verzenden/ontvangen): 0 / 0
CRC-fouten (verzenden/ontvangen): 0 / 26
HEC-fouten (verzenden/ontvangen): 0 / 18

Is het niet zo dat ook de uploadsnelheid beinvloed zou moeten worden als de kabel echt het probleem was geweest?

[ Voor 65% gewijzigd door Deathchant op 28-08-2011 20:07 ]

Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerpsx
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09:09
Lijkt inderdaad wel een beetje op mijn probleem..Ik kan je er helaas ook niet verder mee helpen, wel heb ik geloof ik wel eens gelezen dat ADSL2 storingsgevoeliger is dan ADSL(1). Op die manier zou een te lang telefoondraad pas bij een overstap naar ADSL2 wellicht een probleem kunnen vormen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Topicstarter
nou volgens mij niet.
Ik vind hier en hier dat de modulatie die ik heb (G.992.1 Annex A) gewoon regulier ADSL is met max down 12MBIT en max up 1Mbit, wanneer je 1400 meter van de centrale afzit. Ik zit wel verder van de centrale af dan dat ;)
Dus volgens mij staat mijn modulatie toch goed. Annex A betekent namelijk dat ik adsl over een analoge telefoonlijn heb en niet via ISDN (Annex B ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KrazyJay
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:38

KrazyJay

Je kan opzeggen indien bij de pakketwisseling geen korting is gegeven op je internet basis. Heb je wel korting gekregen, al was het maar 1 maand gratis, dan heb je eenmalig een jaarcontract gehad. Sowieso is het na dat jaar weer maandelijks opzegbaar.

Tip: Bel je nog eens met KPN, laat dan informatie over de kabels weg. Als ze het zelf moeten uitzoeken dan kijken ze tenminste verder, geef je ze een excuus (kabel binnenshuis), dan zien ze gelijk al een reden om al geen onderzoek te hoeven doen. Alleen de melding dat je internet langzamer is dan voorheen, en dat er binnenshuis niets veranderd is, moet genoeg zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uthog
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20-08-2024
Onthoud wel als je de manier van technerd gebruikt en er komt een monteur uit bij KPN en het is wel je binnen bekabeling zijn de kosten voor jou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Topicstarter
ik heb nog eens per email uitgelegd wat er aan de hand is:
Beste KPN,

Vandaag kwam ik erachter dat mijn downloadsnelheid blijft steken op 490KB/sec. In mijn ST780-modemconfiguratie staat ook: 768Kbps/5312Kbps, wat overeenkomt met 5MBit.
Vroeger (in ieder geval half mei 2011) was dit gewoon 768/8096, zoals het hoort bij een Internet 8Mbit abonnement. Op 12 mei heb ik nog met 828Kbyte/sec kunnen downloaden, zoals het hoorde.
828Kbyte/sec = 6624Kbps, wat nog 1400Kbps te weinig is, maar hiermee was ik tevreden.

Wat heb ik zelf gedaan:
- modem uit het stopcontact getrokken en 10 minuten later weer ingestoken en geherstart: geen verbetering
- modem compleet naar fabrieksinstellingen terug gebracht: geen verbetering

Ik heb ook contact gehad met de klantenservice (optie 2, optie 1, optie 2) over dit probleem en kreeg de volgende boodschappen van de desbetreffende meneer:
- 4,2Mbit (via speedtest.kpn.nl) is overeenkomstig onze specificaties voor het Internet Standaard abonnement van 8Mbit; wij leveren immers TOT 8Mbit
- wij leveren correct waarvoor u betaalt
- wij kunnen verder niets voor u doen

Ik heb deze meneer het volgende medegedeeld:
- ik heb nooit problemen gehad met de snelheid en nu ineens wel (altijd 8Mbit gehad sinds mijn eerste contract in maart 2007)
- toen ik op mijn oude adres woonde, heb ik ook gebeld met dezelfde klacht en toen kon KPN (toen planet internet) wel iets veranderen waardoor mijn modem weer op 8Mbit stond

We kwamen niet verder verder dan het modem proberen te resetten naar fabrieksinstellingen en verder kon er niets voor mij gedaan worden.

Ik ben tot nu toe tevreden geweest over Planet Internet/KPN, maar ik vind het een dubieus verhaal dat ik ineens een lagere snelheid moet accepteren dan voorheen ooit heb gehad, terwijl er in principe niks gewijzigd zou moeten zijn aan de 8Mbit.
De situatie hier in huis is NIETS veranderd ten opzichte van 2007.

Ik hoop dat jullie mij toch verder kunnen helpen en nog eens naar het DSL-signaal kunnen kijken, want ik heb het vermoeden dat dit probleem ontstaan is, toen KPN mij eind mei terug gezet heeft van Internet Extra naar Internet standaard, vanwege het feit dat het in mijn woonplaats technisch niet mogelijk was om naar 20Mbit te gaan.

Hier zijn de gegevens die mijn modem laat zien:
Overgebrachte gegevens (verzonden/ontvangen) [MB/GB]: 138,18 / 3,68
Signaalverlies (lokaal/extern): 1 / 0
Foutseconden (lokaal/extern): 25 / 0
CRC-fouten (verzenden/ontvangen): 0 / 26
HEC-fouten (verzenden/ontvangen): 0 / 18

Wellicht is er een andere modulatie vereist.
Kunt u dit aub verifieren?

Met vriendelijke groet,
Ik zie nou net staan: Signaalverlies (lokaal/extern): 1 / 0

Ik ga straks in ieder geval de modem loshalen en in het israpunt steken op de benedenverdieping. Dan trek ik even tijdelijk een 10meter lange LANkabel naar het modem en dan eens kijken of het inderdaad aan de kabel ligt. Lijkt mij sterk, want ik heb er nooit last van gehad. Maar goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11-09 20:05

BHQ

Daar zit nog wel wat rek in.. Heb je niet te maken met DLM, dat je lijn wordt bijgeschaald over de komende dagen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Topicstarter
Dat weet ik dus niet. Ze waren erg stellig erin met "we kunnen nu niks doen". En ik heb al een tijdje niks meer gedownload, dus ik kan niet met zekerheid zeggen vanaf wanneer het probleem begonnen is. Ik heb een vermoeden eind mei toen ze mijn abonnement van Internet Extra naar Internet Standard gezet hebben, omdat het voor mij geen zin had om 35 euro te blijven betalen voor een abonnement dat technisch niet klaar is voor 20Mbit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sus
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10-09 16:21

sus

is druk :+

Heb ooit eenzelfde probleem gehad. Na een beloofde snelheidsverhoging bleef bij mij ook de helft over. Ik heb hier meerdere keren over gebeld en KPN daarna schriftelijk in gebreke gesteld. Daarbij ook duidelijk aangegeven dat de verbinding voor de "upgrade" beter was dan daarna. In de brief (gericht aan de klantenservice, aangetekend) heb ik ze voor de keuze gesteld dat ze ofwel de upgrade zouden terug draaien en ik dus weer mijn oude abo had, danwel stopzetten van het abonnement zonder extra kosten, maar met behoud van telefoonnummer voor overstap naar een andere ISP (zeelandnet hier)

Vanuit KPN hebben ze toen voor de 2e optie gekozen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Topicstarter
nou dat is lekker zeg. Maar goed, een KPN insider helpt me nu even. Mocht dat niet werken, dan ga ik niet eens beginnen aan die brieven. Ik kan toch per direct opzeggen, dus dan bel ik ziggo op en dan zeg ik: regel het maar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Topicstarter
Zo. ik heb het modem naar de benedenverdieping verplaatst en direct op het isra punt aangesloten met een fabrieksgeperste kabel.

Ik heb een 10M lange CAT5E ethernetkabel naar mijn PC lopen op de 2e verdieping.
Dit is de opstelling:
Afbeeldingslocatie: http://a6.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/s720x720/302410_1472952319619_1707991775_724297_857779_n.jpg
Helaas geen verbetering. Na enkele restarts geeft het modem nog steeds dezelfde speeds, met onderstaande gegevens:

Actief: 0 dagen, 0:03:08
Overgebrachte gegevens (verzonden/ontvangen) [KB/KB]: 70,00 / 191,00
SN-marge (verzenden/ontvangen) [dB]: 12,0 / 15,5
Signaalverlies (lokaal/extern): 0 / 0
Foutseconden (lokaal/extern): 0 / 0
FEC-fouten (verzenden/ontvangen): 0 / 35
CRC-fouten (verzenden/ontvangen): 0 / 0
HEC-fouten (verzenden/ontvangen): 0 / 0

Dit keer staat er een 0 bij lokaal signaalverlies en nog steeds dezelfde dB waardes bij signaalverzwakking lijn en uitgangsvermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04-08 21:17
haal de splitter er eens tussenuit. Gewoon even om te testen, dat kan ook al een signaalverbetering geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Topicstarter
vreemd dan dan ineens de splitter ook nog een probleem zou kunnen hebben. maar goed. ik heb de splitter ertussenuit gehaald:

Actief: 0 dagen, 0:01:09
Overgebrachte gegevens (verzonden/ontvangen) [KB/KB]: 63,00 / 235,00
SN-marge (verzenden/ontvangen) [dB]: 13,0 / 14,0
Signaalverlies (lokaal/extern): 0 / 0
Foutseconden (lokaal/extern): 0 / 0
CRC-fouten (verzenden/ontvangen): 0 / 0
HEC-fouten (verzenden/ontvangen): 0 / 0

2x geherstart, maar nog steeds dezelfde waardes.
Ik heb net ook even die zwarte telefoonkabel op de foto verkort naar 30cm met de tang, en ook dit geeft geen verbeteringen.

Ik neem toch aan dat ik hiermee genoeg bewezen heb dat het echt niet aan mijn kabelmanagement ligt, wat door KPN direct aangegrepen werd als "excuus".
Ik ben bang dat hetzelfde gaat gebeuren als met suus hierboven...
Ik hoop dat mijn medetweaker die bij KPN werkt mij nog kan helpen nu. Indien niet, dan heb ik gewoon geen andere keuze meer dan overstappen :'(

EDIT: er schijnt een tooltje te zijn, genaamd DMT tool voor speedtouch modems die de lijn kan meten en dat je dan zelf wat kunt aanpassen. Maar ik heb firmware 6.1.7.2 en dat tooltje werkt alleen maar bij een lagere firmware. Dus dat gaat em ook niet worden.
Ik hang aan de lijn bij KPN en ik hoor op elk moment van de dag trouwens dat de wachttijden langer zijn dan dat ik van ze gewend ben....vreselijk. Vorige keer 14 minuten in de wacht gehangen, en nu hang ik ook al 10 minuten....

[ Voor 13% gewijzigd door Deathchant op 30-08-2011 18:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Topicstarter
Nou zeg, nou breekt me de klomp!

Ik heb net met KPN gebeld, met een ander persoon dan die waar ik zondag mee aan de lijn hing en nu kreeg ik een totaal ander verhaal te horen:
- meneer uw lijn ziet er gewoon goed uit
- ik zie dat een collega iets geactiveerd heeft....
- de DLM doet 's nachts een snellere snelheid toepassen en meet dan wat het snelste is en wat het stabielste is. Dit duurt 3 dagen en geleidelijk aan moet u op de juiste snelheid uitkomen.
- een kabel langer dan de gespecificeerde 2 meter is geen punt meer tegenwoordig.
- wanneer u morgen rond deze tijd nog steeds geen verbetering ziet, is er waarschijnlijk iets mis met uw speedtouch. Wij sturen dan gratis een nieuwe naar u toe.

Nou dat is toch al een stuk beter dan dat verhaal afgelopen zondag zeg. Ik heb ook om bevestiging gevraagd dat er geen ruis of teveel signaalverlies op mijn lijn is en hij bevestigde 2x dat er niks aan de hand was en dat de lijn gewoon ok was.

En toen ik met de beste meneer ophing, krijg ik heel kort een "DSL verbinding niet beschikbaar" en 5 seconde later sprong hij weer aan:
Bandbreedte (verzenden/ontvangen) [kbps/kbps]: 1.024 / 6.816

De overige parameters zijn ongeveer hetzelfde gebleven.

Nou wordt vervolgd zeggen we maar....

[ Voor 10% gewijzigd door Deathchant op 30-08-2011 18:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SoulWar1
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 11-09 22:43
Ik ben ook van Internet Extra naar Basis gegaan toen de snelheid werd geüpgraded. Met het Extra abonnement haalde ik zo'n 700 KB/s omdat ik zo'n 2,5KM van de centrale woon, dus die 16 Mbit upgrade had geen zin. Het rare is dat ik nu met Basis netjes 800 KB/s haal. Ze zijn in het dorp glasvezel aan het aanleggen dus mijn gok is dat ze mijn verbinding op betere apparatuur hebben aangesloten nu er een aantal plaatsen vrij zijn gekomen. Of wat denken jullie?

Know Thyself

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceM
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11-09 20:35
Het is niet de lengte van de kabel dat het probleem vormt, het is de slechte kwaliteit van die kabel die daar 9 van de 10 keer voor gebruikt wordt welke het probleem is. Om de problemen met deze eigen kabels zoveel mogelijk uit te sluiten wordt er maar ondersteuning geboden tot een kabel van 2 meter. Wanneer de eigenwijze klant toch besluit dat hij een 10 meter prutskabel wil gebruiken om zijn israpunt te verlengen dan moet hij dat zelf weten maar dan geeft KPN daar in principe geen ondersteuning op. Advies is dus gewoon om die kabel zo kort mogelijk te houden en je modem direct op het ISRA (zonder splitter waar mogelijk) te plaatsen. Zo'n splitter kan namelijk ook voor verstoringen zorgen en als je die splitter toch niet nodig hebt dan kun je hem beter verwijderen.

De lage intrain snelheid waar je op vast stond kan best het gevolg zijn van slechte kabels binnenshuis, welke voor de aanpassingen in de wijkcentrale (ik ga er vanuit dat je op een andere DSLAM kaart bent geprikt) nog geen probleem waren. DLM zorgt er dan voor dat de lijnsnelheid bijgesteld wordt zodat je internet toch stabiel blijft, zij het op een lagere snelheid.

Nu je aanpassingen hebt gedaan en de helpdesk een DLM reset uit heeft gevoerd zal opnieuw de maximale snelheid bepaald worden door de DLM (en dan kan inderdaad de verbinding wel eens wegvallen). Wacht die 3 tot 5 dagen af en juich niet te vroeg, het kan best zijn dat de lijn instabiel is op deze snelheid en de DLM je uiteindelijk toch op een lagere snelheid vast zet.

Edit: de conclusie 'dan is er waarschijnlijk iets mis met uw modem en dan sturen we u gratis een nieuwe' lijkt me ook wat voorbarig en het kan maar zo zijn dat de volgende helpdeskmedewerker je geen nieuw modem toe wil sturen ... dat is niet de standaard procedure dus wees maar vast voorbereid...

[ Voor 10% gewijzigd door IceM op 30-08-2011 19:08 ]

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 15:59
Precies zoals IceM zegt. Dit is het resultaat van een instabiele verbinding. Veelal veroorzaakt door eigen gepruts met de kabel VOOR het modem. Maar het kan ook voorkomen als je erg vaak je modem reset binnen een uur.

Ik had het toen tot 4096/512 omlaag gebracht. (ADSL over enkele meters UTP CAT5e gaat niet)

Je belt de helpdesk, vraagt een reset en je word na 5 dagen netjes teruggebeld door de technische afdeling of je probleem is verholpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Topicstarter
eigen gepruts...ik heb net het modem verplaatst naar het ISRA punt met fabrieksgeperste telefoonkabels (nieuw gekocht vandaag), en met nog kortere kabels dan 1M....ook de splitter ertussenuit gehaald e.d......dus ik zie geen enkele reden om het nog steeds op de bekabeling te gooien.
en jeroen3.....adsl over enkele meters UTP cat5e gaat niet.....ik bedoel het niet verkeerd, maar wat is dat voor onzin? CAT5 is ethernet en komt NA je modem en heeft niks met adsl signalling te maken, maar met het verkeer tussen je PC en het modem.
"the maximum length for a cable segment is 100 meters (328 feet)" aldus: Wikipedia: Category 5 cable

Maar dan nog. Ik heb nog nooit dit probleem gehad, nooit een wijziging in bekabeling aangebracht en nu ineens heb ik een slechte verbinding.....KPN gooit me dan zogenaamd op een ander DSLAM en als er dan problemen ontstaan is het het probleem van de klant of wordt het op bekabeling gegooid?
Ik wil best wachten totdat de DLM uitgewerkt is, maar levert het niet mijn oude 8Mbit op, is het toch echt niet mijn schuld dat de lijn instabiel is, want kabelproblemen zijn bij deze gewoon uitgesloten.

Als ze me op een ander DSLAM zetten, waardoor storingsgevoeligheid hoger kan worden wanneer een klant "oude" bekabeling heeft (maar voorheen altijd goed werkte), is theoretisch gezien mijn probleem niet, omdat ik heb aangetoond dat mijn bekabeling gewoon correct is.

De meneer aan de telefoon heeft mij gezegd uitgebreide notities gemaakt te hebben voor de volgende collega (mocht het zover komen), dus dat heb ik wel afgedekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceM
Deathchant schreef op dinsdag 30 augustus 2011 @ 19:36:
eigen gepruts...ik heb net het modem verplaatst naar het ISRA punt met fabrieksgeperste telefoonkabels (nieuw gekocht vandaag), en met nog kortere kabels dan 1M....ook de splitter ertussenuit gehaald e.d......dus ik zie geen enkele reden om het nog steeds op de bekabeling te gooien.
Dat is de situatie nu. Door de oude situatie is het zeer zeker mogelijk dat de DLM de snelheid omlaag heeft geschroefd omdat de kabel gewoon van slechte kwaliteit was. Zo'n DLM reset heeft ook alleen maar zin als de situatie aangepast is (wat dus nu het geval is) omdat het probleem binnenshuis dan opgelost is en er dus geen verstoringen meer optreden.
en jeroen3.....adsl over enkele meters UTP cat5e gaat niet.....ik bedoel het niet verkeerd, maar wat is dat voor onzin? CAT5 is ethernet en komt NA je modem en heeft niks met adsl signalling te maken, maar met het verkeer tussen je PC en het modem.
"the maximum length for a cable segment is 100 meters (328 feet)" aldus: Wikipedia: Category 5 cable
Wat hij waarschijnlijk bedoeld is dat hij in het verleden CAT5 heeft gebruikt om zijn ISRA te verlengen wat niet goed uitpakte (daar kun je tenslotte ook gewoon een RJ11 op afmonteren en hem gebruiken als veredelde telefoonkabel).
Maar dan nog. Ik heb nog nooit dit probleem gehad, nooit een wijziging in bekabeling aangebracht en nu ineens heb ik een slechte verbinding.....KPN gooit me dan zogenaamd op een ander DSLAM en als er dan problemen ontstaan is het het probleem van de klant of wordt het op bekabeling gegooid?
Ik wil best wachten totdat de DLM uitgewerkt is, maar levert het niet mijn oude 8Mbit op, is het toch echt niet mijn schuld dat de lijn instabiel is, want kabelproblemen zijn bij deze gewoon uitgesloten.

Als ze me op een ander DSLAM zetten, waardoor storingsgevoeligheid hoger kan worden wanneer een klant "oude" bekabeling heeft (maar voorheen altijd goed werkte), is theoretisch gezien mijn probleem niet, omdat ik heb aangetoond dat mijn bekabeling gewoon correct is.

De meneer aan de telefoon heeft mij gezegd uitgebreide notities gemaakt te hebben voor de volgende collega (mocht het zover komen), dus dat heb ik wel afgedekt.
Als de klant problemen krijgt en tijdens het gesprek met de helpdesk blijkt dat de thuissituatie (klantdomein zoals ze dat zo mooi noemen) niet op orde is dan moet dat eerst uitgesloten worden. Niet om vervelend te doen tegen de klant maar omdat gewoon een feit is dat de problemen bijna altijd binnen het klantdomein liggen. "maar vroeger werkte het altijd!!!" is geen argument. Binnenshuis moeten de zaken eerst op orde zijn voordat het probleem elders gezocht moet worden.

[ Voor 6% gewijzigd door IceM op 30-08-2011 20:05 ]

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Topicstarter
IceM schreef op dinsdag 30 augustus 2011 @ 20:00:
[...]

Dat is de situatie nu. Door de oude situatie is het zeer zeker mogelijk dat de DLM de snelheid omlaag heeft geschroefd omdat de kabel gewoon van slechte kwaliteit was. Zo'n DLM reset heeft ook alleen maar zin als de situatie aangepast is (wat dus nu het geval is) omdat het probleem binnenshuis dan opgelost is en er dus geen verstoringen meer optreden.
De oude situatie heeft ook altijd gewerkt, tot op voor kort.
Kijk, als ze me nu gezegd hadden: je gaat terug van Extra naar Standard en daarom gaan we je omhangen aan een ander DSLAM; dit kan storingen veroorzaken in je download, maar wacht 3 dagen totdat de DLM gestabiliseerd is. Mocht het resultaat zijn dat uw snelheid anders is, neem dan contact met ons op.

dan had ik nu gewoon rustig afgewacht. Maar goed. Ik heb alles teruggeplaatst in oude configuratie (dus met die lange kabel), en het is nog steeds 6816Kbps. Dus ik zal morgen wel zien of het allemaal beter gaat.
(ik zie nou net dat mijn upload terug geschaald is van 1024 naar 960...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceM
Deathchant schreef op dinsdag 30 augustus 2011 @ 20:22:
[...]

De oude situatie heeft ook altijd gewerkt, tot op voor kort.
Kijk, als ze me nu gezegd hadden: je gaat terug van Extra naar Standard en daarom gaan we je omhangen aan een ander DSLAM; dit kan storingen veroorzaken in je download, maar wacht 3 dagen totdat de DLM gestabiliseerd is. Mocht het resultaat zijn dat uw snelheid anders is, neem dan contact met ons op.

dan had ik nu gewoon rustig afgewacht. Maar goed. Ik heb alles teruggeplaatst in oude configuratie (dus met die lange kabel), en het is nog steeds 6816Kbps. Dus ik zal morgen wel zien of het allemaal beter gaat.
(ik zie nou net dat mijn upload terug geschaald is van 1024 naar 960...)
En wat denk je dat de gemiddelde consument doet als hij al dat technische geratel leest? Die snappen er niets van en bellen de helpdesk (in bijna alle gevallen totaal onnodig). En zo'n helpdesk bemannen kost een ISP bakken en bakken met geld, dus als ze onnodige telefoontjes kunnen voorkomen dan zullen ze dat doen (inderdaad, dat nummer is niet gratis en nog kost het ze bakken met geld).

Dat jij de situatie terug hebt gebracht naar de oude moet je zelf weten. Het ISRA punt met een eigen kabel binnenshuis verlengen is gewoon bad practise en levert problemen zoals de jouwe op.

Wat je zou moeten doen is het modem direct op het ISRA punt hangen, de DLM reset aanvragen en er 5 dagen vanaf blijven zodat je de verbinding niet zelf verbreekt (een verbrekende verbinding ziet de DLM als een onstabiele verbinding en zal daarom de conclusie kunnen trekken dat de snelheid te hoog was)

[ Voor 10% gewijzigd door IceM op 30-08-2011 20:55 ]

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Topicstarter
hmmm, de beste meneer aan de telefoon zei me dat het tegenwoordig geen probleem meer is om vanuit je isra punt een langere kabel te hebben......ik ga er niet vanuit dat hij dat gewoon zegt om me stil te houden ofzo :P

Die DLM werkt 24u/dag tenminste, dat heb ik begrepen, dus als ik het dan na 5 dagen weer verander, dan zal hij het nog steeds zien als een instabiele verbinding.....Maar goed
Ik wacht even af tot morgen, en wanneer het dan niet opgelost is, zal ik KPN vragen voor een DLM reset en dan zal ik doen wat jij zegt.
Wel bedankt voor de technische hulp zover!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceM
Deathchant schreef op dinsdag 30 augustus 2011 @ 21:56:
hmmm, de beste meneer aan de telefoon zei me dat het tegenwoordig geen probleem meer is om vanuit je isra punt een langere kabel te hebben......ik ga er niet vanuit dat hij dat gewoon zegt om me stil te houden ofzo :P

Die DLM werkt 24u/dag tenminste, dat heb ik begrepen, dus als ik het dan na 5 dagen weer verander, dan zal hij het nog steeds zien als een instabiele verbinding.....Maar goed
Ik wacht even af tot morgen, en wanneer het dan niet opgelost is, zal ik KPN vragen voor een DLM reset en dan zal ik doen wat jij zegt.
Wel bedankt voor de technische hulp zover!
Ik heb daar zelf ook gewerkt (gelukkig al weer even geleden) en zoals je zelf ook ervaart zegt medewerker A soms heel wat anders als medewerker B. In de meeste gevallen geloofd de klant dan de medewerker die iets zegt wat voor hun het meest gunstigst is. Het grootste deel van de medewerkers is helemaal niet technisch onderlegd en putten hun kennis uit de cursus die ze bij KPN gekregen hebben en ervaring die ze op hebben gedaan tijdens hun werk daar. Er zitten geen universitair geschoolde netwerkbeheerders aan de telefoon en dat is ook helemaal niet nodig om het gros van de problemen die daar binnenkomen op te lossen. Dan klopt een verklaring die wordt gegeven voor iets soms wel eens niet maarja, 99% van de mensen aan wie die verklaring gegeven wordt snapt er zelf nog veel minder van en die vinden het wel prima zolang het maar opgelost wordt.

Hier een klein stukje over DLM, op google is er nog wel meer over te vinden als je daar interesse in hebt. In het kort zorgt DLM ervoor dat je een stabiele internet verbinding hebt, DLM zal de snelheid net terugschalen wanneer de lijn instabiel wordt (lees: verbreekt).

De te behalen snelheid van je ADSL verbinding is voor een groot deel afhankelijk van de lengte en de kwaliteit van het koper dat vanaf de DSLAM naar jou modem loopt. Vanaf de wijkcentrale t/m het ISRA punt is bekabeling van de KPN, vanaf het ISRA punt naar het modem is bekabeling van de klant (duh). Het ISRA punt is niet veel meer als een afmonteerdoos. De kabel die je daarin drukt verlengt dus gewoon de kabel die vanaf de DSLAM komt en waar jou DSL signaal over loopt. In theorie is het verlengen van die kabel niet zo'n probleem mits die kabel van dezelfde (of hogere) kwaliteit is als de kabel die al in de grond ligt. En daar gaat het dus mis. Huis tuin en keuken bekabeling is gewoon prut. Je kunt dus globaal stellen dat hoe langer je die kabel binnenshuis maakt hoe slechter je lijn wordt. In theorie verleng je alleen de afstand tot de wijkcentrale met een paar meter, in praktijk wordt je lijn er vaak zoveel slechter van dat je dat gewoon niet moet willen.

Daar komt dus die "magische" 2 meter vandaan en daarom wil KPN (en alle overige ISP's) dat je het modem direct aan het ISRA punt hangt met de kabel die zij bij het installatiepakket leveren. Geloof mij dat je echt niet de eerste bent die zegt "maar het heeft zo altijd gewerkt!" .. dat zijn er heel erg veel. En vaak was het opgelost door te doen zoals geadviseerd: modem zo dicht mogelijk zonder overbodige splitter aan het israpunt hangen met een fatsoenlijke kabel, DLM reset uitvoeren en 5 dagen wachten. Na die 5 dagen is de DLM 'klaar' en is je modem ingetrained op de snelheid waarvan de DLM zegt dat je lijn stabiel blijft.

Een kleine disclaimer: ik kan echt niet met zekerheid zeggen dat je probleem ook daadwerkelijk is opgelost als je het modem direct aan het ISRA punt hangt. Het kan best zijn dat de bekabeling in de wijkcentrale niet helemaal OK is of dat inderdaad je modem niet goed werkt. Maar zonder dit eerst uit te sluiten zul je bij KPN niet veel verder komen. Een tweede lijn/monteur aansturen is nog veel duuder dat 10 minuten met een 1e lijns servicedeskmedewerker babbelen ;)

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Zorg er in ieder geval dat alles aan jou kant in orde is. Zorg ervoor dat de kabel tussen ISRA en modem zo kort mogelijk is. (Korter dan 1 meter)

Dat alles 'altijd' heeft gewerkt doet er niet toe.

[ Voor 19% gewijzigd door Dj-sannieboy op 30-08-2011 22:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
ik weet niet ALS je een modem hebt waar je geen andere firmware op kan kieperen..

anders zou je nog even een andere firmware ( en evt met DMT ( DSL Modem Tool ) wat kunnen spelen.. ) kijken als er echt niet meer in de lijn zit..

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Topicstarter
@smsfreakie.,ik had al eerder aangegeven dat die DMT niet gaat werken omdat ik mijn firmware moet downgraden dan.

@IceM: bedankt voor je uitleg. Ik ga zeker wel even lezen over DLM, maar ik begrijp nu eigenlijk wel hoe het werkt. Ik kan nu in ieder geval nu de oude situatie even laten doorgaan en wanneer het neit werkt, mijn modem bij het isra-punt hangen en dan KPN vragen om de DLM te resetten en die setup dan 5 dagen te laten staan. DAN heb ik zowel gechecked of het aan de kabels ligt EN of het modem juist werkt.

Het kan immers ook zijn dat ik gewoon toevallig afgelopen zondag toevallig de langzamere snelheid gezien heb en dus het getriggerde DLM proces onderbroken heb door mijn geklooi met modem aan/uitzetten dat de DLM gedacht heeft dat het een instabiele lijn was. Misschien was de DLM nog gewoon bezig met gradueel upscalen....

Ik kan dan na die 5 dagen nog altijd mijn modem bij het isra-punt hangen en dan KPN vragen om de DLM te resetten en die setup dan 5 dagen te laten staan. DAN heb ik zowel gechecked of het aan de kabels ligt EN of het modem juist werkt.

Dan had ik toch nog een vraagje aan je. Je zegt dat DLM terugschaalt bij instabiliteit. Instabiel = lijnverbreking.
Waarom heb ik dan nooit gemerkt dat de lijn verbrak? Komt dat nou echt doordat ze me waarschijnlijk aan een ander DSLAM hebben gehangen? Hoe controleer ik dit?

[ Voor 26% gewijzigd door Deathchant op 31-08-2011 11:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceM
Hoe de DLM configuratie van KPN exact te werk gaat weet ik niet maar het lijkt me logisch dat het vooral snachts probeert wat de maximale snelheid is, niet overdag. Naast verbrekingen spelen er nog meer zaken mee waarop DLM de snelheid bepaald (CRC fouten bijvoorbeeld).

"Modulatie: G.992.1 Annex A" geeft in iedergeval aan dat je gebruik maakt van ADSL1, het lijkt me dus sterk dat je op een andere DSLAM zit. Je kunt verder zelf niet zien of er iets gewijzigd aan jou aansluiting in de wijkcentrale, mensen binnen KPN zouden dit eventueel wel kunnen.

Naast een brakke situatie thuis kan er nog veel meer aan de hand zijn. Misschien is jou aansluiting op de DSLAM niet meer goed (ook daar kan de kabel slecht worden), is de DSLAM vol en is er te weinig capaciteit waardoor iedereen die op die DSLAM zit op een 6mbit profiel gezet wordt, of ...... (ik kan dat niet zien en de meeste eerstelijns medewerkers zullen ook geen idee hebben hoe ze dat moeten bepalen)

De meest waarschijnlijke oorzaak is echter een brakke setup na het ISRA punt, de aansluiting binnenshuis. Als het over een paar dagen niet verholpen is dan zou ik het modem een factory reset geven (knopje 15 seconden indrukken), direct op het ISRA punt hangen zonder onnodige splitters e.d. en daarna een DLM reset aanvragen en 5 dagen afwachten. In 9 van de 10 gevallen is het probleem daarmee gewoon opgelost.

Dat gezegd hebbende, KPN ziet "haal maar 6 van de 8 mbit" meestal niet als een probleem, je abbo is een 'tot 8mbit' vorm en ze garanderen niet dat je dit haalt. Je zou er dus een zware dobber aan kunnen krijgen om dit doorgespeeld te krijgen naar de tweede lijn die je ticket ook daadwerkelijk in behandeling neemt (en het niet direct sluit onder het mom van 'onterecht aangemaakt ticket')

[ Voor 11% gewijzigd door IceM op 31-08-2011 12:25 ]

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Topicstarter
Begrijp me niet verkeerd, ik snap nu hoe het werkt en ik snap wat je zegt, maar mocht dit allemaal niet werken, kom ik in the end toch tot de conclusie dat ik in feite niks verkeerds gedaan heb, en dat het probleem niet ineens out-of-thin-air veroorzaakt kan worden.
Wat moet ik dan, behalve mijn poot stijf houden en als dat niet lukt, overstappen naar ziggo? Ik heb toch geen andere keuze? Ja, accepteren dat het maar 6Mbit blijft, maar dat doe ik dus niet, zeker omdat het voorheen altijd netjes 8Mbit is geweest. Ik bedoel, wat kun je van de klant verwachten als hij niet fatsoenlijk uitgelegd krijgt hoe het allemaal werkt? Als ik jullie niet had gehad, had ik denk ik allang opgezegd. En dan ben ik iemand die wel wilt meegaan met de technische dingen allemaal om toch niet te hoeven over te stappen; immers, ik moet het wel allemaal netjes uitsluiten dat het niet aan mij ligt. Maar ik ben maar een klein deel van de doelgroep die dit doet. De overige 90% trekt gewoon de conclusie: uiteindelijk helpt KPN me niet verder, dus ik ga overstappen.

Ik betaal nu 25 euro voor internet 10 euro voor belbudget en 22,95 voor ziggo tv. Als ik financieel gezien een gelijkwaardig alles-in-1 pakket neem bij ziggo, krijg ik 40mbit+telefoon+TV. Kabels trekken moet ik dan toch. Ik zal niet 40mbit clean halen, maar ik ben wel van dat lijngezeik af. Het verschil tussen eerst met 830Kbyte/sec downloaden en nu nog maar met 490 vind ik wel groot. 2,5MB/sec <> 2,0MB/sec kan ik mee leven. Dus ik vind het jammer dat ik nu op deze manier toch gedwongen wordt om te kijken naar wat anders.

[ Voor 26% gewijzigd door Deathchant op 31-08-2011 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceM
Ik geef je geen ongelijk hoor ik zeg alleen dat het best lastig kan worden om de andere kant van de telefoon zover te krijgen het probleem op te lossen. Dat hoeft niet perse overigens, het kan best zo zijn dat er direct een ticket wordt aangemaakt en dat er met een dag een monteur bij je op de stoep staat of naar de wijkcentrale gaat. Maargoed, dat is wel op de zaken vooruit lopen ... wie weet is het gewoon opgelost over een dag of wat ;)

Dit soort problemen zijn gewoon inherent aan DSL. Er zijn zoveel wisselende factoren die de kwaliteit beïnvloeden dat je dit soort zaken tegen blijft komen (ook al lijkt de situatie voor jouzelf exact hetzelfde... denk bijvoorbeeld aan overspraak of lijn degradatie). Kabel is in al die opzichten superieur aan DSL (en je ping, maximale snelheid en stabiliteit van de snelheid zijn ook nog eens beter) en wanneer je geen probleem met Ziggo als ISP hebt zou ik het zeer zeker overwegen als ik jou was.

Het gros van de klanten zal overigens niet eens merken dat ze in plaats van 8 mbit nog maar 6 mbit halen. Zolang die hun mailtjes maar blijven ontvangen en op marktplaatse hun oude bank kunnen verkopen vinden die het allemaal wel prima.

[ Voor 4% gewijzigd door IceM op 31-08-2011 14:33 ]

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Topicstarter
dat klopt. Echter leech ik toch wel veel van eweka. True Blood, vampire diaries e.d. en als ik ineens maar 490kb/sec zie ipv 828kb/sec dan gaat bij mij wel een lampje branden. Maar anywayz, ik probeer eerst eens allemaal wat jij zegt en dan zien we wel verder. Wanneer het niet goed mocht uitpakken en KPN wilt toch niks doen, dan houdt het gewoon op en ben ik zo weg :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerpsx
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09:09
Ik volg dit topic ook mee aangezien ik een soortgelijk probleem heb (gehad). Nu lees ik bij dit soort problemen altijd dat er wordt gewezen op slechte kwaliteit telefoonkabel na het ISRA punt...De meegeleverde dunne draden zijn slecht afgeschermd, te lang etc..

Maar waar kan ik goede kwaliteit telefoonkabel vinden? Als ik wat op internet rondzoek wordt ook overal de dunne telefoonkabel aangeboden.

Lees ook dat sommige mensen UTP kabels met RJ11 stekkers gebruiken...zou dit een verbetering kunnen zijn ten opzichte van de dunne bedrading? Of is dit slechts een knutseloplossing voor mensen die geen 'normaal' telefoondraad ? (lijkt me dat UTP niet voor RJ11 is gemaakt..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waarom moeilijk doen als je toch nieuwe kabel gaat trekken. Laat het modem op het ISRA staan en trek een fatsoenlijke netwerkkabel naar de aan te sluiten PCs. Eventueel met patchpanel en Cat5/6 netwerkdozen (in- of opbouw, met LSA strip). Werkt als een trein, duurzaam, makkelijk aan te sluiten en relatief goedkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Topicstarter
Nou in ieder geval is het niet beter geworden: 960/6188.
Ik wacht even tot maandag en dan verplaats ik de hele zooi tijdelijk naar het israpunt en dan laat ik de DLM resetten en zal ik 5 dagen op de DLM moeten wachten totdat deze de snelheid bepaald heeft.
Mocht het dan niet beter zijn, dan weet ik dat ik kabels kom te trekken (iets wat ik juist wilde voorkomen, vanwege huurhuis -> geen gaten in plafond boren e.d.), en wanneer ik toch kabels moet trekken, trek ik ook CAT5/6 kabels, en dan ga ik gewoon over op Ziggo alles in 1, simpelweg omdat ik dan voor hetzelfde geld een 40mbit lijn heb, met tv en telefoon in 1.

Maar goed, ik wil dit wel eerst even een kans geven.
Trouwens, ik was net bij mijn ouders thuis, zij hebben internetplusbellen van KPN en hebben dezelfde bekabelingssituatie als ik: lange telefoonkabel (12 meter) vanaf het israpunt totaan hun modem (op de 1e verdieping) en zij hebben ook die dunne kabel. Niks aan het handje....

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Topicstarter
Nu 1 week later, nadat een tweaker, die op de 2e lijn werkt bij KPN, de DLM heeft gereset, is er nog steeds geen verbetering, terwijl ik nu modem en alles bij het israpunt aangesloten had.

Een KPN monteur laten komen zal toch geen zin hebben vrees ik. Ik hoop dat mijn medetweaker me wat advies kan geven, en anders ga ik per 1 november over op Ziggo helaas.

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13:06
Tja, vaak weinig aan te doen. Telefoonkabel is afhankelijk van veel factoren. Overspraak van andere DSL lijnen kan invloed hebben, maar er kan ook ergens met alle regen van de afgelopen dagen vocht in een mof getrokken zijn.

Alleen zolang je binnen de specs van je abbo blijft ('tot 8 mbit') en je lijn niet structureel klappert, zullen ze hier verder geen onderzoek naar doen.

Zoiezo is kabel superieur aan DSL in veel gevallen, lijnafstand is niet meer een issue, dus in veel gevallen is kabel sneller dan de effectieve snelheid van een dsl lijntje. In ruil daarvoor krijg je last van overboeking, maar in de praktijk valt dat behoorlijk mee met de huidige gebruikte technieken.
Daarnaast is kabel vaak ook voordeliger, omdat je toch al vaak een basisTVabbo hebt en je een combi-pakket kan nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Topicstarter
mijn laatste hoop is nog het nieuwe modem wat ze me gaan opsturen. Waarschijnlijk zal dit niet tot verbetering leiden. In dat geval kan ik nog vragen om gratis een monteur te laten komen zodat hij kan zien dat mijn lijn niet beter is bij mijn isra punt, maar verder kunnen ze toch niks doen. In dat geval, moet ik helaas toch gaan opzeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferret
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:14
Wat ik zo grappig vind is dat als ik allemaal opmerkingen lees over thuis gepruts en slechte bekabeling enzo en dan kijk naar m'n eigen situatie:

Ik woon op een schip en mijn ISRA punt staat op de wal. Daarvandaan ga ik met een dikke rubber kabel van zo'n 13 meter over de loopbrug naar het schip. In het schip gaat die kabel naar de ruimte waar het modem staat (Speedtouch WL780) en daarvandaan ga ik met een CAT kabel van 20 meter naar m'n pc.

Allemaal prut dus.....

Ik heb een 8Mb abbo en met Newsleecher trek ik een strakke 6,9 Mb als ik download. Ik zit op 1300 meter van de wijkcentrale....

Hoezo prut?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Topicstarter
tja KPN moet toch iets zeggen om niks te hoeven doen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MazeMouse
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 06-09 11:47

MazeMouse

Ja, of niet natuurlijk

Het kan ook allemaal machtig goed werken. Maar er is zoiets opgesteld dat men ondersteuningsvoorwaarden noemt waar de isra-experiabox afstand staat als "max 2 meter". Dat is gewoon om een controleerbare situatie te maken.
Net zoals dat er alleen experiaboxen ondersteund worden terwijl andere modems ook prima kunnen werken :) (en zelfs in een hoop gevallen beter werken zoals in wireless situaties ;))

En een ander verschil is dat je afstand tot de centrale ook meespeelt. Voor iemand die op 1km van de centrale woont is die israkabel minder van belang dan voor iemand die op dik 4km woont (en dat laatste kleine beetje storing de druppel kan zijn)

Misschien een beetje stomme vraag om te stellen maar als je er bij Ziggo uberhaupt op vooruit gaat wat houd je dan eigenlijk nog tegen?

sudo apt-get rekt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Topicstarter
ik heb eigenlijk totaal geen idee hoe ver ik van "de centrale" afzit. is daar een checker voor?
ik krijg nu een nieuw modem van een medetweaker die op de 2e lijn werkt. Even kijken of dat wat uithaalt.

Geen enkele vraag is een domme vraag ;)
Wat me tegen houdt is het hele project kabels trekken. Klinkt als een easy job, maar ik zit gehuurd en kabels door muren/plafonds boren is geen optie. Dus ik moet meters lange UTP kabels hebben om helemaal vanaf het beginpunt naar de eerste verdieping gaan als ik alles netjes wil doen. Dus dat is een klus die ik eigenlijk uitstel, maar eigenlijk moet ik er gewoon mee beginnen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakerbee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10-09 08:13

tweakerbee

dus..?

200Mbit powerline adapters kunnen een alternatief zijn... Dan hoef je geen kabels te trekken, en de 40Mbit halen ze vaak wel.

You can't have everything. Where would you put it?

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Topicstarter
dat kan ja. Ik heb echter al eens geprobeerd met de MSI homepluggen van 200Mbit en HD-streamen kon ik dus vergeten. Ik haalde volgens de MSI tool die erbij zat amper 22MBIT.

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Ferret schreef op dinsdag 20 september 2011 @ 19:24:
Wat ik zo grappig vind is dat als ik allemaal opmerkingen lees over thuis gepruts en slechte bekabeling enzo en dan kijk naar m'n eigen situatie:

Ik woon op een schip en mijn ISRA punt staat op de wal. Daarvandaan ga ik met een dikke rubber kabel van zo'n 13 meter over de loopbrug naar het schip. In het schip gaat die kabel naar de ruimte waar het modem staat (Speedtouch WL780) en daarvandaan ga ik met een CAT kabel van 20 meter naar m'n pc.

Allemaal prut dus.....

Ik heb een 8Mb abbo en met Newsleecher trek ik een strakke 6,9 Mb als ik download. Ik zit op 1300 meter van de wijkcentrale....

Hoezo prut?
Je zit dan ook maar op 1300 meter. Met een 8Mbit abo zou je gewoon 8Mbit kunnen halen. Zou je een 20Mbit abo nemen, dan zal je met dat 'thuis gepruts' lang niet de volle 20Mbit halen.

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Topicstarter
ik zit als het goed is 1496m van de centrale af (volgens speedtest) en ik haal nu 6,8MBit van de 8MBit. Vroegah kon ik met 828kbyte.sec downloaden, nu is dat nog maar met 678kb/sec....

En er is echt niks veranderd aan die afstand hoor ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Deathchant op 21-09-2011 14:47 ]

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Deathchant schreef op woensdag 21 september 2011 @ 14:47:
ik zit als het goed is 1496m van de centrale af (volgens speedtest) en ik haal nu 6,8MBit van de 8MBit. Vroegah kon ik met 828kbyte.sec downloaden, nu is dat nog maar met 678kb/sec....

Die afstand volgens speedtest is een schatting, hemelsbreed. Klopt dus niet precies. Tevens word het koper in de grond, door invloeden van buitenaf, slechter door de jaren heen.

[ Voor 9% gewijzigd door Dj-sannieboy op 22-09-2011 00:56 ]

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07:08
Deathchant schreef op woensdag 21 september 2011 @ 14:47:

Vroeger hadden niet veel mensen ADSL, tegenwoordig wel. Daardoor had je vroeger veel minder overspraak.

• teh_twisted
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 30-07 23:56
Ik zit zelf met VDSL zo'n dikke 10m vanaf het isra-punt (hier in Berlijn) kabel zelf omgegooid (kwam uit boven m'n voordeur, ben gekke henkie niet die een modem in z'n gang wilt...).
Ben van 54mbit naar 51mbit gegaan, ben dus 3mbit 'kwijtgeraakt' door die 10meter CAT6 kabel (had geen zin om telefoonkabel te kopen :p koper = koper)
Nu moet ik zeggen of je nou 54 of 51mbit binnenkrijgt niet zo'n enorm verschil is. Maar goed.

In Amsterdam waar ik vroeger woonde en m'n moeder nog steeds kregen we 'vroeger' toen ADSL nog hip en nieuw was gewoon de maximum (+ een beetje) wat aangeboden werd. Het was ooit 20mbit, langzaam ingekakt tot *ineens* 6mbit... *huh*. Ok ik heb tijdje met XS4ALL aan de lijn gehangen, vanalles vervangen (splitter, modem kabel, gek ander kastje dat Pretium aan m'n moeder had verkocht etc).
Ineens zat ik al op 12mbit! Kijk!

Na een tijdje vond ik in een oude doos (jaja) een OUDE ADSL splitter (pre-ADSL2) en die er is tussengekwakt met de kabel die er bijzat. Ineens een whopping 14mbit. Nou, da's me een wereld van verschil 6 -> 14mbit.
Nu is Youtube ineens weer bruikbaar en leuk!

Het idiote is nog steeds dat ik vroeger op die locatie het beste signaal en snelheid kon krijgen in vergelijking tot waar m'n vader woonde (2km verderop), bijna dubbele. Maar da's tegenwoordig omgekeerd. Vader heeft nu VDSL op max snelheid en m'n moeder dus nog ADSL2 met 14mbit. Vermoed echt overboeking maar dat gaan ze niet toegeven ;) Want tja 10jaar terug was ADSL nog 'duur en modern' en hadden de meeste nog een vrolijke inbel-modem staan...

Tyan S7025, 1x Xeon E5520, 32GB DDR3-1333 ECC/REG, GTX275 896MB, 2x Samsung SM 2243SN, Logitech Perf MX. Laptop: MBP 10,1/6,2. Cams: Canon EOS600D+Tamron AF18-200, Sony W350. Gadgets: iPad 64GB 3G, iPhone 5 64GB, PS1-3. Auto: W211 E220CDI

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Topicstarter
Nou, de laatste paar dagen heb ik nu ineens ook nog eens last van een enorm instabiele lijn. De DSL verbinding klappert regelmatig. Gisteravond was de druppel. Tijdens een download om 20:28 weer ineens een verbreking. Echt vreselijk vervelend.

Ik krijg een nieuw modem toegestuurd van de 2e lijn van KPN. Als dat niet werkt, dan weet ik het niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sus
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10-09 16:21

sus

is druk :+

Nou vraag ik me af, waarom geen gaatje in het plafond. Vanwege dat je in een huurwoning zit? Ik heb daar werkelijk nog nooit van gehoord, en bij mijn ouders ook totaal geen gezeik mee gehad. En daar zat wel een iets groter gaatje dan waar net een UTP doorheen kan. Daar zaten 6 gaten op een rij, 1,5cm doorsnede. En dan door 2 vloeren heen. Die hebben we bij de verhuizing niet eens dichtgesmeerd...

En anders, boor je gaatje precies in een hoek, en bij een verhuizing smeer je het dicht. Opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Topicstarter
Het probleem is dat de verwarmingsbuizen IN het plafond zitten en dan niet in de hoek van een kamer, maar iets meer in het midden, vreemd genoeg. Ik kom dan in het midden van de slaapkamer uit, maar dat is geen probleem.

Maar goed. Powerline ethernet van Netgear (die van 100 euro en 500Mbps) kan ik ook proberen.

Maar ik heb vandaag de nieuwe modem binnengekregen van een goeie tweaker die op de 2e lijn werkt.
Een H220N Experiabox en krijg dit te zien:

Link Status Connected
Showtime Start 0 days: 2 hrs: 49 min: 7 sec
Modulation Type ADSL_G.dmt
Actual Rate (Up/Down) 1024/6816 kbps
Attainable Rate (Up/Down) 1120/8060 kbps
Noise Margin (Up/Down) 6/8.3 dB
Line Attenuation (Up/Down) 16/27 dB
Output Power (Up/Down) 11.9/20.1 dBm
Data Path (Up/Down) Fast/Fast
Interleaving Delay (Up/Down) 0/0 ms
INP (Up/Down) 0/0 symbols
FEC (Up/Down) 0/0
CRC (Up/Down) 1/97
TPS_TC G.992.3_Annex_K_ATM
Profile N/A

Ik moet hem nog even vragen de DLM te resetten. Als over een week blijkt dat het niet werkt, zeg ik direct op.

Ik heb dus afgelopen nacht om 01:13 een DSL- en internetverbreking gehad. De nacht ervoor om 01:13, maar goed, ik kreeg echt een belachelijke reactie terug van KPN:
Een lijn kan instabiel raken door het feit dat het signaal niet correct binnenkomt in de ExperiaBox. Wanneer u een kabel tussen de ExperiaBox en het ISRA punt heeft die langer is dan 1 meter treedt er kwaliteitsverlies op. De ExperiaBox probeert dit te stabiliseren dat kan een tijd goedgaan, dat wil niet zeggen dat het altijd goed zal blijven. Net als dat een splinternieuwe auto jarenlang probleemloos kan werken en dan ineens helemaal niets meer doet kan een dergelijke situatie ook voordoen bij ander soort apparatuur en bekabeling. Heel vreemd is dit niet.
Vooral die laatste zin.

Ik heb daarop geantwoord:
Ik ben toch al een lange tijd bezig om bereidwilligheid te tonen, maar ik begin gefrustreerd te raken dat er elke keer een reden gegeven wordt om te verklaren waarom het probleem bij mij ligt. Ik ben toch heel geduldig geweest en heb alle stappen doorlopen die ik kon om juist die redenen uit te sluiten, zelfs met hulp van de 2e lijn.

Ik ga het nieuwe modem uitproberen en de DLM laten resetten en 5 dagen afwachten wat de snelheid is.
Ik kan alleen maar zorgen dat kabel van ISRA->modem goed is wat ik ook gedaan heb. KPN is verantwoordelijk voor een goed signaal tot aan het isra punt. Als ik dan geen garantie heb dat het signaal goed binnenkomt, dan ligt dat buiten mijn invloed.
Indien er geen verbetering komt in de instabiliteit en de snelheid, zie ik geen reden om nog langer diensten van KPN te blijven afnemen, zeker niet als u zegt dat deze situatie kan blijven voorkomen ook bij nieuwe apparatuur en bekabeling.
Laten we even vooropstellen dat de tweaker van de 2e lijn mij echt uitstekend geholpen heeft, dus dit is absoluut niet naar hem gericht ;)

Edit: 2 oktober: Nu staat er weer:
Actual Rate (Up/Down) 992/6816 kbps
Attainable Rate (Up/Down) 1112/8476 kbps

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Topicstarter
Nou zeg. KPN beantwoordt dus alleen maar op woensdag hun mails.

Hier de mail die ik gestuurd had:
Original Message Follows: ------------------------

Beste,

Gisteravond om 20:28 is de DSL verbinding weer uitgevallen. Ik ervaar dit als haperingen, het stoppen van downloads en het tijdelijk niet beschikbaar zijn van internet. Echter komt dit binnen 20 seconden weer terug. Helaas gebeurt dit toch vrij regelmatig, al moet ik eerlijk zeggen dat ik net met een stopwatch ga wachten om te checken wanneer het weer gebeurt. Gisteravond 20:28 is de laatste actuele gebeurtenis. Mijn modem zegt 9 dagen actief te zijn, terwijl ik geen handmatige reset gedaan heb 9 dagen geleden.
Ik heb een bedrade verbinding, dus niet wireless en de speedtest heb ik al vaker uitgevoerd op aanraden van een collega aan de telefoon.

Ik heb nu 3x contact gehad met KPN over de telefoon en herhaaldelijk op tweakers.net met een collega van u. Ik heb alle stappen doorlopen met de eerste lijn, 2e lijn en ik heb ook mijn modem met nieuwe bekabeling aan het ISRA punt gehangen en door uw collega de DLM laten resetten. Dit leverde geen verbetering op.

Vanaf 2007 heb ik totaal geen problemen gehad met de snelheid en nu sinds mei ineens wel en u kunt begrijpen dat het voor mij niet plausibel is om nu nog steeds te horen dat het aan bekabeling ligt en dat 6,8Mbit "volgens specificaties" is, met andere woorden: eigenlijk moet ik dit zo accepteren. Nu krijg ik ook nog te horen dat ik het kan vergelijken met iets dat door slijtage slechter wordt net zoals een nieuwe auto, terwijl ik nu 2x aangegeven heb een nieuwe kortere kabel te hebben gebruikt.......Misschien wordt de bekabeling verzorgd door KPN onder de grond naar mijn huis toe wel slechter waardoor de kwaliteit afneemt, maar dat zult u vast tegenspreken.

\Wellicht het dat nieuwe modem iets oplost, ik denk het niet, maar het feit is dat ik met een 6,8MBit zit, terwijl ik niet ver van de centrale zit, en nu ook nog eens instabiliteit ervaar. Nooit heb ik dit ervaren of is er iets veranderd aan de bekabeling hier in huis.
Ik ben toch al een lange tijd bezig om bereidwilligheid te tonen, maar ik begin gefrustreerd te raken dat er elke keer een reden gegeven wordt om te verklaren waarom het probleem bij mij ligt. Ik ben toch heel geduldig geweest en heb alle stappen doorlopen die ik kon om juist die redenen uit te sluiten, zelfs met hulp van de 2e lijn.

Ik ga het nieuwe modem uitproberen en de DLM laten resetten en 5 dagen afwachten wat de snelheid is.
Ik kan alleen maar zorgen dat kabel van ISRA->modem goed is wat ik ook gedaan heb. KPN is verantwoordelijk voor een goed signaal tot aan het isra punt. Als ik dan geen garantie heb dat het signaal goed binnenkomt, dan ligt dat buiten mijn invloed.
Indien er geen verbetering komt in de instabiliteit en de snelheid, zie ik geen reden om nog langer diensten van KPN te blijven afnemen, zeker niet als u zegt dat deze situatie kan blijven voorkomen ook bij nieuwe apparatuur en bekabeling.

Met vriendelijke groet,
Vanaf vorige week woensdag tot nu heb ik altijd doorgegeven wanneer er onderbrekingen in de lijn waren volgens mijn modem. En dit is wat ik terugkrijg:
Geachte heer ,

Naar aanleiding van uw vraag over korte onderbrekingen kan ik u als volgt informeren:
Ik zie op de door u genoemde datum geen onderbreking in het signaal.
Ik vertrouw erop u met deze informatie van dienst te zijn geweest.

Met vriendelijke groet,
Bert van Scherpenzeel
KPN
Dat is het dus. Volgens mij lijkt niemand daar zich er iets van aan te trekken.
Ik ben blij dat een medetweaker van de 2e lijn bereid is om wel te helpen. Wanneer de DLM eind deze week klaar is en het is niet beter, dan is het echt einde verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Topicstarter
Nou, mijn snelheid is alweer gezakt....van de 6816Kbps zit ik nu op 5312Kbps :'(

Ik zie ook dit staan:
G.992.3_Annex_K_ATM

Ik heb even opgezocht wat dit betekent en dit is ADSL2, maar er bestaat geen Annex K

Dit zou betekenen dat ik theoretisch een hogere snelheid kan halen, maar goed. Hij staat nog steeds op 768/5312 kbps terwijl er bij attainable rate een vrij hoge rate staat:
1068/8924 kbps

Hebben ze me zomaar op een andere modulatie gezet ofzo en is de DLM nu weer aan het werk? Hij staat al vanaf donderdag op deze lage 768/5312 kbps. Maar goed. Ik heb ze een mail gestuurd dat ze tot 31 Oktober de tijd hebben om te fixen, en anders ben ik per 1 december een nieuwe ziggo klant ;)

Edit:
Link Status Connected
Showtime Start 2 days: 19 hrs: 7 min: 26 sec
Modulation Type ADSL_G.dmt
Actual Rate (Up/Down) 768/5312 kbps
Attainable Rate (Up/Down) 1068/8904 kbps
Noise Margin (Up/Down) 13/16.4 dB
Line Attenuation (Up/Down) 16/26.5 dB
Output Power (Up/Down) 11.9/20 dBm
Data Path (Up/Down) Fast/Interleaved
Interleaving Delay (Up/Down) 0/0 ms
INP (Up/Down) 0/0 symbols
FEC (Up/Down) 16/11708
CRC (Up/Down) 10/470
TPS_TC G.992.3_Annex_K_ATM
Profile N/A

Zo te zien is het nog steeds Modulation Type ADSL_G.dmt....vreemd.....volgens mij probeert de modem TPS_TC G.992.3_Annex_K_ATM te requesten, maar valt ie terug op G.dmt.

[ Voor 32% gewijzigd door Deathchant op 23-10-2011 21:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Topicstarter
Nou, vooruitgang:

Mijn snelheid staat weer op 992/6816 kbps ipv 5312kbps wonder boven wonder. Maar goed, afgelopen zondag (30 oktober) heb ik Ziggo alles in 1 aangevraagd en de boel bij KPN heb opgezegd, ook de vaste telefonie.
Ik had KPN tot 31 oktober de tijd gegeven, maar een mail van de "technische vraag" afgelopen vrijdag maakte duidelijk dat er niks opgelost ging worden.

Ik heb onderstaande mail verstuurd:
Beste KPN,

Na wat telefoontjes, behoorlijk wat emailwisselingen (zie hieronder) en de nodige porties geduld, ben ik tot de conclusie gekomen dat KPN het probleem niet voor me gaat oplossen.
Gister heb ik daarom besloten om mijn contract per ingang van 30 november 2011 te beeindigen via de overstapservice van Ziggo.
U zult hier binnenkort bericht over ontvangen.

Ik hoop dat KPN in de toekomst zorgvuldiger met zijn klanten omgaat en deze niet laat zitten met problemen waar de klant zelf niks aan kan veranderen.

Met vriendelijke groet,
Mijn ouders hebben al een lange tijd internet plus bellen van KPN. Zij hebben dezelfde constructie thuis: ISRA punt in woonkamer en dan een telefoonkabel naar de eerste verdieping toe. Zij hebben gelukkig (nog) geen problemen.
Echter wil ik niet dat zij ooit hetzelfde gezeik gaan krijgen, dus na een gesprek met hen te hebben gehad, ga ik ook mijn ouders van KPN afhalen.
Spijtig voor KPN, alhoewel ik niet het gevoel krijg dat ze er iets om geven. "die ene klant"....

Per 26 November heb ik ziggo alles-in-1-plus 40Mbit voor exact hetzelfde geld als dat ik los betaalde voor tv, telefoon en internet.
Wat mij betreft kan dit topic dan ook gesloten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik herken het verhaal, klapperlijnen, internetsnelheden die van 8 Mbit naar 2 Mbit gaan, gezeur met die ExperiaDozen van KPN... Wat was dat een hel. Gelukkig zit ik al 1,5 jaar op Ziggo en haal 100% van de snelheid, heb een simpel modem en een eigen router. En hun helpdesk is nog niet eens zo slecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Topicstarter
Dat moet ik natuurlijk nog meemaken.

Ik krijg net een email van KPN:
Ik vind het vervelend dat u deze ervaring heeft gehad met KPN en bied u hiervoor excuses aan.
Uw aansluiting in de centrale heeft een reset gehad. Hierdoor is de snelheid weer 6.8MBit.

Ik vertrouw erop u met deze informatie van dienst te zijn geweest.
Met vriendelijke groet,

Sander van D********
KPN
Tuurlijk, NU ineens vinden ze het vervelend voor me....na AL die maanden. Is dezelfde gast die mijn mails in het begin in behandeling heeft genomen.
De excuses komen te laat. Daarnaast houdt de mail in dat ik tevreden zou moeten zijn met 6,8Mbit.
Een reset van de lijn beschouw ik als "zoethoudertje", want het betekent in de praktijk dat de snelheid weer gaat terugzakken naar lagere waardes van 5,3Mbit of zelfs 4,2Mbit met het gezegde:
"Dit is wat uw lijn maximaal aankan" of "Dit valt binnen de specificaties van uw abonnement".

En ik kijk even op mijn modem en raad eens waar ik nu op zit: 992/7968 kbps
Geen 8096kbps, maar close enough. Downloaden gaat nu ineens weer met 793KB/sec ipv 500kb/sec.
Maar goed. Voor hetzelfde geldt besluit de DLM of bitswaps of mijn bekabeling of iets anders hier in mijn huis (ik ben namelijk de schuldige) dat de snelheid weer terug moet naar 4MBit ofzo.

Tja, too little, too late.
Als het kalf verdronken is, dempt men de put. Ik ga ook niks terugsturen. Ik ben er klaar mee en wil niks meer met ze te maken hebben ;)

[ Voor 16% gewijzigd door Deathchant op 03-11-2011 10:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Topicstarter
Nou, op 30 oktober ziggo de opdracht gegeven om te cancellen bij KPN per 30 november.
Blijkt dat het 3 december is.

Ik had na 3 december gewoon nog verbinding, dus KPN gebeld. Die zeiden dat het in orde zou komen.
2 weken later nog eens gebeld om te zeggen dat ik nog steeds verbinding had. Ze hanteren 16 dagen na afsluitingsdatum, zodat de klant in ieder geval nooit zonder internet kwam te zitten, maar ik hoefde me geen zorgen te maken; ik hoefde sowieso maar tot 3 december te betalen.

Keek ik gister op de mail en jawel hoor. Een factuur tot 20 januari. Dus ik weer gebeld met KPN, bleek het een "hangende" order te zijn.
Dus de mevrouw heeft een klacht ingediend bij de juiste afdeling omdat zij niks kon doen (zoals gewoonlijk :/ ).
Ik word binnen 10 werkdagen teruggebeld door KPN en een creditering zal volgen.

Ik heb aan de telefoon gezegd dat, wanneer zij niet terugbellen, dat ik via mijn bank alles laat terugvorderen en dan maar zo stopzetten.

Mijn god, ik was blij dat ik van ze af was; ik had nog 2x tussendoor gebeld om te checken hoe de afsluiting ging en toch krijg ik een factuur. Dat gepruts daar ben ik echt zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
als het een incasso is.. terug laten boeken ;)

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Topicstarter
Nou, ook na 10 werkdagen niks. Intussen al veel email contact gehad. Op 5 januari nog maar eens gebeld voor de zoveelste keer; kreeg ik weer iemand anders aan de lijn en nu moest het toch zeker op 12 januari opgelost zijn.

Niet dus.

Ik heb dus een aangetekende brief verstuurd (vrijdag 13-jan :) ), inclusief wat bewijsvoering van de afgelopen maanden in bijlages, alsmede een intrekking-machtigingsformulier van de ING.
Tevens heb ik de onterechte factuur van 21-12-2011 t/m 20-01-2012 terug laten boeken door de bank. Ook heb ik die van 21-11-2011 t/m 20-12-2011 terug laten boeken. Ik moet tot en met 3 december betalen, maar ik heb deze factuur ook laten terugboeken omdat ik niet het vertrouwen heb dat het nog goed komt.
Daarbij leg ik het initiatief dus bij KPN om mij een acceptgiro te sturen van de periode 20-nov-2011 tot 3-dec-2011.
KPN
Postbus 2547
3500 GM Utrecht

<Plaats, datum>

Onderwerp: Klacht over hangende contractopzegging en tevens onterechte factuur <factuurnr>

Geachte dames/heren,

Op 30-10-2011, heb ik internetaanbieder Ziggo de opdracht gegeven om mijn internet- en telefoondienst van KPN te beëindigen per 30-11-2011.
Volgens uw telefonistes en de gegevens op MijnKPN is deze opdracht op 03-12-2011 uitgevoerd, maar momenteel heb ik nog steeds een werkende internetverbinding.

Sindsdien heb ik 5 keer telefonisch contact opgenomen met KPN om aan te geven dat de contractopzegging nog steeds niet goed verwerkt is.
N.a.v. een onterecht doorlopende factuur van 21-12-2011 t/m 20-01-2012 (factuurnr xxxx) van 25 euro, heb ik wederom contact gehad met KPN-telefoniste Y. Rijks op 23-12-2011. Ik heb over bovenstaand verhaal een klacht ingediend onder dossiernummer xxxxx. De uitkomst van dit gesprek was dat KPN mij binnen 10 werkdagen een creditering van deze factuur zou geven en deze hangende order zou oplossen.
Uit een gesprek met uw 2e lijns collega xxxxx, heb ik kunnen concluderen dat technisch mijn internetaansluiting gewoon doorloopt alsof er geen afsluitingsverzoek heeft plaatsgevonden.

Op 05-12-2012 heb ik wederom contact opgenomen en heb met medewerker xxxx (afdeling retentie) gesproken. Hij deelde mede dat donderdag 12-01-2012 alles opgelost zou zijn. In KPN MijnGegevens staat nu ineens een datum van 03-12-2012 terwijl dit 2011 moet zijn.
Helaas blijkt wederom dat KPN niet in staat is dit issue op te lossen.

Bij deze wil ik u laten weten dat ik de automatische incasso van de factuur 21-12-2011 t/m 20-01-2012 heb teruggevorderd.
Ook heb ik de factuur van 21-11-2011 t/m 20-12-2011 (factuurnr.: xxxx) ingetrokken, omdat mijn opzegging op 03-12-2011 zou plaatsvinden, maar ik niet het vertrouwen heb dat het teveel betaalde tijdig verrekend gaat worden. Hierbij leg ik dus het initiatief bij KPN om mij op de hoogte te stellen van het verschuldigde bedrag voor de internetverbinding over de periode van 21-11-2011 t/m 03-12-2011. Dit zal ik zonder problemen naar u overmaken.
Tevens vindt u in de bijlagen o.a. een formulier waarin ik aangeef dat KPN geen incasso-opdrachten meer mag uitvoeren op mijn rekening.
Ook wil ik dus nogmaals benadrukken dat ik per 03-12-2011 afgesloten had moeten zijn.
In de hoop dat dit ervoor gaat zorgen dat alles opgelost gaat worden, hoewel ik betreur dat deze acties daarvoor nodig zijn.

Ik hoop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,

<naam>
<adres>
<klantnummer>
<contractnummer>

- Bijlage 1: stopzetten machtiging automatische incasso
- Bijlage 2: emailwisseling over klacht
- Bijlage 3: screenshot MijnKPN Gegevens
- Bijlage 4: emailwisseling oorzaak om contract te beëindigen
Ik heb toch wel genoeg contact gehad met KPN. Per email, per telefoon en nu ook schriftelijk.....
Wanneer ik nu facturen blijf krijgen, ga ik rechtsbijstand inschakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Topicstarter
Vandaag kreeg ik via de mail een PDFje waarin stond dat ik door de terugboeking dus KPN geld schuldig was. Ik moet binnen 1 week betalen en anders blokkeren ze mijn aansluiting...

YAY! :)

Opmerkelijk hoe snel ze daarmee zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincedd
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 14:17
wel lekker,toch bereikt wat je hebben wilde.je adsl eraf.Ze leren het wel.hahaha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Topicstarter
ik heb vandaag dus een factuur gekregen voor 21-01-2012 t/m 20-02-2012, dat terwijl ik bij de aangetekende brief een incasso-stopzetting heb bijgevoegd.....

Dat ga ik dus ook weer terugboeken. Ik vraag me trouwens af of ik nu genoeg gronden heb om rechtsbijstand erbij te halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RadioAir
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10:20
Zie niet in waarom niet. Al was het maar om alvast voldoende informatie te hebben voordat het onvermijdelijke incasso bureau bij je aan gaat kloppen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Topicstarter
ze hebben me toch weer 25 euro ingehouden ondanks ik een machtiging-opzegging heb verstuurd. Ondanks de ING-problemen van de laatste dagen, heb ik deze toch meteen terug kunnen boeken. Ik kreeg een reactie per email dat er een terugbelafspraak was ingepland. Ik moest (voor de 3e keer) geduld hebben, ik zou gebeld worden.......

Ik heb zo ontzettend vaak gemaild, gebeld met 3 verschillende afdelingen.....ik zie eigenlijk het nut niet meer van een gesprek. Ze weten wat er scheelt, fix it and leave me alone....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Topicstarter
En alweer een factuur in rekening gebracht. Mijn aangetekende brief + opzegging machtiging wordt compleet genegeerd. Wanneer ik initiatief neem om te vragen hoe het ervoor staat krijg ik steeds te horen dat de klacht in behandeling is en dat er een achterstand is en dat ik geduld moet hebben en moet wachten op de terugbel-afspraak.
Fak that, ik heb een blokkade laten zetten op hun rekening door de ING.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RadioAir
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10:20
Heb je je rechtsbijstand er nou al bijgehaald?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Topicstarter
Ik krijg steeds dezelfde mails dat ze het te druk hebben en een achterstand op hebben gelopen. Ik heb een mail gestuurd waarin ik duidelijk heb gemaakt dat ze nu niks meer kunnen en dat ik verder ook geen contact meer wil aangaande aanbevelingen, ervaringen of andere KPN gerelateerde diensten.

Ze bekijken het maar, ben lang genoeg geduldig geweest. Ik verwacht nog een acceptgiro te krijgen over de periode 21-11-2011 t/m 03-12-2011, maar verder ben ik ze niks verschuldigd.

Ze kunnen nu niks meer van mijn rekening afhalen, dus ik ben blij. Had ik eigenlijk veel eerder moeten doen. Dus aan iedereen die problemen heeft met het afsluiten van de internetverbinding: zorg dat je bij de bank hun rekening blokkeert zodat ze niks af kunnen houden na je afsluitdatum. Laat de provider maar contact opnemen om de rest-betaling af te handelen. Je kunt natuurlijk ook preventief blocken en dan zelf bellen.
Hier heb ik in ieder geval van geleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Topicstarter
Ik kreeg dus afgelopen woensdag (7 maart) een brief van KPN (gedateerd: 27-02-2012), waarin stond dat op 24 februari mijn email en internet geblokkeerd waren wegens wanbetaling. Ze zouden het contract stopzetten, en ik diende voor 9 maarkt (afgelopen vrijdag) de achterstand te betalen alvorens ik weer aangesloten werd.

Ik kwam niet onder de betalingsplicht uit door deze brief.

Ik heb dus KPN alweer gebeld (collections afdeling) en ik werd onmiddellijk doorgestuurd naar de klantenservice omdat Collections niks ermee kon (ik kreeg er geen speld tussen).
Toen kreeg ik heel toevallig de mevrouw aan de telefoon die mijn klacht op 22 december in behandeling had genomen.

Na een 18-minuten-durend gesprek had ze de 2e lijns facturatie (die afsluitingen afhandelen technisch en administratief) op de hoogte gesteld dat ze mijn zaak asap moesten behandelen.
Dit is ook de afdeling die de behoorlijke achterstand had opgelopen. Ik kreeg verder te horen dat ze niet het telefoonnummer mocht geven van die afdeling en dat ze eigenlijk ook geen berichten naar die afdeling mocht sturen, maar dat 4 maanden wachten voor mij nu toch lang genoeg was geweest.

Ik heb er dus nog nooit van gehoord dat afdelingen onderling elkaar geen berichten o.i.d. mogen sturen...
Ik mocht de brief verder even parkeren.

Maar goed. Afgelopen vrijdag kreeg ik HET telefoontje. Excuses dat het zolang geduurd had, maar ze gingen het in orde maken. Over 1 week moet het gefixed zijn en dan zou ik teruggebeld worden om de financien in orde te maken, waarbij ik uiteraard heb gezegd dat ik alle incasso's heb teruggevorderd. Dit was geen probleem. Dus fingers crossed....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Topicstarter
inmiddels weer een hoop gebeurd....

ik werd 1 week na mijn vorige post teruggebeld door iemand van de afdeling uitval....
Hij had gezien dat er een nieuwe aanvraag binnen was gekomen voor een nieuwe internetverbinding op mijn adres. Hij zag al een lopende verbinding staan en besloot mij daarom te bellen....Echt wtf.....
Dat had hij geannuleerd en heb herhaaldelijk op mijn dossier gewezen en dat er aligned moet worden.
Vlak daarna met iemand van opzeggingen gebeld, en meer dan 30 minuten aan de telefoon gehangen. Ik was nu een "speciaal" geval geworden en alles werd doorgestuurd naar de afdeling Multisupport of zoiets. Zij zouden zorgen dat alles in orde kwam.

De dag later werd ik door dezelfde gast teruggebeld vanuit mijn vorige post. Geen enkele afdeling was met elkaar aligned. Maar goed. Ik kreeg bericht dat de afsluiting verwerkt was.
In de post kreeg ik een brief dat de nieuwe aansluiting geannuleerd was en op 20 maart kreeg ik een negatieve factuur. Dus ik kreeg wat teruggestort. Iets van 73 euro. Ik heb in zowat elk gesprek aangegeven dat ik KPN geblokkeerd heb en alle incasso's teruggevorderd heb, dus dat ik de periode van 20-11-2011 t/m 03-12-2011 terug moet betalen, maar goed.
Ik zou niet meer lastig gevallen worden met brieven e.d. omdat nu alles goed stond in het systeem.

Maar goed, eergister kreeg ik een brief van KPN dat ik nog 100 euro verschuldigd ben en ik dit via de acceptgiro moet betalen voor 26 maart. Dus binnen 1 dag nadat ik de brief had gekregen, anders zouden ze het contract ontbinden.....

Het is werkelijk ongelooflijk hoeveel mis-alignment daar is en hoeveel geduld ik moet hebben daar. Ik weet gewoon niet meer welke brieven ik vanuit kan gaan.

Ik heb contact gehad met:
- afdeling facturatie
- afdeling 2e lijns facturatie
- afdeling uitval
- afdeling opzeggingen
- klantenservice
- afdeling multisupport
- technische afdeling
- 2e lijns technische afdeling

En heb met 12 verschillende mensen gesproken/gemailed die ik zo uit mijn blote hoofd kan opnoemen.

Echt 1 groot drama....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:27

lier

MikroTik nerd

Heb je een overzicht van de gemaakte kosten (denk alleen al aan tijd), misschien leuk om een keer een nota terug te sturen!?

Wat is de status van rechtsbijstand?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Pagina: 1