Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDeeGee
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online
Had vandaag een oud collega aan de lijn en na een tijdje kwamen uit bij een verhaal over Windows OEM dat je die maar op 1 hardware combinatie kan installeren.

Ik heb namelijk bij Alternate eens Windows 7 Ultimate 64-Bit OEM gekocht. Wel met Hardware erbij maar zelf alles in elkaar gezet. Ik heb toen na een tijdje mijn Moederbord vervangen van een Gigabyte X58A-UD3R naar een X58A-UD7. Inmiddels heb ik er ook een SSD bij zitten een ben van een 5970 naar GTX580 gegaan. Ik heb hierbij nooit problemen ondervonden dat Windows niet meer werkte omdat deze gebonden zou zijn aan mijn oude Hardware.

Ik heb zelfs mijn oude Windows XP meerdere malen op andere PC's geinstalleerd en ook dit was een OEM versie.

Ik heb wat zitten googlen maar word er niet echt wijzer van. Dus hoe zit dit nu eigenlijk met een OEM versie en Hardware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:51
Eh...die vriend van je heeft gelijk. Een OEM wordt verkocht in combinatie met hardware. Je mag/kunt het ook alleen in combinatie met die betreffende hardware activeren. Bij het vervangen van een mainboard zou je volgens mij de melding moeten krijgen dat Windows niet meer geactiveerd is en zul je hem opnieuw moeten activeren.
Iets wat in veel gevallen (zolang het je maar niet te vaak gebeurt) gewoon kan. Je zult dan in het ergste geval wel even moeten bellen met Microsoft...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDeeGee
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online
Ik heb dat bellen wel eens vaker gehad met Windows XP, maar dan kreeg ik gewoon een ingesproken computer aan de lijn.

Heb dus gewoon veel geluk eigenlijk. Mss volgende Windows Versies toch maar Retail aanschaffen, het geluk houd ooit wel eens op ^^.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Singelaar
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 15:46
Ik heb een gerelateerd vraagje:

Als je een Windows 7 upgrade koopt (bv via surfspot), en je update een Vista OEM versie. Vervalt dan de key van de vista versie en wordt die key een windows 7 key? (En is die windows 7 dan ook OEM?)
Of krijg je een nieuwe key en kan je de windows vista ook geinstalleerd laten op je PC (Of een andere :) ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:51
Singelaar schreef op woensdag 31 augustus 2011 @ 09:30:
Ik heb een gerelateerd vraagje:

Als je een Windows 7 upgrade koopt (bv via surfspot), en je update een Vista OEM versie. Vervalt dan de key van de vista versie en wordt die key een windows 7 key? (En is die windows 7 dan ook OEM?)
Of krijg je een nieuwe key en kan je de windows vista ook geinstalleerd laten op je PC (Of een andere :) ).
Officieel mag je Vista niet meer gebruiken natuurlijk, want je hebt een Windows 7 upgrade gekocht. Of dit technisch gezien ook zo werkt valt natuurlijk te bezien. Voor wat betreft die Windows 7 OEM....ik denk (tja..100% zeker weten doe ik het niet) dat het gewoon een retail versie van Windows 7 wordt aangezien je ook een Windows 7 retail upgrade hebt gekocht.... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastiaan
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:45

Bastiaan

Bas·ti·aan (de, m)

Nee, het wordt geen OEM omdat je dat pakket niet als dusdanig gekocht hebt. Je wordt dan een Windows 7 upgrade-gebruiker.
Wél moet je de licentiesleutel van je OEM-Vista blijven bewaren; je Windows 7 is tenslotte een upgrade voor die reeds geïnstalleerde Windows-versie, en geen vervanger.

Verwijderd

Enigste beperking die ik zie met een OEM is dat je niet van bit kan veranderen , zelf draai ik een XP upgrade en W7 oem op een 32 bit syteem . De upgrade xp versie vraagt alleen om een vorige windows versie , dat kan net zo goed w95 zijn, of bij w7 die eis weer anders ligt weet ik niet :')

• Singelaar
Dus als ik het goed begrijp moet ik om mijn windows 7 upgrade te installeren eerst de windows versie installeren waar ik hem aan gekoppeld heb?
Officieus zou ik dan dus daarrna kunnen proberen om mijn Vista opnieuw te installeren en activeren op een tweede PC.

Dat van die 32-64 bits wissel heb je wel gelijk in. Het zolangzamerhand wel een keer tijd om over te stappen geloof ik..

• Bastiaan
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:45

Bastiaan

Bas·ti·aan (de, m)

Of je eerst Vista moet installeren weet ik niet zeker. In het verleden was het zo dat je de media van de oorspronkelijke versie moest hebben (en in je PC moest steken) tijdens de installatie voor de upgrade verder ging, maar dan praat ik over 10-12 jaar terug dat ik dat voor het laatst gedaan heb (oi, wat voel ik me oud ineens...)

Op een tweede PC zou je kunnen proberen, er is een kleine kans dat het werkt. Legaal is het niet; je key hoort tenslotte bij je 'eerste' PC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Singelaar
Mm als ik het zo hoor koop ik wel een nieuwe.
Bedankt voor het advies.
Pagina: 1