FreeNAS diagnose software

Pagina: 1
Acties:

• GWTommy
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 05-08-2023
Hallo,
Ik heb een FreeNAS doosje lopen waarmee ik amper snelheid haal. 5GB duur al meer dan 10 minuten nou terwijl ik hier niet ver van de router af zit. Als ik in 'Activiteitenweergaven' kijk zie ik dat er vrij constant tussen de 6 en de 8 Mb/s door m'n lijntjes gaat. In mijn ogen moet ik hier intern gewoon op gigabitsnelheid zitten met die laatste router van Ziggo en CAT6 kabel. Limiet moet de wifi snelheid over die ene meter (van MBA naar router) zijn, toch?

Ik ben op zoek naar wat diagnose software, waarmee ik:
  • kan vaststellen hoe snel ik kan lezen en schrijven vanaf mijn netwerk, dus mijn MBA,
  • kan vaststellen hoe snel ik kan lezen en schrijven vanaf mijn interne schijven in mijn NAS (of gewoon verplaatsen/kopieren/knippen van bestanten)
Is hier specifieke software voor dat ik via commandline kan uitvoeren?
Of nog beter, software die uitzoek waar het probleem van de lage snelheid zit en eventueel nog een oplossing geeft.

Ik maak gebruik van FreeNAS 8 icm in totaal 4TB in ZFS, een partitie/cluster en heb 8GB RAM DDR3. Ik heb zo'n ASUS AMD Zakate bordje er in zitten met 6 SATA poorten waarvan er maar twee worden gebruikt. Schijven en koelblok zijn ijskoud (kamertemp) omdat er een joekel van een fan constant op blaast.

Gr. Thomas

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-02 21:33
8 Mb snelheid is 100Mb netwerk met draad.
Maar je verteld niet wat voor netwerk je hebt, of je wifi verbinding maakt.
Wifi is altijd zeer langzaam, gokje 20-30 Mb met n protocol.

Dus check wat je hebt, 1000 Mb met draad, en heb je deze verbinding ook?
Met wifi welke protocol werkt, wat kan je router, wat kan je wifi op je nas.

[ Voor 61% gewijzigd door jan99999 op 28-08-2011 15:13 ]

• GWTommy
Ik haal 8 megabit/s met een verbinding als volgt:
MBA
Wifi
Router
Draad
NAS

Als ik een speedtest doe naar de Ziggo servers dan haal ik over draad meer dan 120 megabit/s en over wifi meer dan 70 megabit/s.

Het probleem zit 'm dus volgens mij niet in het wifi/draad. Mocht het ergens aan mijn interne netwerksnelheid tussen NAS -> router zitten, dan zou ik dat kunnen testen door een speedtest te doen vanaf mijn NAS. Is hier een commandline speedtest voor?

Edit:
als ik via SSH een extern bestand fetch van enkele honderden megebytes, dan kom ik ook niet boven de 7megabit/s.. De snelheid waarmee ik dan kopieer naar de NAS vanaf m'n MBA daalt dan werkelijk tot enkele kilobits/s. Lijkt dus iets tussen router en NAS of de schijven te zijn.

[ Voor 23% gewijzigd door GWTommy op 28-08-2011 18:24 ]

Verwijderd

Kun je een zpool status output geven?

Wat je kunt proberen:

1) eerst je lokale doorvoer testen op de commandline
dd if=/dev/zero of=/tank/nulletjes.txt bs=1m count=32000
dd if=/tank/nulletjes.txt of=/dev/null bs=1m
(tip: vervang "tank" met de naam van de ZFS pool; zodat je /tank/nulletjes.txt ook naar de ZFS pool wordt geschreven)

2) test je netwerkdoorvoer met iperf; mogelijk moet je dat eerst installere op FreeNAS. Op FreeNAS draai je iperf dan in server mode; op Windows workstation kun je iperf dan als client draaien. Er zijn veel windows frontends met GUI voor iperf; jperf of zoiets moet je even googlen.

Ook kun je eens proberen met een ZFSguru livecd booten, je pool importeren en een samba share aanmaken; dan kijken hoe snel je met ZFSguru data naar je ZFS pool kunt pompen. Krijg je daar dezelfde trage performance dan denk ik dat je netwerkadapter niet goed wordt ondersteund in FreeBSD. Welke adapter is dat trouwens? Welk moederbord heb je precies?

• GWTommy
Hallo CiPHER,
Je kent me vast nog wel van het Zelfbouw NAS topic. Dat ene AMD bordje heb ik uiteindelijk genomen maar na lange vertragingen werkt het allemaal dus nog steeds niet optimaal.

Als eerste, intern lijkt de schrijfsnelheid behoorlijk goed te zijn:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
freenas# dd if=/dev/zero of=/mnt/DiskGroup001/nulletjes.txt bs=1m count=32000
32000+0 records in
32000+0 records out
33554432000 bytes transferred in 151.214726 secs (221899235 bytes/sec)
freenas# dd if=/mnt/DiskGroup001/nulletjes.txt of=/dev/null bs=1m
32000+0 records in
32000+0 records out
33554432000 bytes transferred in 127.532255 secs (263105455 bytes/sec)

Aan ipref ga ik nou beginnen maar ik moet dan eerst zoeken naar een GUI voor OSx.
Wat voor adapter? Even kijken.
Realtek® 8111E
(bron: http://www.asus.com/Mothe...rd/E35M1I/#specifications)

Dat ga ik ook eens uitzoeken of hier iets over te vinden is.
In ieder geval al bedankt. Nou weet ik dat het niet aan m'n schijven ligt. Overigens, die 221 mb/s is met nog 8 megabit/s transfer over m'n netwerk er bij, dus het zal iets hoger liggen aangezien in Activiteitenweergave die snelheid constant blijft.

Verwijderd

Voor de duidelijkheid die 8 megabit is dus 1MB/s in bytes? Dat is wel stront door een trechter ja. :+

Hoop dat je de oorzaak kunt vinden!

Overigens misschien heb je wat aan Jperf wat in JAVA is geschreven en met een JVM dus ook onder Mac OSX zou moeten draaien:
http://www.softpedia.com/...twork-Testing/JPerf.shtml

• GWTommy
Ja inderdaad is het megaBIT, niet megaBYTE, die 8. Dus 1 megabyte per seconde, en daarmee een dikke twee TB kopieren!! Ben ik nog een half jaar bezig.

Eerst eens ipref server side installeren, via pkg_add kan ie 'm niet vinden stront zooi.

Verwijderd

pkg_add -r iperf op FreeNAS; lukt dat? Heb je overigens internet-access voor nodig op je FreeNAS box.

Check ook even of hij misschien al is geïnstalleerd:
pkg_version -v | grep -i iperf

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 28-08-2011 20:40 ]

• GWTommy
Nee het is heel logisch dat ie 'm niet kan installeren.
ftp://ftp.freebsd.org/pub...kages-8.2-release/Latest/
Daar staat ie niet tussen. Weet je waar ik het wel van daan kan trekken?

• Beatboxx
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 26-10-2022

Beatboxx

Certified n00b

Hebben we het over 8Mb of 8 MB? 8MB is namelijk heel mooi voor wifi...

• Zware Unit
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09-01 22:32
MBA kan of 100Mbit (max 12,5MB) over draadje met behulp van de USD LAN adapter of ~100Mbit over WIFI. Dus veel sneller wordt het niet.

... all gonna wonder how you ever thought you could live so large and leave so little for the rest of us...

Verwijderd

8 megabit zegt hij toch? dus 1MB/s. Dat vroeg ik namelijk ook al, voor de zekerheid. 1MB/s is natuurlijk veels te weinig, zelfs voor 802.11g WiFi.

GWTommy, ik zie iperf er gewoon tussen staan?
ftp://ftp.freebsd.org/pub...-release/Latest/iperf.tbz

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 01-02 17:45
ik reken uit dat 5GB in 10 min meer dan 8MB/s is. Dus wat klaag je dan als er ook nog ergens wifi tussen zit, menig gebruiker zal jaloers zijn op zo'n snelle draadloze verbinding.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Verwijderd

Nouja, hij zegt niet dat die 5GB in 10 minuten klaar is; hij is nog steeds bezig met een constante doorvoer van rond de 8 megabit volgens hem. Wat natuurlijk geen slecht idee is, is even een kabel aansluiten zodat je een 100% bedrade verbinding hebt, en kijken hoe je snelheid daarmee verbetert.

Maar het zou mooi zijn als je met iperf je WiFi performance ook kunt testen.

• GWTommy
Aub mensen die gaan discussiëren over de snelheid maak zelf een topic aan. Ik kan naar m'n oude externe HDD nog sneller schrijven via USB die aan een hub hangt, dus het is heel laag. Ik probeer nou te achterhalen waar het zit, niet een verhaal over de snelheid.

Die kabel aansluiten gaat niet lukken, heb geen adapter en dan moet ik m'n pc weer uit de kast trekken en aansluiten. Overigens, toen ik nog bij m'n ouders thuis woonde was dit met de snelheid het zelfde verhaal (dus via mijn pc over alles bedraad). Daarom weet ik dat het niet aan m'n wifi ligt omdat ik naar buiten toe makkelijk 70 megabit kan halen en ik maar een meter van de router af zit op het moment (en een meter kabel naar het NAS toe vanaf de router).

Edit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
------------------------------------------------------------
Server listening on TCP port 5001
TCP window size: 64.0 KByte (default)
------------------------------------------------------------
[  4] local 192.168.178.12 port 5001 connected with 192.168.178.11 port 63496
[ ID] Interval       Transfer     Bandwidth
[  4]  0.0-10.0 sec  87.6 MBytes  73.4 Mbits/sec
[  5] local 192.168.178.12 port 5001 connected with 192.168.178.11 port 63498
[  5]  0.0-10.0 sec  89.2 MBytes  74.8 Mbits/sec

Dat is wat iperf serverside zegt. Nou weet ik even niet wat ik moet denken. In 10 sec 89.2 MB, dat is volgens mij geen 74.8 Mbit/s. Overigens is die 74.8 Mbit/s wel zeer relevant aangezien dat ongeveer de snelheid is die ik naar Ziggo haal (wifi limiteert natuurlijk)

[ Voor 35% gewijzigd door GWTommy op 28-08-2011 21:08 ]

• WoC
  • Registratie: Maart 2011
  • Niet online

WoC

Als je bedraad ook nooit een goede snelheid hebt kunnen halen, dan moet je inderdaad eens verder kijken vanaf je NAS.
Er staat me iets bij dat de Realtek 8111E vrij beroerd ondersteund wordt door FreeBSD. Geen idee of dat al is opgelost. Doe eens een
code:
1
dmesg | grep re0
op je NAS. Zoiets als dit
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
re0: <RealTek 8168/8111 B/C/CP/D/DP/E PCIe Gibabit Ethernet> port
0xee00-0xeeff mem 0xfbeff000-0xfbefffff,
0xfbef8000-0xfbefbfff irq 18 at device 0.0 on pci2
re0: Using 1 MSI messages
re0: Chip rev. 0x2c800000
re0: MAC rev. 0x00000000
re0: Unknown H/W revision: 0%2c800000
device_attach:re0 attach returned 6
moet je dan niet krijgen...

Verwijderd

GWTommy schreef op zondag 28 augustus 2011 @ 20:56:
Dat is wat iperf serverside zegt. Nou weet ik even niet wat ik moet denken. In 10 sec 89.2 MB, dat is volgens mij geen 74.8 Mbit/s. Overigens is die 74.8 Mbit/s wel zeer relevant aangezien dat ongeveer de snelheid is die ik naar Ziggo haal (wifi limiteert natuurlijk)
89.2MB in 10 sec - 8,92MB per seconde = 70 megabit. Daar komt nog bij TCP/IP overhead enzo dus dat lijkt mij aardig te kloppen. Je netwerk doet het dus goed, je server-side I/O performance doet het goed; dus dan blijft over protocol (CIFS/SMB) of lokale I/O performance.

Kun je misschien proberen met FTP of SFTP een bestand van je server te trekken? Als dat opeens wel hoge snelheden haalt maar via Samba niet; dan lijkt me dat je de oorzaak hebt gevonden.

• GWTommy
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
freenas# dmesg | grep re0
re0: <RealTek 8168/8111 B/C/CP/D/DP/E PCIe Gigabit Ethernet> port 0xe000-0xe0ff mem 0xd0004000-0xd0004fff,0xd0000000-0xd0003fff irq 17 at device 0.0 on pci4
re0: Using 1 MSI messages
re0: Chip rev. 0x2c000000
re0: MAC rev. 0x00000000
miibus0: <MII bus> on re0
re0: Ethernet address: f4:6d:04:d6:9a:47
re0: [FILTER]
re0: link state changed to UP

Dat krijg ik met dat command.

Via FireFTP naar het NAS toe, haal ik met een aflevering van een TV serie a 180 MB een snelheid van +- 7500 KB/s, wat dus duid op een redelijke snelheid van ongeveer 60 megabit/s. Lijkt me goed toch?
Dan blijft dus AFP over als bottleneck.

• WoC
  • Registratie: Maart 2011
  • Niet online

WoC

dmesg output lijkt mij in orde, blijkbaar is het driverprobleem in jouw FreeNAS versie opgelost.
Als je intern met FTP zo'n 60 Mbit haalt, dan is WiFi de beperkende factor wat betreft de maximale snelheid, en dat haal je met FTP dan redelijk. Als je met AFP een lagere snelheid haalt, dan zit daar het probleem

Verwijderd

Ohja je zat op Mac. Hmm, daar heb ik niet zoveel ervaring mee helaas. Kun je op Mac misschien NFS gebruiken? Zo ja dan kan het zijn dat je hiermee wel goede performance krijgt.

• Zware Unit
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09-01 22:32
Een simpele NAS configuratie met FreeNAS 8.0 en een Mac met Lion of Snow Leopard moet de volledige bandbreedte benutten. Over mijn Gbit LAN trek ik constant 105MByte p/s en over WIFI ongeveer 6MByte p/s. Netatalk (AFP) in FreeBSD vult de verbinding normaal gesproken zonder problemen.

... all gonna wonder how you ever thought you could live so large and leave so little for the rest of us...

• GWTommy
Tot zo ver is het me nog niet gelukt om via NFS te verbinden dus dat laat ik er maar bij. Toch vind ik het gek dat het via AFP zo traag gaat, zeker omdat als je en standaard Apple Share aanmaakt, dit automatisch AFP betekend.

Is hier verder niks over bekend dat er problemen zijn met FreeNAS 8 icm Lion, AFP, OSx, ...? Ik kan op internet geen consistente problemen vinden of vergelijkbare problemen.
Pagina: 1