Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
beste tweakers :) ,

Heeft er iemand nog problemen ervaren met dit moederbord ivm foute cpu temps?

In de bios draait m'n cpu namelijk 55 idle 8)7 , In windows geeft speedfan -60 aan voor de cpu en 35 voor de core ?

Ik heb het systeem getest met orthos & prime95 en intel burn in test, en terzelfdertijd de temps in speedfan in de gaten gehouden;

Het systeem valt niet uit , de cpu core temp loopt op tot 60-65 onder 100%load en daalt terug netjes, de cpu temp zelf blijft onveranderd op " -60 " doorheen het starten, uitvoeren en stoppen van burnintests.

Waarvoor die - staat weet ik niet. Lijkt me een kan ik niet uitlezen fout |:( ?

Het systeem;

asus P8Z68-V PRO
intel i7 2600 cpu met stock koeler
4 gig kingston ram
seasonic x voeding
corsair 650d case

Na een uitvoerig googeltje heb ik onder meer deze post gevonden;

http://superuser.com/ques...de-lowers-cpu-temperature

Iemand hiermee dezelfde ervaring ? Ik ben een beetje huiverig om momenteel te flashen omdat ik op het AsusTek forum las dat er mensen zijn die plots temp's bekomen lager dan de kamertemperatuur wat natuurlijk ook niet kan.

tnx in advance _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaLoona
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 06-09 17:09

DaLoona

Certified nutcase since 1974

Gebruik CoreTemp en/of HWmonitor, dat zijn wel de degelijkste programma's voor het uitlezen van je temperatuursensors.
Verder is 60-65°C onder load vrij normaal met en stockcooler, die 55°C in bios voor idle is wel een beetje aan de hoge kant.
Zit je koeler er wel goed op, voldoende case airflow?

[ Voor 28% gewijzigd door DaLoona op 28-08-2011 10:27 ]

MSI X870E Carbon Wifi#9800X3D#NZXT Kraken 280#GB RTX5090 Gaming OC#32GB Kingston DDR5@6400MHz, C30, A-die#Samsung 850 EVO 500GB, OS#Samsung 870 EVO 2TB#Crucial MX500 1TB#WD SN850 Black 2TB#Be Quiet! Straightpower 12, 1200W#Be Quiet! Shadow Base 800 FX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jasiccama
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 10-06 20:27
Die 55°C lijkt mij voor idle ook te hoog, ter vergelijking, de tempertuur van mijn i5 ligt, op idle, tussen de 30 en 35°C.
Nou is dat wel een i5 en geen i7, maar toch.

Gebruik zelf al jaren ook CoreTemp en deze gaf bij mijn upgrade (i5 750 naar i5 2500k) ook foutieve temperaturen aan; Idle: 58°C en onder Load nog veel hoger.
Snapte hier helemaal niets van, totdat ik de nieuwste versie van CoreTemp had geinstalleerd, toen was het goed :)
Zit dus ook verschil in!

Corsair 4000D | MSI Z270 Gaming Pro Carbon | I7 7700K | Corsair H110i | Corsair Vengeance RGB Pro 32 GB 3200MHz | MSI RTX 3060ti 8 GB | 2 x Samsung 980 500GB | 6 x Corsair ML120 fans | Corsair RM750

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Oke tnx ; ik zal deze avond eens met die 2 progjes benchen :) .

Er is voldoende airflow in m'n case ( corsair 650D)

En de stockkoeler zou er goed moeten op zitten, ik heb hem ook al eens herplaatst ter foutcontrole wederom zoals het hoort kruislings en 4 keer een mooie klik bekomen.

Ik twijfel gewoon zwaar aan m'n idle bios read omdat moest hij werkelijk idle 55 draaien , dan zou hij onder 100% load stresstesten toch moeten uitvallen wanneer hij bij idle al zo'n hoge temp vertoon 8)7 t?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
die 55 graden is de socket sensor temperatuur, moet je je niet te veel van aantrekken,

realtemp is ook een prettig programma voor SB uitlezen.. download de 3.67 beta.
zo lang die tijdens load <80 zit is het allemaal goed

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@nedernakker

Waarin verschilt deze vn wat een prog als coretemp / asus probe / hwmonitor bvb uitleest ?

Bij al m'n oude pc's kreeg ik altijd ongeveer dezelfde waarde in bios als in windows.

Draait jouw 2600 in je bios ook zo hoog idle?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
de bios sensor bij mij geeft 47/48 graden aan terwijl de coretemps in windows net 30 graden zijn...

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
hmm oke ik hou jullie op de hoogte, zal na het werk eens verder testen, tnx :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Luky
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 16:48
Beste

Een vraagje dat geheel niets te maken heeft met temps maar heeft u soms 2 monitoren op dit MD aan gesloten en maakt u soms gebruik van de ingebakken GPU van de CPU dus zonder extra videokaart.

Heb interesse in dit bord maar zou graag weten of dit mogelijk is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrLeeeet
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09-09 15:25
Ik heb exact hetzelfde probleem sinds bios update 0606. Volgens de users van het ASUS forum komt het doordat de sensor op een andere manier de temp registreert dan voorheen.

Qua stabiliteit is het moederbord nog steeds top. Het enige minpunt is dus nu die temp die ook het probleem met zich mee brengt dat de cpu fan niet meer fatsoenlijk de RPM regelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@mister luky

http://www.tomshardware.c...monitors-motherboard-hdmi ;)

@mister leeeet ; kan je me ook vertellen wat je temperatuur situatie was met de bios vanuit de fabriek of had je hem onmiddellijk geflashed ? Wat waren je temp's voor en na ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrLeeeet
Ik had voorheen bios 0501. Hier had ik geen problemen mee en werd de cpu temp goed weergegeven, zo'n 44 graden. Dit klopt ook want door de bios word de cpu ongeveer 50% belast.

Nu ik 0606 gebruik is mijn cpu temp in de bios 25 graden. Veel te weinig natuurlijk. Helaas heb ik ook zoals aangegeven problemen met de cpu fan. Ik heb een manual profiel ingesteld maar zodra de tempratuur oploopt word mijn fan rpm niet verhoogd.

Voorheen werkte QFan zonder problemen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmie78
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17:11
Ik heb gister de bios een upgrade gegeven naar versie 0606. Helaas zelfde probleem -> Temp van m'n cpu in de bios is 25 graden, dit geeft "AI suite II" ook aan. HWmonitor geeft echter 36 graden aan. Geen idee hoe dit kan! Hopen dat Asus snel een oplossing gaat bieden voor dit probleem!

Ik gebruik overigens "Fan Xpert" om m'n cpu fan mee te regelen. Ik heb het profiel van standaard naar intelligent gezet, met dat profiel zou hij nog steeds goed moeten koelen.

[ Voor 23% gewijzigd door timmie78 op 30-08-2011 12:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Ik heb zelf de P8Z68 DELUXE van Asus en had met de 1ste biosversie ook vreemde temps in het bios maar na de inmiddels 3de biosupdate heb ik normale temps die zowel in HW monitor als het bios gelijk liggen. Bij mij is de gemiddelde temp van de I7 2600 K zo rond de 26 a 27 graden idle met dan wel een Corsair H80 koeler erop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trokken
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 17:29
Ik heb een Asrock P67 PRO3 en mijn CPU is ook heet in de BIOS.

Volgens mij stresst de BIOS je CPU gewoon.

☀️ 2220Wp | 🚗 Hyundai Ioniq Electric 28kWh | 🌬️ Ventilatie WTW | 🤖 Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

als ik ff van je topic gebruik mag maken, ook een klein vraagje
heb een i5 2500k met een MSI H67MA-E35 (B3)
en een g15 toetsenbord
hou de temps in de gaten en die komen niet boven de 65 in bfbc2,
maar coretemp vertelt mij dat de max 98c was
dit is zeker niet het geval want ik hou de temps tijdens gamen in de gaaten
wat kan dit zijn?
gebruik coretemp 1.0

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 30-08-2011 22:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrLeeeet
timmie78 schreef op dinsdag 30 augustus 2011 @ 11:58:
Ik heb gister de bios een upgrade gegeven naar versie 0606. Helaas zelfde probleem -> Temp van m'n cpu in de bios is 25 graden, dit geeft "AI suite II" ook aan. HWmonitor geeft echter 36 graden aan. Geen idee hoe dit kan! Hopen dat Asus snel een oplossing gaat bieden voor dit probleem!

Ik gebruik overigens "Fan Xpert" om m'n cpu fan mee te regelen. Ik heb het profiel van standaard naar intelligent gezet, met dat profiel zou hij nog steeds goed moeten koelen.
Ik dacht in eerste instantie ook dat Fan Xpert zijn werk deed maar na wat monitoren kwam ik erachter dat Fan Xpert tijdens het starten van een spel wel inschakeld maar na ongeveer 5 min schakelt hij de fans automatisch terug naar 800/900 RPM, oftewel het laagste percentage die ik aangegeven heb in de 'user' settings.

Nu pas ik met de hand de RPM aan voordat ik ga gamen. Toen ik nog op 0501 zat had ik absoluut geen problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijderd schreef op zondag 28 augustus 2011 @ 02:19:
Iemand hiermee dezelfde ervaring ? Ik ben een beetje huiverig om momenteel te flashen omdat ik op het AsusTek forum las dat er mensen zijn die plots temp's bekomen lager dan de kamertemperatuur wat natuurlijk ook niet kan.
Een biosupdate kun je toch altijd proberen? Blijkbaar wordt de sensor niet goed uitgelezen, dat is vaak te fixen met een biosupdate.

• dannbla
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09-09 17:35
Ik heb zelf een Asus P8Z68-V.
Had bij aanshaf ook cpu temp problemen (i5 met mugen rev 2.) Gaf aan idle 50 graden te zijn.
Na bios update kwamen de temps wel goed door, speedfan ondersteund volgens mij geen 4cores. Core temp werkt bij mij perfect.

Tevens loste de bios update ook dit probleem op: http://www.xtremesystems....ble-POST-at-Cold-Boot-Fix

Bekend probleem van het moederbord (ook de pro) is dat de mobo een cpu-fan error geeft als de cpu fan onder de 600 RPM draaid. Aangezien de mugen de cpu makkelijk koel houd op 300 rpm, heb ik de optie om de cpu fan te monitoren uitgeschakeld in de bios.

Succes er mee.

[ Voor 3% gewijzigd door dannbla op 01-09-2011 18:45 ]

There's no school like the old school and i'm the headmaster

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmie78
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17:11
donowitz schreef op donderdag 01 september 2011 @ 10:14:
...
Bekend probleem van het moederbord (ook de pro) is dat de mobo een cpu-fan error geeft als de cpu fan onder de 600 RPM draaid. Aangezien de mugen de cpu makkelijk koel houd op 300 rpm, heb ik de optie om de cpu fan te monitoren uitgeschakeld in de bios.
Je weet dat je ook gewoon in de bios instellingen aan kan geven vanaf welk toerental er een alarm gaat klinken. Ik heb dat zelf gewoon op 300 rpm gezet, en heb sindsdien nooit meer zo'n CPU error gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bios geflashed naar 0606

temps worden nu juist uitgelezen in bios vermoed ik daar ik met hw monitor en realtemp nu ongeveer de zelfde idle temp waarneem in windows.

Namelijk 34-37°.

Als ik het systeem stress met prime of intelstresstest spint de cpu fan weliswaar nog steeds niet op net zoals bij mister leeeet :(

Temperatuur loopt dan redelijk snel op tot 65 a 75°.
Pagina: 1