Cisco WAP4410N maakt netwerk instabiel

Pagina: 1
Acties:

• bassie91
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22-01 22:27
Hallo iedereen,

Een aantal weken geleden heb ik bij een klein bedrijfje een netwerkje opgezet met daarbij een Small Business Server 2011 Essentials. Alles werkt goed, alleen krijg ik soms de klacht dat de werkstations de connectie met de server en de rest van de netwerkapparatuur verliezen. Computers geven op zo'n moment wel aan dat ze verbonden zijn met het netwerk, alleen communicatie met andere apparaten is niet mogelijk.

Ik dacht in de eerste instantie dat de switch defect was, maar na een andere switch geplaatst te hebben, bleef het probleem voorkomen. Vervolgens heb ik alle netwerkkabels losgekoppeld en deze een voor een teruggeprikt in de switch. Toen kwam ik erachter dat zodra ik de (nieuw aangeschafte) access point met de switch verbond, het netwerk instabiel werd. Het gaat om een Cisco WAP4410N, laatste firmware geflasht. Wanneer ik de instellingen echter terugzet naar de fabrieksinstellingen, is er niet aan de hand en blijft het netwerk stabiel.

Het is de bedoeling dat er een access point met het netwerk wordt verbonden en dat vervolgens twee access points het signaal van de eerste access point versterken (mbv. WDS). De twee versterkers zijn trouwens ook Cisco WAP4410N AP's. Om dit te bereiken is het noodzakelijk dat de volgende instelling wordt ingeschakeld:

"Allow Wireless Signal to be repeated by a repeater."

Zodra deze optie ingeschakeld wordt en de access point is gekoppeld aan het netwerk, wordt het netwerk instabiel. Met "instabiel" bedoel ik trouwens dat als ik ping naar een ander apparaat (ping x.x.x.x -t), ik soms wel antwoord krijg en soms een time-out.

In de eerste plaats vind ik het vreemd dat een AP een dergelijke invloed op de stabiliteit van het netwerk kan hebben en ten tweede snap ik de link niet met het inschakelen van de bovengenoemde instelling.

Kunnen jullie een mogelijke verklaring geven voor dit probleem? En hoe kan ik het beste verder te werk gaan?

• kibber
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 08:34
Zou je niet gewoon het AP vervangen? Is er in de logs van het AP of de switch niks raars te zien? Wat gebeurd er als je één van de andere twee AP's aansluit op die switch? Gebeurd dan hetzelfde?

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 04-02 22:56
Werken met repeaters/extenders is nooit echt betrouwbaar te noemen. Zeker in bedrijven zou ik dat vermijden en gebruik maken van kabeltjes naar alle Access Points.

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

• bassie91
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22-01 22:27
Ik heb inmiddels contact gehad met Cisco Support over het bovenstaande probleem. De man raadde mij aan om met Wireshark een capture te maken wanneer het probleem zich voordeed. Dit heb ik gedaan en tijdens de instabiliteit is te zien dat alle apparaten gaan broadcasten. Support zei dat dit op te lossen is door een switch te gebruiken met STP (Spanning Tree Protocol), omdat er waarschijnlijk een loop zit in het netwerk. Momenteel staat er op kantoor een Netgear Prosafe GS116, unmanaged switch die geen STP ondersteunt.

Wat raden jullie aan? Klopt het advies van support? Ik heb namelijk nog geen ervaring met STP. Als iemand een kijkje wil nemen in de capture file, is die hier te vinden:

http://dl.dropbox.com/u/3544469/WAP4410NCAPTURE.pcap

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23-02 15:02
Zal weinig met STP te maken hebben, meer met het gebruik van je repeaters.
Het is jammer dat je geen managed switch hebt anders had je het wireless gedeelte in een ander VLAN kunnen knopen (en de nodige routeringen aan moeten maken).

Ik heb dit soort problemen vaker gezien en kon het hiermee altijd oplossen.

Probeer overigens ook eens een cross cable tussen je AP en switch; er treden nog wel eens duplex problemen op wanneer je een AP en switch met elkaar aansluit waardoor er ook pakketten worden gedropt. Helaas is kijken op je AP of je LAN poort op Full Duplex staat niet voldoende aangezien je niet weet wat je switch doet (tenzij deze controlle leds heeft hiervoor).

Ps ik kan je dump niet openen aangezien ik geen computer in de buurt heb.

[ Voor 5% gewijzigd door Uberprutser op 02-09-2011 09:59 ]

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.