Hallo iedereen,
Tot voor kort draaide hier thuis Server 2008 R2 als Domain Controller en bestandsserver op een Mac mini. Met Hyper-V draaide hierbinnen een VM met Exchange Server 2010. Dit was in eerste instantie een soort experiment, maar na vele problemen heb ik besloten dat dit zo niet langer door kan gaan.
Lang verhaal kort: ik ga zo snel mogelijk overstappen naar een anders systeem (combinatie van Windows Home Server 2011 en Mac OS X Lion Server). Hiervoor moet echter wel de e-mail uit Exchange overgezet (gered) worden. Het punt is nu dat ik de hele server niet meer geboot krijgt, waardoor ik ook niet de e-mail kan overzetten.
De Exchange-VM kan ik natuurlijk eenvoudig draaien door Hyper-V op een (andere) pc te installeren en daar de VM's te importeren (tenminste, ik mag hopen dat dat kan?). Het punt is echter dat Exchange een DC nodig heeft om te kunnen functioneren, en deze DC was de enige en wil nu dus niet meer opstarten.
Mijn doel is eenvoudig: de e-mail (en contacten/agenda's) uit Exchange redden. Data staat (semi-compleet) op een aantal schijven, dus dat zit goed. Als ik die mail heb, kan ik veilig het hele Windows-gebeuren wegmikken en opnieuw beginnen. Hoe ik die e-mail kan redden maakt mij dus niet uit, het moet gewoon gebeuren.
Een chronologisch overzicht van de gebeurtenissen:
Zelf heb ik inmiddels begrepen dat het mogelijk is om Exchange-mailboxes te exporteren als PST-bestand zonder dat hiervoor een werkende DC nodig is. Dit zou ideaal zijn! Het enige is dat ik de Exchange-VM dan aan de praat moet krijgen op een andere Hyper-V-server en ik vond dat je hiervoor de oude VM handmatig had moeten exporteren (wat ik niet gedaan heb en ook niet meer kan doen). Ziet iemand misschien een mogelijkheid in deze richting?
Ik hoop dat iemand even mee wil denken en mij wil helpen met dit probleem, ik begin zelf behoorlijk moedeloos te worden. Alvast heel erg bedankt!
Groet,
Jonathan
Tot voor kort draaide hier thuis Server 2008 R2 als Domain Controller en bestandsserver op een Mac mini. Met Hyper-V draaide hierbinnen een VM met Exchange Server 2010. Dit was in eerste instantie een soort experiment, maar na vele problemen heb ik besloten dat dit zo niet langer door kan gaan.
Lang verhaal kort: ik ga zo snel mogelijk overstappen naar een anders systeem (combinatie van Windows Home Server 2011 en Mac OS X Lion Server). Hiervoor moet echter wel de e-mail uit Exchange overgezet (gered) worden. Het punt is nu dat ik de hele server niet meer geboot krijgt, waardoor ik ook niet de e-mail kan overzetten.
De Exchange-VM kan ik natuurlijk eenvoudig draaien door Hyper-V op een (andere) pc te installeren en daar de VM's te importeren (tenminste, ik mag hopen dat dat kan?). Het punt is echter dat Exchange een DC nodig heeft om te kunnen functioneren, en deze DC was de enige en wil nu dus niet meer opstarten.
Mijn doel is eenvoudig: de e-mail (en contacten/agenda's) uit Exchange redden. Data staat (semi-compleet) op een aantal schijven, dus dat zit goed. Als ik die mail heb, kan ik veilig het hele Windows-gebeuren wegmikken en opnieuw beginnen. Hoe ik die e-mail kan redden maakt mij dus niet uit, het moet gewoon gebeuren.
Een chronologisch overzicht van de gebeurtenissen:
- Al tijdenlang zijn er problemen en draait alles instabiel. Dit is echter steeds weer te fixen.
- Drie weken geleden, voor mijn vakantie, is Exchange verhuist van de server zelf naar een VM. Alles leek toen te draaien.
- Twee weken geleden, middenin mijn vakantie, bleek de Exchange-VM geen connectie meet de hebben met de AD-server. Ik kreeg dit niet gefixt en na een tijdje verscheen een memory-fout op de fysieke server. Toen is 'ie automatisch uitgegaan.
- Nu thuis probeer ik het ding weer aan te krijgen, maar ik krijg het niet meer voor elkaar.
- Ik heb eerder gehad dat de server niet wilde booten. Dit heb ik destijds opgelost door de HDD uit de Mac te halen en met een andere Windows-pc een chkdsk te draaien. De chkdsk kon niet lokaal gedraaid worden, omdat zelfs een installatie-dvd kuren vertoonde. Dit is dus waar ik mee begon.
- Na de chkdsk en het terugplaatsen van de HDD volgde na het booten (na het laadbalkje met "Microsoft Corporation") een BSOD met de melding BAD_SYSTEM_CONFIG_INFO.
- Dit zei mij nog niets, dus probeerde ik een chkdsk lokaal te draaien. Dit lukte inmiddels, echter duurde het "CHKDSK is verifying Usn Journal..." heel lang en eindigde de chkdsk met een fout hierna.
- Na wat zoekwerk bleek de BSOD te slaan op geheugenproblemen. Op zich logisch, denkende aan de memory-fout die eerder verscheen.
- Ik heb de Apple Hardware Test (meegeleverde test van Apple om alle hardwareonderdelen te testen) meermaals gedraaid waarbij soms opgemerkt werd dat het geheugen inderdaad problemen veroorzaakte.
- Als wanhoopspoging heb ik de geheugenmodules nog even omgewisseld en opnieuw geplaatst, waarna de Apple Hardware Test geen errors meer aangeeft. De BSOD blijft echter gewoon verschijnen.
- Inmiddels heb ik ook het geheugen vervangen door het oorspronkelijke geheugen van de Mac, maar de BSOD blijft optreden. Vannacht zal ik de uitgebreide Apple Hardware Test draaien, misschien komt daar wat meer uit over het geheugen.
- Gewoon opstarten: alles gaat zeer traag. Na een tijd verschijnt de laadbalk met "Microsoft Corporation" eronder. Deze verdwijnt en na vele minuten verschijnt een BSOD met de melding BAD_SYSTEM_CONFIG_INFO. Bij het opnieuw opstarten wordt de opstarthulp (of hoe het beestje ook heet) aangeboden.
- Veilige modus: Windows blijft hangen op het openen van classpnp.sys. Alles blijft gewoon stilstaan en ik kan niets anders dan de stekker lostrekken.
Zelf heb ik inmiddels begrepen dat het mogelijk is om Exchange-mailboxes te exporteren als PST-bestand zonder dat hiervoor een werkende DC nodig is. Dit zou ideaal zijn! Het enige is dat ik de Exchange-VM dan aan de praat moet krijgen op een andere Hyper-V-server en ik vond dat je hiervoor de oude VM handmatig had moeten exporteren (wat ik niet gedaan heb en ook niet meer kan doen). Ziet iemand misschien een mogelijkheid in deze richting?
Ik hoop dat iemand even mee wil denken en mij wil helpen met dit probleem, ik begin zelf behoorlijk moedeloos te worden. Alvast heel erg bedankt!
Groet,
Jonathan
“(…) met een rode blos op een geelgroene ondergrond.” Volgens Wikipedia tenminste.