tomtom HD traffic receiver-->gprs modem op pc?

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel-o
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08-10-2024

marcel-o

Phone stuk? www.phoneworld.nl

Topicstarter
Cp2102 (zie klikbare plaatje)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 02:03
cool! heb dr ook 1 besteld zonder verzendkosten :P

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinietje
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13-09 08:24
heb ze ook besteld, maar nog niet binnen,

die SIL chip is gewoon een usb-uart bridge (ala de ft232),

kun je niet ff de tx/rx van die chip - die naar het grps-modem loopt - aan een andere level converter solderen (zoals de ft232) of aan een max232 en urart, en dan met de pc de communicatie tussen tomtom en modem bekijken?

AMD 80mzh, 428mb hd, soundblaster 16 clone, hitachi 8x dvd + Creative DXR2, 16mb FastPage Ram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:07

SA007

Moderator Tweaking
Mm, als het een standaard CP2102 is, zou ik simpelweg het ding naar de standaard Pid/Vid combo zetten en de standaard driver pakken.

Dan krijg je gewoon een COM poort erbij zonder solderen.

90% zeker dat je dan gewoon iets hebt wat op AT commando's reageert.

Als je gewoon deze driver haalt:
http://www.silabs.com/pro...UARTBridgeVCPDrivers.aspx

En de vip/pid op:
VID: 10C4 = "Silicon Laboratories"
PID: EA60 = "Silicon Labs CP210x USB to UART Bridge"

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20:44

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Een groot deel van de software op de tomtom's is toch op linux gebaseerd? Misschien eens kijken hoe de linux kernel ermee omgaat als je hem op een linux desktop aansluit?

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
@touchdomex:
Dat haalt niet heel veel uit, het is gewoon een standaard usb-serieel, alleen zijn de usb id's aangepast zodat windows/linux/mac 'm niet als zodanig ziet.

Gezien de TS toch al een tool heeft om deze aan te passen is dat verreweg het makkelijkste om gewoon goede id's erin te zetten, dan werkt ie direct prima onder win/linux/mac.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21-09 13:55
Ook besteld... eens kijken wat t is ;)

Volgens PDAshop:
http://www.pdashop.nl/pro...c-receiver-6-maanden.html
De HD Traffic receiver wordt geleverd met een voucher voor gratis kaart-update. De receiver werkt alleen met TomTom-kaartmateriaal van versie 7.15 of hoger. Indien uw TomTom nog niet over dit kaartmateriaal beschikt kunt u deze versie gratis downloaden.
@ts: Zat die voucher er ook bij en kon je idd ook je kaarten update? dan heb je nl, naast een hdtraffic receiver, ook voor die 3 eur nieuwe kaarten _/-\o_

Ook bij Bol.com wordt dit vermeld... (voor 99eur)
http://www.bol.com/nl/p/e...00099#product_description
Gratis kaartupdate
Bij de HD Traffic Receiver is een gratis kaart- en softwareupdate inbegrepen. Zo maak je optimaal gebruik van alle voordelen van HD Traffic.

[ Voor 25% gewijzigd door DJSmiley op 03-09-2011 18:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan_
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Jan_

Discussie is daar >>>

Er zit inderdaad een voucher bij voor kaartupdates.
en de code is ook nog actueel. Helaas zijn de nieuwe kaarten een stuk groter en kunnen dus niet meer volledig op de TomTom gezet worden maar alleen in delen. Aangezien we hier nog een (oudere) TomTom One hebben zou ik dus voor die €3,- kaartupdates en een halfjaar HD Traffic hebben .. :) ben benieuwd of het HD Traffic ook daadwerkelijk werkt. (wanneer gaat dat half jaar in ?)

www.elecdev.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoyGenius
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

BoyGenius

While things go boom...

Ook besteld. De kaartupdate voor slechts 3 euro is natuurlijk veel waardevoller dan die ontvanger zelf. Als ik nu mijn kaart wil updaten ben ik wel iets van 60 euro kwijt (wat oudere kaart al). De ontvanger is dan idd misschien nog leuk om even mee te prutsen :P

[ Voor 15% gewijzigd door BoyGenius op 03-09-2011 19:29 ]

I haven't lost my mind, it's backed up on tape somewhere...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Laatst online: 21-09 16:51
SA007 schreef op woensdag 31 augustus 2011 @ 14:33:
Mm, als het een standaard CP2102 is, zou ik simpelweg het ding naar de standaard Pid/Vid combo zetten en de standaard driver pakken.

Dan krijg je gewoon een COM poort erbij zonder solderen.

90% zeker dat je dan gewoon iets hebt wat op AT commando's reageert.

Als je gewoon deze driver haalt:
http://www.silabs.com/pro...UARTBridgeVCPDrivers.aspx

En de vip/pid op:
VID: 10C4 = "Silicon Laboratories"
PID: EA60 = "Silicon Labs CP210x USB to UART Bridge"
*Kuch*
Puch-Maxi schreef op zondag 28 augustus 2011 @ 00:10:
Misschien kun je er wel gewoon met AT commando's tegen lullen? :) Eigenlijk moet je het shieldje nog even van de chip afhalen dan kun je zien wat voor chip erop zit. Plug hem ook even in een linux bakje, dan kun je met lsusb misschien wat meer te weten komen.
Die (gratis) kaartupdates zijn wel mooi meegenomen! Ik zal ook even kijken wat wij op de TomTom hebben :)

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 19-09 23:47

Bolletje

Moderator Harde Waren
Ik heb er ook één besteld. Kan ik altijd nog USB ombouwen zodat die de iPod kan opladen :)

Ik ben benieuwd naar de ontwikkelingen.

[ Voor 19% gewijzigd door Bolletje op 03-09-2011 20:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:53

Reptile209

- gers -

Bij PDAShop.nl zijn ze op:
Actuele status: niet meer leverbaar
Jammer :(.

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan_
  • Niet online

Jan_

Discussie is daar >>>

Dixons kan ze nog gewoon leveren, tenminste ze staan nog op de website. http://www.dixons.nl/tomtom-hd-t-ontvanger-6mnden.html

www.elecdev.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avar
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 02-05 12:37
Jan_ schreef op zaterdag 03 september 2011 @ 21:22:
Dixons kan ze nog gewoon leveren, tenminste ze staan nog op de website. http://www.dixons.nl/tomtom-hd-t-ontvanger-6mnden.html
Dank je, gelijk 3 besteld, weer eens iets om mee te spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21-09 13:55
wtf @ dixons...
Goed nieuws, een deel van uw bestelling is onderweg

De volgende artikelen zijn verzonden:
Artikel Artikelnummer Aantal
Ideal - Gratis ShippingCostProductID_IDEAL 1
Toch fijn dat ik morgen of dinsdag de verzendkosten vast binnenkrijg...

De receiver zal vast snel volgen 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erik23
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21:05
die batterij lijkt mij te zijn voor als je de auto opnieuw moet starten.
je hebt weleens van die portable dvd spelers waar je opnieuw kan beginnen als je ff de motor(niet de accu) uit had gezet.
hiermee hoeft hij dus niet opnieuw te zoeken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Wat ik me hiervan vooral afvraag:

Dat het een GPRS modem is is vrij zeker, maar wat kan er met het abbo wat erin zit. Bijna zeker alleen verbinden met een speciale APN van tomtom zelf. Maar is dat zeker weten zo?
Heeft iemand die zo'n ding heeft een tomtom waar hij op kan en een manier om de seriele data af te tappen?

(Ik ga er zelf geen kopen, heb gprs modems zat, ook al is ie goedkoop, meer dan 2 modems hoef ik niet te hebben en heb er al ~15)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avar
DJSmiley schreef op zondag 04 september 2011 @ 12:15:
Toch fijn dat ik morgen of dinsdag de verzendkosten vast binnenkrijg...
Zelfde mailtje kreeg ik ook ja, ben benieuwd hoe dat er uit ziet :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
SA007 schreef op zondag 04 september 2011 @ 14:25:
Wat ik me hiervan vooral afvraag:

Dat het een GPRS modem is is vrij zeker, maar wat kan er met het abbo wat erin zit. Bijna zeker alleen verbinden met een speciale APN van tomtom zelf. Maar is dat zeker weten zo?
Heeft iemand die zo'n ding heeft een tomtom waar hij op kan en een manier om de seriele data af te tappen?

(Ik ga er zelf geen kopen, heb gprs modems zat, ook al is ie goedkoop, meer dan 2 modems hoef ik niet te hebben en heb er al ~15)
op mn mobieltje kan ik met mn T-mobile abbo ook gewoon gebruik maken van HD Traffic..
(moet ik wel centjes aan TomTom geven om gebruik te mogen maken van die dienst )

en op PNA van TT die ik ook heb ( met idd Vodafone sim er in ;) ) werkt HD traffic ook dmv een username en password :?

lijkt me stug dat TomTom een eigen APN bij Vodafone heeft :?

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Ik heb zelf bijna zelf een eigen APN bij vodaphone gehad voor een project.

Kan 'iedereen' nemen voor ~1k euro per maand.

Lijkt mij een logische keus als je niet wil dat die abbo's misbruikt worden als 'gratis' internetabbonement.
Anders is het een kwestie van tijd voordat 1+1 = 2 en iedereen de sim kaartjes uit die dingen trekt en in hun ipad ofzo duwt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuasaR
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20-09 10:54

QuasaR

One ring to rule them all

Avar schreef op zondag 04 september 2011 @ 14:35:
[...]

Zelfde mailtje kreeg ik ook ja, ben benieuwd hoe dat er uit ziet :P
Hm, kreeg ook dit mailtje.
Iemand toevallig al iets ontvangen ?

Daddy of 3 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avar
QuasaR schreef op maandag 05 september 2011 @ 16:20:
Iemand toevallig al iets ontvangen ?
De tracker staat op 'voorgemeld' nu, zal dus eind van de dag wel worden opgepikt en morgen afgeleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
Ik heb er ook een besteld voor onze TomTom, als het goed is krijg ik hem ook morgen binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
SA007 schreef op maandag 05 september 2011 @ 15:54:
Ik heb zelf bijna zelf een eigen APN bij vodaphone gehad voor een project.

Kan 'iedereen' nemen voor ~1k euro per maand.

Lijkt mij een logische keus als je niet wil dat die abbo's misbruikt worden als 'gratis' internetabbonement.
Anders is het een kwestie van tijd voordat 1+1 = 2 en iedereen de sim kaartjes uit die dingen trekt en in hun ipad ofzo duwt.
mhm maar op de PNA devices moet je een username/password opgeven die bij je TomTom Account hoort.. :) aan de hand daarvan krijg je je HD traffic abbo werkend :)

lijkt me dat je gewoon een loginscript kan gebruiken? net als bij ouderwets inbellen.. geen geldig account? jammer.. doei! :)

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Ja, maar dat betekend dat er een verbinding moet zijn met de tom-tom servers om die te verifieren.
En als dat via de normale vodafone apn gaat betekend dat er op dat moment ook gewoon internet is wat voor andere doeleinden gebruikt zou kunnen worden.

Met een eigen apn weet je zeker dat je alleen dat ene netwerk op kan en niets meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
Natuurlijk heb ik de postbode weer eens gemist :+ Hebben jullie al wat binnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avar
Puch-Maxi schreef op dinsdag 06 september 2011 @ 18:39:
Natuurlijk heb ik de postbode weer eens gemist :+ Hebben jullie al wat binnen?
Jazeker, 3 stuks. Nou nog de tijd vinden om er wat mee te doen :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nick Name
  • Laatst online: 19-09 14:01

Nick Name

SinFest!

Ik heb het modem succesvol aan de pc gehangen en kan spelen via een console (115200 baud;8-bits, No parity, 1 stop bit), maar er zijn niet echt veel at commando's waar ie op reageert.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
>AT
OK
>ATI
TomTom
Prague
Ver 00.06.05
>ATH
OK
>AT+CEER
+CEER: normal, NO CARRIER

OK
>AT+CGMI
 Undefined

OK
>AT+CGMM
 Undefined

OK
>AT+CGMR
 Pilsen 04.11.08

OK
>AT+GCAP
+GCAP: +FCLASS,+CGSM

OK
>AT+CPAS
+CPAS: 1

OK
>

voor de rest alleen maar error als response

edit: check bijvoorbeeld hier voor nog meer at commando's: https://staff.ti.bfh.ch/bac1/WCS/gprs_at.pdf

Interessant is - zoals eerder werd gesuggereerd - om het modem te koppelen aan een tomtom en mee te luisteren met de serieële communicatie. Op de foto van marcel-o zie je links onder drie koperen plekjes. Eén daarvan is gnd, mogelijk dat de andere twee txd en rxd zijn??? Helaas heb ik geen serial2usb beschikbaar om zelf even te testen.

@marcel-o: zou je foto's kunnen plaatsen van het bordje zonder de shields? Misschien wel interessant :)

edit2:
Als je de simkaart plaatst terwijl het modem al aan is, dan moet je 'm even resetten. Geen wonder dat ik errors kreeg bij bepaalde commando's
als je at+ccid doet moet je dan een reactie krijgen.

Zorgen dat het modem zich gaat registreren: at+cops=0
Het blauwe ledje gaat branden na registratie. Je kunt kijken met welk netwerk je bent verbonden via at+cops?
Via atdt*#100# kun je nu opvragen welk mobiel nummer verbonden is met je simkaart

edit3:
Connect via gprs met office.vodafone.nl
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
>AT+CGATT=1 
OK
>AT+CGATT?
+CGATT: 1

OK
>AT+CGDCONT=1,"IP","office.vodafone.nl"
OK
>AT+CGDATA="PPP",1
CONNECT

Geen idee of er nu echt dataverkeer mogelijk is en of de apn 'office.vodafone.nl' wel correct is.
eens kijken wat we hier verder mee kunnen doen :)

[ Voor 44% gewijzigd door Nick Name op 07-09-2011 11:10 . Reden: nog meer codes geprobeerd ]

http://www.sinfest.net | Q: Does it ever get windy in Australia? I have never seen it rain on TV, so how do the plants grow? (UK) A: We import all plants fully grown and then just sit around watching them die

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
Vandaag is het ook bij mij binnengekomen, zal hem eerst even testen op de TomTom (straks is hij doa).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xs2tom
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19-09 12:53
Hier gisteren ook 1 binnen gekomen. voornamelijk besteld vanwege de kaart update.

Ik verwacht dat je geen nieuwere kaart als v715.xxx zult krijgen met deze code maar dat weet ik binnenkort verder vraag ik mij af welke landen er dan geupdate worden omdat HD trafic alleen 'zou' werken in het land van aanschaf.

Wie weet hoe het zit met de ingangsdatum van die 6 maanden? Is dat bij het eerste contact dus bij spanning erop? Of pas na het activeren via je tomtom scherm.
Volgens de doos werkt het alleen voor de 'gewone One' Versie 3 (en nieuwere One en XL etc. modellen) maar online zag ik dat ook versie 4 zou moeten werken. We gaan het zien.

Als je 6 maanden pas ingaan na het eerste contact met je TT dan zou je dus dan al gelijk mee moeten luisteren op TX en RX.
Weet iemand of dit ook een TMC ontvanger is? Dan heeft hij na de 6 maanden ook nog waarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nick Name

Nick Name

SinFest!

@TMC: nee, dit ding bevat uitsluitend een gprs modem, een usb naar serieel converter en een accu.

http://www.sinfest.net | Q: Does it ever get windy in Australia? I have never seen it rain on TV, so how do the plants grow? (UK) A: We import all plants fully grown and then just sit around watching them die

• Puch-Maxi
xs2tom schreef op woensdag 07 september 2011 @ 22:21:
Hier gisteren ook 1 binnen gekomen. voornamelijk besteld vanwege de kaart update.

Ik verwacht dat je geen nieuwere kaart als v715.xxx zult krijgen met deze code maar dat weet ik binnenkort verder vraag ik mij af welke landen er dan geupdate worden omdat HD trafic alleen 'zou' werken in het land van aanschaf.

Wie weet hoe het zit met de ingangsdatum van die 6 maanden? Is dat bij het eerste contact dus bij spanning erop? Of pas na het activeren via je tomtom scherm.
Volgens de doos werkt het alleen voor de 'gewone One' Versie 3 (en nieuwere One en XL etc. modellen) maar online zag ik dat ook versie 4 zou moeten werken. We gaan het zien.

Als je 6 maanden pas ingaan na het eerste contact met je TT dan zou je dus dan al gelijk mee moeten luisteren op TX en RX.
Weet iemand of dit ook een TMC ontvanger is? Dan heeft hij na de 6 maanden ook nog waarde.
De ingangsdatum is zodra je hem aansluit op je tomtom, op dat moment wordt er een bestandje aangemaakt 'Mobility.sim' daarin staat allerlei info omtrent de gprs verbinding:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
[GPRS]
MNC=xxxxx
ICCID=xxxxxxxxxxxxxxxxxxx
IMSI=xxxxxxxxxxxxxxx
IMEI=xxxxxxxxxxxxxxx
Model=PR 00.06.xx
AccountLastChecked=1970/x/x 0:0
AccountExpiry=2012/x/x 0:0
AccountType=x
AccountUsername=IMEI_xxxxxxxxxxxxxxx

Hij werkt prima op een TomTom One V4 mits je minstens kaartversie v715.xxxx hebt. De meest recente kaart voor West Europa kun je niet downloaden omdat er onvoldoende ruimte is (kaart is groter dan 1024MB) je krijgt wel gewoon 'V875.3675' aangeboden!. Benelux (V875.3675) past natuurlijk wel, HD traffic werkt overigens prima op de V4.
edit:
Ik heb niet zo'n kleine torx, tips?

[ Voor 9% gewijzigd door Puch-Maxi op 08-09-2011 20:40 . Reden: Mobility.sim toegevoegd ]

• topaj
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21:26
Heb er ook een besteld.
Hopelijk ben ik ook asap van de partij om mee te doen aan dit project :)

Edit: Met succes bekabeld :)
Afbeeldingslocatie: http://img842.imageshack.us/img842/7353/gprs.png

[ Voor 34% gewijzigd door topaj op 09-09-2011 17:40 ]

Groeten

• Avar
gprssettings.dat uit een TomTom:

SID=0
APN1=office.vodafone.nl
AUT1=1
USR1=vodafone
PWD1=vodafone
LUP=1
OWN=TOMTOM
MOD=PLUS
PLMN=***

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
Wel frappant dat TomTom dus blijkbaar geen eigen APN heeft? De gebruikersnaam en het wachtwoord zijn ook standaard, je zou denken dat je er meer mee zou kunnen doen dan alleen HD-Traffic.
Intussen heb ik de ontvanger ook opengesloopt en er usb aan gesoldeerd (het is allemaal loodvrij, lastig solderen met loodhoudende tin). Het GPRS modem wordt netjes herkend door Windows :)

edit:
Oja, wanneer je het modem uit de behuizing haalt dan heeft het geen antenne meer. De antenne zit namelijk in de behuizing en maakt contact d.m.v. twee 'lipjes'. Maar dat hadden jullie wss al wel gezien :)

[ Voor 22% gewijzigd door Puch-Maxi op 09-09-2011 20:17 . Reden: Antenne ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel-o

marcel-o

Topicstarter
Veel gepost tijdens mn vakantie!
Nou wil ik ook wast knoeien met zo'n console en de AT codes
alleen dat is n beetje verwatert :+

@ Nick Name.. hoe heb je t ookalweer gedaan? :P

• Puch-Maxi
Ik heb ook gespeeld met AT-commando's en dat gaat allemaal prima.
Maar nu wil ik eigenlijk een data-verbinding opzetten zodat ik het kan gebruiken als extern modem (om te kunnen internetten). Is dat überhaupt mogelijk of wil ik nu iets wat niet kan?

• marcel-o

marcel-o

Topicstarter
k snap dr geen kont van, bij mij gebeurt er geen fuck met bijv. Hyperterminal.
met die driver n com-port angemaakt(com 6)
daarna houdt t ff op :|

[ Voor 31% gewijzigd door marcel-o op 10-09-2011 00:34 ]

• Puch-Maxi
Zo heb ik het ook gedaan, VID en PID aanpassen, driver installeren. Daarna heb je een extra compoort waarnaar je kunt connecten (115200,8,1,N geen flow control). Dit krijg je dan:

TomTom

Putty

Dit is leuk voor het versturen van smsjes ed. Maar het lukt mij nog niet om het als gprs modem te gebruiken.
Zodat je er ook daadwerkelijk wat aan hebt binnen Windows.
topaj schreef op donderdag 08 september 2011 @ 21:18:
Heb er ook een besteld.
Hopelijk ben ik ook asap van de partij om mee te doen aan dit project :)

Edit: Met succes bekabeld :)
[afbeelding]
@Topaj, Waar is dat een screenshot van?
Nick Name schreef op dinsdag 06 september 2011 @ 23:11:
Ik heb het modem succesvol aan de pc gehangen en kan spelen via een console (115200 baud;8-bits, No parity, 1 stop bit)

edit3:
Connect via gprs met office.vodafone.nl
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
>AT+CGATT=1 
OK
>AT+CGATT?
+CGATT: 1

OK
>AT+CGDCONT=1,"IP","office.vodafone.nl"
OK
>AT+CGDATA="PPP",1
CONNECT

Geen idee of er nu echt dataverkeer mogelijk is en of de apn 'office.vodafone.nl' wel correct is.
eens kijken wat we hier verder mee kunnen doen :)
Dat lijkt er al wat op :) Ik denk dat we zoiets moeten doen voor een dataconnectie: http://www.cybrotech.co.u...%20Connection%20Guide.pdf en http://foxlx.acmesystems.it/?id=13

[ Voor 75% gewijzigd door Puch-Maxi op 10-09-2011 03:39 . Reden: Screenshot ]

• erik23
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21:05
Puch-Maxi schreef op zaterdag 10 september 2011 @ 00:54:

@Topaj, Waar is dat een screenshot van?
volgens mij is dat "about this mac'' onder osx

• Speedfight
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Puch-Maxi schreef op donderdag 08 september 2011 @ 00:08:
[...]
Hij werkt prima op een TomTom One V4 mits je minstens kaartversie v715.xxxx hebt. De meest recente kaart voor West Europa kun je niet downloaden omdat er onvoldoende ruimte is (kaart is groter dan 1024MB) je krijgt wel gewoon 'V875.3675' aangeboden!. Benelux (V875.3675) past natuurlijk wel, HD traffic werkt overigens prima op de V4.
edit:
Ik heb niet zo'n kleine torx, tips?
Je kan ook kiezen voor een zone van europa, in ieder geval noordelijke en zuidelijke.
Ik ben nu een TomTom v3 aan het updaten met zo'n kaart omdat de volledige Europa kaart inderdaad niet meer past.

Vaillant aroTHERM plus VWL55/6, Zehnder WHR 930 WTW, Itho Daalderop douche-WTW, SolarEdge SE6K 6610Wp, SE3000H 3160Wp, Kia EV6 GT-line RWD

• topaj
Dat was inderdaad een screenshot van os x :)

Ik heb veel ervaring met het schrijven van os x drivers (heb onder andere VIA drivers geschreven), dus ik volg dit aandachtig.
Ik hoop uiteraard aan het eind van het verhaal een OS X driver te kunnen maken :)

KAK! iets heel doms gedaan, heb namelijk mijn eigen sim met een data abbo er in gedaan, en nu vraagt ie om me puk code! Had blijkbaar de pincode eerst moeten verwijderen :(
Bah, nu moet ik zoeken naar die puk.

[ Voor 30% gewijzigd door topaj op 10-09-2011 13:57 ]

Groeten

• willemoldemans
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-09 08:24
vanochtend de mijne binnen gehad, uiteraard gelijk uit elkaar geschroefd/geklikt.
Ik ga kijken of ik hem aan kan sluiten op mijn (reeds verouderede) TT go710.
Aangezien de Go710 geen USB-host functie heeft maar wel een seriele poort voor bv TMC receiver, moet de usb chip weg.

Ik heb het blikje verwijderd van de compoort unit, maandag even die silabs chip eraf stoken
Afbeeldingslocatie: http://www.electronicareparaties.nl/forumpic/IMAG0759_thumb.jpg

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Erm, willemoldemans.
Ik kan je met zo'n 99,5% zekerheid zeggen dat dat niet gaat werken tenzij je iets in de software van je tomtom weet aan te passen.

Het protocol voor een TMC ontvanger of een HD-traffic ontvanger is namelijk totaal anders. Enige overeenkomst is dat het beide draadloos is.
TMC wordt meegestuurd met een normale radiozender, terwijl HD-traffic via internet gaat.

• Puch-Maxi
@SA007,
Stel dat wij het verkeer tussen de TomTom en de HD Traffic receiver willen 'afluisteren'. Wat is dan de plek om dat te doen, ergens in de TomTom of direct ná de Silabs CP2102?
Ik heb de simkaart ook in een telefoon gehad maar niets werkt, geen spraak, sms of gprs. Blijkbaar zit er een lock op IMEI oid.

• Mr_x007
  • Laatst online: 21-09 14:21
Heb er vandaag ook even mee zitten spelen, kreeg hem eerst niet werkend met mijn eigen simkaart, blijkbaar is hier het ontvangst van vodafone wel voldoende om zonder de antenne te werken maar van m'n eigen provider niet, met de antenne kon ik in ieder geval een sms versturen.
Iemand al gevonden of er een makkelijke manier is om de usb -> serieel converter over te slaan, en hem direct aan de serieel uitgang van een microcontroller te hangen?

[ Voor 6% gewijzigd door Mr_x007 op 10-09-2011 18:52 ]

• Puch-Maxi
De Silabs CP2102 doet USB->UART dus als je die eraf sloopt dan kun je daar direct je RS232 op aansluiten.
Dat is precies wat willemoldemans in "tomtom HD traffic receiver-->gprs modem op pc?" wil gaan doen :)

• marcel-o

marcel-o

Topicstarter
Puch-Maxi schreef op zaterdag 10 september 2011 @ 18:48:

Ik heb de simkaart ook in een telefoon gehad maar niets werkt, geen spraak, sms of gprs. Blijkbaar zit er een lock op IMEI oid.
net ook ff in mn mobiel gestopt.
krijg wel verbinding met 2g of 3g netwerk maar geen data.
als je de apn aanpast naar info van hierboven(office.vodafone.nl, etc) hoor je wel aan gsm geluidjes dat ie t ff probeert. dus dit kan toch APN gevoelig zijn.

het gekke is, als de simkaart van mn tt-live in mn mobiel stop, ik geeneens verbinding krijg met t netwerk maar in mn tt wel, dus kan best imei zijn.

nu simkaart in de usb-device prikken en kijken wat dat doet :)
-edit-
krijg dan n error na het COPS commando.
duidelijk imei gebonden oid.

[ Voor 5% gewijzigd door marcel-o op 10-09-2011 19:07 ]

• Puch-Maxi
Ik vertelde dat 'niets werkt' maar dat moet ik toch even nuanceren, er wordt wel degelijk verbinding gemaakt met het netwerk (Vodafone) ontvangst is ook prima. Maar verder kun je er niets mee, als je het nummer belt dan gaat hij niet over. Verder kun je er ook niet mee bellen, sms-en of wat dan ook. Zodra je een verbinding maakt met GPRS lukt dit wel maar je krijgt een foutmelding: "Meld u eerst aan bij packet gegevens".

• tweakG5
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 19-09 20:20
Is het ook mogelijk door je eigen simkaart in de receiver te steken om vervolgens de receiver als een normale gors modem te gebruiken op bijvoorbeeld een laptop?

• Chris89
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 17:24
tweakG5 schreef op zaterdag 10 september 2011 @ 19:32:
Is het ook mogelijk door je eigen simkaart in de receiver te steken om vervolgens de receiver als een normale gors modem te gebruiken op bijvoorbeeld een laptop?
Lees mee dit topic maar om even antwoord te geven op je vraag:
topaj schreef op zaterdag 10 september 2011 @ 13:55:

KAK! iets heel doms gedaan, heb namelijk mijn eigen sim met een data abbo er in gedaan, en nu vraagt ie om me puk code! Had blijkbaar de pincode eerst moeten verwijderen :(
Bah, nu moet ik zoeken naar die puk.
Zou het dus niet aanraden...

• tweakG5
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 19-09 20:20
Chris89 schreef op zaterdag 10 september 2011 @ 19:34:
[...]

Lees mee dit topic maar om even antwoord te geven op je vraag:

[...]

Zou het dus niet aanraden...
Jep die had ik al gevonden maar is er dan al iemand geweest die de code van z'n simkaart heeft afgehaald om te kijken of hij het dan wel doet.

• Mr_x007
  • Laatst online: 21-09 14:21
tweakG5 schreef op zaterdag 10 september 2011 @ 19:36:
[...]

Jep die had ik al gevonden maar is er dan al iemand geweest die de code van z'n simkaart heeft afgehaald om te kijken of hij het dan wel doet.
Heb ik geprobeerd, en dan werkt het inderdaad wel, heb in ieder geval een sms kunnen sturen.

• Puch-Maxi
Smsjes versturen is idd geen probleem, ik wil graag een GPRS data-verbinding opbouwen met PPP. Maar dat wil nog niet lukken :)

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Pfoe, hoop nieuwe berichten...

@Puch-Maxi:
Ik kan 2 manieren verzinnen:
1. Je vind nog een usb-serieel convertor die met de CP2102 chip werkt, die stel je in op de tomtom instellingen en hang je aan je pc, en je hangt er ook de tomtom receiver aan, dan kan je het verkeer ertussen aftappen.
2. Je moet op de print signalen na de CP2102 vinden, daar level convertors ophangen en aan 2 seriele poorten hangen. Als je het met 1 seriele poort doet kan je of alleen heen of alleen terug afvangen.

Hoorde dat er geprobeert was mij zo'n ding voor mijn verjaardag te geven maar konden 'm niet vinden voor die prijs (was uitverkocht...).

@Mr_x007
Usb-serieel overslaan is inderdaad een kwestie van die chip eruit halen.
Pas wel op dat je 'm niet gewoon eruit breekt, dan heb je een grote kans dat je de pads meetrekt waar de chip op gesoldeerd zit en je daarna er geen signalen meer aan kan solderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nick Name

Nick Name

SinFest!

SA007 schreef op zaterdag 10 september 2011 @ 22:27:
Je moet op de print signalen na de CP2102 vinden, daar level convertors ophangen en aan 2 seriele poorten hangen. Als je het met 1 seriele poort doet kan je of alleen heen of alleen terug afvangen.
Waarschijnlijk is het verkeer van de TomTom naar de receiver het meest interessant. Kan iemand even doormeten of pin 25 van de CP2102 misschien nog ergens anders uitkomt? Als je de stip van de CP2102 in de linkerbovenhoek hebt, dan is pin 25 de middelste pin aan de bovenkant. Iets zegt mij dat het veldje van 2x4 padjes als breakout kan dienen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• topaj
Hmm, ik gebruik nu GUMA als interface (ik heb m even gecompiled met de mogelijkheid de pincode te kunnen uitschakelen) maar het lukt mij maar niet om een sms te versturen.

Met de putty interface krijg ik bij de meeste commando's een error, en het lijkt alsof hij alleen het netwerk wil pakken (AT+COPS=0) met de tomtom simkaart.

Met mijn blyk (vodafone netwerk) sim kan hij het netwerk niet vinden.

[ Voor 9% gewijzigd door topaj op 11-09-2011 22:34 ]

Groeten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
Bij mij werkt zowel de TT Vodafone kaart als mijn eigen simkaart (Simyo), met de vodafone kan ik geen smsjes versturen, met mijn eigen simkaart wel :) (Heb je de antenne wel aangesloten?).

Verder heb ik MAX232-kabeltje aangesloten op:
MAX232
Eerst kreeg ik er niets zinnigs uit, toen RX/TX omgewisseld en het was leesbaar.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
SysSocket::SystemInit
                     netif_set_ipaddr: netif address being changed
                                                                  netif: IP addr
ess of interface netif: netmask of interface netif: GW address of interface neti
f: added interface lo IP addr 127.0.0.1 netmask 255.0.0.0 gw 127.0.0.1
                                                                      netif: set
ting default interface lo
                         psdif_init: Enter
                                          psdif_init: Exit
                                                          SCC: T:0  M:  OFFLINE-
CMDÜ€úSCC: T:1  M:  OFFLINE-CMDSCC: T:2  M:  OFFLINE-CMDSCC: T:3  M:  OFFLIN
E-CMDSCC: T:4  M:  OFFLINE-CMD
                                <no info>
                                                   Pilsen 04.11.08

gg
""""  BB0BB0ßßÌ%%BB0BB0££Ü88òSysSocket::SystemInit

netif: IP address of interface neti
f: netmask of interface netif: GW address of interface netif: added interface lo
 IP addr 127.0.0.1 netmask 255.0.0.0 gw 127.0.0.1
                                                 netif: setting default interfac
e lo
                                     SCC: T:0  M:  OFFLINE-CMDÜ€úSCC: T:1  M
:  OFFLINE-CMDSCC: T:2  M:  OFFLINE-CMDSCC: T:3  M:  OFFLINE-CMDSCC: T:4  M:  OF
FLINE-CMD
           <no info>
                              Pilsen 04.11.08

En wanneer je op het 'reset' knopje drukt krijg je iets soortgelijks.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
SysSocket::SystemInit
                                                                  netif: IP addr
ess of interface netif: netmask of interface netif: GW address of interface neti
f: added interface lo IP addr 127.0.0.1 netmask 255.0.0.0 gw 127.0.0.1
                                                                      netif: set
ting default interface lo
                                                          SCC: T:0  M:  OFFLINE-
CMDÜ€úSCC: T:1  M:  OFFLINE-CMDSCC: T:2  M:  OFFLINE-CMDSCC: T:3  M:  OFFLIN
E-CMDSCC: T:4  M:  OFFLINE-CMD
                                <no info>
                                                   Pilsen 04.11.08

Maar hier kunnen we verder helemaal niets mee, je kunt niets invoeren en de commando's die je uitvoert op de tweede COM-poort zijn niet zichtbaar op deze terminal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willemoldemans
  • Laatst online: 12-09 08:24
Puch-Maxi schreef op zondag 11 september 2011 @ 23:05:
Maar hier kunnen we verder helemaal niets mee, je kunt niets invoeren en de commando's die je uitvoert op de tweede COM-poort zijn niet zichtbaar op deze terminal.
dat komt omdat die silabs ook aan de pinnen trekt, RS232 is geen bus maar P2P, vandaar dat die silabs eraf moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
Ook als je alleen 5V erop zet? En de Silabs niet aansluit via USB, trekt hij dan alsnog aan de pinnen?
Ik dacht dat hij alleen in actie kwam wanneer je hem aanspreekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Puch-Maxi: Nee, een outputpin zal altijd een vaste waarde aannemen, tenzij anders gedefiniert.

Waarom zou je overigens data erin willen sturen via deze interface? via USB is een stuk makkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nick Name

Nick Name

SinFest!

willemoldemans schreef op maandag 12 september 2011 @ 09:13:
[...]vandaar dat die silabs eraf moet.
De printbaan naar pin 6 (Vcc) doorkrassen kan natuurlijk ook. Als je 'm weer wil verbinden kun je weer een bruggetje solderen. De Cp2102 kan ook gevoed worden via pin 7 (REGIN; ingebouwde voltage regulator), maar zo te zien wordt daar geen gebruik van gemaakt.

Bij het eraf stoken loop je altijd het risico dat je iets meer beschadigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• topaj
Hmm, terminal werkt zeer matig hier.
Ik heb na heel veel proberen met succes een sms kunnen versturen (met een simyo simkaart).
Helaas is het me niet gelukt nogmaals een sms te versturen, zie afbeelding.

Ik krijg vaak een error, maar wanneer ik de commando nogmaals uitvoer lukt het wel.
AT+COPS geeft na succesvol uitvoeren van AT+COPS=0 "NL KPN ", dus dat lijkt iig goed te gaan.

Afbeeldingslocatie: http://freepic.nl/img=1dcae8aeb4

Groeten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
Met cmgw sla je het bericht eerst op in het geheugen, misschien dat het daar fout gaat (geheugen vol)?
Je kunt ook proberen om een sms direct te versturen middels cmgs.

Afbeeldingslocatie: http://www.imgdumper.nl/uploads4/4e6eba556381c/4e6eba555fd83-AT_CMGW.png

Afbeeldingslocatie: http://www.imgdumper.nl/uploads4/4e6ebae0ee7c5/4e6ebae0ec0bc-AT_CMGS.png

edit:
Hmms Tweakers.net fotoalbum werkt niet, alternatieve host

• vinietje
SA007 schreef op maandag 12 september 2011 @ 16:59:
Puch-Maxi: Nee, een outputpin zal altijd een vaste waarde aannemen, tenzij anders gedefiniert.

Waarom zou je overigens data erin willen sturen via deze interface? via USB is een stuk makkelijker.
Hij zou idd gebruik kunnen maken van pull-ups/downs, maar een max-232 heeft zeer waarschijnlijk meer dan genoeg juce om de gewenste signalen erop te zetten. dit zijn pullups in de +4/5 kOhm

van de post's te zien is die 2e rx/tx een soort van debug poort. Lijkt mij iig het handigst gewoon door die usb/rs232 converter heen te babbelen... zeker aangezien daar ook gereageerd wordt op at-commandos

AMD 80mzh, 428mb hd, soundblaster 16 clone, hitachi 8x dvd + Creative DXR2, 16mb FastPage Ram

• marcel-o

marcel-o

Topicstarter
net ff op de ttone van schoonma geprikt(na updaten, was nog nooit gedaan :+ )
traffic doet t niet(geen abbo zegt ie) weer info doet t wel, dus gprs werkt, dat dataverkeer is denk k wel intressant om te "sniffen" :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
Heb je al een idee hoe je dat gaat doen/aan gaat pakken? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel-o

marcel-o

Topicstarter
geen idee, zover gaat mn expertise niet.
en schoonma is weer naar Germanië :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timstegeman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13-09 16:41
Na de CP2102 er af te hebben gebakken kwam ik erachter dat pen 25 en 26 (RxD/TxD) uitkomen op de twee testpads buiten het blikje.

Afbeeldingslocatie: http://i52.tinypic.com/2n0iwj8.png

Ik heb hem nu aan een Arduino hangen en kan er met AT-commandos tegen aan praten :)
Ik denk alleen dat door het bakken de radio nu kappot is, want ik krijg nu helemaal geen netwerk meer :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
Dat is jammer om te horen. Hoe praat je ertegen, zit er een MAX232 oid tussen de Arduino?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Laatst online: 20-09 00:02

Nox

Noxiuz

Stel dat je duosim hebt, dan kan je tomtom ook verbinding maken zonder dat je extra lapt. En dat zolang je zelf ook internet op je telefoon hebt?

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
Volgens mij kun je maar met één sim tegelijk aanmelden op het netwerk (met hetzelfde nummer).

[ Voor 15% gewijzigd door Puch-Maxi op 20-09-2011 00:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Laatst online: 20-09 00:02

Nox

Noxiuz

Maatje heeft dat ook, maar die kon ik wel gewoon bellen. En anders prepaid kaartje, zoveel data zal het niet verstoken?

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timstegeman
Puch-Maxi schreef op maandag 19 september 2011 @ 23:13:
Dat is jammer om te horen. Hoe praat je ertegen, zit er een MAX232 oid tussen de Arduino?
Ik gebruik nu de arduino even als USB->UART met de FT232 die er standaard op zit. Zo kan ik later vanaf de microcontroller met de GSM modem praten.

De radio blijkt toch niet gebakken. Als ik de batterij er aan hang doet die het namelijk wel :? . Echter is dat pas sinds de CP2102 eraf is. Het lijkt er dus op dat die CP2102 nog iets meer doet. Ik zag iig dat de /SUSPEND lijn ook is aangesloten.

Ik heb ook de volledige AT-Command set van deze modem gevonden.
https://docs.google.com/v...GQtMGMxNjlmNzZiZTQx&hl=en

[ Voor 14% gewijzigd door timstegeman op 20-09-2011 09:45 . Reden: Documentatie gevonden ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• topaj
Hmm, misschien verklaart die batterij idd wat problemen, ik ga eerst eens proberen of ik ook beter ontvangst heb als ik de batterij eventjes een uurtje oplaad via 5v molex.

Groeten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel-o

marcel-o

Topicstarter
bl@de schreef op dinsdag 20 september 2011 @ 09:42:
[...]

Ik gebruik nu de arduino even als USB->UART met de FT232 die er standaard op zit. Zo kan ik later vanaf de microcontroller met de GSM modem praten.

De radio blijkt toch niet gebakken. Als ik de batterij er aan hang doet die het namelijk wel :? . Echter is dat pas sinds de CP2102 eraf is. Het lijkt er dus op dat die CP2102 nog iets meer doet. Ik zag iig dat de /SUSPEND lijn ook is aangesloten.

Ik heb ook de volledige AT-Command set van deze modem gevonden.
https://docs.google.com/v...GQtMGMxNjlmNzZiZTQx&hl=en
hoe heb je gezocht?

• timstegeman
Ik kwam erachter dat je met AT+CACL een lijst met ondersteunde commando's kunt krijgen. Hier stonden een paar hele vreemde tussen zoals AT+XHANDSFREE. Deze komen verder in geen enkele andere instructieset terug.

• insan1ty
  • Laatst online: 15-03-2023
Jan_ schreef op zaterdag 03 september 2011 @ 21:22:
Leuk projectje! Weet iemand of deze nog voor 3 euro te vinden zijn? Het lijkt erop dat ze op de meeste plekken uitverkocht zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
Oei dat gaat lastig worden ben ik bang. Ik zie dat deze een factor 10 duurder is geworden bij Dixons en Dynabyte. Zou die prijs dan een foutje zijn geweest?

• Avar
Eindelijk tijd gevonden om er ook eens wat mee te doen, dus voor allen die er ook nog mee bezig zijn of mee bezig willen gaan, dit is wat ik tot nu toe gedaan heb:

Het ding uit elkaar gehaald, het omvormer printje en de mini USB kabel er af gehaald, er een normale USB kabel aangezet en de boel weer dicht gemaakt (antenne!).

Het Silabs tooltje gedownload (zie post marcel-o op de eerste pagina), de VID en PID in de SiUSBXp.inf aangepast, de driver geïnstalleerd en met behulp van de tool de VID en PID terug gezet op de normale waarde voor de CP2102. Hierna herkende mijn Windows 7 de chip automatisch en installeerde een driver die een COM4 poort heeft gemaakt.

[DeviceList]
;%DESCRIPTION%=DriverInstall,USB\VID_10C4&PID_EA61
%DESCRIPTION%=DriverInstall,USB\VID_1390&PID_8001

[DeviceList.NTamd64]
;%DESCRIPTION%=DriverInstall,USB\VID_10C4&PID_EA61
%DESCRIPTION%=DriverInstall,USB\VID_1390&PID_8001

Hierna kon ik aan de slag met PuTTY en de AT commando's

De link die bl@de heeft gepost (pagina 4) naar een AT commando lijst klopt bijna helemaal, maar toch zijn er een aantal commando's die niet werken. Het is dus toch een iets afwijkende chip òf hij is aangepast voor Tomtom, hij geeft ook geen manufacturer id helaas. Heeft iemand het blik er al eens afgetrokken en gezien wat voor chip het is?

Hieronder een paar dingen die ik getest heb, vooralsnog op een ander kaartje want die meegeleverde wil niet zo veel:

Connect, bel en zend een SMS:
at+cmee=2	Verbose error messages
at+cops=0	Connect
at+cops?	Verify
at+cops=?	Show networks
at+fclass=8	Set to voice
atd+31........	Call
at+cmgf=1	Set SMS to Text mode
at+cmgs="+31.."	Destination
> Tekst <Ctrl-Z>

Dat gaat allemaal goed, maar let er op dat als je een typefout maakt en deze met backspace corrigeert dit niet altijd goed gaat. Vandaar waarschijnlijk dat topaj vaak ERROR kreeg. Let er ook op dat je het ding in SMS text mode zet, anders wordt het ook niks.

En nou nog internetten ja, daar loop ik ook een beetje vast. De verbinding maken lijkt heel simpel, en werkt ook met het meegeleverde kaartje:
at+cmee=2
at+cops=0
at+cgdcont=1,"IP","office.vodafone.nl"
atdt*99***1#

Hierna verschijnt er CONNECT en kan je verder niks meer met AT. Hier en daar gelezen dat je wat troep op je scherm kan verwachten doordat er wordt geprobeerd een PPP verbinding op te zetten, maar daar heb ik niks van gezien.
Dit zou het moment moeten zijn waarbij iets in je computer een PPP verbinding op zou moeten zetten, ik heb een aantal dingen geprobeerd door het PuTTY scherm af te sluiten en een inbelverbinding te starten, maar tot nu toe geen resultaat. Als iemand een idee heeft dan houdt ik me aanbevolen.
Oh ja, deze is ook wel leuk, zie zelf maar wat het doet: at+nrng?

Wordt vervolgd...

• vinietje
topaj schreef op dinsdag 20 september 2011 @ 19:03:
Hmm, misschien verklaart die batterij idd wat problemen, ik ga eerst eens proberen of ik ook beter ontvangst heb als ik de batterij eventjes een uurtje oplaad via 5v molex.
ik hoop dat je die accu niet rechtstreeks aansluit, al dat een lipo is kan het nogal verkeerd aflopen

• Puch-Maxi
Ik heb at+nrng? even geprobeerd maar dat was niet zo spannend...
code:
1
2
3
4
5
6
at+nrng?
+NRNG: 0
at+nrng=1
OK
at+nrng?
+NRNG: 1

Ik kom trouwens ook niet verder met die PPP-verbinding...
Het is een Lipo idd, niet opladen zonder beveiliging-circuit dus!

[ Voor 21% gewijzigd door Puch-Maxi op 29-09-2011 22:46 ]

• Avar
Puch-Maxi schreef op donderdag 29 september 2011 @ 22:43:
Ik heb at+nrng? even geprobeerd maar dat was niet zo spannend...
Sorry, '='je vergeten:
at+nrng=?
+NRNG:
 0 - pinkpanther
 1 - baroque
 2 - caribic
 3 - jamesbond
 4 - moonstar
 5 - ramp_spmidi
 6 - mozart_imel
 7 - whenever
 8 - imperialmarch

• Puch-Maxi
Lol ringtones :D Waar kan ik een speaker solderen :+

[ Voor 52% gewijzigd door Puch-Maxi op 29-09-2011 23:00 ]

• Avar
Puch-Maxi schreef op donderdag 29 september 2011 @ 22:59:
Lol ringtones :D Waar kan ik een speaker solderen :+
Yup. ik vraag me af of er ergens audio aansluitingen zitten... misschien toch morgen maar eens de blikjes er af peuteren 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubu
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 05-09 20:24
Interessant! Ik ben niet zozeer geinteresseerd om het te gebruiken via de PC, maar met een microcontroller. dan kun je natuurlijk gewoon de RX/TX lijnen aansluiten en SMSjes versturen e.d, geen geld voor een GSM modem!
Jammer dat hij niet meer voor 3,- te vinden is :( Het goedkoopst dat ik nu kon vinden was 14,95 met gratis verzending vanaf modern.nl.
Ik blijf het topic in ieder geval volgen om te zien hoe het met een internet verbinding vergaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel-o

marcel-o

Topicstarter
Ringtones _O-

thuis eens checken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avar
De stoute schoenen aangetrokken (ik heb er toch 3) en het blikje er af gebakken:
Afbeeldingslocatie: http://img824.imageshack.us/img824/8831/52741175.jpg
Het is dus een Infinion 7870 radio, samen met een Infinion PMB6814 power controller en een 64 Mbit flash.
De AT code's zitten uiteraard ingebakken in de flash, daar is niet zo maar een manual van.
Kennelijk is het ding toch niet alleen voor Tomtom gemaakt want anders hadden ze de bel en sms functies er wel uit kunnen laten. We zoeken verder!

P.S. Zo te zien in de datasheet heeft het chipje wel een audio in- en output, maar of die ook toegankelijk zijn wordt nog even zoeken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubu
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 05-09 20:24
't gaat wel jeuken zo hoor! Jammergenoeg echt geen geld op het moment, maar misschien binnekort.

Als de AT commands in de flash zitten, is het dan niet mogelijk dat de flash zo beschreven is dat hij bijvoorbeeld alleen met de tomtom servers kan connecten? Niet echt waarschijnlijk aangezien het bellen en SMSen er toch nog wel inzit, maar wie weet.
Heeft iemand de tools om de UART te sniffen terwijl de tomtom bezig is?

[ Voor 14% gewijzigd door Rubu op 30-09-2011 18:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
Wat heb je nodig voor het sniffen van UART?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carstijn
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:57
Puch-Maxi schreef op zondag 02 oktober 2011 @ 22:24:
Wat heb je nodig voor het sniffen van UART?
Twee com porten op je pc en een log tooltje (bv Docklight), een port met RX op RX van de receiver en een met de RX op de TX van de receiver. Dit zal wel op TTL niveau zijn dus niet direct op de comport maar met een level convertor zo als de nokia datakabels en dergelijke.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avar
Ja, met 2 com poorten moet dat wel lukken. Vroeger nog wel eens met een breimachine en een zelf gemaakt basic programma gedaan. Zo te zien wordt er wel het een en ander gecrypt maar wie weet wat we er van kunnen leren.
Ik heb geen tomtom, dus voor mij is dat geen optie. Ben wel even bezig met de aansturing vanuit de tomtom (gprscomd), daar heb ik in ieder geval een AT commando gevonden waarmee je je receiver om zeep kan helpen, ik zal m maar niet posten >:)
(Een commando wat ze gebruiken om de firmware in de receiver te updaten, ik had gehoopt dat die 2 kanten op zou kunnen werken en zo de firmware uit te lezen, verkeerd gegokt... Nou ja, nog 2 over.)

Ik ben ook wat verder gekomen met internet, in zo verre dat ik een TCP of UDP verbinding op zetten met gebruik van een andere SIM, die meegeleverde weigert dat nog.

[ Voor 11% gewijzigd door Avar op 03-10-2011 14:55 . Reden: internet toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
@Avar, kun je misschien wat meer vertellen hoe je een verbinding opzet met het internet? (gaat dat d.m.v. PPP?) Ik heb trouwens wel een MAX232-datakabeltje maar daarmee is het mij niet gelukt om te 'luisteren' wss omdat die SIL chip er nog opzit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avar
Ik heb PPP nog niet aan de gang, is denk ik ook minder interessant als je geen micrcontroller hebt met een PPP implementatie. Ik heb getest met de ingebouwde socket ondersteuning en dit gaat als volgt:

Commando		Antwoord		Commentaar
at+cmee=2		OK			Leesbare foutberichten
at+cops=0		OK			Connect met netwerk
			- of -
			+CME ERROR: SIM PIN 	Als dit gebeurt PIN code
			required		geven met +CPIN
at+cpin="1234"		OK
at+cops?		+COPS: 0,0,"Netwerk"	Check netwerk
			OK
at+npsd=0,1,"apn"	OK			APN
at+npsd=0,2,"UserName"	OK			Gebruikersnaam
at+npsd=0,3,"Password"	OK			Wachtwoord
at+nspda=0,3		OK			Activeer GPRS Profiel 0
at+npsnd=0,0		+NPSND: 0,0,"1.2.1.2"	Check dynamisch IP adres
			OK
at+nsocr=6		+NSOCR: 0		Maak TCP Socket
			OK			+NSOCR:0 is dus Socket 0
at+nsoco=0,"1.2.3.4",80	OK			Open TCP verbinding (IP:Poort)
at+nsowr=0,4,"Test"	+NSOWR: 0,4		Schrijf iets naar de socket
			OK
			+NUSORD: 0,5		5 tekens ontvangen op socket 0
at+nsord=0,5		+NSORD: 0,5,"Tekst"	Lees de ontvangen tekens

Sorry voor de 'rare' IP adressen, ik krijg het toch al met moeite passend ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avar
Dit zijn de AT commando's die door tomtom zelf gebruikt worden:

AT*TLTS				Not supported*
AT*TSCID			Not supported*
AT*TSMSO			Not supported*
AT*TUNSOL="SQ",1		Not supported*
AT+CCID				Card Identification
AT+CCLK?			Read clock
AT+CFUN=16			Set functionality
AT+CGATT=0			GPRS detach
AT+CGATT=1			GPRS attach
AT+CGCLASS="CG"			Mobile station Class (Class C GPRS Mode)
AT+CGDATA="PPP",1		Enter data state +CGDATA: (PPP,M-HEX,M-RAW_IP)
AT+CGDCONT=1,"IP","%s%s"	Define PDP context
AT+CGED=0			Dump cell environment
AT+CGREG=1			GPRS Registration status
AT+CGSN				Serial number
AT+CIMI				IMSI
AT+CIND=1,1			Indicators
AT+CIND=1,1,1,0,1,1,1,1,1,0,0	Indicators
AT+CMEE=1			Numeric error reporting
AT+CMER=3,0,0,1			Event reporting (indicator)
AT+CMER=3,0,0,2			Event reporting (indicator)
AT+CMUX=0			Multiplexer mode
AT+CMUX=0,0,,98,253,5,254,0,0	Multiplexer mode
AT+COPS?			Operator selection 
AT+COPS=?			Operator selection 
AT+COPS=0,2			Operator selection 
AT+COPS=1,2,"%d"		Operator selection 
AT+CPBR=?			Read Phonebook entries
AT+CPBR=1,%d			Read Phonebook entries
AT+CPIN?			Pin
AT+CPIN="%s"			Pin
AT+CPWROFF			Ga uit
AT+CREG=1			Network registration
AT+CSCS="GSM"			Char. Set
AT+CSCS="HEX"			Char. Set
AT+CSQ				Signal quality
AT+CTZU=1			auto time zone update
AT+NFWUPD=?			+NFWUPD: (0-1),(115200, 230400, 460800, 921600)
AT+NFWUPD=0, 460800		Firmware update (0,1 = ? + baudrate)
AT+NPSV=%d			Power saving
AT+NPSV=?			Power saving
AT+NPSV=0			Power saving
AT+NPSV=1, %d			Power saving
AT+XBANDSEL = 0			Band auto
AT+XBANDSEL = 850,1900		Band
AT+XGCNTRD			Send/Received data counters
ATD*99***1#			Dial

De meeste uitleg kan je wel vinden in een AT manual, behalve de AT*, dat zijn fabrikant specifieke. "Not Supported*" wil zeggen dat ik kennelijk niet weet wanneer je ze wel kan gebruiken, anders geeft hij "unknown"

Dit zijn de result code's waarop gechecked wordt (behalve OK, ERROR en zo)

=++CCUNG	Not supported*
=+CCLK		set clock
=+CGED		Dump neighbourhood cells
=+CGREG		GPRS Registration status
=+CIEV		Indicator event (waarschijnlijk netwerk change)
=+CIND		Indicator
=+COPS		Operator selection 
=+CPBR		Read Phonebook entries
=+CPIN		PIN
=+CREG		Network registration
=+XGCNTRD	Data counters

Die ++CCUNG is een hele rare, ik ben er nog niet achter wat dat doet.
De disassembly is best wel een zootje, met jump tables, indexen en zo, maar ik hou vol :)

P.S. Ik dacht m gemold te hebben met die NFWUPD maar na een dagje rust werkt het weer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avar
YES! We have internet _/-\o_

Standaard 33K6 modem toevoegen, poort op 115200, 8 bits, no parity.
Extra initialisatie string: AT+COPS=0;+CGDCONT=1,"IP","internet"
(APN 'internet' is voor telfort, werkt zonder gebruikersnaam en wachtwoord.

Inbelverbinding toevoegen, bij modem configuratie "hardwarematige datatransportbesturing" uitzetten. (kan ook later bij eigenschappen van de inbelverbinding)
Te kiezen telefoonnummer: *99***1#
Eventueel gebruikersnaam en wachtwoord opgeven op het inbelscherm.

Klaar!

Nu nog iets nuttigs zien te doen met het meegeleverde kaartje, maar toch... :*)

Oh ja, haal de pincode even van het kaartje, waarschijnlijk kan je ook nog wel +CPIN toevoegen aan de initialisatie string maar wie weet nou nog waar de PUK code gebleven is....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• topaj
Wauw, ga het morgen gelijk uitproberen.

Groeten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avar
Ik ben trouwens ook een stukje verder met het meegeleverde kaartje, na een hoop debugging en RFC's lezen blijkt dat Vodafone geen IP adres wil afgeven. Dus nu maar eens zoeken hoe tommie dat wel voor elkaar krijgt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
Leuk! ik ben ook weer even aan het prutsen geweest.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
10-06-2011 14:17:03.304 - Opening Modem
10-06-2011 14:17:03.320 - 115200,8,N,1, ctsfl=0, rtsctl=1
10-06-2011 14:17:03.351 - Modem initialiseren.
10-06-2011 14:17:03.351 - DSR is laag tijdens het initialiseren van de modem. Controleer of de modem aanstaat.
10-06-2011 14:17:03.351 - CTS is laag bij het initialiseren van de modem.
10-06-2011 14:17:03.367 - Verzenden: AT<cr>
10-06-2011 14:17:03.398 - Ontvangen: <cr><lf>OK<cr><lf>
10-06-2011 14:17:03.398 - Geïnterpreteerde reactie: OK
10-06-2011 14:17:03.414 - Verzenden: ATE0V1<cr>
10-06-2011 14:17:03.445 - Ontvangen: <cr><lf>OK<cr><lf>
10-06-2011 14:17:03.445 - Geïnterpreteerde reactie: OK
10-06-2011 14:17:03.476 - Verzenden: AT<cr>
10-06-2011 14:17:03.492 - Ontvangen: <cr><lf>OK<cr><lf>
10-06-2011 14:17:03.492 - Geïnterpreteerde reactie: OK
10-06-2011 14:17:03.492 - Opdrachten voor gebruikersinitialisatie verzenden.
10-06-2011 14:17:03.507 - Verzenden: AT+COPS=0;+CGDCONT=1,"IP","office.vodafone.nl"<cr>
10-06-2011 14:17:23.514 - Time-out tijdens het wachten op antwoord van modem
10-06-2011 14:17:23.514 - Sessiestatistieken:
10-06-2011 14:17:23.514 -                Leesopdrachten: 18 bytes
10-06-2011 14:17:23.514 -                Schrijfopdrachten: 0 bytes
Er gaat ergens nog wat fout :).
Avar schreef op dinsdag 04 oktober 2011 @ 16:09:
Inbelverbinding toevoegen, bij modem configuratie "hardwarematige datatransportbesturing" uitzetten. (kan ook later bij eigenschappen van de inbelverbinding)
Dat was hem, gaat prima met Simyo nu. O-)

edit:
Met de Vodafone sim nog geen succes.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
10-06-2011 14:39:54.485 - Na 20 ms wachten is CD nog steeds laag.
10-06-2011 14:39:54.516 - CD is niet hoog geweest. Verbinding maken wordt voortgezet.
10-06-2011 14:39:54.516 - Verbinding tot stand gebracht met 115200bps.
10-06-2011 14:39:54.516 - Foutcontrole uitgeschakeld of onbekend.
10-06-2011 14:39:54.516 - Gegevenscompressie uitgeschakeld of onbekend.
10-06-2011 14:39:54.516 - TSP(0000): LINEEVENT: LINECALLSTATE_CONNECTED
10-06-2011 14:39:55.421 - TSP(0000): Oproep beëindigen
10-06-2011 14:39:55.421 - Ophangen.

[ Voor 25% gewijzigd door Puch-Maxi op 06-10-2011 14:46 . Reden: Foutje, bedankt! ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnob
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Avar schreef op woensdag 05 oktober 2011 @ 23:52:
Ik ben trouwens ook een stukje verder met het meegeleverde kaartje, na een hoop debugging en RFC's lezen blijkt dat Vodafone geen IP adres wil afgeven. Dus nu maar eens zoeken hoe tommie dat wel voor elkaar krijgt...
je kan IP routeren over een interface ipv een ip nummer (van de gateway)
edit: negeer dit maar.. dat werkt alleen als beide kanten van elkaars netwerken afweten.

[ Voor 10% gewijzigd door arnob op 06-10-2011 18:01 ]

Pagina: 1 2 Laatste