Crossfire HD6950 werkt niet

Pagina: 1
Acties:

• Proxos
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 29-01 21:44
Blij als een klein kind kreeg ik vrijdagochtend het bericht van Azerty dat mijn bestelde onderdelen binnen waren. Spullen opgehaald en zo goed als de hele dag aan het knutselen en prutselen geweest. Yes! M'n eerste zelfgebouwde systeem draait als een zonnetje. Eerste keer opstarten, gelijk prijs.

Maar plotseling neemt dit relaas een onverwachte wending. Even snel een game geinstalleerd. Überhaupt de introfilmpjes van de producenten kwam ik al niet zonder tranen door. In het beeld zit ongelooflijk veel tearing en de synchronisatie lijkt niet goed. Het is net alsof je met een ouderwetse videocamera een CRT-monitor filmt door een soort rasterwerk heen.

De meeste (bijna alle) voor de hand liggende opties al geprobeerd:
- Enkele kaart, beide kaarten apart doen het zonder problemen, ook in de verschillende slots geprobeerd;
- Drivers en andere gerelateerde softwaremeuk geupdate naar de versie van volgende week
- Kaarten van positie gewisseld;
- andere games geprobeerd (World of Warcraft). Hetzelfde probleem. Bureaublad en HD-films zonder problemen.

Alle drivers gedeïnstalleerd, middels de Intel Sandy bridge graphics werkelijk ALLES van ATI eraf gehaald. Vervolgens kaart erin geprikt, drivers geïnstalleerd, opnieuw opgestart. Computer weer uit, tweede kaart erbij en zonder crossfire-bridge aangezet. Kaarten werken naar behoren. Computer weer uit, bridge erbij, computer weer aan. Even een game opgestart en die draait op zich naar behoren. Wanneer ik de computer nu opnieuw opstart doet ie het weer niet.

Het vreemde is ook dat wanneer ik in het control center "identify GPU" aanklik, ik bij beide grafische kaarten een grote 1 in het beeld krijg. Daarnaast krijg ik bij AMD overdrive wél gegevens van de eerste kaart, maar de tweede kaart lijkt niet te reageren (alles staat op 0, hij ziet de kaart echter wel). Soms, vlak na het opstarten ziet ie m wel, daarna gaan alle waardes weer op 0...

Kunnen jullie mij hierbij helpen?

mijn setup:
#ProductPrijsSubtotaal
2Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB€ 42,90€ 85,80
1Samsung Syncmaster 2443BW€ 198,90€ 198,90
1Microsoft Windows 7 Home Premium (NL OEM 64bit)€ 80,-€ 80,-
1Cooler Master CM 690 II Advanced€ 79,50€ 79,50
1Scythe Mugen 2 Rev. B€ 34,-€ 34,-
1Intel Core i7 2600K Boxed€ 250,80€ 250,80
1LG BH10LS30 Zwart€ 68,64€ 68,64
1Corsair HX750W€ 117,60€ 117,60
1Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB€ 155,35€ 155,35
1Corsair Vengeance Low Profile CML16GX3M4A1600C9€ 91,90€ 91,90
2Sapphire HD6950 Dirt3 Edition€ 219,90€ 439,80
1Asrock Z68 Extreme4€ 146,-€ 146,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.748,29

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
dat de 2e kaart op 0 staat klopt, dit heet powerplay, als jij gewoon op desktop bent schakelt hij de 2e kaart uit, ga je gamen, dan schakelt hij in.

ik kom nergens in je verhaal tegen of je een verse windowsinstallatie hebt gedaan?

heb je:
de chipsetdrivers van je moederbord geinstalleerd?
de laatste gpu drivers van http://game.amd.com geinstalleerd?
de crossfire application profiles van dezelfde site ook ginstalleerd?

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

• Proxos
okee, dat wist ik niet van die powerplay. Zou het kunnen zijn dat deze regeling niet goed is?

Ik heb alle drie de dingen die jij noemt gedaan, na een kakelverse windowsinstallatie.

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
nee, powerplay zit wel goed,

heb je wel je gpu's beide in de bovenste 2 pci-e sloten? kun je een filmpje maken van de grafische corruptie die je ziet?

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Verwijderd

ik heb hetzelfde euvel, met mijn sapphire kaarten.
maar na dat ik het programma triix heb gebruikt wat voor sapphire kaarten is, en daar de ulps op disabled heb gezet, en een paar keer gpu-z heb gestart is bij mij het probleem op gelost.

• Proxos
een filmpje van de corruption:
YouTube: Graphic corruption with hd 6950 crossfire - YouTube

De kaarten zitten overigens in de goede slots.

Mastergup, ik ga dat morgen eens proberen...

• Gamer
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18:27

Gamer

Electrified

Dat is idd ULPS die roet in het eten gooit.
Afzetten in het register of idd Trixx halen en daar een vinkje zetten bij Disable ULPS.

Homey Pro | 4600Wp Z - 4800Wp W- 4800Wp O | SH4.0RS | SH5.0RS | SBR192 accu| Zendure 2400AC + 5 AB3000X| Easee Charge Lite | Corsa-e 50kWh | Mercedes EQA 250+ 70kWh

• Proxos
Helaas, zowel in TriXX disabelen als in het register zelf disabelen schijnt geen zin te hebben. Als ik trouwens ook maar iets aanpas bij AMD overdrive of in TriXX dan crashen de kaarten. Als ik de computer opnieuw opstart komt hij niet verder dan "windows wordt opgestart" bij het opstartlogo van windows. Ik moet de kaarten dan deïnstalleren en de drivers er opnieuw opzetten.

EDIT: Thank god voor Intel Sandy Bridge, ik kan de computer nog wel gewoon gebruiken op de Sandy Bridge GPU.

[ Voor 71% gewijzigd door Proxos op 29-08-2011 12:12 ]

Verwijderd

hmm, dat tweede beeld komt wel met een gestage snelheid langs, dus het is getimed en geen random probleem met je videokaart, zou ik zeggen. dan zou je zeggen dat het ergens een optie moet zijn die het veroorzaakt...

ik weet weinig van CFX (CrossFire), maar ik dacht te hebben gelezen dat niet alle games compatible zijn met CFX. Aangezien windows op zichzelf het wel doet en HD films ook, zou ik zeggen dat dat het misschien is?
ook kun je misschien even in je BIOS kijken of daar nog iets staat wat je aan moet vinken, al zou ik geen idee hebben wat, maar het is het proberen waard.

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 29 augustus 2011 @ 12:43:
ik weet weinig van CFX (CrossFire), maar ik dacht te hebben gelezen dat niet alle games compatible zijn met CFX. Aangezien windows op zichzelf het wel doet en HD films ook, zou ik zeggen dat dat het misschien is?
Nee dat zal het niet zijn. Zo te zien is er iets mis met TriXXX of in combinatie met CCC, maar aangezien TriXXX sowieso niet noodzakelijk is zou ik het er eerst maar afhalen. ATi/AMD spul ook allemaal verwijderen en dan de nieuwste drivers van ATi.AMD.com downloaden en installeren.

Gebruik je trouwens de IGP ook als je de HD6950 hebt geplaatst of staat die helemaal uit.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 29-08-2011 12:51 ]

• Proxos
Verwijderd schreef op maandag 29 augustus 2011 @ 12:48:
[...]

Nee dat zal het niet zijn. Zo te zien is er iets mis met TriXXX of in combinatie met CCC, maar aangezien TriXXX sowieso niet noodzakelijk is zou ik het er eerst maar afhalen. ATi/AMD spul ook allemaal verwijderen en dan de nieuwste drivers van ATi.AMD.com downloaden en installeren.

Gebruik je trouwens de IGP ook als je de HD6950 hebt geplaatst of staat die helemaal uit.
heb ik al eens gedaan... zonder resultaat

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19:59

mrc4nl

Procrastinatie expert

misschien aan rare vraag. maar wat als je de resolutie en refresh rate omlaag gooit?
t kan zijn dat er iets mis is met syncronisatie tussen graka en monitor

ora et labora

• Audione0
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 18:22

Audione0

Strijdt der titanen

Hoi,

Je zei dat je HD6950 apart het wel deden.
Heb je goed gekeken naar de voedingskabels? Dat elke kaart op een aparte voedingsrail heb gezet, en niet alle 2 de kaarten op 1 rail.

Kan je in het moederbord de interne GPU van de sandy uitzetten? Misschien dat hier een conflict inzit?

En wat boven mij gezegd wordt.. Zou heel goed mogelijk kunnen zijn :)

[ Voor 18% gewijzigd door Audione0 op 29-08-2011 13:01 ]

Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt

Verwijderd

Audione0 schreef op maandag 29 augustus 2011 @ 12:58:

Heb je goed gekeken naar de voedingskabels? Dat elke kaart op een aparte voedingsrail heb gezet, en niet alle 2 de kaarten op 1 rail.
Is sowieso geen multi-rail voeding maar dan nog zou dit onmogelijk iets hiermee te maken kunnen hebben.

• Proxos
Okee, one beachhead taken: ik heb de resolutie van de monitor even gewijzigd (naar 1680x1050) en stalker opgestart. Zonder problemen nu... daarna de resolutie weer naar 1920x1200, ook zonder problemen. Heel apart...

ik zie nu echter wel bij de introfilmpjes dat er een enkele horizontale streep door het beeld loopt. Dit zie ik ook als ik bijvoorbeeld windows afsluit, dat het scherm langzaam zwart wordt. Is dit de monitor? (samsung 2443bw... is toch niet heel erg langzaam)

[ Voor 37% gewijzigd door Proxos op 29-08-2011 13:42 ]

Verwijderd

Crossfire brug wel tussen de kaarten gezet neem ik aan?

• Proxos
Verwijderd schreef op maandag 29 augustus 2011 @ 13:49:
Crossfire brug wel tussen de kaarten gezet neem ik aan?
...!

Ik heb trouwens te vroeg gejuicht. Ik startte zonet world of warcraft op. wow is nog steeds aan het downloaden (9gb... ouch. please note dat het wel legaal is) dus daadwerkelijk in de gamewereld zijn is er nog niet bij. Ik was toch nog wel in het hoofdmenu. De schermresolutie stond op 1024x786 (ofzo), deze heb ik op 1920x1200 gezet. Hierna kwam hetzelfde probleem weer naar voren. Nu doet Stalker het ook niet meer goed. Wat kan er nou zo moeilijk aan zijn (to quote the great prophet Jeremiah Clarksonius: How hard can it be?)

• Proxos
Goed. Blijkt dat de instelling "Enable GPU Scaling" de boosdoener is. Als deze uitstaat, loopt alles perfect. Nou, eigenlijk ook niet. Ik heb ontzettend last van tearing in het beeld. Ook al zet ik v-sync aan bij games zoals Stalker - Call of Pripyat en Crysis 1, nog zit er op 1/3 of 2/3 vaak een tear door het beeld heen. Enig idee waar dit aan kan liggen? Call of duty MW2 met v-sync aan geeft geen problemen...

Verwijderd

disable upls in trixx en zorg dat ccc niet mee opstart.
dan is het als het goed is opgelost
Pagina: 1