Vraagje over circulatie in waterkoeling

Pagina: 1
Acties:

• NassayA
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 18-01-2023
Heyzz there,

Eerst wou ik zeggen ben nieuw hier dit is mijn eerste thread bij deze hoi :)
Nu mijn vraag over de volgorde van aansluiten.
ATM is mijn circulatie Reservoir -> Pomp -> CPU -> RAM -> Radiator en dan terug naar het Reservoir.
Is dit de juiste volgorde.
Radiator is 240, ik wil gaan uitbreiden met VGA en het complete moederbord.
Het leek mij wel verstandig zodra ik dat ga doen wat meer radiators te plaatsen of een grotere.
Maar hoe zit het met de circulatie kan het nog steeds in 1 cyclus met 1 radiator.
Zoja is er advies voor de grote van de radiator!
Of tussen de cyclus door een radiator plaatsen?

Alvast bedankt.
Ciao.

• Boefmans
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 10-01 08:04
Ten eerste: de volgorde maakt niets uit, mits je het reservoir boven de pomp plaatst.
Ten tweede: of de 240 rad het gaat trekken hangt af van: jouw CPU, jouw graka, jouw memory, jouw pomp, jouw type radiator, jouw radiatorfans, of je pushpull draait of enkel push, etc. Daar is zo geen enkel zinnig woord over te zeggen.
Ten derde: als er plaats is en jouw pomp het trekt, kun je er gewoon een radiator bijzetten.
Ten vierde: het lijkt erop dat je wel wat budget hebt, aangezien je ook mobo waterkoelt enzo. Wellicht kun je voor een double loop gaan.

mixing a drink and music

• DAMAGE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-01 00:52

DAMAGE

a.k.a. Rice_NL

Inderdaad, ik heb mijn radiateur met 3x 120mm fan altijd boven in de kast hangen, dus mijn loop gaat dan ook als volgd:

Reservoir -> Pomp -> Radiateur -> CPU -> Reservoir.

Op het moment dat het water dus net uit de radiateur komt en het dus het koelst mogelijk is, gaat het naar de CPU wat mij een beter resultaat lijkt. Het zal denk ik niet bizar veel schelen als de radiateur nu voor of na het CPU blok komt in zo'n setup, want het gaat er namelijk om dat de algemene water-temp naar beneden gehaald word.

[ Voor 49% gewijzigd door DAMAGE op 28-08-2011 16:42 ]

Lian Li O11 Dynamic EVO | Corsair HX1500i | Intel i9 13900K | ASUS Maximus HERO Z790 | 32GB GSkill Trident Z5 7200 DDR5 | Samsung 980 Pro 2TB | RTX 4080 | Simucube 2 Pro wheel

• NassayA
ATM heb ik een Laing pomp en Black Ice GT Stealth 240 rad.
Ik heb pushpull op mijn rad gedaan.
Met 1500 RPM fans
Pomp vermogen 600 liter per uur hoogte verschil 4.7 meter.
Mijn Reservoir is wel boven de pomp maar wel apart die is van innovatek.
ATM heb ik een Phenom II 940 op een am2+ plus kingston geheugen.
De vga die ik wil gaan koelen is is een Sapphire HD6870 met en watercool blok er op.
uit eindeijk wil ik overstappen op een ASUS Formula V AM3+ met bij behoordende CPU en Corsair vengance geheugen ik wil alles dus waterkoelen dus ik denk dat ik dan op zo'n dubble loop uit kom.
Maar is dat 2 verschilennde pompen enzo of een splitsing van volgorde

• NassayA
FF snel een Pic van mijn huidige opstelling.

Afbeeldingslocatie: http://nassaya.home.xs4all.nl/Picture%2014.jpg

• Boefmans
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 10-01 08:04
NassayA schreef op zondag 28 augustus 2011 @ 18:08:
ATM heb ik een Laing pomp en Black Ice GT Stealth 240 rad.
Ik heb pushpull op mijn rad gedaan.
Met 1500 RPM fans
Pomp vermogen 600 liter per uur hoogte verschil 4.7 meter.
Mijn Reservoir is wel boven de pomp maar wel apart die is van innovatek.
ATM heb ik een Phenom II 940 op een am2+ plus kingston geheugen.
De vga die ik wil gaan koelen is is een Sapphire HD6870 met en watercool blok er op.
uit eindeijk wil ik overstappen op een ASUS Formula V AM3+ met bij behoordende CPU en Corsair vengance geheugen ik wil alles dus waterkoelen dus ik denk dat ik dan op zo'n dubble loop uit kom.
Maar is dat 2 verschilennde pompen enzo of een splitsing van volgorde
Moet prima gaan, ook met een enkele loop. Waarschijnlijk is dat 240 rad al genoeg, dat zou ik eerst gewoon even testen, worden de Temps te hoog zet je er een rad bij.

mixing a drink and music

• NassayA
Boefmans schreef op maandag 29 augustus 2011 @ 10:26:
[...]

Moet prima gaan, ook met een enkele loop. Waarschijnlijk is dat 240 rad al genoeg, dat zou ik eerst gewoon even testen, worden de Temps te hoog zet je er een rad bij.
Yesh thx wat zijn gangbare temps dan atm houd ik mijn cpu idle op 32 graden op 3.6 Ghz stressed op 42/44 graden.
Daarbij zit mijn geheugen ook nog steeds in die loop.
Bedankt voor de info alvast. ;)
Pagina: 1