Pink/Purple screen of Death

Pagina: 1
Acties:

• Nemean
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 12:46
Beste Tweakers,

Aller eerst mijn specificaties:
Processor Intel Core 2 Quad Q9450
Moederbord XFX nForce 780i 3-Way SLI Intel
Geheugen Corsair Twin2X 4GB DDR2-800 CL5 EPP DHX kit
Videokaart MSI N280GTX-T2D1G-Super OC
Harddisk Samsung Spinpoint F3 1TB (2x)
Geluidskaart Creative Sound Blaster X-Fi Titanium
Voeding Cooler Master Real Power M1000
Monitor 2x Samsung SyncMaster P2450H

Enkele maanden geleden ben ik tegen een probleem gelopen dat mijn computer een Purple/Pink Screen of Death geeft. Ik dacht eerst dat dit door foutieve driver kwam of door een verkeerde DirectX versie en heb daarbij mijn gehele systeem opnieuw geïnstalleerd. Maar na 2 weken begon het probleem weer te dagen.

Voor de mensen die het probleem niet kennen hierbij even een afbeelding van hoe het er uit ziet:
Afbeeldingslocatie: http://i52.tinypic.com/mt14qh.jpg

De problemen kwamen eerst voor tijdens het spelen van games zoals:
- Battlefield 2
- World of Tanks
- Call of Duty: Black Ops

Na zo'n crash heb ik mijn pc een reset gegeven en ben direct na het aanmelden gaan kijken of er nuttige informatie zichtbaar was in de logboeken. De computer reageerde zeer traag, en de internet verbinding wou niet tot stand komen tot mijn ergernis! Na 5 minuten eindelijk internet verbinding te hebben kon ik eindelijk aan de slag met de logboeken. De enige melding die naar voren kwam (in de logboeken) was dat de computer onverwachts was afgesloten. Niks nuttigs dus, mede omdat ik ook geen BSoD heb gehad is dit heel vervelend.

Ik had besloten men computer maar een dag met rust te laten. Gister ben ik weer gaan kijken, ik startte hem op vervolgens aangemeld met mijn wachtwoord en ik kreeg direct een PSoD. En er was geen mogelijkheid om er in te komen zonder ook maar een crash te krijgen. Ook in veilige modus is er niks aan te beginnen.

Daarnaast heb ik ook vaak het probleem dat mijn moederbord niet door de POST wilt komen, zo komt er vaak een Init video (2B) welke betekend: Initialize Video. Daarnaast is hij ook al vaak blijven hangen op: Memory Test (52): welke betekend; Test all memory of memory above 1MB using Virtual 8086 mode, page mode and clear the memory. Waar in hij blijft hangen en niks meer doet.

Voordat de er gezegd word: GOOGLE! Dan kom ik al direct uit op dat de GTX280 er om bekend staat een geheugen probleem te hebben en dat dit een PSoD kan veroorzaken.

Een simpele zoek resultaat op Google levert het volgende op:
http://www.google.nl/sear...l&tab=wi&biw=1920&bih=950

Wat ik zelf al heb ondernomen:
- Furmark (is de grafische kaart door heen gekomen maar de temperatuur loopt op tegen de 97 graden).
- Memtest (Geen fouten).
- HDDCheck (Geen fouten, schijven zijn ook net nieuw dus zou vreemd zijn als dezen al stervende waren).
- Herinstallatie.

Wat ik nog van plan ben:
- Grafische kaart in andere computer zetten.

Nu is mijn vraag, kan het zo zijn dat mijn GPU ook echt kapot is? Of kan het zo zijn dat mijn moederbord kapot is? Vanwege ook het feit dat hij een lange tijd bezig is om ook überhaupt een verbinding tot stand te krijgen binnen Windows.

Aangezien ik aan het twijfelen ben om een overstap te maken naar een GTX570 hoop ik dat iemand nog iets weet om te kijken of mijn moederbord niet stuk is.

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15-02 23:23
Zal vermoedelijk inderdaad je gpu zijn. :)

http://specs.tweak.to/16567

• Nemean
skelleniels schreef op zaterdag 27 augustus 2011 @ 20:10:
Zal vermoedelijk inderdaad je gpu zijn. :)
Zou deze ook in staat zijn om de prestaties van het moederbord te beïnvloeden? Aangezien deze best vaak niet door de POST komt en ook vaak problemen heeft met het netwerk na een reboot?

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15-02 21:12
Nemean schreef op zaterdag 27 augustus 2011 @ 20:13:
[...]

Zou deze ook in staat zijn om de prestaties van het moederbord te beïnvloeden? Aangezien deze best vaak niet door de POST komt en ook vaak problemen heeft met het netwerk na een reboot?
Kan zijn dat de GPU je bord beinvloed met opstarten, maar netwerk ? hhmm.
Pc wel is overgeclockt ?, daar komt het vaak van dat je netwerk dan raar doet.

Heb je de mogelijkheid het bij iemand anders te testen ?.
(mijn ervaring is wel dat het moederbord in kwestie niet van strakke timing's houd bv een overclock van 1550fsb.
heeft het bord liever een 1563 fsb
Dont ask me why maar dat is mijn ervaring ermee, als je niet overclock't heeft dat geen toepassing natuurlijk.
bij mij gebeurde dat dus ook met dit bord als ik teveel geclockt had dat het netwerk raar deed met ook de zelfde proc btw

[ Voor 8% gewijzigd door Mektheb op 27-08-2011 20:21 ]

• Nemean
Mektheb schreef op zaterdag 27 augustus 2011 @ 20:18:
[...]

Kan zijn dat de GPU je bord beinvloed met opstarten, maar netwerk ? hhmm.
Pc wel is overgeclockt ?, daar komt het vaak van dat je netwerk dan raar doet.

Heb je de mogelijkheid het bij iemand anders te testen ?.
( mijn ervaring is wel dat het moederbord in kwestie niet van strakke timing's houd bv een overclock van 1550fsb heeft het liever een 1563 )
Dont ask me why maar dat is mijn ervaring ermee, als je niet overclock't heeft dat geen toepassing natuurlijk.
( bij mij gebeurde dat dus ook met dit bord als ik teveel geclockt had dat het netwerk raar deed met ook de zelfde proc btw )
Ik heb hem wel eens overgeclocked met een andere processor maar dit werd diverse malen terug gezet dank zij de nVidia software die er bij word geleverd. Ben daarom ook niet verder gaan OC'en met dit moederbord. Bovendien was dit moederbord ook niet de beste keuze als ik nu terug kijk na mijn aankoop. :+

Maar op dit moment is mijn PC niet overgeclocked.

Het enige wat ik nog zou kunnen testen is de grafische kaart in een ander systeem.

[ Voor 3% gewijzigd door Nemean op 27-08-2011 20:24 ]

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15-02 21:12
Zover ik gegoogle'd er over zie ik dat er meer mensen zijn met de GTX280 met dit probleem.

• K1pje
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15:26
Zelf vind ik 97 graden wel wat veel ondanks dat een videokaart dat moet kunnen hebben. Een keertje de kaart goed ontstoffen + eventueel nieuw laagje koelpasta kan in ieder geval geen kwaad (temps moeten dan toch wel rond de 80 gaan zitten stressed)

• Nemean
K1pje schreef op zaterdag 27 augustus 2011 @ 22:16:
Zelf vind ik 97 graden wel wat veel ondanks dat een videokaart dat moet kunnen hebben. Een keertje de kaart goed ontstoffen + eventueel nieuw laagje koelpasta kan in ieder geval geen kwaad (temps moeten dan toch wel rond de 80 gaan zitten stressed)
Het probleem is, hoe haal je de behuizing los :+. Dan gaat het ontstoffen ook een stuk beter.

• osmosis
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:17
Nemean schreef op zaterdag 27 augustus 2011 @ 22:31:
[...]

Het probleem is, hoe haal je de behuizing los :+. Dan gaat het ontstoffen ook een stuk beter.
vast schroefjes onderkant / verborgen onder stickers
Pagina: 1