Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crp
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14-09 14:57
Goedendag!

Ik heb op ebay goedkoop een thermische camera kunnen bemachtigen omdat het me wel leuk leek om daar eens mee te spelen. Het betreft een camera die als accessoire bij een BWM F01 serie geleverd word. Het gaat om een "BMW Night Vision Camera" een camera waarmee je in het donker verder kan zien dan je normaal in het donker ziet, omdat het een thermische beeld geeft zie je personen eerder dan je normaal met je koplampen ziet.

Afbeeldingslocatie: http://img708.imageshack.us/img708/7192/foto2ndi.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img690.imageshack.us/img690/9889/foto3wf.jpg

Maar ik kom tegen een probleem. Hoe sluit ik hem aan!? Nu had ik van te voren al wat onderzoek gedaan voordat ik hem kocht, alleen blijkt dit een heel ander type aansluiting te zijn dan ik verwacht had. De meeste camera's die in de BMW gemonteerd worden hebben een 12-pin aansluiting, alleen heeft deze er in totaal 6.
Als het goed is zou deze camera een gewone analoge video uitgang moeten hebben met voeding en daarbij nog een LIN communicatie lijn. (die word gebruikt om bijv de kleuren te veranderen en digitale zoom)

Afbeeldingslocatie: http://img855.imageshack.us/img855/7879/foto1wi.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img43.imageshack.us/img43/3680/foto11sq.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img535.imageshack.us/img535/7682/foto22p.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img842.imageshack.us/img842/6086/foto33i.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img691.imageshack.us/img691/6797/foto44r.jpg

Nu ben ik al vele sites an datasheets tegen gekomen waarin de pinout van de camera beschreven word alleen gaat het telkens over de camera met de 12-pin aansluiting. Nu worden er van die 12 ook maar 6 gebruikt alleen weet ik dus dan nog niet hoe deze op de 6-pin versie aangesloten zit.

hier heb ik een pdf gevonden waar dus de pinouts worden beschreen
http://forums.5series.net...allery_237_213_338192.pdf

een recentere versie van deze camera heb ik nog niet kunnen vinden. ik denk dat ik zelf al wel de + en - heb gevonden van de camera wat je op 1 van de foto's ook wel kan zien dat ik die met zwart en rood heb aangegeven. Maar 100% zeker ben ik er niet van. Ook is de vraag of ik de bescherming (aarding) ook op de massa (-) moet gaan aansluiten aangezien meestal het chassis van de auto ook al massa functioneerd.

Weet iemand hier misschien waar ik meer info kan vinden over dit onderdeel. Of dat iemand mij zo kan vertellen hoe ik het zo kan aansluiten. Vragen zijn welkom en wil ook wel dingen doormeten als er om gevraagd word

mvg

//edit

deze pdf nog gevonden, is wat recenter maar geeft nog niet veel info:
http://eijdems.servehttp....ight_Vision_2_F01-F02.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

De - kun je makkelijk vinden omdat die gewoonlijk aan de shielding hangt. Grote condensatoren en spanningsregelaars hangen vaak weer ergens aan de +, en ook aan de -.
Andere pinnen zou je dan eigenlijk gewoon 1 voor 1 aan de scoop moeten hangen, kijken of er een signaal, spanning, of juist niets op staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitchelll010
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09:12
Gwn ff zoeken naar een voltage regulator en of 1 grote ( normale1n4007 ) diode voor de Vcc (+)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crp
_ferry_ schreef op zaterdag 27 augustus 2011 @ 19:21:
De - kun je makkelijk vinden omdat die gewoonlijk aan de shielding hangt. Grote condensatoren en spanningsregelaars hangen vaak weer ergens aan de +, en ook aan de -.
Andere pinnen zou je dan eigenlijk gewoon 1 voor 1 aan de scoop moeten hangen, kijken of er een signaal, spanning, of juist niets op staat.
Ik denk dat in dit geval de schielding appart van de - min aangezien de schielding niet doorkomt bij de grote brede connector (aan de andere kant op de print, zie andere foto, die verbonden zit met de camera), en pin nr 6 komt daar wel een paar keer door. ik denk dat de schielding als een soort referentie word gebruikt.

Afbeeldingslocatie: http://img191.imageshack.us/img191/7804/doorg.png

ik heb het volgende doorgemeten. Ik denk dus dat de blauwe punten de min is en de rode de plus, ze komen beide op dat ene zwarte component uit. Kan dit een DC/DC converter zijn ? ik heb zoiets nog niet eerder gezien.

[ Voor 58% gewijzigd door Crp op 27-08-2011 23:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-09 22:13
het lijkt wel of die blauwe lijn bij de 2 bovenste elco's aan de min zit aangesloten en bij de onderste aan de plus.

wat voor constructie zit daar?

heb je verder een beter foto van dat onderdeeltje?
zo is het alleen maar een zwart blokje.

en staat er wat op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crp
Oeps, nu je het zegt, die hoort natuurlijk aan de andere kant verbonden te zijn :F
ik zal het zo snel mogelijk aanpassen :9

Op het blokje zelf staat niets, geen merk of type. Daar had ik al naar gekeken daarom was de vraag of dit een DC/DC converter was oid.

Ik zal morgen een betere foto van maken, ik heb nu mn camera niet thuis dus moet het met mn telefoon doen. Mijn camera heeft een betere macro lens. Morgen zal ik ook nog testen met de massa aan de min, alleen weet ik dan nog niet op welke pinnen het analoge video signaal zit.

[ Voor 15% gewijzigd door Crp op 27-08-2011 23:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Als je weet waar de voeding op moet kan je daarna niet meer veel kapot maken lijkt mij, zet voeding erop, hang de andere pinnen aan de scoop, kijk wat het resultaat is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Dat blokje is gewoon een filter/spoel om de pieken op vangen van onstekingen en degelijke.

Net zoals je een spoel voor je autoradio zette vroeger om het geknetter uit je radio te krijgen

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloodhoundje
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 10:27
Even aan het meezoeken voor je:
http://www.4caraudio.ru/product_1002.html
paar stukjes vertaald die nuttig kunnen zijn:
Afbeelding Refresh Rate - 8,3 Hz PAL-of NTSC * 7,5 Hz
Video-uitgang - Composiet video signaal RS170 EIA / NTSC of CCIR / PAL, 75 ohm
Connection Type - Standaard 6-foot video kabel voor voeding met een hermetische connector
Voeding - 6-16 VDC
Verbruik - 2 watt in idle-modus, 6 Watt (met de heater box)
Andere informatie:
http://www.thermalvideo.c...meras/flir_pathfindir.htm
PathfindIR LE 30 Hz, NTSC
PathfindIR LE 20 Foot Wiring Harness,
Power/Video Only
Safety Vision, 7" LCD with Bracket,
and Sun Shield
Safety Vision, LCD Cable, BNC to
S-Video Cable (29ft.)

While the PathFindIR LE incorporates simple power input (12VDC) and analog video output (NT SC or PAL), it also offers OEM’s the more sophisticated option of interfacing with the LVDS signal output and LIN Bus command protocol, adding to the PathFindIR LE’s flexibility.
S-Video signaal dus.

Afbeeldingslocatie: https://www.rhpstore.com/images/products/pathfindir/wiringdiagram.jpg

Het lijkt erop dat jouw PathfindIR een plug mist, als ik jouw onderkant zie, heb je 2 schroefgaten bij de 4 pins plug zitten+die 2 losse contactpunten. als je dit vergelijkt met:

Afbeeldingslocatie: https://www.absolutemarine.co.nz/images/products/FLIR/PathFindIR_cable2.jpg
Zie je dat hier gebruik wordt gemaakt van een "converter" die eroverheen lijkt te zitten, vastgemaakt met schroeven ter hoogte van de schroefgaten op jouw camera.

In ieder geval succes gewenst en keep us updated :9 .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-09 22:13
die camera behuizing is wel een stuk anders moet ik zeggen.

de schroefgaten zitten veel verder naar de rand van de behuizing.

als je een scoop oid tot je beschikking hebt zou je het kunnen uitmeten.

voorzichtig de voeding aansluiten (stroombegrensde labo bij voorkeur).
en dan voorzichting de pinnen uitmeten.

tenzij het signaal apart ge-enabled moet worden zou je beeld moeten krijgen op 1 van die

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crp
@Technokiddy
In mn startpost staat ook dat ik die al een paar keer ben tegen gekomen, dat is volgens mij de oude camera die gebruikt werd in modellen vanaf 2006, deze komt uit een F01 7 serie 2009 (heb niet echt verstand van BMW's maar dat stond erbij) en is een vrij recente camera. Die jij daar laat zien heeft dus een 12-pin connector waar ik ook wel de pinout van heb gevonden, alleen van deze 6-pin versie niet.

Aan de reactie te lezen zit ik dus wel goed met de voeding op de 2 aparte pinnen, en hoef ik dus alleen nog maar het videosignaal te vinden op de 4 overige contacten. ik heb helaas geen scoop tot mn beschikking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Dan kun je denk het beste spanning er op zetten, en met de multimeter even kijken waar spanning op komt te staan, een normaal s-video signaal is dacht ik iets van 1,5volt p-p ofzo. Dus als je daar in de buurt iets van meet, dan zal dat wel de uitgang zijn. hopen dat de andere aansluitingen dan geen signaal behoeven om te functioneren. En dan een (oude) TV er aan knopen :)

edit: even een filmpje op youtube opgezocht, ziet er wel gers uit. leuk om mee te spelen en in je auto of ergens andere te gebruiken :)

[ Voor 15% gewijzigd door _ferry_ op 28-08-2011 10:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crp
ik heb de spanning er opgezet, en massa ook aan de min gehangen en heb de volgende dingen gemeten.

2 - 4 krijg ik een platte 0v andersom ook.
andere mogelijkheden krijg ik een beetje afwisselend maar dat is gewoon niets,

van 2 of 4 naar de massa krijg ik 2,28v

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wkb
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 15-10-2024

wkb

Als je ergens in de buurt van Arnhem mocht wonen: ik heb hier een scope staan waar we het mee zouden kunnen bekijken. Een klein LCD monitortje waar composite video in gaat ligt hier ook nog wel ergens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crp
wkb schreef op zondag 28 augustus 2011 @ 13:29:
Als je ergens in de buurt van Arnhem mocht wonen: ik heb hier een scope staan waar we het mee zouden kunnen bekijken. Een klein LCD monitortje waar composite video in gaat ligt hier ook nog wel ergens.
nee helaas ik woon niet in de buurt, ;(

Als ik zo dit stukje lees krijg ik toch meer het gevoel dat er geen analoge video signaal uit komt.
Regeleenheid en camera
De Night Vision 2 regeleenheid en de Night Vision camera zijn via de volgende draden verbonden.
•Privé CAN-bus; Diagnose, programmering en cameraregeling
•LVDS-video; Videosignaal van de camera
•CAM_POW; Spanningsvoorzieningvanderegeleenheid naar de camera, verwarming van de cameralens
•Massa; Gemeenschappelijke massa van camera en regeleenheid ter onderdrukking van storingsinvloeden.

Het videosignaal tussen de camera en de regeleenheid wordt via een afgeschermde LVDS-draad overgedragen. In de regeleenheid wordt het signaal in een FBAS-signaal (d=differentieel) omgezet en afhankelijk van de uitrustingsvariant naar de CIC of de videoswitch geleid.
nog nooit eerder van LVDS gehoord maar als ik dit zo lees lijkt het me geen analoog singaal
Wikipedia: Low-voltage differential signaling

:|

//edit

het vreemde is dat als ik op LVDS zoek ik meestal 10 of zelfs 20 aderige kabels tegen kom terwijl er op de camera zelf maar 6 zitten (7incl massa) waarvan 2 voeding en er ook nog een communicatie lijn naartoe loopt. wat waarschijnlijk 2 draads is. dus hou ik 2 lijnen over voor video.

[ Voor 9% gewijzigd door Crp op 28-08-2011 15:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ethan..1
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13-09 08:40
Je kan ook nog een stroomloop schema opvragen bij de bmw dealer. Het onderdeel hoort bij een type bmw en bouwjaar en daar hebben ze vast wel een schema van.
Ik denk zelf alleen dat alles loopt via een bus systeem en dat je een interfacebox nodig moet hebben zodat het allemaal met elkaar gaat "lullen" gaat converteren naar een beeld signaal.

Wel cewl bedacht btw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Laatst online: 13:09

SA007

Moderator Tweaking
LVDS is niet heel erg moeilijk zolang je weet wat voor signaal erop staat.

LVDS is een vrij eenvoudige manier om signalen betrouwbaar over grote afstand te sturen maar specificeerd niet wat voor signaal.

offtopic:
Hoeveel kost een dergelijke camera, wil al een tijdje met zulke camera's expirimenteren maar ze zijn normaal veel te duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitchelll010
ethan..1 schreef op zondag 28 augustus 2011 @ 15:53:
Je kan ook nog een stroomloop schema opvragen bij de bmw dealer. Het onderdeel hoort bij een type bmw en bouwjaar en daar hebben ze vast wel een schema van.
Ik denk zelf alleen dat alles loopt via een bus systeem en dat je een interfacebox nodig moet hebben zodat het allemaal met elkaar gaat "lullen" gaat converteren naar een beeld signaal.

Wel cewl bedacht btw.
Yepp, communicatie verloopt waarschijnlijk via het I-bus protocol.

Zie ook http://www.reslers.de/IBUS/index.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitchelll010
Vooral dit stukje dus :

You can find out if your model has an IBUS or not here and here (must be a member of the HackTheIBUS forum to see the database)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crp
ethan..1 schreef op zondag 28 augustus 2011 @ 15:53:

Wel cewl bedacht btw.
Ik heb al een mail gestuurd naar bmw support, en vandaag nog een mail naar Autoliv de bedenker/ontwikkelaar van dit systeem. Zoals ik al zei word het videosignaal niet via de bus loopt. Er loop wel een LIN/CAN bus lijn naar de camera toe maar dit is alleen voor bepaalde camera instellingen zoals contrast en zoom.
SA007 schreef op zondag 28 augustus 2011 @ 16:02:
LVDS is niet heel erg moeilijk zolang je weet wat voor signaal erop staat.

LVDS is een vrij eenvoudige manier om signalen betrouwbaar over grote afstand te sturen maar specificeerd niet wat voor signaal.

offtopic:
Hoeveel kost een dergelijke camera, wil al een tijdje met zulke camera's expirimenteren maar ze zijn normaal veel te duur.
Ok, ik wist niet wat LVDS precies inhield, maar het kan dus nog steeds zo zijn dat er een normale analoog singaal over gaat? ipv een digitale?. Deze camera heb ik voor een "prikje" kunnen kopen. Deze heb ik voor zown 600 euro kunnen kopen. Een nieuwe losse kost zown 3500 dollar/euro en op ebay staan er nog genoeg 2de hands voor zown 700 tot 1200 euro. De reden waarom ik er toch die 600 voor over had is omdat ik denk dat als ik hem niet meer nodig heb hem ook wel voorn zown 700 kan verkopen weer op ebay. :9
MaChOmIdGeT schreef op zondag 28 augustus 2011 @ 17:58:
Vooral dit stukje dus :

You can find out if your model has an IBUS or not here and here (must be a member of the HackTheIBUS forum to see the database)
Zoals ik al zei loopt het videosignaal niet over een bus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crp
Dit is trouwens wat er uit de meting is gekomen

Afbeeldingslocatie: http://img8.imageshack.us/img8/8440/meting.png

met var bedoel ik op het moment van aansluiten gaf mijn mulitmeter zo'n ~200mv aan en zakte dat af naar 0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Ik zou proberen een tv aan te sluiten op alle 4 de signalen en kijken of hij iets probeert weer te geven.

Volgens mij zijn die dingen NTSC, dus je zal wel een tv moeten hebben die dat aankan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crp
ik kan het proberen ja, het kan geen kwaad maar denk toch dat ik een printje moet gaan maken met een MAX9547 die het signaal omzet. Alleen is de MAX9547 moeilijk te vinden en niet meer leverbaar. Ik heb op Aliexpress een leverancier gevonden die ze per 100 verkoopt wat op ong 11 euro komt, alleen rekent hij er 3500 dollar verzendkosten bij ???? 8)7

Ik zal contact met hem opnemen kijken of dat naar beneden kan. :9

[ Voor 6% gewijzigd door Crp op 29-08-2011 09:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
  • Laatst online: 09:11
Volgens mij hoort er toch nog een converter bij hoor.. Bij je 3e foto zie je die plug met 4 pinnen en nog 2 pinnen en rechts daarvan een gat, waar mooi een flatcable doorheen past, richting die grote rechthoekige plug.

Ik vermoed dus dat er normaal gesproken nog iets op hoort te zitten met een grotere plug, die verbinding maakt met je 6 pinnen én die grote rechthoekige plug op je 5e foto.

OP pagina 21 van je laatste documentje staat ook het volgende :

De regeleenheid berekent uit het onbewerkte
beeld van 324 x 256 pixels van de camera het
weergegeven beeld van 720 x 480 pixels.
Daarnaast wordt in de regeleenheid de
automatische persoonsherkenning
uitgevoerd. Via de regeleenheid worden de
diagnose-, programmeer- en
codeergegevens naar de camera gestuurd.

De camera en de verwarming van het venster
worden door de regeleenheid van spanning
voorzien. De onbewerkte beeldgegevens van
de camera naar de regeleenheid worden via
een LVDS-draad overgebracht.
Het uitgangsbeeld van de regeleenheid wordt
als dFBAS-signaal aan de headunit ter
beschikking gesteld.
Aan het camerahuis bevindt zich een 6-polige
stekkerverbinding.

[ Voor 49% gewijzigd door WVL_KsZeN op 29-08-2011 11:08 ]

/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crp
wat je op pagina 21 ziet, dat is een klein kapje waar de stekker in past die heb ik er zelf afgeschroefd voor de foto, want die had verder toch geen functie. er zit gewoon een 6-polige stekker op en voor de rest geen converter of wat dan ook. (als ik thuis ben dan zal ik nog wel ff een foto posten met het kapje en stekker)

als ik geluk heb wordt er op de camera zelf ook nog een conversie gemaakt van FBAS naar LVDS-videosignaal dan is het gewoon een kwestie om die conversie te omzeilen.

(het is natuurlijk nog makkelijker om een oudere versie van die camera te hebben waar gewoon analoog video signaal uit komt, zoals die versie met de 12 polige stekker :P)

[ Voor 6% gewijzigd door Crp op 29-08-2011 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crp
OK, ik ben al wat verder, maar het is er allemaal niet beter op geworden. De 2 draden waarvan ik dacht dat het LVDS-video signaal zou zijn, bleek de CAN-Bus signaal te zijn, dus het was net andersom. Dus die andere helemaal gevolgd tot ik bij de conversie chip kwam. Ik hoopte dus dat er een analoog naar LVDS conversie werd gemaakt bij de camera, na wat zoek werk kwam ik er achter dat er een parallel naar LVDS 24bits serieel conversie word gedaan. oftewel geen analoog signaal voor mij :(

het betreft deze chip die de conversie maakt:
http://www.national.com/pf/DS/DS90C241.html#Overview

hier nog een aantal foto's

Afbeeldingslocatie: http://img692.imageshack.us/img692/6882/img4880y.th.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img822.imageshack.us/img822/4673/img4876r.th.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img26.imageshack.us/img26/702/img4877jp.th.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img707.imageshack.us/img707/3442/img4878r.th.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img714.imageshack.us/img714/2741/img4879z.th.jpg

//edit

Wat ik nog wel kan doen is of de 24-bit serieel LVDS signaal converten naar een bruikbaar signaal of de het 24 Bits parallel RGB signaal opvangen en daar een bruikbaar signaal van maken. bestaan er 24-bit parallel of serieel DAC's die dit kunnen ? Het mooiste zou natuurlijk de 24-bit serieel zijn, dat maakt het soldeer werk weer wat makkelijker. O-)

[ Voor 66% gewijzigd door Crp op 29-08-2011 23:18 . Reden: meer ideeën ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Als je het device alleen aanzet, komt er dan al direct een lvds signaal uit?
Zo nee, zal je toch ook erachter moeten komen hoe je dit signaal aanzet.

lvds zelf is niet heel lastig te decoderen en bijvoorbeeld aan een capturekaart te geven.
Capturekaarten hebben vaak een losse videodecoder en usb chip waar een vergelijkbaar signaal overheen gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireAge
  • Registratie: Augustus 2002
  • Nu online
Kun je dat LVDS signaal niet een Camera Link kaart infietsen?
Dan hoef je het misschien niet te converteren.

En anders een eval kitje met FPGA om het om te zetten naar videodata, maar dat is dan wat meer werk.

[ Voor 32% gewijzigd door FireAge op 29-08-2011 23:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crp
Het kan idd met een LVDS Frame Grabber, maar het probleem daarvan is dat daarvoor weer een PC voor nodig is om die kaart in te doen etc etc.. Ik wil het systeem zo compact mogelijk houden en niet afhankelijk moet zijn van pc's en losse kaarten.

het mooiste zou zijn dat ik gewoon een klein printje maak met 1 of 2 convertertjes die me een analoog (composite) singaal kunnen geven alleen zijn die converters moelijk te vinden en/of niet meer leverbaar.

Je zou idd nog wel eens gelijk kunnen hebben over het signaal aanzetten. Ik heb dat idee eigenlijk een beetje links laten liggen en ging er maar van uit dat het maar direct beeld geeft. Ik ga kijken of iemand hem wil ruilen met me voor de ouder waar wel analoog uit komt. Of iemand hier moet nog interesse hebben om de camera van me over te kopen ?

//edit

ik kwam het volgende tegen:
http://www.mini-tft.de/xt...VDS-to-VGA-converter.html

ik denk dat dit mn oplossing is :)

[ Voor 26% gewijzigd door Crp op 30-08-2011 12:33 . Reden: laatste poging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Ik denk dat dat misschien nog eens tegen zou kunnen vallen.

De camera is namelijk geen van de ondersteunde resoluties (hij is qvga 320x240 in de documentatie).

Misschien dat het bordje dat wel aankan maar een normale vga monitor niet, of het bordje gooit 'm er zelf al uit.

Daarnaast, zoals ik al eerder zei, LVDS is geen protocol maar een type signaal. Je kan over een LVDS signaal prima andere signalen gooien dan je zou verwachten.

Ik zou zelf eens gaan kijken wat voor signaal er voor die national chip parallel ingaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dmartino
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 22-06 14:34
Het is natuurlijk heel waarschijnlijk dat ergens in de hardware een conversie plaatsvindt van bijvoorbeeld een S-video signaal van de sensor naar het LVDS signaal. Misschien is het signaal wel te onderscheppen voordat het wordt geconverteerd? Ik zie nu dat je daar al naar hebt gekeken, en dat het geen succes was.

Zoeken op 324 x 256 pixels in google geeft veel interessante info:

bij FLIR:
Accessory Kit
The accessory kit provides an easy way to operate the Photon core until a more direct interface to the 30-pin SAMTEC connector on the back of the unit is developed by the end-user. The interface documentation to enable such connections is provided. The kit consists of the following parts:
Input/Output module, AC/DC power
supply, line cord, interface cable, wearsaver
connector, wearsaver cover.
Bron: www.flir.com/uploadedFile...oton_320/Photon%20320.pdf

Zo te zien op : www.oemcameras.com/flir-tau-320-50mm.htm#2 lijkt het erop alsof de 30 pins header je meer mogelijkheden biedt. Ze hebben het ook over de connecties: CMOS and BT.656 digital video options, as well as the legacy Photon serial LVDS.

Onder de tab 'Export' hebben ze het over: "The Tau 320 cameras operate at a 30 Hz (25 Hz PAL) frame rate. For cameras that will be exported or re-exported outside of the United States, we offer a "slow video" option that exempts the camera from export license requirements. The slow video frame rates are 7.5 Hz for NTSC and 8.3 Hz for PAL. Digital video is generated at 8- or 14-bit resolution at the equivalent analog video frame rate of the camera."
Als je dat 30 Hz signaal kan vinden zou het helemaal geniaal zijn!

Indien je bij het tabblad 'Accessoires' kijkt, dan staat daar:
"Camera Link Expansion Board (FLIR p/n: 421-0046-00) furnishes 14-bit digital data. A separate MCX connector is provided for analog video. Input power and camera communication are enabled via the mini-USB port." Het plaatje toont een VGA! aansluiting op een (op het oog) nauwelijks van hardware voorziene D-SUB connector board.

Ik zie bij jou een 30 pin header op jouw camera. Dit vergt meer uitzoekwerk, met een Scoop kan achterhaald worden of mijn aanname mbt de video kloppen. Misschien zelfs wel of er een usb connectie mogelijk is.

[ Voor 104% gewijzigd door Dmartino op 31-08-2011 11:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crp
Ha kijk ik zal daar eens wat meer onderzoek in steken, alleen mag ik dan hopen dat die van FLIR hetzelfde zijn als die van mij. Aangezien het niet dezelfde camera's zijn. in dit pers bericht is te lezen dat FLIR alleen sensoren levert aan Autoliv dus hoeft de rest niet over te komen met die van de FLIR camera's

http://investors.flir.com/releasedetail.cfm?ReleaseID=295916

Als je op de printjes kijkt zie je ook opdruk met NV2 wat staat voor Night Vision 2 dat is het nachtzicht systeem van Autoliv
Dus het kan best zo zijn dat er helemaal geen analoog signaal word gemaakt op die Autoliv camera.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Volgens mij is de camera van BMW anders de PathfindIR LE van FLIR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09 11:19

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Misschien kan je wijs worden uit de schema's van BMW. Je kan bij www.realoem.com bv een recente 760i F01 kiezen, en dan bij electronische afstandssytemen de night vision tekening aanklikken. Daaronder staat een bedradingsset en misschien wordt je als je daar de tekening probeert te vinden wijzer.

je kan geen plaatjes linken, dus ff zelf wat graven. succes

• Dmartino
Er staat idd in het persbericht duidelijk dat het enkel levert aan Autoliv. Toch vind ik de print layout en componenten erg met elkaar overeen komen. Ik ben erg benieuwd naar jouw verdere onderzoek.

DOORBRAAK!
De pin out van de 30 pins connector heb ik gevonden! Die moet je verder helpen in de bepaling of het werkend te krijgen is. Ik was namelijk op de website www.flirshop.com/product/12/Photon320Accessories en daar staat: "The wearsaver adapter converts the 30-pin SAMTEC connector on the Photon 320 power board to a 15-pin D-Sub connector. The pinouts of these connectors are provided in the Photon 320 brochure and Photon 320 User's Guide, both of which can be found at www.corebyindigo.com/photon"

Op www.corebyindigo.com/photon/PhotonFAQs_All_print.cfm staat bij punt 19 en 20 meer informatie.
Die bevat de link naar www.corebyindigo.com/files/Documents/ConnectorPinoutInfo.pdf

Let op de laatste zinnen van pagina 2:
Analog Video Interface
a. The camera provides differential analog video on the signals named VIDEO_LO and VIDEO_HI.
b. When the VIDEO_LO signal is tied to ground, the analog video signal meets the timing and
voltage requirements of either NTSC or PAL protocol. (The selection between NTSC or PAL is a
factory setting that is not selectable during operation.)

Meer heb je niet nodig!

De software om te camera te bedienen staat hier: http://www.flir.com/cvs/c...17491597&CFTOKEN=79645762

"Other FLIR Camera Software Photon GUI. The Photon Graphical User Interface (GUI) is a PC program that enables remote command and control of Photon functions and features through an RS-232 serial interface to the camera. IMPORTANT: Make sure there is only one version of the GUI installed at a time on your computer. If you intend to upgrade from v1.2 to v2.4, be sure to completely uninstall v1.2 first by using the Add or Remove Programs function of the Control Panel in Windows. If you purchased a Photon camera after 2008, you can use the Tau GUI. Download Photon GUI v2.4.0 (Zip file, 30.1MB) For all Photon cameras delivered beginning in 2008."

Via de website http://www.flir.com/cvs/c...ollectionid=212&col=26000 heb ik gekozen voor Photon 320 O&M Drawing - 35mm Lens en dan kom je op: www.flir.com/cvs/cores/re...17491597&CFTOKEN=79645762. De derde pagina staat ook een deel van de pinout beschreven.

[ Voor 85% gewijzigd door Dmartino op 01-09-2011 13:27 . Reden: Nog meer informatie gevonden, incl de echte pinout... ]

• Dmartino
Eigenlijk staat alle informatie die je nodig hebt in de handleiding: www.corebyindigo.com/PDF/oem/41200350010Rev100.pdf

Laat je ons weten hoe het ermee staat?

[ Voor 15% gewijzigd door Dmartino op 01-09-2011 13:37 ]

• Crp
Het lijkt er idd wel veel op, ik zal proberen vanavond nog wat metingen te doen. en laat het jullie zo snel mogelijk weten. laten we hopen dat dit overeenkomt met de camera die ik heb! :D

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Ik heb op ebay ook een camera gekocht, alleen lijkt dit wel zo'n 12 polig model te zijn.

Zullen het wel zien als hij binnen is ;)

• Dmartino
Wat is een goede prijs voor zo'n camera?

• Crp
SA007 schreef op donderdag 01 september 2011 @ 14:42:
Ik heb op ebay ook een camera gekocht, alleen lijkt dit wel zo'n 12 polig model te zijn.

Zullen het wel zien als hij binnen is ;)
die van 350 euro :P die zag ik vanochtend nog staan ja en zat nog te twijfelen om die te kopen :D

@Dmartino, ze zijn meestal rond de 600 euro de oudere vragen ze meestal nog wel wat meer voor. maar zoals je ziet heb je soms ook bodemprijzen zoals die van 350 euro :) je moet er geluk in hebben :9

[ Voor 22% gewijzigd door Crp op 01-09-2011 15:47 ]

• Dmartino
Ja, hij staat er nog steeds op! Is dat jouw versie Crp, of de oudere?
Misschien heeft hij er wel meer, dat ga ik maar eens even navragen.

• Crp
Dmartino schreef op donderdag 01 september 2011 @ 15:50:
Ja, hij staat er nog steeds op! Is dat jouw versie Crp, of de oudere?
Misschien heeft hij er wel meer, dat ga ik maar eens even navragen.
die van 350 euro zie ik niet meer iig, maar je ziet het wel aan de lens en connector. de brede 12 polige heeft dus een gewone analoge uitgang en is vrijwel gelijk aan de FLIR PathFindIR

//edit

kwam dit linkje nog tegen
http://www.xolmatic.com/x...5/Night_Vision_Camera.htm

[ Voor 10% gewijzigd door Crp op 01-09-2011 16:32 . Reden: xtra link ]

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Die van 350 inderdaad :)

Kon zo'n koopje niet laten liggen, zeker als de verkoper vermeld dat hij werkt.

• Crp
SA007 schreef op donderdag 01 september 2011 @ 16:51:
Die van 350 inderdaad :)

Kon zo'n koopje niet laten liggen, zeker als de verkoper vermeld dat hij werkt.
nee idd :) kunnen we gelijk zien wat die allemaal kan, als die wat makkelijker werkt kijk ik of ik hem kan ruilen :9

• Crp
Ik heb de volgende metingen, heb alleen op voltage gemeten.

Pin Num.GemetenPin Num.Gemeten
Pin 10Pin 16GND
Pin 22.45vPin 172.2vP
Pin 3Pulse 3.2v elke sec.Pin 182.0v
Pin 40Pin 191.0v
Pin 5GNDPin 202.2v
Pin 6GNDPin 21GND
Pin 72vPin 22GND
Pin 82.5vPin 231.65v
Pin 92.5vPin 240.014v
Pin 102.5vPin 251.65v
Pin 11GNDPin 260.014v
Pin 12GNDPin 27GND
Pin 131.37vPin 28GND
Pin 140.350vPin 2911.9v
Pin 15GNDPin 3011.9V

en alleen al aan de laatste pins te zien komt hij helaas niet overeen met de FLIR

[ Voor 3% gewijzigd door Crp op 01-09-2011 18:54 ]

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Je moet echt eens met een scope gaan meten, voltage zegt heel erg weinig.

0.35V zou kunnen duiden op een video-ish signaal, maar zonder er een scope op te hangen is dat een bijna pure gok.

Als je omgeving Nijmegen woont is het misschien een optie om er samen eens naar te kijken, heb hier wel een scope enzo.

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Of een scoop in Amersfoort hierzo

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crp
Ik zal wel even kijken of ik ergens een scoop kan krijgen, amersfoort en nijmegen zijn toch net ff te ver om even een signaaltje te meten. Toch lijkt het me wel leuk om even langs te komen hoor dus vat het niet persoonlijk op :P

//ik heb een usb scope kunnen vinden :)

[ Voor 8% gewijzigd door Crp op 02-09-2011 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Mm, een usb scope?

Die willen nog wel 's erg wienig bandbreedte hebben, heb er gezien die het meetbereik aangeven in kHz.

Je hebt voor video toch wel een MHz of 4-5 nodig om een signaal te identificeren en > 15 om elke pixel afzonderlijk te kunnen zien bij PAL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crp
SA007 schreef op vrijdag 02 september 2011 @ 15:00:
Mm, een usb scope?

Die willen nog wel 's erg wienig bandbreedte hebben, heb er gezien die het meetbereik aangeven in kHz.

Je hebt voor video toch wel een MHz of 4-5 nodig om een signaal te identificeren en > 15 om elke pixel afzonderlijk te kunnen zien bij PAL.
Het gaat om een Handyscope HS4 DIFF
http://www.tiepie.com/nl/...scope/Handyscope_HS4-DIFF

er staat 50Mhz dus dat lijkt me dan wel voldoende toch ?
Wat is de status van jou camera trouwens ? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
50MHz is genoeg inderdaad.

mijn camera staat op 'betaald' maar met internationale overboeking, gisteravond verstuurd, had ik ook niet echt een update verwacht.

offtopic:
Hoop niet dat je 'm op die website gekocht hebt, damn 1500 voor een 50mhz usb scope, mijn 50mhz desktop scope was ~300 euro nieuw...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crp
ik heb niks gekocht, geleend ;)
welke heb jij dan ?

//edit

Ok eerste poging, hoe herken ik een goed signaal ik krijg wel telkens een leuk blokkerig signaal maar wanneer weet ik nu of het een goeie is. ik heb die pin 14 gemeten. en krijg het volgende na het spelen met de samplefrequentie en recordlengte:

Afbeeldingslocatie: http://img822.imageshack.us/img822/5485/gemeten.png

[ Voor 76% gewijzigd door Crp op 02-09-2011 19:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Ik heb een Rigol DS1052D 50MHz scope.

Enige wat ik zo'n beetje uit het plaatje kan afleiden is dat je samples/seconde flink te laag staat.

Ik kan mijn geeneen signaal voorstellen wat zo'n vreemd verloop heeft behalve dat het zou komen doordat er veel te weinig gesampled worden.

Je zoekt een signaal als dit:
Afbeeldingslocatie: http://www.antona.com/image/videosync.gif

Dit is NTSC, maar PAL is behalve de syncpulsen en kleurinfo identiek.

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Ik heb gister mijn thermische camera ontvangen.

Natuurlijk direct aangesloten en er komt een valider NTSC video stream uit, met helemaal zwart beeld.
Ergens mis ik dus nog wat :)

Crp, hoe staat het bij jou ermee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crp
ik had het de laatste week een beetje druk maar heb wel een 3tal metingen kunnen doen. ik heb zo geen analoog signaal kunnen binnen dan alleen over dat LVDS. Als ik zo lees uit de specificaties uit het systeem is het ook gewoon een Analoog signaal.
The video signal between the camera and the control unit is transmitted via two cables as
a symmetrical, Analog video differential signal.
In the control unit the differential signal is converted into a CVBS signal and, depending
on the equipment specification, transmitted to the navigation system or the video module.
volgens mij beschikt jou camera ook over zo'n analoog signaal over LVDS

[ Voor 5% gewijzigd door Crp op 12-09-2011 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Analoog kan je ook over LVDS zetten inderdaad.

Ik heb even gemeten, en het zou inderdaad best kunnen dat de mijne LVDS is, hij gaat iig flink positief en negatief.

Ik ga 's proberen een analoog signaal eruit te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Mm, de eerste test is niet heel erg succesvol, krijg nu een zwart beeld met een grote witte baan rechts.
Maar 's kijken of ik geen betere lvds decoder kan vinden dan een simpele balun.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Crp schreef op zaterdag 27 augustus 2011 @ 18:46:
Ik heb op ebay goedkoop een thermische camera kunnen bemachtigen omdat het me wel leuk leek om daar eens mee te spelen. Het betreft een camera die als accessoire bij een BWM F01 serie geleverd word. Het gaat om een "BMW Night Vision Camera"
Grappig dit. Ik heb vroeger met deze camera's gewerkt nog ruim voordat BMW er mee op de markt kwam. Het is een camera van het Zweedse bedrijf Autoliv, een soortgelijk model als die waar ik toen mee werkte.

Het probleem met dit soort camera's is dat ze niet gekoeld zijn en daarom ook niet erg nauwkeurig zijn. Ook verslechtert de beeldkwaliteit als de camera zelf warmer wordt in bedrijf of als de camera zich op een warme locatie bevindt.

Ik snap dat dit een hoog gadgetgehalte heeft en dat iemand hem werkend wil krijgen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireAge
  • Nu online
Op zich is dat prima tegen te gaan met een correcte calibratietable over een groot temperatuursbereik. Dit is te doen door een NUC/FPN correctie te bepalen bij verschillende temperatuursstappen en dan daartussen te interpoleren. Als thermisch target hoort eigenlijk een black body via een spiegel op oneindig te worden bekeken. Maar een stuk zwart geanodiseerd aluminium levert ook redelijke resulaten.

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Pin 3c lijkt me een heel mooi clock signaal, kan zijn dat het nodig is om beeld te maken maar is zeker het beeld niet.

De andere metingen zijn niet bijster nuttig.
Pin 19 en 20 is de ms/div (tijdschaal) te hoog, die moet een flink eind lager (je wil niet meer dan zeg 2-3 herhalende delen zien)
Ook zou ik die volt/div (verticaal) een stuk lager zetten, je gebruikt nu ongeveer 10% van het nuttige bereik. J ewil dat het signaal zoveel mogelijk verticale ruimte gebruikt op je monitor, alle zwarte balken eronder en boven is verspilde ruimte.

Pin 4 lijkt de trigger niet goed te staan, waardoor je een band 'rommel' krijgt in plaats van een leesbaar signaal. Je zal denk ik ook zien dat het signaal op je monitor niet hetzelfde is maar continue verschuift.
De trigger is wat bepaald wat het begin van een signaal is, als die niet goed staat begin hij op het beeld dus op een plek die geen vaste plek heeft en daardoor verspringt je beeld.

Heeft dat programma geen 'auto' knopje die zelf leuke waardes berekend?

Ow, en het lijkt erop dat imageshack (of jezelf) de plaatjes verkleind, dit haalt de kwaliteit nogal achteruit, heb je een beter alternatief hiervoor?

• Crp
SA007 schreef op woensdag 14 september 2011 @ 20:21:
Pin 3c lijkt me een heel mooi clock signaal, kan zijn dat het nodig is om beeld te maken maar is zeker het beeld niet.

De andere metingen zijn niet bijster nuttig.
Pin 19 en 20 is de ms/div (tijdschaal) te hoog, die moet een flink eind lager (je wil niet meer dan zeg 2-3 herhalende delen zien)
Ook zou ik die volt/div (verticaal) een stuk lager zetten, je gebruikt nu ongeveer 10% van het nuttige bereik. J ewil dat het signaal zoveel mogelijk verticale ruimte gebruikt op je monitor, alle zwarte balken eronder en boven is verspilde ruimte.

Pin 4 lijkt de trigger niet goed te staan, waardoor je een band 'rommel' krijgt in plaats van een leesbaar signaal. Je zal denk ik ook zien dat het signaal op je monitor niet hetzelfde is maar continue verschuift.
De trigger is wat bepaald wat het begin van een signaal is, als die niet goed staat begin hij op het beeld dus op een plek die geen vaste plek heeft en daardoor verspringt je beeld.

Heeft dat programma geen 'auto' knopje die zelf leuke waardes berekend?

Ow, en het lijkt erop dat imageshack (of jezelf) de plaatjes verkleind, dit haalt de kwaliteit nogal achteruit, heb je een beter alternatief hiervoor?
klopt ik heb de resize functie aanstaan. Zal ze later nog wel opnieuw uploaden op ware grootte. Thnx voor de tips zal proberen van de week de metingen overnieuw te doen. Word lastig want heb de laatste weken aardig druk :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wkb
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 15-10-2024

wkb

Verwijderd schreef op maandag 12 september 2011 @ 22:48:
[...]

Grappig dit. Ik heb vroeger met deze camera's gewerkt nog ruim voordat BMW er mee op de markt kwam. Het is een camera van het Zweedse bedrijf Autoliv, een soortgelijk model als die waar ik toen mee werkte.

Het probleem met dit soort camera's is dat ze niet gekoeld zijn en daarom ook niet erg nauwkeurig zijn. Ook verslechtert de beeldkwaliteit als de camera zelf warmer wordt in bedrijf of als de camera zich op een warme locatie bevindt.
Als ie eenmaal beeld geeft: Peltier elementje scoren! :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hello,
Sorry my reply is in english, it took be a while to work out how to join this forum.
I have also purchased one of these Autoliv camera on ebay. During my searching for information on how to connect this camera I stumbled across this forum.

From what I have been able to work out I believe the four connectors in a small group are used for LSDV possible using the two pair to send video data to the ECU. These wires are shielded as shown in the photos posted.
I have found this converter http://www.cnrood.com/PHP/files/instrum_pdf/IA-Series.pdf
which uses a four wire input.

Has anyone been able to work out the function of the other two wires.

cheers
Ian

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crp
Verwijderd schreef op dinsdag 27 september 2011 @ 12:44:
Hello,
Sorry my reply is in english, it took be a while to work out how to join this forum.
I have also purchased one of these Autoliv camera on ebay. During my searching for information on how to connect this camera I stumbled across this forum.

From what I have been able to work out I believe the four connectors in a small group are used for LSDV possible using the two pair to send video data to the ECU. These wires are shielded as shown in the photos posted.
I have found this converter http://www.cnrood.com/PHP/files/instrum_pdf/IA-Series.pdf
which uses a four wire input.

Has anyone been able to work out the function of the other two wires.

cheers
Ian
Hi, and welcome :)

There are two wires used for the LVDS signal the other two are used for the CAN-BUS communication.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Ik heb het weer 's opgepikt.

Ik probeer in contact te komen met Autoliv (nu telefonisch, via e-mail krijg ik geen response).

Ik ben er in ieder geval achter waarom het zo moeilijk is om informatie te vinden.
De camera's zelf zijn namelijk ontwikkeld in samenwerking met het amerikaanse leger.

Dat heeft als effect dat die gigantisch strenge export regelingen opstellen om te voorkomen dat 'de vijand' deze technologie in handen krijgt.
Onderdeel daarvan is dat thermische camera met meer dan een paar fps niet standalone gebruikt zouden moeten kunnen worden. jeej nederlands, 5 werkwoorden achter elkaar en nog een geldige zin
Mij is verteld dat er door 'iets', waarschijnlijk het display, een key naar de camera gestuurd wordt om 'm aan te zetten.

Is natuurlijk volkomen logisch, een terrorist zou natuurlijk nooit op het idee komen om de rest van de electronica ook uit de BMW te halen. [/rant]

Ben nu bezig bij autoliv verder te lobbyen en hopelijk wat meer los te krijgen over hoe de camera aangezet zou moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-Beamer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 08-03 20:21

Mr-Beamer

And what shall I improve today

mm Ik probeer nog steeds zo'n camera in bezit te krijgen, maar je moet bijna een terrorist zijn >:) (lees: veel geld hebben) om hem te kopen. :( Hobby moet wel leuk blijven.

To modify or not to modify that's the quest... It's no question! Always modify!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crp
Ik heb inmiddels de hoop al opgegeven met deze huidige camera, ik zal dan echt een deserializer moeten gaan maken maar de ic's zijn nergens te krijgen. (zover ik kan vinden) ik zal kijken of ik hem kan verkopen, en als jij er dan wat verder mee bent, koop ik wel zo'n oudere versie die jij hebt,

ik had Autoliv ook al mailtjes gestuurd maar werd niet echt verder geholpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
  • Laatst online: 10-09 22:45
Zijn het zeker weten FLIR camera's? Mijn vriendin werkt bij FLIR en kan dus wel aan handleidingen e.d. komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crp
Megamind schreef op zondag 23 oktober 2011 @ 09:24:
Zijn het zeker weten FLIR camera's? Mijn vriendin werkt bij FLIR en kan dus wel aan handleidingen e.d. komen.
het zijn FLIR camera's maar volgens mij met Autoliv intelligentie erachter. Want de Autoliv versies komen qua printplaatjes niet overeen met die van FLIR. Maar handleidingen/tekeningen zijn altijd welkom :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
Wat is het type van de camera zelf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Megamind: Ik weet niet hoe hij bij de cam van de TS zit, maar imho verschilt het model niet heel veel.
Volgens mij zijn ze beide gebaseerd op de FLIR PathfindIR.

Mijn camera heeft in ieder geval als wijzging dat hij in tegenstelling tot de default van Flir standaard neit aangaat maar een commando wil voordat ie aangaat. (En het lukt me niet dat los te krijgen bij Autliv vanwege export richtlijnen)

Weet niet precies wat hiervan het type is:
Afbeeldingslocatie: http://fotos.sa007.nl/Label_Autoliv/middel_pa270004.jpg

Ik vermoed dat in beide camera's dezelfde delen van Flir zitten, alleen dat de delen van Autoliv anders zijn.
Misschien is het voor jou mogelijk om te vinden hoe de Flir delen werken, dan kan het deel van Autoliv misschien wel eruit.

Heb nog wat meer foto's gemaakt van de binnenkant, misschien helpt het:
http://fotos.sa007.nl/Autoliv_Inside/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hello.

Anyone having any progress in getting some sort of video signal out of this?

I've bought the same camera as CRP (think mine is from 2009) and have been doing some mesuring. We are thinking about getting the signal out of the chip (DS90C241) that create the digital signals from the sensor. However, this must then be converted to some sort of image...

Has anyone tested converting the LVDS signal coming out from 4-pin connector? Or are these just communicating with the other electronics to activate the analog signal that should come out from the other 2 (of the four) pins, which is now 0?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
Heb nog even gezocht bij Flir, maar helaas omdat het een Autoliv is kunnen we er niks over vinden, je zal het bij de BMW R&D afdeling moeten zoeken, maar daar geef ik je natuurlijk geen kans...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Misschien een domme vraag, maar kan je niet op een of andere manier rechtstreeks de sensor aansluiten en uitlezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crp
Megamind schreef op maandag 28 november 2011 @ 11:14:
Heb nog even gezocht bij Flir, maar helaas omdat het een Autoliv is kunnen we er niks over vinden, je zal het bij de BMW R&D afdeling moeten zoeken, maar daar geef ik je natuurlijk geen kans...
nee idd, al geprobeerd en die geven je 0,0 aan informatie.
Verwijderd schreef op dinsdag 29 november 2011 @ 08:59:
Misschien een domme vraag, maar kan je niet op een of andere manier rechtstreeks de sensor aansluiten en uitlezen?
Dat is een mogelijkheid dan zul je zelf de omzetting moeten maken van 24bits parallel naar een bruikbaar signaal.
Pagina: 1