Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Netbook als homeserver gebruiken

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers,

Ik heb hier nog een netbook liggen die ik eigenlijk niet meer gebruik. Deze wil ik nu als een soort thuisserver gaan gebruiken. In combinatie met een externe hardeschijf wil ik al mijn muziek, films, fotos en documenten erop kwijt.

Zodat ik vanaf me windows computers, android tablet (dlna) en me ps3 bij de bestanden kunnen. Ook wil ik nog een printer delen en downloaden via bittorrent. Alleen welk OS is dan het beste om op de netbook te zetten?

Heb al aan windows 7, freenas, ubuntu gedacht. Maar elk hebben ze weer een nadeel, dat ze iets niet kunnen of dat het niet zuinig genoeg is. Iemand een idee welk OS het beste is voor deze situatie?

Dank alvast.

• Keiichi
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22-11 16:53
Wat zoek je dan in een server OS? het enige dat ik gehoord heb dat het niet zuinig genoeg is waar ik me bij geen van alle genoemde OS iets bij kan voorstellen.

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Nee, out of the box zullen die OS'en niks met DLNA doen, maar er is genoeg software die dat wel kan.

En wat vind jij zuinig genoeg? Wat als je iets niet zuinig vind, moet je wel aangeven waar bij jou de grens ligt.

Maar alle OS'en die je noemt kunnen allemaal wat je wil, je zult er alleen wat extra software bij moeten zoeken.

Ey!! Macarena \o/

• j1nx
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21-10 06:33

j1nx

Geek - Enjoying life

Mijn advies en dan ga ik een mede tweaker een pluim in zijn r33t steken;

Basis;
Entertainment vanuit de luie stoel: Open Source: Minimal server

en dan om alle boel echt intressant te maken, de andere artikelen op;
Entertainment vanuit de luie stoel

Technical enthousiast on a budget - DiY Tutorials, How-To's and Information on how to do things yourself, better & cheaper - The Dutch way.

Verwijderd

Topicstarter
Oke misschien niet helemaal duidelijk geweest;

Nadelen OSen;

Windows 7 - niet erg snel, veel features die onnodig zijn, veel energie kosten (netbook blijft immers 24/7 aan)
freenas 7/8 - geen dlna in freenas 8, geen printserver (voor de rest komt het aardig in de buurt van wat is zoek, heeft geen gui, prima!) geen bittorrent?
ubuntu - eigenlijk niet zoveel, alleen lijkt het me niet echt een OS voor wat ik zoek, of zit ik daar mis?

Ik had eigenlijk gehoopt dat er zon mediaserver OS zou zijn.

Dank,

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Je kan Windows helemaal strippen van de onnodige features die je niet nodig hebt. En dan is ie snel zat. Windows heeft power management, dus stel het in zoals je wilt. Overigens is een netbook minder belastend dan een desktop. Onder je netbook vind je een sticker met daarop het maximale verbruik, en dat is simpelweg al heel erg zuinig. Daar zijn de netbooks juist voor gemaakt.

En ja, Freenas zal je ook wel kunnen uitrusten met een DLNA server applicatie, en ok kan je er een bittorrent client op installeren. Overigens komt Win7 ook niet met deze programma's standaard. Ubuntu denk ik ook niet.

Dus je overdrijft behoorlijk om te zeggen dat die OS'en niet voldoen. Dat ligt niet aan het OS, maar eerder aan jou.

Behalve win7 zijn de OS'en die je noemt gratis, en zelf kan je dan lekker stoeien met welke apps je nodig hebt, en installeer de boel.

Ey!! Macarena \o/

Pagina: 1