Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 110666

Topicstarter
Hallo GOT,

Ik heb zojuist de IIyama E2473HDS gekocht, en tot zover zeer tevreden. Nu even een vraag over de overdrive functie. Volgens IIyama boost deze de response timing van het scherm, en zou deze 'aan' of 'uit' moeten staan (boekje en website). Echter, in mijn OSD menu van het scherm staan de waarden 'off', '1', '2', '3', '4', '5'. Ik kan nergens online vinden wat dit bekent.

Mijn eerste ingeving is dat 1 een minder goede boost geeft dan 5, maar dit is maar een gok. Voor nu heb ik hem op 5 staan.

Heeft iemand hier wellicht antwoord op?

Alvast dank!

Groet lupon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerdek
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 09-12-2024
gewoon elke stand testen

Kennis maakt macht, kennis delen maakt machtige vriendschappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Jansen
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online
Je kan het effect op de ghosting testen met PixPerAn. Als je in dat programma kies voor de streaky picture test en er foto's van maakt met een zo kort mogelijke sluitertijd (ik test het zelf met 1/4000 seconde, oftwel 250 μs) krijg je een goed beeld van de ghosting.

Om een goed beeld te krijgen zou ik in ieder geval voor 1/800 seconde of korter gaan.

Als hij op off staat zal je meer ghosting hebben, maar geen overdrive trailing. Met overdrive op de hoogste stand zal de ghosting waarschijnlijk een stuk minder zijn, maar heb je waarschijnlijk wel behoorlijk wat overdrive trailing.

Ik heb hieronder een aantal voorbeelden neer gezet die uit m'n review van de Dell UltraSharp U2412M komen.

Geen ghosting

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/7vKyma7PPHOT7YNAl1UkmrdH/full.jpg

Alleen halo (ook wel RTC overshoot, of overdrive trailing)

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/7SDWr0ZB7kybXw4UV1GjRTwB/full.jpg

Volledige ghost

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/Et6R2yMeqUCP6ADoMRWyIG6s/full.jpg

Ghost en halo

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/tP8pGmJCbakN3yhv458GD0N0/full.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ok bedankt voor de uitgbreide reactie Kid Jansen!

Jij geeft aan:
===
Je kan het effect op de ghosting testen met PixPerAn. Als je in dat programma kies voor de streaky picture test en er foto's van maakt met een zo kort mogelijke sluitertijd (ik test het zelf met 1/4000 seconde, oftwel 250 μs) krijg je een goed beeld van de ghosting.

Om een goed beeld te krijgen zou ik in ieder geval voor 1/800 seconde of korter gaan.
===

Hoe moet ik deze waarden in PixPerAn veranderen? Ik zie bij de streaky picture test veel waarden staan namelijk.

dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Jansen
  • Niet online
Je moet de instellingen in de streaky picture test gewoon onveranderd laten. Het is wel aan te raden om de gamma correctie in het programma te gebruiken en de helderheid van het scherm op de hoogste stand te zetten.

De sluitertijd moet je instellen op je digitale camera. Hij moet dan alleen wel een handmatige stand (vaak aangeduid met een "M"), of een sluitertijd prioriteit stand (vaak aangeduid met "Tv") hebben.

Als hij niet één van die twee standen heeft wordt het lastig, als de camera een sport modus heeft zou ik die dan gebruiken.

Na de test moet je de instellingen van je scherm gewoon weer terug zetten zoals ze stonden.

[ Voor 8% gewijzigd door Kid Jansen op 27-08-2011 16:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ok kid, dan ga ik op zoek naar een camera met die functie ;) Dank voor de snelle reactie alvast.

Wellicht kan ik morgen al laten weten hoe de iiyama scoort op dit vlak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 10-05 12:05
Is het overigens niet zo, dat juist dergelijke overdrive funties het beeld eerder slechter kunnen maken dan beter? Dit omdat er ook al via de aansturing van de videokaart diverse optimalisaties worden uitgevoerd en die willen dan nog wel eens vloeken met elkaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Het lukt me even niet om de foto's te delen, moet ik ff een online plek vinden.

Maar het komt zelfs voor dat ik 3x het plaatje te zien krijg, waarbij de middelste versie het duidelijkst is.

Erg raar, ik zie ook niet echt verschil tussen off en OD5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
MicGlou schreef op zaterdag 27 augustus 2011 @ 18:47:
Is het overigens niet zo, dat juist dergelijke overdrive funties het beeld eerder slechter kunnen maken dan beter? Dit omdat er ook al via de aansturing van de videokaart diverse optimalisaties worden uitgevoerd en die willen dan nog wel eens vloeken met elkaar?
Klopt, bij ATi heet dat LCD overdrive. Maar dat heb ik uitstaan (default bij ATi)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knoffy
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11:13
even een vraagje tussendoor heeft jou scherm ook las van coilwhine in stand-by? (een hoge piep)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijscobar
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 10-05 12:29

ijscobar

eclecticus

knoffy schreef op zaterdag 27 augustus 2011 @ 20:28:
even een vraagje tussendoor heeft jou scherm ook las van coilwhine in stand-by? (een hoge piep)
Ik heb deze ook en heb geen hoge piep ,, lijkt me een defect...

ontopic;

Ik heb dit scherm een maand of twee en speel de laatste tijd voornamelijk Dirt 3 en Portal 2 , heb geen ghosting kunnen ontdekken , draai de standaard instellingen behalve kleur / contrast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
knoffy schreef op zaterdag 27 augustus 2011 @ 20:28:
geen idee, ik gebruik de speakers niet..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Jansen
  • Niet online
De piep waar hij het over heeft komt niet uit de speakers, maar uit de voeding. Overigens kan het aan mij liggen, maar dat coil whine probleem lijkt me nogal off-topic hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Uiteindelijk blijkt stand 3 de beste compromis tussen overdrive trailing en ghosting.

Dank voor de reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastiaanCM
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 13:46
Wel apart ik heb deze monitor ook maar kan alleen ON of OFF kiezen :P Overigens geeft Overdrive aan wel een soort van ghosting als je text scroll`t. Ik heb`t daarom meestal uit staan. De reactietijd met OD aan is wel veel hoger volgens benchmarks. (HWI)
Pagina: 1