Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
De laatste tijd heb ik mijn thuisnetwerk vernieuwd en ik heb nu het volgende:
  • HTPC met windows 7 ultimate (bedraad)
  • Laptop met Windows XP (draadloos)
  • HP Proliant Microserver met WHS 2011(bedraad)
  • Linksys router E4200
  • ADSL Modem van Online (Thomson TG712)
De WHS bak heb ik pas een paar dagen, dus daar moet ik nog wel het een en ander aan tweaken, maar het netwerk an sich werkt prima. De computers zien elkaar, kunnen bestanden delen, en de backups gaan automatisch.

Wat ik graag zou willen is om de WHS van buiten mijn netwerk te kunnen benaderen. Hiervoor biedt WHS de mogelijkheid, maar als ik het laat instellen krijg ik de melding dat er meerdere routers in het netwerk zitten en dat het daarom niet lukt. Dat klopt. Het adsl modem is ook een router. Nu wil ik het adsl modem alleen gebruiken om het internetsignaal door te geven en verder niets. De linksys is een veel betere en snellere router dus die mag het verder doen.

De instelmogelijkheden van de thomson zijn beperkt. Ik kan geen adsl-only modus aanzetten oid, en ook kan ik niet de routerfunctionaliteit beperken. In de linksys kan ik meer, maar al snel kom ik daarbij in een gebied waar ik eerlijk gezegd niet genoeg van begrijp. Ik ken de termen allemaal wel en ben ook zeker geen absolute beginner, maar als het om poorten, forwarding, DHCP etc gaat geldt voor mij vooral het klok en klepel verhaal. }:O

Kortom, mijn concrete vraag is hoe ik ervoor kan zorgen dat het ADSL modem alleen maar het internet doorgeeft en dat de routerfuncties daarvan worden uitgeschakeld (of niet relevant zijn), zodat WHS niet langer 2 routers ziet. Dank alvast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Executer
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10:42

The Executer

Lekker belangrijk!

Dan zul je je modem in bridge-modus moeten zetten. Op die manier zorgt hij alleen voor internet, en kan je eventuele achterliggende apparaten (router, server) de rest van het netwerk af laten handelen.

Hierover is op internet vrij veel te vinden, google even je type van het modem + bridge en dan zul je waarschijnlijk genoeg vinden.

"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0m0r3
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-09 16:53
De beste methode is om er voor te zorgen dat je internet router (orange ADSL) apparaat in bridgemodus komt te staan. Of dit kan weet ik niet, denk het niet, raapleeg hiervoor de handleiding/internet/orange helpdesk (succes met het laatste :*) )
Dus je dient een vervangende ADSL modem/router aan te schaffen welke met deze zogenaamde bridge modus aan kan. Of beide routers eruit en een ADSL modem/router kopen welke wel de juiste functionaliteiten heeft.
bridge modus betekend in het kort dat de ADSL modem een doorgeefluik wordt waardoor het publieke ip adres welke je van orange krijgt op je linksys komt. hierdoor kan je forwarding regels aanmaken in je linksys waardoor je de WHS beschikbaar kan stellen van buiten af.

een houtje-touwtje oplossing is om een dubbelele NAT/forwarding in te stellen.
dus forwarding regels in je adsl modem en ook forwarding regels in je linksys. of dit ook goed gaat werken vraag ik me af.
raadpleeg hiervoor de documentatie van je adsl modem en linksys zou ik zeggen, of google.

suc6

[ Voor 11% gewijzigd door n0m0r3 op 27-08-2011 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor de reacties. Bridge mode zou inderdaad de oplossing zijn, maar het thomson menu is zo beperkt dat ik nu al wel kan zeggen dat ik het daarmee niet kan instellen. Ik zoek vrolijk verder. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-04 12:52
Je kan de E4200 ook instellen als Access Point (waarbij de router functionaliteit niet gebruikt wordt). Je situatie hoeft overigens niet per se te veranderen, al is het wel aan te raden. Als je portforwards zowel instelt op de Online modem+router als op de E4200 zou het ook moeten werken.

[ Voor 32% gewijzigd door Petervanakelyen op 27-08-2011 14:35 ]

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvilWhiteDragon
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11-09 12:12
n0m0r3 schreef op zaterdag 27 augustus 2011 @ 14:17:
...

een houtje-touwtje oplossing is om een dubbelele NAT/forwarding in te stellen.
dus forwarding regels in je adsl modem en ook forwarding regels in je linksys. of dit ook goed gaat werken vraag ik me af.
raadpleeg hiervoor de documentatie van je adsl modem en linksys zou ik zeggen, of google.

suc6
Dat kan je deels voorkomen door in je Thomson een DMZ op tegeven en deze op je linksys in te stellen. Daardoor lijkt het voor je Linksys dat deze direct aan het internet hangt. Als je verder geen DHCP problemen hebt (waarschijnlijk niet anders had je dat al gemerkt) zou het dan moeten werken.

LinkedIn
BlackIntel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Door dubbele portforwarding heb ik de foutmelding van de twee routers weggekregen, maar kennelijk is dat nog niet genoeg om WHS remote access te laten werken. DMZ en Bridgemode zijn niet mogelijk op de thomson (DMZ kan wel op de linksys). Port forwarding wel, dus vooralsnog zoek ik daar maar mijn heil in. Ik pruts nog wel even door, de aanhouder wint. :)

edit: De aanhouder wint zeker. Via mijn iphone over 3g kan ik zowaar inloggen op mijn server. Vanaf mijn laptop doet de website niets, maar dat boeit niet echt. :)

Voor de naslag en voor anderen die dit probleem hebben dan maar even de oplossing:
  1. in zowel de thomson als de linksys een vast ip toekennen aan de server
  2. in zowel de thomson als de linksys upnp uitzetten en port forwarding toepassen op TCP port 80, 443 en 4215 naar server ip.
  3. foutmeldingen bij het instellen van remote access negeren, domeinnaam instellen en voila
ziezo, nu maar eens verder met wat add-ins, want er moet toch nog veel meer te doen zijn met WHS dan dat suffe dashboard doet vermoeden. 8)

[ Voor 49% gewijzigd door Verwijderd op 27-08-2011 22:00 ]

Pagina: 1