Postbode of postbezorger

Pagina: 1
Acties:

• 84hannes
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19-12 20:20
Hoewel de twee termen voor derden voortdurend door elkaar gebruikt worden maatk PostNL onderscheid tussen de voorbereider van de postverspreiding, de postbode, en de uitvoerder, de postbezorger. De postbode zal af en toe de rol van bezorger op zich nemen maar andersom is niet de bedoeling. In het artikel van het AD worden de termen ook willekeurig ingewisseld, maar dat is niet juist. Het lijkt mij hier om postbezorgers gaan.
PostNL doet proef met Android-smartphone voor postbodes

• Wilbert de Vries
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 07-10 20:49

Wilbert de Vries

Ex-hoofdredacteur
Mijnheer Van Dale lijkt het niet eens met de directie van PostNL: http://www.vandale.nl/van...ands&searchQuery=postbode

Aangezien mij dit vooral een interne discussie lijkt ten aanzien van, bijvoorbeeld, welke functies ooit als boventallig verklaard mogen worden en iedereen wel snapt wat er wordt bedoeld, lijkt het mij dat we dit prima zo kunnen laten staan.

• 84hannes
PostNL heeft verschillende soortern werknemers. Voor een bepaald deel van deze werknemers hebben ze een applicatie ontwikkeld. Of van Dale de verschillende functies binnen PostNL erkent veranderd weinig aan de doelgroep van de applicatie.
Dat het een interne kwesite is is wel waar. Wat dat betreft had het ook gewoon over "medewerkers van PostNL" kunnen gaan. Het is aan PostNL onder wie ze de applicatie uitrollen. Anderzijds heeft een redelijk deel van de mensen die een reactie geeft op het artikel bij PostNL of de TNT Post gewerkt. Voor deze lezers kan het op één hoop gooien van wat zij als twee verschillende functies zien verwarrend en onjuist overkomen.

• MueR
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 02:19

MueR

Admin Devschuur® & Discord

is niet lief

Ik weet het niet hoor, voor mij is iemand die in zo'n PTT TNT PostNL kloffie rondloopt danwel rondrijd gewoon een postbode. Zal mij het roesten wat ze er zelf voor functie op plakken. Al noemen ze het "regiodirecteur post- en pakketten sorterting en -bezorging Vlielandlaan" voor die specifieke postbode, het blijft een postbode.

Anyone who gets in between me and my morning coffee should be insecure.

• Heinemancp
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 00:56
Haha, nou wat 84Hannes dus zegt klopt wel. De postbode sorteert en postbezorger levert de post aan de deur. Maar de bezorger krijgt een telefoon dus. vraag me wel of of dat wel handig is voor zo'n postbezorger. loopt je al met je post in 2 handen, moet je ook nog op je telefoon kijken.

• MueR
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 02:19

MueR

Admin Devschuur® & Discord

is niet lief

Wat Wilbert zegt klopt ook: volgens het woordenboek is een postbode iemand die met het bezorgen van brieven belast is. Dat PostNL er intern andere namen aan wil geven is hun zaak, daar hoeft de wereld geen rekening mee te houden. Postbode is nu eenmaal een ingeburgerde term, dat is die arme stakker die door die enorme hoosbui is gefietst om een brief in je brievenbus te stoppen.

Anyone who gets in between me and my morning coffee should be insecure.

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Het verschil tussen postbode en postbezorger is vooral bedacht door de directie van het postbedrijf om kosten te besparen op een simpele manier waarbij het personeel het ook snapt. Dat wil niet zeggen dat meteen een Nederlands woord (dat al bestond) hiermee is aangepast in betekenis.

[ Voor 22% gewijzigd door Marzman op 27-08-2011 14:34 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Je hebt gezocht op het woord: bode.

bo·de de; m,v -n, -s 1 koerier, boodschapper 2 iem die op een kantoor post rondbrengt

lijkt me duidelijk. noem het dan gewoon een postsorteerder, of klinkt dat niet mooigenoeg ?

Iperf

• arnoudwokke
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 11:39

arnoudwokke

Redacteur
We laten het staan zo :)

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Of het nu nog zo is weet ik niet, maar voorheen was er dus wel degelijk een verschil tussen een postbode of postbezorger.

Een postbode had namelijk een eed afgelegd en mocht ook aangetekende brieven afleveren. Een postbezorger mocht dat niet, omdat die geen eed had afgelegd.

Ik weet niet of dit tegenwoordig nog zo is.

Daarnaast is een postbode fulltime in dienst, een postbezorger is een parttimer.

[ Voor 11% gewijzigd door wildhagen op 27-08-2011 14:42 ]

Virussen? Scan ze hier!

• Vos
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 24-12 17:11

Vos

AFCA

De al oude zaterdagpostbode was gewoon parttimer. Mocht ook aangetekende brieven uitreiken e.d.

De postbezorger is iemand die veelal alleen de post bezorgt en geen sorteer werk doet. Functie is naar mijn weten in het leven geroepen rondom de reorganisatie.

[ Voor 44% gewijzigd door Vos op 27-08-2011 14:48 ]

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
wildhagen schreef op zaterdag 27 augustus 2011 @ 14:42:
Of het nu nog zo is weet ik niet, maar voorheen was er dus wel degelijk een verschil tussen een postbode of postbezorger.

Een postbode had namelijk een eed afgelegd en mocht ook aangetekende brieven afleveren. Een postbezorger mocht dat niet, omdat die geen eed had afgelegd.
Oftewel vroeger had je allemaal postbodes, toen moest er bezuinigd worden en werd er een lager betaalde functie geintroduceerd voor iemand die 95% hetzelfde werk deed, maar enkel minder betaald werd : De postbezorger...
Daarna was er toch nog niet genoeg bezuinigd en werd het dus ook toegestaan dat de postbezorger aangetekende brieven mocht afgeven, waardoor ze 100% hetzelfde werk deden enkel ander loon kregen.

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Ik lees idd net op diverse sites dat die eed er niet meer is. Een postbezorger mag tegenwoordig dus idd ook aangetekende stukken afleveren, wat hij vroeger niet mocht.

De postbode zal per 2013 (dacht ik?) overigens ook vrijwel helemaal verdwijnen, zie http://www.tntpost.nl/ove...stmedewerker/overtntpost/

Virussen? Scan ze hier!

• 84hannes
Ik snap dat de redactie het niet aan wil passen omdat het corrigeren slechts voor een kleine groep geinformeerden informatie toevoegd. Dan lijkt het me beter dat deze discussie op slot gaat voordat hij volledig uit de hand loopt.
@wildehagen
Ik heb nog bij de TNT post gewerkt, en voorzover ik weet klopt jou redenatie niet helemaal. een "zaterdagbesteller" is meer vergelijkbaar met een "postbode" dan een "postbezorger". Allen leggen geen eed meer af. Zaterdagbestellers en postbode's moeten een VOG inleveren, maar van postbezorgers weet ik dat niet. Echter:
Postbezorgers mogen nog steeds geen aangetekenden bezorgen. Zaterdagbestellers (parttimers) en postbodes mogen dat wel. Ze krijgen voorzover ik weet ook iets meer betaald, waarschijnlijk worden ze dus verantwoordelijker geacht.

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
@84hannes : Lol, nu heb je dus 3 functie-omschrijvingen voor wat het publiek beschouwt als hetzelfde werk (en wat vroeger hetzelfde werk was).

Dat is toch echt enkel een intern onderscheid waarbij als redactie het zou aanpassen het voor het grote publiek het enkel onduidelijker wordt.
Pagina: 1