Toon posts:

Downloadsnelheid plots veel trager

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen,

Iedere keer ik iets wil downloaden lijkt mijn downloadsnelheid gecapt op ongeveer 900 kB/sec. Naarmate ik meer downloadlinks invoer wordt die snelheid gewoon verdeeld over de links. Tot over enkele maanden was die marge veel groter; toen downloade ik nog aan 2 à 3 Mb/sec. Mijn broer kan nog steeds aan die snelheden downloaden maar ik dus niet meer. Het probleem is begonnen toen ik nieuwe hardware heb aangeschaft en windows 7 home premium heb geïnstalleerd. Ondanks installatie van de recentste drivers voor de intel Gigabit network controller , blijft het probleem aanwezig. Verder zitten beide computers gewoon op een thuisnetwerkje dat ik heb ingesteld in het netwerkcentrum. Ik had dus graag terug aan die oorspronkelijke 2/3 Mbps kunnen downloaden. Heb ondertss gebeld naar Telenet maar die zeggen dat alles normaal is met onze internetconnectie. Als ik mijn internetkabel aansluit op mn broer's pc blijft die eveneens downloaden aan 2/3 Mbps waardoor ik denk dat het een softwareprobleem is op mijn pc?

Kunnen jullie mij helpen/adviseren?

Tnx in advance!

N

Verwijderd

Topicstarter
Btw deze morgen kon ik gedurende 5 minuten downloaden aan 2 à 3 MB/sec waarna mn pc disconnecte van internet waarop ie weet reconnect maar terug aan die 900kB/sec....

• Beatboxx
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 26-10-2022

Beatboxx

Certified n00b

Speedtest.net?

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Stop AI Slop

Wát download je dan? En waar vandaan?

Download eens een paar 1000 MB binaries, hoe snel gaat dat met één tegelijk?

Je zou even een andere poort op je switch of router kunnen proberen, en een andere kabel, om hardwareproblemen uit te sluiten. Heb je ook een extra netwerkkaart om mee te testen?

En wat gebeurt er als je van een Ubuntu-cd'tje opstart en dan zo'n bin-bestand downloadt?

[ Voor 3% gewijzigd door CodeCaster op 27-08-2011 12:21 ]

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

• mendel129
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23-02 22:09

mendel129

Radioactivator

Torrent of http?

Telenet durft torrents wel eens dichtknijpen :O

Bringer of heat, food and silence!

Verwijderd

Topicstarter
Download van Rapidshare. Als ik twee 1000 MB binaries download krijg ik 5,5 en 6.1 kb/sec, is dit normaal?
Andere poort heb ik al gebruikt eveneens andere kabel en router tweemaal gereset. Geen verandering.

Op dit moment dus:

Op mijn pc : 900 kb/sec van RS

Andere pc: 2 à 3 MB/sec van RS

Verwijderd

Topicstarter
Andere Pc doet met die 1000 binaries bestanden resp: 1.2 MB/sec en 1.6 MB/Sec...

• Nactive
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
Wat is de snelheid die je haalt over je lan, als je bestand van je broer zen PC kopieert.
Misschien denkt je netwerk kaart om een bepaalde reden dat hij op een 10Mbit netwerk zit ipv een 100Mbit

Verwijderd

Topicstarter
Welja ben er net achtergekomen dat hij dat idd 'denkt'

Als ik bij apparaatbeheer onder mijn netwerkadapter de speed en duplex verander van 10 Mbps naar 100 Mbps krijg ik evenvoudigweg geen signaal meer. Is er een manier om dit op te lossen?

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Stop AI Slop

Andere kabel (had je al geprobeerd), andere netwerkkaart.

[ Voor 25% gewijzigd door CodeCaster op 27-08-2011 12:58 ]

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

• mace
  • Laatst online: 22-02 22:33

mace

Sapere Aude

Verwijderd schreef op zaterdag 27 augustus 2011 @ 12:57:
Welja ben er net achtergekomen dat hij dat idd 'denkt'

Als ik bij apparaatbeheer onder mijn netwerkadapter de speed en duplex verander van 10 Mbps naar 100 Mbps krijg ik evenvoudigweg geen signaal meer. Is er een manier om dit op te lossen?
Je kabel vervangen.

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:00

Tomatoman

Fulltime prutser

Vervang de huidige cat.5 kabel eens door een cat.6 of cat.6a kabel, de huidige kabel is verdacht. Cat.5 is ook niet geschikt voor 100 Mbit/s. Stel de snelheid en duplexmodus van je netwerkadapter vervolgens op automatisch in - dat is niet voor niets de standaardinstelling.

Verder lijkt het erop dat je je blind staart op een of twee mogelijke oorzaken, terwijl de bottleneck in de hele keten software tot downloadlocatie kan zitten: software, besturingssysteem, netwerkkaart, kabel van pc naar switch of router, de router zelf, de routerinstellingen, de verbinding tussen router en internetprovider, de downloadlocatie - allemaal kunnen ze de probleemveroorzaker zijn.

Controleer eens wat er gebeurt als je bestanden via het thuisnetwerkje uitwisselt met de pc van je broer. Welke snelheid haal je dan? Als de snelheid nog steeds zo laag is, heb je alles buiten je thuisnetwerk alvast uitgesloten. Zo voer je nog wat experimenten uit en kom je vanzelf tot een zeer beperkt aantal mogelijke probleemoorzaken.

[ Voor 9% gewijzigd door Tomatoman op 27-08-2011 13:12 ]

Een goede grap mag vrienden kosten.

• mace

mace

Sapere Aude

tomatoman schreef op zaterdag 27 augustus 2011 @ 13:10:
Vervang de huidige cat.5 kabel eens door een cat.6 of cat.6a kabel, de huidige kabel is verdacht. Cat.5 is ook niet geschikt voor 100 Mbit/s. Stel de snelheid en duplexmodus van je netwerkadapter vervolgens op automatisch in - dat is niet voor niets de standaardinstelling.
Ik lees elke dag veel onzin op Tweakers maar dit spant toch echt de kroon.

Cat5 niet geschikt voor 100mbit..... Gast, verdiep je eens in de materie voordat je totale onzin uitkraamt en mensen op het verkeerde spoor zet.

Verwijderd

Topicstarter
Probleem is dat de huidige kabel wel werkt op de andere pc (aan 2 à 3 Mb/sec). Bij het uitwisselen van bestanden haal ik ongeveer 1 MB/ sec waarbij mn broer 1.16 MB/ sec haalt.

Snap er nix meer van :P

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 27-08-2011 13:21 ]

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

mace schreef op zaterdag 27 augustus 2011 @ 13:16:
[...]

Ik lees elke dag veel onzin op Tweakers maar dit spant toch echt de kroon.

Cat5 niet geschikt voor 100mbit..... Gast, verdiep je eens in de materie voordat je totale onzin uitkraamt en mensen op het verkeerde spoor zet.
Dank voor de subtiele manier waarop je mij erop wijst dat er een nul te weinig stond.

• mace

mace

Sapere Aude

tomatoman schreef op zaterdag 27 augustus 2011 @ 13:20:
[...]

Dank voor de subtiele manier waarop je mij erop wijst dat er een nul te weinig stond.
Ik heb een slechte dag, excuses. (oprecht)

Afgezien daarvan, gaat een gigabit over Cat5 prima, mits alle 4 aderparen aanwezig zijn en de kabel niet lang is. :)

[ Voor 3% gewijzigd door mace op 27-08-2011 13:21 ]

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

tomatoman schreef op zaterdag 27 augustus 2011 @ 13:20:
[...]

Lol zelfs op 100mbit moet je het kunnen halen. zeker nadat deze geforceert is naar 100mbit. wat dus ook failt
En gigabit over cat 5(e) werkt zeker

Blijft alleen eigenlijk de zelfgemaakte kabel kwestie over
dus, is die zelfgemaakt? en zoja vertel even in welke volgorde je de kleurtjes hebt knepen.

[ Voor 3% gewijzigd door Fish op 27-08-2011 13:25 ]

Iperf

Verwijderd

Topicstarter
Helaas niet zelfgemaakt :D. Kan et nie gewoon aan de netwerkkaart dito drivers liggen, met mn vorige hardware heb ik dit probleem nooit gehad...

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Heb je de netwerkkaart veranderd dan ? dat kon ik er niet helemaal uit opmaken

Iperf

• mace

mace

Sapere Aude

Verwijderd schreef op zaterdag 27 augustus 2011 @ 13:24:
Helaas niet zelfgemaakt :D. Kan et nie gewoon aan de netwerkkaart dito drivers liggen, met mn vorige hardware heb ik dit probleem nooit gehad...
Probeer gewoon even een andere kabel, is toch niet zoveel moeite?

Controleer altijd EERST de kabels, dan pas de software.

Wat je ook kan doen is bijv. een laptop op dezelfde kabel aan te sluiten, dan kan je uitsluiten dat het aan de kabel of PC ligt.

[ Voor 6% gewijzigd door mace op 27-08-2011 13:27 ]

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11:38

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Virus scanner of firewall aan staan of spyware?

www.maartendeboer.net

• SKiLLa
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

SKiLLa

Byte or nibble a bit ?

Is het WiFi of bekabelt; heb je al eens een www.speedtest.net uitgevoerd; welke AV software gebruik je ? Kabelmodem al eens gereset ?

Probeer op je Windows 7 eens de tweaks van onderstaande pagina (soms reboot vereist) en hertest elke keer:
http://www.speedguide.net...-7-vista-2008-tweaks-2574

'Political Correctness is fascism pretending to be good manners.' - George Carlin

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

mace schreef op zaterdag 27 augustus 2011 @ 13:21:
[...]

Ik heb een slechte dag, excuses. (oprecht)
OK :)
Afgezien daarvan, gaat een gigabit over Cat5 prima, mits alle 4 aderparen aanwezig zijn en de kabel niet lang is. :)
Meestal werkt het in de praktijk wel, maar cat.5 is er niet voor ontworpen. Zeker als je de kabel zelf maakt, of als hij erg lang is, of als er een flinke storingsbron in de buurt is (voedingskabels die er strak tegenaan liggen), kan het zijn dat 1000 Mbit/s niet haalbaar is. Een netwerkkaart detecteert dan dat er veel dataverlies is en schakelt automatisch in snelheid terug.

Dat lijkt precies het probleem dat hier speelt. Als de netwerkverbinding geforceerd op 100 Mbit/s wordt ingesteld, is de verbindingskwaliteit dusdanig slecht dat de netwerkkaart er de brui aan geeft. Als de kaart op autosense staat ingesteld, kan hij nog net een verbinding tot stand brengen bij 10 Mbit/s, hoger lukt niet. Dat is precies de snelheid die schopaard weet te halen:
Verwijderd schreef op zaterdag 27 augustus 2011 @ 13:19:
Bij het uitwisselen van bestanden haal ik ongeveer 1 MB/ sec waarbij mn broer 1.16 MB/ sec haalt.
Kortom: slechte kabelverbinding :)

[ Voor 11% gewijzigd door Tomatoman op 27-08-2011 13:35 ]

Verwijderd

Topicstarter
fish schreef op zaterdag 27 augustus 2011 @ 13:26:
Heb je de netwerkkaart veranderd dan ? dat kon ik er niet helemaal uit opmaken
Mn excuses, heb sinds enkele maanden nieuw moederbord: Asus Sabertooth p67 rev B met netwerkkaart ingebouwd
mace schreef op zaterdag 27 augustus 2011 @ 13:27:
[...]

Probeer gewoon even een andere kabel, is toch niet zoveel moeite?

Controleer altijd EERST de kabels, dan pas de software.

Wat je ook kan doen is bijv. een laptop op dezelfde kabel aan te sluiten, dan kan je uitsluiten dat het aan de kabel of PC ligt.
Heb andere kabel geprobeerd, probleem blijft.
Ventieldopje schreef op zaterdag 27 augustus 2011 @ 13:27:
Virus scanner of firewall aan staan of spyware?
Geen virus scanner en enkel windows firewall actief. Net scan gedaan op spyware maar nix verdacht.
SKiLLa schreef op zaterdag 27 augustus 2011 @ 13:28:
Is het WiFi of bekabelt; heb je al eens een www.speedtest.net uitgevoerd; welke AV software gebruik je ? Kabelmodem al eens gereset ?

Probeer op je Windows 7 eens de tweaks van onderstaande pagina (soms reboot vereist) en hertest elke keer:
http://www.speedguide.net...-7-vista-2008-tweaks-2574
Het gaat om bekabeld internet. Speedtest geeft een resultaat van 7.99 MB/sec. Gebruik geen AV software. Kabelmodem nog nie gereset, enkel router maar geen resultaat

Verwijderd

Topicstarter
tomatoman schreef op zaterdag 27 augustus 2011 @ 13:30:
[...]
OK :)

[...]
Meestal werkt het in de praktijk wel, maar cat.5 is er niet voor ontworpen. Zeker als je de kabel zelf maakt, of als hij erg lang is, of als er een flinke storingsbron in de buurt is (voedingskabels die er strak tegenaan liggen), kan het zijn dat 1000 Mbit/s niet haalbaar is. Een netwerkkaart detecteert dan dat er veel dataverlies is en schakelt automatisch in snelheid terug.

Dat lijkt precies het probleem dat hier speelt. Als de netwerkverbinding geforceerd op 100 Mbit/s wordt ingesteld, is de verbindingskwaliteit dusdanig slecht dat de netwerkkaart er de brui aan geeft. Als de kaart op autosense staat ingesteld, kan hij nog net een verbinding tot stand brengen bij 10 Mbit/s, hoger lukt niet. Dat is precies de snelheid die schopaard weet te halen:

[...]

Kortom: slechte kabelverbinding :)
Dus wat is de oplossing ? :)

Als ik diezelfde kabel op de andere pc aansluit krijg ik wel 2 tot 3 Mbit snelheden hoor!

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 27-08-2011 13:39 ]

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

Lukt het om een directe kabelverbinding te maken tussen de pc van je broer en die van jou? Dus: de beide netwerkkaarten direct met elkaar verbinden, zonder switch of andere spullen ertussen. Kijk eens wat er gebeurt met de netwerksnelheid die de netwerkkaarten aangeven. Je hoeft niet eens daadwerkelijk data uit te wisselen, de meeste netwerkpoorten hebben gele of groene led's die de verbindingssnelheid aangeven. Als die op 100 of 1000 Mbit/s staat, weet je dat de netwerkkaarten goed zijn ingesteld (niet per ongeluk vast op 10 Mbit/s ingesteld) én dat de kabel goed is.

Vervolgens verbind je de beide computers als vanouds via het thuisnetwerk. Ik vermoed dat er een switch in het netwerk zit. Kijk wederom op beide computers wat de netwerksnelheid is. Ik gok dat je gaat zien dat jouw computer op 10 Mbit/s zit en die van je broer op 100 Mbit/s. Wissel de kabels aan beide computers met elkaar om en kijk of het probleem van de verbindingssnelheid meeverhuist met de kabel. Als dat het geval is, heb je de boosdoener gevonden. Mochten beide netwerkadapters op 10 Mbit/s draaien, dan zou het kunnen dat de switch vast op die snelheid is ingesteld.

[ Voor 6% gewijzigd door Tomatoman op 27-08-2011 14:17 ]

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

neh lama

[ Voor 91% gewijzigd door Fish op 27-08-2011 14:27 ]

Iperf

Verwijderd

Topicstarter
tomatoman schreef op zaterdag 27 augustus 2011 @ 14:15:
Lukt het om een directe kabelverbinding te maken tussen de pc van je broer en die van jou? Dus: de beide netwerkkaarten direct met elkaar verbinden, zonder switch of andere spullen ertussen. Kijk eens wat er gebeurt met de netwerksnelheid die de netwerkkaarten aangeven. Je hoeft niet eens daadwerkelijk data uit te wisselen, de meeste netwerkpoorten hebben gele of groene led's die de verbindingssnelheid aangeven. Als die op 100 of 1000 Mbit/s staat, weet je dat de netwerkkaarten goed zijn ingesteld (niet per ongeluk vast op 10 Mbit/s ingesteld) én dat de kabel goed is.

Vervolgens verbind je de beide computers als vanouds via het thuisnetwerk. Ik vermoed dat er een switch in het netwerk zit. Kijk wederom op beide computers wat de netwerksnelheid is. Ik gok dat je gaat zien dat jouw computer op 10 Mbit/s zit en die van je broer op 100 Mbit/s. Wissel de kabels aan beide computers met elkaar om en kijk of het probleem van de verbindingssnelheid meeverhuist met de kabel. Als dat het geval is, heb je de boosdoener gevonden. Mochten beide netwerkadapters op 10 Mbit/s draaien, dan zou het kunnen dat de switch vast op die snelheid is ingesteld.
Als ik de kabels wissel verhuist het probleem niet mee! Blijft hetzelfde:

Broer krijgt 100 Mb/sec en ik 10MB/sec

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

longshot,
en een andere poort op de switch ?

Iperf

Verwijderd

Topicstarter
fish schreef op zaterdag 27 augustus 2011 @ 14:30:
longshot,
en een andere poort op de switch ?
Helaas...

Verwijderd

Topicstarter
Zal ik dan maar een ander netwerkkaartje gaan kopen en mn vingers crossed houden zeker...

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 04-02 22:56
Ik had hetzelfde probleem met een Realtek Gbit NIC in mijn laptop, NIC is vervangen en alles werkt weer prima. Bij mij hielp het overigens wel te spelen met de drivers (downgrade/upgrade/reboot/andere versie) maar was niet echt meer houdbaar.

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

• Lmax
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-02 14:28
Verwijderd schreef op zaterdag 27 augustus 2011 @ 14:41:
Zal ik dan maar een ander netwerkkaartje gaan kopen en mn vingers crossed houden zeker...
Of moederbord omruilen (garantie)

• mace

mace

Sapere Aude

tomatoman schreef op zaterdag 27 augustus 2011 @ 13:30:
Ja inderdaad, maar gezien het "maar" 100Mbit is, zou cat5 voldoende moeten zijn. :)

Omdat dezelfde kabel op een andere PC wel goed werkt, zou ik het in de netwerkkaart van de PC zoeken, wat dus onboard zit.

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

Verwijderd schreef op zaterdag 27 augustus 2011 @ 14:29:
[...]

Als ik de kabels wissel verhuist het probleem niet mee! Blijft hetzelfde:

Broer krijgt 100 Mb/sec en ik 10MB/sec
Tja, dat klinkt inderdaad als een probleem met de netwerkadapter en niet met de kabel. Garantiegevalletje? :)

Pagina: 1