Switch-opstelling werkt niet

Pagina: 1
Acties:

• jens17
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23-02 22:16
Voorheen was mijn laptop, printer en nas aangesloten op de router. De doorvoer is maximaal 100Mbit van deze router en gezien ik gebruik wilde maken van een Gbit verbinding heb ik een switch gekocht.

Voorheen werkte de printer prima en de nas via het netwerk toegankelijk. Na het toevoegen van een switch werkt de verbinding tussen de laptop en het netwerk niet meer.

Het betreft deze router in combinatie met deze switch

Afbeeldingslocatie: http://img692.imageshack.us/img692/2319/opstelling.png

Ik krijg de foutmelding 'sluit netwerkkabels aan' als ik de kabel van de laptop in de switch steek, maar zodra ik de kabel in de router steek werkt alles prima. Alle gebruikte kabels zijn 8 aderige Cat5 kabels, ook heb ik al geprobeerd kabels om te ruilen om te kijken of er een brakke kabel tussen zit.

Heeft iemand een idee wat er mis is? :)

Verwijderd

Heb je al gekeken met een andere computer of je daar wel verbinding krijgt met het netwerk via je switch?

• mendel129
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23-02 22:09

mendel129

Radioactivator

Die switch steekt toch in de stekker mag ik hopen :+

Branden er überhaupt ergens lampjes? Geef je switch teken van leven?
Anders zou ik er precies eens mee terug naar de winkel gaan...

Alle 5 de poorten reageren niet?

Bringer of heat, food and silence!

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 04-01 10:58
Hou de uiteinden van de kabels eens tegen elkaar, en kijk eens of de volgorde van de kleuren overeenkomt.

Wellicht had je ooit crosskabels gekocht, en doet je router auto MDI/MDIX waardoor dat niet uit maakt. Mocht je switch in zo'n geval niet zelf omschakelen van cross naar straight, dan zou dat je probleem kunnen zijn.

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

• jens17
@visvogelstar. Net geprobeerd! Daar werkt het dus wel mee, met zowel de orginele kabel als een 2e (ter controle)
@medel129 haha! Ja, het stroomcircuit buiten beschouwing gelaten ;) Het lampje brandde inderdaad niet, dat was me wel opgevallen alleen kon ik het niet oplossen
@chaserboz_ de kabel is aan beide kanten identiek

Het ziet er dus naar uit dat er iets mis is met mijn ethernetpoort op me laptop.

• Nactive
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
Misschien is je Ethernet port Disablen & Enablen bij Device manager op je laptop.
Op mijn dell heb ik soms dat hij ook geen netwerk kabel vindt, eventjes disablen & enablen en het werkt terug.

• jens17
Nactive schreef op zaterdag 27 augustus 2011 @ 09:12:
Misschien is je Ethernet port Disablen & Enablen bij Device manager op je laptop.
Op mijn dell heb ik soms dat hij ook geen netwerk kabel vindt, eventjes disablen & enablen en het werkt terug.
Uitschakelen/inschakelen en/of de laptop herstarten heeft helaas geen effect. :'(

Staat er mogelijk iets niet goed bij de instellingen? Ik heb alles waar ik niet uit kom met google uitgezocht, ik ben echt einde raad :'(

[ Voor 15% gewijzigd door jens17 op 27-08-2011 09:16 ]

• Pinooo
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 23-02 17:36
branden er wel lampjes als je de printer of nas in diezelfde poort als waar je je laptop op aansloot?

• jens17
Pinooo schreef op zaterdag 27 augustus 2011 @ 09:16:
branden er wel lampjes als je de printer of nas in diezelfde poort als waar je je laptop op aansloot?
Alles random in de switch gestoken, alles werkt prima. Heb net al zitten zoeken naar DHCP, dit staat netjes ingesteld dat de router dit regelt.

Verwijderd

Probeer even de nieuwste drivers + bios updates voor je laptop. Probeer ook eens een livecdtje van bijvoorbeeld ubuntu om te kijken of je netwerk daar wel in werkt. Werkt het ook met het livecdtje niet na bios updates, dan heeft je netwerkkaartje gewoon niet zon zin om met die switch te praten. Wat steverige dikkere, beter geisoleerde kabeltjes willen dan nog wel eens helpen, anders een andere router of netwerkkaart.

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

ChaserBoZ_ schreef op zaterdag 27 augustus 2011 @ 08:53:
Hou de uiteinden van de kabels eens tegen elkaar, en kijk eens of de volgorde van de kleuren overeenkomt.
Specifiek, kijk of die overeenkomt met de kleuren zoals in de NT-FAQ.
Wellicht had je ooit crosskabels gekocht, en doet je router auto MDI/MDIX waardoor dat niet uit maakt. Mocht je switch in zo'n geval niet zelf omschakelen van cross naar straight, dan zou dat je probleem kunnen zijn.
Alle gbit-switches doen Auto-MDIX.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• jens17
Hartelijk bedankt voor jullie hulp! Het probleem is opgelost.

Met name @visvogelstar, misschien een voor de hand liggende stap, maar toch zeker nuttig! Ik heb zo gezegd de bios geupdate, drivers geupdate van zowel de chipset als de landriver en daarna enkele malen herstart. Alles werkt naar behoren! :)

Ben heel blij met me Gbit netwerk 8)

• jens17
Bad news.. het werkt helaas niet zoals ik had verwacht.

De setup is als volgt:

Afbeeldingslocatie: http://img217.imageshack.us/img217/9706/naamlooslhs.png
  • Kabels omwisselen werkt niet. Alles is geschikt voor Gbit op de kabel naar de printer na.
  • Driverupdate van de laptop werkt niet. Zowel upgrade als downgrade
  • Biosupdate gedaan
  • windows update
Problemen met kabels uitsloten. Heb een Ubuntu versie op dvd gebrand. Krijg alleen de bedraade verbinding niet aan de praat :X draadloos is geen probleem.

* toevoeging: als ik de cat6 kabel direct vanaf de laptop in de nas doe, krijg ik wel 1 gbit. :) Het is dus niet dat me laptop niet wil, ik vraag me alleen af waarom :/

* toevoeging 2: kan het te maken hebben met de dhcp server? Deze draait namelijk op een router met een 100mbit verbinding. Ik kan namelijk ook de dhcp-server aanzetten op de nas :) Dat ga ik z.s.m. proberen, ben nu niet thuis :)

Iemand nog suggestie?

[ Voor 25% gewijzigd door jens17 op 11-09-2011 12:04 ]

Pagina: 1