Hoe gaat redcoon om met 1 jaar Acer Garantie?

Pagina: 1
Acties:

• madmaxnl
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09-08-2022
Beste mede Tweakers,

Ik heb recentelijke deze laptop bij Redcoon besteld, maar nu blijft er toch iets knagen.

Ik wist namelijk bij aanvang van de aankoop dat Redcoon maar één jaar garantie gaf. Dit komt doordat Acer maar één jaar garantie geeft op zijn laptops. Enfin, met Acer heb ik initieel niks te doen wat garantie betreft. Immers heb ik een koop overeenkomst gesloten met Redcoon en niet met Acer. Acer is slechts de fabrikant.

Acer kan dus geenszins aansprakelijk gesteld worden behalve als er via Acer garantie uitbreiding/erbij koopt.

Redcoon geeft logischerwijs maar één jaar garantie. Mocht de laptop namelijk na één jaar kapot gaan dan zal Redcoon deze volledig op eigen kosten moeten vervangen en kan dus niet bij Acer terecht. Het kan namelijk alleen binnen dit ene jaar terecht bij Acer. Na dit ene jaar niet meer.

De Nederlandse wetgeving stelt geen duidelijke regels/richtlijnen m.b.t. garantie zie: ConsuWijzer. De Europese wetgeving daarentegen stelt wel hele duidelijk regels/richtlijnen. De Europese wetgeving omtrent garantie stelt namelijk heel duidelijk dat de consument minimaal 2 jaar garantie heeft: bron1 en bron2.

Ik zou dus via Redcoon twee jaar garantie moeten hebben, maar we weten allemaal hoe het zal gaan als ik hierop aanspraak wil maken. 'Acer geeft zelf aan zich niet te houden aan deze 2 wettelijke garantie'.

Ik citeer:

"BEHALVE DE GARANTIES DIE HIERIN ZIJN UITEENGEZET, WIJST ACER ALLE ANDERE GARANTIES, EXPLICIETE OF IMPLICIETE OF WETTELIJK VOORGESCHREVEN, AF, WAARONDER, MAAR NIET UITSLUITEND DE IMPLICIETE GARANTIES VAN VERKOOPBAARHEID OF GESCHIKTHEID VOOR EEN BEPAALD DOEL. ALLE IMPLICIETE GARANTIES DIE DOOR DE VAN TOEPASSING ZIJNDE WETTEN KUNNEN WORDEN OPGELEGD, ZIJN BEPERKT TOT DE VOORWAARDEN VAN DE BEPERKTE GARANTIE. IN GEEN GEVAL ZAL ACER AANSPRAKELIJK ZIJN VOOR ENIGE INDIRECTE, BUITENGEWONE OF BIJKOMENDE SCHADE, WAARONDER MAAR NIET UITSLUITEND DERVING VAN OMZET OF WINST, VERLIES VAN GEGEVENS OF GEBRUIK, HETZIJ DOOR EEN RECHTMATIGE OF ONRECHTMATIGE DAAD OF GEBASEERD OP EEN GARANTIE, ONTSTAAN UIT OF IN VERBAND MET HET GEBRUIK OF DE PRESTATIES VAN HET PRODUCT OF DOOR ACER BIJ HET PRODUCT GELEVERDE SOFTWARE, ZELFS ALS ACER OP DE MOGELIJKHEID VAN DIE SCHADE IS GEWEZEN. U KOMT OVEREEN DAT REPARATIE OF VERVANGING, ZOALS VAN TOEPASSING, VOLGENS DE GARANTIESERVICES DIE HIERIN ZIJN OMSCHREVEN, UW ENIGE EN EXCLUSIEVE
VERHAALSMOGELIJKHEDEN ZIJN MET BETREKKING TOT ENIGE TEKORTKOMING VAN DE BEPERKTE GARANTIE VAN ACER ZOALS HIERIN IS BEPAALD.
Sommige landen en rechtsgebieden kennen geen beperkingen wat de duur van de garantiebepaling betreft, of wat uitsluiting of beperking van incidentele of gevolgschade betreft, zodat de hierboven beschreven beperking of uitsluiting op u mogelijk niet van toepassing is. Deze garantie geeft u specifieke rechten, en u hebt mogelijk nog andere rechten die per rechtsgebied kunnen verschillen."

Bron: Acer International Travelers Warranty Passport, pagina 29 tot en met 30.

Niet echt van belang voor mij want ik heb immers een koopovereenkomst gesloten met Redcoon en dus niet met de fabrikant Acer, maar dit geeft wel Redcoon zijn motivatie voor het geven van één jaar garantie.

Veel consumenten weten dit niet en denken dat ze daadwerkelijk maar één jaar garantie hebben. Ook zijn er maar weinig consumenten die sterk genoeg in hun schoenen staan om hierover in conflict te gaan.

Verder heb ik nog een vraagje omtrent de garantie m.b.t. het vervangen van de harde schijf.
Ik kan namelijk nergens vinden dat het vervangen van de originele harde schijf de garantie voorwaarden verbreekt. Wel kon ik dit vinden en ik citeer:

"2.
2.1.2 ieder product dat beschadigd of defect is geraakt als gevolg van:
2.1.2.2 wijziging van het Systeem met gebruik van onderdelen die niet gefabriceerd en/of verkocht zijn door Acer;"

Bron: Acer Garantie(boekje)

Er staat nu niet dat het vervangen en of verwisselen van de originele harde schijf mijn garantie voorwaarden verbreekt. Wel staat er nu dat als het vervangen van de originele harde schijf als gevolg heeft dat de laptop defect geraakt de garantie voorwaarden geschonden zijn en de garantie voorwaarden dus verbroken zijn. Hierin is het dus tricky, want men kan het vervangen van de harde schijf 'de schuld' geven van het defect raken.

Iemand die hier ervaring mee heeft, ik wil namelijk de originele harde schijf vervangen voor de Seagate Momentus XT.

PS als je een monitor haalt nooit pixelgarantie erbij kopen. Je kunt de monitor in het geval van pixel defecten die buiten de garantie vallen namelijk zonder opgaaf van reden binnen 14 dagen(bedenktijd) terug sturen ;)

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Als een product stuk gaat na meer dan een half jaar, moet je zelf aantonen dat je het zelf niet stuk hebt gemaakt, dus met betrekking op het vervangen van de harde schijf: zoek dan uit wat er stuk is en vertel hun waarom dat niet met de HDD te maken heeft (als het dat wel heeft heb je natuurlijk pech).

Oh, en zoek om deze reden gewoon een winkel met goede reviews voor aftersales. Goedkoop kan een hoop gezeik opleveren (waarbij ik niet wil impliceren dat redcoon slecht is, enkel dat het in het algemeen handig is om van te voren te checken). Je kan wel leuk in je recht staan maar als het je een jaar en 100 aangetekende brieven kost heb je daar ook geen drol aan.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• madmaxnl
Ik had Redcoon zijn scores gecheckt. Ze zagen er goed uit op de aftersales na. Die waren slechts een voldoende.

Verwijderd

Wat zijn nu precies echt je vragen?

Je geeft zelf terecht aan dat de garantie door de verkoper geregeld moet worden, dus stel redcoon gewoon een vraag of je de HDD kunt vervangen?

Verder denk ik dat je gewoon een winkel moet mijden die lastig doet met garantie. Als je bewust een risico neemt dan moet je ook rekening houden met de consequenties. :)

• madmaxnl
Verwijderd schreef op zaterdag 27 augustus 2011 @ 21:00:
Verder denk ik dat je gewoon een winkel moet mijden die lastig doet met garantie. Als je bewust een risico neemt dan moet je ook rekening houden met de consequenties. :)
Of gewoon je poot stijf houden, het is Redcoon die Acer zou moeten dwingen tot 2 jaar garantie. Als ze dit niet doen Acer niet meer opnemen in het assortiment. Immers wordt nu eerst de consument gepakt, omdat de shop geen garantie geeft als je er niet voor knokt. Knok je er wel voor dan is het de shop die gepakt is. Acer is hierin de winnaar, dan de shop en de consument verliest altijd.

Enfin, ik zal mijn vraag eens naar Redcoon sturen. Maar kunnen ze überhaupt wel zien of ik de harde schijf heb vervangen ? Als ik bij een defect de originele harde schijf gewoon terug plaats kunnen ze het verwisselen van de harde schijven niet de schuld geven, of wel soms ? Als ik Redcoon nu e-mail hierover kunnen ze dit weer tegen me gebruiken als ik later garantie wil claimen.

Het valt me trouwens op dat er veel notebook fabrikanten standaard maar één jaar garantie geven:
Apple, Dell, Lenovo, Toshiba en HP(ook de dochter merken). Alleen MSI, Asus, Sony, Samsung en Medion geven standaard 2 jaar garantie.

Nu kan er natuurlijk gesteld worden dat je dan maar bij deze fabrikanten moet zijn, maar dat lijkt mij nou net niet de bedoeling. Het is niet de bedoeling dat fabrikanten gaan concurreren met elkaar over 2 of 1 jaar garantie. Boven de 2 jaar is natuurlijk wel weer prima. De Europese unie heeft niet voor niets regelgeving gemaakt om de consument te beschermen. Het is dus expliciet niet de bedoeling dat fabrikanten zich hier niet aan houden.

[ Voor 24% gewijzigd door madmaxnl op 27-08-2011 21:26 ]

Verwijderd

Wacht even. Je wilt dus Redcoon vragen wat ze gaan doen in de hypothetische situatie dat je laptop kapot gaat? Mijn verwachting: ze zeggen dat je een jaar garantie hebt en blijven daarbij. En dan? Dan zijn er twee situaties denkbaar. De eerste is dat je laptop buiten jouw schuld om kapot is gegaan, en dat kun je bewijzen. Dan kun je via de rechter misschien een reparatie afdwingen. De tweede is dat de laptop door jouw toedoen kapot is gegaan, en dan kost het je geld, veel tijd en moeite. Ik snap niet echt waarom je dat opzoekt...

• madmaxnl
Nee, ik ga Redcoon niet lastig vallen met hypothetische situaties. De enige vraag die ik nu voor ze heb is wat het vervangen van de harde schijf doet voor mijn garantie nu en in de toekomst.

Verwijderd

madmaxnl schreef op zaterdag 27 augustus 2011 @ 21:16:

Of gewoon je poot stijf houden, het is Redcoon die Acer zou moeten dwingen tot 2 jaar garantie. Als ze dit niet doen Acer niet meer opnemen in het assortiment. Immers wordt nu eerst de consument gepakt, omdat de shop geen garantie geeft als je er niet voor knokt. Knok je er wel voor dan is het de shop die gepakt is. Acer is hierin de winnaar, dan de shop en de consument verliest altijd.
Even advocaat van de duivel spelen: verwacht je dat wij reageren in een topic dat je volgend jaar opent als redcoon jouw garantie claim weigert?

Imo neem je bewust een risico op een ingewikkeldere garantieclaim ten gunste van een paar tientjes prijsverschil. Imois dat verkeerde zuinigheid.

Overigens, ik zie zojuist dat er geen vermelding van de laptop in de PW meer staat. Als er maar een enkele vermelding staat dan is dat waarschijnlijk een end of life model; ik zou altijd controleren of men die nog voorradig heeft, want hij is blijkbaar niet meer bestelbaar!

Verwijderd

Acer....dan zou ik me inderdaad al vast zorgen maken over de garantie ;)

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

madmaxnl schreef op zaterdag 27 augustus 2011 @ 21:16:
Nu kan er natuurlijk gesteld worden dat je dan maar bij deze fabrikanten moet zijn, maar dat lijkt mij nou net niet de bedoeling. Het is niet de bedoeling dat fabrikanten gaan concurreren met elkaar over 2 of 1 jaar garantie. Boven de 2 jaar is natuurlijk wel weer prima. De Europese unie heeft niet voor niets regelgeving gemaakt om de consument te beschermen. Het is dus expliciet niet de bedoeling dat fabrikanten zich hier niet aan houden.
Fabrieksgarantie is helemaal niet verplicht, enkel garantie van de winkel naar de consument is verplicht. Als de fabrieksgarantie dan is afgelopen moet de winkel het maar uit eigen zak betalen want de consument heeft helemaal niets met de fabrikant en zijn regelingen te maken (al proberen winkels daar wel eens onderuit te komen, maar dat is een ander verhaal). Tussen de winkel en de fabrikant gelden andere regels omdat dit geen consumentenaankoop is.

Garantie bij de fabrikant is natuurlijk wel verplicht als je het direct bij de fabrikant bestelt.

[ Voor 8% gewijzigd door bwerg op 28-08-2011 13:34 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• Roytoch
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19-01 23:54

Roytoch

Nietes

Het is en blijft simpel hoor, in Nederland:
Eerste half jaar: Winkel moet bewijzen dat defect jou aan te rekenen is, anders garantie
Tweede half jaar: Jij moet bewijzen dat defect jou niet aan te rekenen is, anders geen garantie

Na het eerste jaar gaat het niet meer om garantie (welke je altijd van de winkel moet hebben, fabrieksgarantie is NIET verplicht), maar om de redelijke levensduur van producten. Logischerwijs mag je ervan uitgaan dat een laptop langer leeft dan een jaar (zal 3-4 jaar zijn?). Garantie is het echter niet, en het gaat om redelijkheid hier. Helaas zijn winkels vaak niet erg toegeeflijk na de oorspronkelijke garantieduur en zal je dus OF met hele goede argumenten moeten komen, OF het uit moeten vechten via branche-organisaties, consumentenbond of in de rechtzaal.

De Europese richtlijn is, zoals de naam al zegt, een richtlijn. Die is door Nederland echter niet overgenomen (richtlijnen mogen geimplementeerd worden, maar hoeven dat niet) omdat de wetgever hier van mening is dat het Nederlandse stelsel beter zou zijn voor de consument. Dat is het in theorie ook omdat je in Nederland nog in je recht staat als je klaagt als je laptop na 2,5 jaar kapot gaat, terwijl je dan de pisang was geweest als de 2-jarige garantie was overgenomen, maar in de praktijk werkt het niet zo goed omdat winkels er onderuit proberen te komen.
Veel consumenten weten dit niet en denken dat ze daadwerkelijk maar één jaar garantie hebben. Ook zijn er maar weinig consumenten die sterk genoeg in hun schoenen staan om hierover in conflict te gaan.
Je HEBT maar 1 jaar garantie. Je hebt geen moer met de garantiebepalingen van Acer te maken omdat je de laptop niet bij Acer hebt gekocht maar bij Redcoon. Redcoon is de verkoper en de enige die jij kan aanspreken op defecten in je laptop. Je hebt je laptop in Nederland gekocht, onder Nederlandse wetgeving.

[ Voor 15% gewijzigd door Roytoch op 28-08-2011 13:41 ]

Welles

Verwijderd

Richtlijn is de vertaling van het engelse directive, wat letterlijk verplichting betekent. Elk land is verplicht om hier minimaal aan te voldoen. In het geval van NL is het echter zo dat dat echter je rechten zou inperken (in theorie heb je immers onbeperkte garantie in nederland). Daarom is er voor gekozen om da wetgeving niet aan te passen, we voldoen echter wel aan de richtlijn.

Raar maar waar.

Verwijderd

Even kleine titelchange. Dit gaat meer over hoe Redcoon om gaat met garantie dan hoe Acer erin staat.

• madmaxnl
Verwijderd schreef op zondag 28 augustus 2011 @ 12:37:
Even advocaat van de duivel spelen: verwacht je dat wij reageren in een topic dat je volgend jaar opent als redcoon jouw garantie claim weigert?
Hopelijk blijft die het gewoon doen zolang de garantie periode duurt. Mocht dat niet het geval zijn en Redcoon gaat moeilijk doen dan ga ik of ze überhaupt bereid zijn tot een coulance. Zo niet dan maak ik inderdaad hier een op Tweakers en waarschijnlijk ook op andere fora een topic aan.
Imo neem je bewust een risico op een ingewikkeldere garantieclaim ten gunste van een paar tientjes prijsverschil. Imois dat verkeerde zuinigheid.
Dus het geven van één jaar garantie mag volgens jou ? Ik vind het ook wel raar dat jij dit af doet als 'eigen schuld', omdat ik het had kunnen weten. Maar wat je nu zegt is niets anders als iedereen voor alles altijd zelf verantwoordelijk stellen.

Anekdotisch voorbeeld:

Jij zit in een vliegtuig, vliegtuig stort neer, jij gaat dood, had je kunnen weten, dus zelf schuld ? Had je maar een duurdere vliegtuigmaatschappij moeten pakken, want statistisch gezien was die veiliger geweest.

Ook vliegtuigmaatschappijen zijn onderworpen aan regels vanuit overheden en de Europese Unie. Zij mogen deze niet schenden om vervolgens goedkoper te zijn. Doen ze dit wel dan kun jij als koper van een ticket van een dergelijke vliegtuigmaatschappij toch niet verantwoordelijk worden gehouden. Ook niet als het vliegtuig door de bezuinigingen waarvan jij hebt geprofiteerd neerstort. De wetgeving is er juist om het bezuinigen op veiligheid te voorkomen.
Overigens, ik zie zojuist dat er geen vermelding van de laptop in de PW meer staat. Als er maar een enkele vermelding staat dan is dat waarschijnlijk een end of life model; ik zou altijd controleren of men die nog voorradig heeft, want hij is blijkbaar niet meer bestelbaar!
madmaxnl in 'nieuws: Acer lijdt verlies door tegenvallende laptopverkopen'

Op de site stond op het moment dat ik hem bestelde dat hij gewoon op voorraad was. Het is waarschijnlijk ook een EOL model anders was de prijs niet zo laag of het moet een foutje zijn geweest. Voor dezelfde prijs krijg je nu namelijk een veel slechtere laptop die ook van Acer is:
pricewatch: Acer Aspire 5253-C54G50MN
http://www.redcoon.nl/ind...cer_Aspire_5253_C54G50MN/

[ Voor 16% gewijzigd door madmaxnl op 28-08-2011 16:17 ]

Verwijderd

madmaxnl schreef op zondag 28 augustus 2011 @ 16:06:

Dus het geven van één jaar garantie mag volgens jou ? Ik vind het ook wel raar dat jij dit af doet als 'eigen schuld', omdat ik het had kunnen weten. Maar wat je nu zegt is niets anders als iedereen voor alles altijd zelf verantwoordelijk stellen.
Hoho, dat heb ik niet gezegd. Ik ben het helemaal met je eens dat een verkoper zich gewoon aan die 2 jaar moet houden (eerlijk gezegd kan mij die verwachte levensduur helemaal kapotvallen aangezien dit per definitie een hoop getouwtrek gaat opleveren). Ik vind het wel je eigen schuld als je koopt bij een verkoper die aangeeft de garantie van de fabrikant als leidraad te gebruiken. Je bent dan uit op de allerlaagste prijs die je kunt vinden voor een product en neemt heel bewust een risico dat als je aanspraak moet maken op garantie na 1 jaar dat je dan in de clinch moet met de verkoper. En dat allemaal op basis van een prijsverschil van een paar tientjes.
Hopelijk blijft die het gewoon doen zolang de garantie periode duurt. Mocht dat niet het geval zijn en Redcoon gaat moeilijk doen dan ga ik of ze überhaupt bereid zijn tot een coulance. Zo niet dan maak ik inderdaad hier een op Tweakers en waarschijnlijk ook op andere fora een topic aan.
Kijk, en daar vind ik je nu dus te ver in gaan. Je maakt nota bene nu een topic aan over het feit dat redcoon wellicht over een jaar geen garantie zou geven, jij neemt het risico om alsnog te bestellen (om een paar tientjes voordeliger uit te zijn) en verwacht dan van ons dat wij jou gaan helpen om je gelijk te halen als redcoon doet wat men vooraf heeft aangegeven? Imo waardeer je je eigen tijd en die van ons veel te laag.

• madmaxnl
Verwijderd schreef op zondag 28 augustus 2011 @ 16:27:
Kijk, en daar vind ik je nu dus te ver in gaan. Je maakt nota bene nu een topic aan over het feit dat redcoon wellicht over een jaar geen garantie zou geven, jij neemt het risico om alsnog te bestellen (om een paar tientjes voordeliger uit te zijn) en verwacht dan van ons dat wij jou gaan helpen om je gelijk te halen als redcoon doet wat men vooraf heeft aangegeven? Imo waardeer je je eigen tijd en die van ons veel te laag.
Als niemand deze dingen aankaart gaat er ook nooit iets gebeuren waardoor men hun beleid gaat aanpassen omtrent garantie. Daarnaast staat het iedereen vrij om 'te helpen' en of te reageren in dit topic. Het is toch niet verkeerd hierover(garantie) te discussiëren ?

Verwijderd

roy.ahuis schreef op zondag 28 augustus 2011 @ 13:38:
Het is en blijft simpel hoor, in Nederland:
Eerste half jaar: Winkel moet bewijzen dat defect jou aan te rekenen is, anders garantie
Tweede half jaar: Jij moet bewijzen dat defect jou niet aan te rekenen is, anders geen garantie

Na het eerste jaar gaat het niet meer om garantie (welke je altijd van de winkel moet hebben, fabrieksgarantie is NIET verplicht), maar om de redelijke levensduur van producten. Logischerwijs mag je ervan uitgaan dat een laptop langer leeft dan een jaar (zal 3-4 jaar zijn?). Garantie is het echter niet, en het gaat om redelijkheid hier. Helaas zijn winkels vaak niet erg toegeeflijk na de oorspronkelijke garantieduur en zal je dus OF met hele goede argumenten moeten komen, OF het uit moeten vechten via branche-organisaties, consumentenbond of in de rechtzaal.

De Europese richtlijn is, zoals de naam al zegt, een richtlijn. Die is door Nederland echter niet overgenomen (richtlijnen mogen geimplementeerd worden, maar hoeven dat niet) omdat de wetgever hier van mening is dat het Nederlandse stelsel beter zou zijn voor de consument. Dat is het in theorie ook omdat je in Nederland nog in je recht staat als je klaagt als je laptop na 2,5 jaar kapot gaat, terwijl je dan de pisang was geweest als de 2-jarige garantie was overgenomen, maar in de praktijk werkt het niet zo goed omdat winkels er onderuit proberen te komen.

[...]

Je HEBT maar 1 jaar garantie. Je hebt geen moer met de garantiebepalingen van Acer te maken omdat je de laptop niet bij Acer hebt gekocht maar bij Redcoon. Redcoon is de verkoper en de enige die jij kan aanspreken op defecten in je laptop. Je hebt je laptop in Nederland gekocht, onder Nederlandse wetgeving.
Ik weet niet waar je één jaar vandaanhaalt, maar ik heb het bij het schrijven van dit artikel nergens kunnen vinden:
Over: (Veilig) online winkelen / faillissementen / garantie

Verder is zoals al gezegd de Europese richtlijn zeer zeker niet optioneel. In positieve zin afwijken mag echter altijd. Daarnaast is ook de europese richtlijn ook genuanceerder dan simpelweg '2 jaar garantie'.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 28-08-2011 19:57 ]

• Paulus0013
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 06-01 21:16

Paulus0013

pom pom

Verwijderd schreef op zaterdag 27 augustus 2011 @ 21:00:
Wat zijn nu precies echt je vragen?

Je geeft zelf terecht aan dat de garantie door de verkoper geregeld moet worden, dus stel redcoon gewoon een vraag of je de HDD kunt vervangen?

Dat lost de echte problemen niet op: namelijk de winkels die de wet negeren.
En van de instanties die zich er mee bezig (moeten) houden heb ik niet bepaald het idee dat ze er zo hard tegen op treden.

Edit:
Mbt bewijslast kunnen dingen als verzegeling in je voordeel werken. Als er iets IN je systeem stuk gaat en je zegel is nog intact kan je min of meer aantonen dat je er zelf niet aan gerommeld hebt.
Aan de andere kant mag die zegel ook weer geen belemmering vormen van een upgrade (of bv onderhoud of whatever).

Ik zou dus van mening zijn dat je garantie niet vervalt bij het vervangen van een harde schijf.
Wellicht dat ook het defect een rol speelt, als het niets met de schijf te maken zou hebben, zie ik alsnog geen reden dat zoiets kan worden afgeschoven.
Als de schijf zelf het defect veroorzaakt dan is de fabrikant/verkoper van de schijf verantwoordelijk.
En als je zelf wat sloopt tijdens de installatie van de schijf, dan heb je natuurlijk botweg pech.

[ Voor 36% gewijzigd door Paulus0013 op 30-08-2011 19:27 ]

• madmaxnl
Paulus0013 schreef op dinsdag 30 augustus 2011 @ 19:18:
[...]

Dat lost de echte problemen niet op: namelijk de winkels die de wet negeren.
En van de instanties die zich er mee bezig (moeten) houden heb ik niet bepaald het idee dat ze er zo hard tegen op treden.
Dat is wellicht nog het meest schrijnende aan dit alles. De wet wordt niet nageleefd en daar wordt geen actie tegen ondernomen. De 'normale' consument is hiervan niet eens op de hoogte. Wat mij betreft tijd voor een verkoopverbod op producten van fabrikanten die er maar één jaar garantie aan meegeven. Er zijn immers genoeg fabrikanten die wel 2 jaar garantie geven. Het is niet de bedoeling dat garantie d.m.v. prijs een concurrentie middel wordt. Ook kunnen de verkopende partijen alleen hier weinig tegen doen. Als zij besluiten de partijen die maar 1 jaar garantie meegeven te weren uit hun assortiment lopen ze potentiële klanten mis en worden ze afhankelijker omdat hun assortiment afneemt. Tevens kunnen de shops de 1 jaar garantie op eigen kosten niet verhogen tot 2 jaar.

Je zou nu kunnen bereden dat hun verkoop stijgt als ze dit doen, maar het probleem is dat veel consumenten niet op de hoogte zijn van deze garantie perikelen. Laat staan dat ze er bij de koop van een product rekening mee houden. Omdat maar weinig consumenten wel op de hoogte zijn wordt er waarschijnlijk ook niks tegen ondernomen.

• julian19haas
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 07-01 12:49
je mag van de verwachte levensduur van je laptop uit gaan dus als je garantie verlopen is is de fabriekant je verplicht te helpen

Verwijderd

De fabrikant is nooit verplicht je te helpen. Je hebt een overeenkomst met redcoon, niet met acer.

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

julian19haas schreef op donderdag 01 september 2011 @ 00:58:
je mag van de verwachte levensduur van je laptop uit gaan dus als je garantie verlopen is is de fabriekant je verplicht te helpen
Die één jaar garantie die RedCoon krijgt, is de garantie die RedCoon vanuit Acer krijgt op het product. Daarna kost het RedCoon geld om de RMA (want dat is het dan voor RedCoon) af te handelen.

RedCoon heeft de plicht om jouw laptop zolang de economische levensduur van de laptop is garantie te geven op het gekochte product. Is het product dus bínnen het jaar gekocht, dan heeft RedCoon vanuit Acer zelf ook garantie en zullen ze het aannemen.

Zit de laptop buiten dat jaar, dan is het niet jouw probleem dat RedCoon géén garantie krijgt op de laptop vanuit Acer. RedCoon heeft te handelen naar de Nederlandse wet.

Overigens wordt er voor laptops een economische levensduur gerekend van 3 jaar, afhankelijk van de prijs van de laptop.

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 16:29

Quad

Doof

Mijn ervaring is dat Acer niet moeilijk doet met 2 jaar garantie.
Mijn tante had eens wat nu ongeveer iets meer dan 2 jaar geleden is een acer notebook aangeschaft.
Wat gebeurde er 1.5 week voor Sinterklaas vorig jaar, de notebook ging defect.
Ze had hem gekocht bij S&F, en er stond op de bon, 1 jaar garantie.
Ik bellen met Acer, en kreeg gelijk te horen, wij volgen de europese lijn van 2 jaar.
Wat is het serienr van de laptop, dan halen wij hem morgen nog op.

Meer niet, top toch?
Ohja, op 5 December mn tante uitgenodigd en haar een cadeau gegeven ofc. want de laptop was na 5 werkdagen al weer terug :).

Edit; om toch beetje ontopic te blijven, ik ga voor garantie verhalen practisch nooit naar de verkoper, maar naar de fabrikant.
Vaak weet ik de oorzaak, vermeld ik bij de fabrikant, en kan hem opsturen.
Scheelt tijd, en tijd is geld :).

[ Voor 16% gewijzigd door Quad op 01-09-2011 01:42 ]

Alles went behalve een Twent.
nggyu nglyd

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Quad schreef op donderdag 01 september 2011 @ 01:41:
Mijn ervaring is dat Acer niet moeilijk doet met 2 jaar garantie.
Mijn tante had eens wat nu ongeveer iets meer dan 2 jaar geleden is een acer notebook aangeschaft.
Wat gebeurde er 1.5 week voor Sinterklaas vorig jaar, de notebook ging defect.
Ze had hem gekocht bij S&F, en er stond op de bon, 1 jaar garantie.
Ik bellen met Acer, en kreeg gelijk te horen, wij volgen de europese lijn van 2 jaar.
Wat is het serienr van de laptop, dan halen wij hem morgen nog op.

Meer niet, top toch?
Ohja, op 5 December mn tante uitgenodigd en haar een cadeau gegeven ofc. want de laptop was na 5 werkdagen al weer terug :).
Mooi dat je goede ervaringen hebt met Acer, maar dat doet niet ter sprake. Het is RedCoon die de overeenkomst met TS heeft gesloten en waar (zoals ik het topic lees) de RMA ligt.
Edit; om toch beetje ontopic te blijven, ik ga voor garantie verhalen practisch nooit naar de verkoper, maar naar de fabrikant.
Vaak weet ik de oorzaak, vermeld ik bij de fabrikant, en kan hem opsturen.
Scheelt tijd, en tijd is geld :).
Terwijl je via de verkoper (die zich aan de wet moet houden) iig in NL een betere (en langere!) garantie kan krijgen, waar (in een dergelijk geval) de fabrikant zich niet eens aan hoeft te houden. Dat ze het wel doen, bewijst de good will van de fabrikant.

[ Voor 77% gewijzigd door CH4OS op 01-09-2011 01:56 ]

• madmaxnl
Ondertussen is de onduidelijkheid omtrent de garantie opgelost.
Op de site van Redcoon staat nu dat men 2 jaar garantie geeft op Acer laptops:
http://www.redcoon.nl/repairservice-A
Netjes toch ?

• 8088
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

8088

NaN

Al met al geen eenduidig verhaal: er wordt direct doorverwezen naar Acer, en Acer hanteert verschillende garantietermijnen per serie.

Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?

• madmaxnl
Nou nee, als klant regel je de garantie met Redcoon. Redcoon is de verkoper en daardoor dus ook de verantwoordelijke m.b.t. garantie.

• 8088
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

8088

NaN

Mijn post was gebaseerd op de reparatieservicepagina (waar jouw link een subpagina van leek te zijn), maar ik zie vermoed inderdaad dat de genoemde 24 maanden betrekking hebben op de garantie die Redcoon geeft. Ze impliceren het in ieder geval wel.

Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?

Pagina: 1