Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 420491

Topicstarter
Beste Allen,

Ik heb een probleem met mijn stock systeem wat ik 1.5 jaar geleden bij de MyCom heb aangeschaft. Als ik zware taken doe zoals videobewerking of zware spellen uitvoer krijg ik regelmatig een freeze. Het systeem valt buiten de garantie, maar ben hem onlangs pas echt gaan belasten. Hieronder zal ik een zo goed mogelijke omschrijving van het probleem proberen te geven.

Het systeem:
  • i7 920 2.6 Ghz
  • PC3 12800 OZA Gold series 8-8-8-24 bij 1.65V (specs)
  • Nvidia GTX275
  • ASUS P6T SE
  • Corsair H50. Deze heb ik geplaatst toen ik zag dat de temperatuur met de standaard koeler opliep tot 100 graden celcius. Met de H50 is de temp idle: 35-40 en bij full load max. 60.
  • Coolermaster 520W
Een afbeelding van het systeem:
Afbeeldingslocatie: http://www.3dtvzonderbril.com/afb/i7920_6GBPC312800.JPG

Overige gegevens:
  • Bios settings: stock, alles op auto. Meer gegevens kan ik opgeven waar nodig, maar dan moet ik even in de bios. Ik heb de nieuwste bios versie.
  • Temperatuur CPU en GPU normaal. Bij langdurige full load < 60 graden celsius.
Probleemomschrijving:
  • De PC werkt over het algemeen prima en stabiel, maar ik krijg errors bij zwaardere taken, maar ook wel eens gewoon bij scrollen in firefox door een afbeeldingenwebsite. De PC freezed dan en geeft na een tijdje de melding: 'Display driver stopped responding and has stopped. Display driver NVIDIA Windows Kernel Mode Driver, Version XXX.XX stopped responding and has successfully recovered'.. Ik heb wel de nieuwste GPU drivers.
  • Ik heb al gespeeld met voltage (CPU, RAM, PLL, QPI); iets verhoogd en/of verlaagd, maar krijg hem niet stabiel.
  • Ik heb een memtest met windows 7 memory test gedaan, hier kwamen geen errors uit.
  • Ik test de stabiliteit met Prime95. Hier krijg ik altijd binnen 5 minuten de volgende error: 'FATAL ERROR: Rounding was 0.5, expected less than 0.4. Hardware failure detected, consult stress.txt file.'.
Heeft iemand suggesties? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boers706
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 15:52
En hoe warm wordt de processor met de H50?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
boers706 schreef op vrijdag 26 augustus 2011 @ 23:32:
En hoe warm wordt de processor met de H50?
idle rond de 35-40. Bij full load max. 60.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boers706
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 15:52
En hoe warm wordt je videokaart? Test het anders eens met furmark (dit programma stressed je videokaart tot het uiterste) misschien wordt deze wel te warm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:29
Prime strest je videokaart niet, als je prime errors krijgt is het waarschijnlijk je bord/geheugen/cpu, kapotte processors is vrij zeldzaam, gaar geheugen niet.

Doe bij prime eens de Small FFT's test, deze belasten het geheugen nauwelijks, als hij hier veel langer stabiel blijft is de kans toch groot dat het het geheugen is.

Mechwarrior Online: Flapdrol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
boers706 schreef op vrijdag 26 augustus 2011 @ 23:41:
En hoe warm wordt je videokaart? Test het anders eens met furmark (dit programma stressed je videokaart tot het uiterste) misschien wordt deze wel te warm.
Videokaart stabiliseert rond de 92 graden, daarna grijpt de fan in en neemt het af naar 80 en dan blijft hij een beetje tussen 80 en 88 rommelen. Maar krijg geen error (heb hem 15 minuten gedraaid), videokaart lijkt zich prima te gedragen (volgens mij).
haarbal schreef op vrijdag 26 augustus 2011 @ 23:46:
Doe bij prime eens de Small FFT's test, deze belasten het geheugen nauwelijks, als hij hier veel langer stabiel blijft is de kans toch groot dat het het geheugen is.
Ga ik nu doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Achilles
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16-04 22:49

Achilles

Koning van de Myrmidonen

Als ik daar zo naar kijk zou ik zeggen, test je geheugen...
Maak je gebruik van asus EPU, de turbo modus doet een klein beetje aan overklokken,
En anders, valt hij ook buiten de fabrieksgarantie?

Wel een warme kast zo, ik voel doe met een mugen om m'n i7 onder de 60 in full-load te gebruiken(als ik niet oc), jij hebt daar waterkoeling voor..

| Cowsmology | Met een hamer past alles, met ducktape plakt alles |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Achilles schreef op vrijdag 26 augustus 2011 @ 23:57:
Als ik daar zo naar kijk zou ik zeggen, test je geheugen...
Maak je gebruik van asus EPU, de turbo modus doet een klein beetje aan overklokken,
En anders, valt hij ook buiten de fabrieksgarantie?

Wel een warme kast zo, ik voel doe met een mugen om m'n i7 onder de 60 in full-load te gebruiken(als ik niet oc), jij hebt daar waterkoeling voor..
Ik heb mijn geheugen wel getest met die windows 7 tester, deze gaf geen problemen. Is deze tester soms bagger en kan ik beter een andere gebruiken?

Ik maak geen gebruik van EPU, dus daar kan het niet liggen.

Is idd een warme kast, vind het ook vreemd, heb er geen rare dingen meer gedaan, maar gelukkig heeft de waterkoeling wel enorm geholpen; bijna 40 graden er af!

Bedoel je de fabrieksgarantie van het geheugen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
haarbal schreef op vrijdag 26 augustus 2011 @ 23:46:
Dit lijkt prima te gaan! Hij is nog nooit zo lang stabiel gebleven en nooit verder gekomen dan Test 1 of 2, hij zit nu op Test 6...

Dan lijkt het toch aan het geheugen te liggen. Ik heb al eens de dram op 1.66 gezet omdat deze volgens de sticks op 1.65 moet staan (1.65 krijg ik hem niet op; het is 1.64 of 1.66). Dit heeft ook niets opgelost :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
Je kan het geheugen natuurlijk op een langzamere snelheid proberen, maar kijk eerst eens of het echt goed in de slots zit, als een bankje scheef zit krijg je vaak dit soort ongein.

Daarna kan je 1 voor 1 de bankjes verwijderen om te kijken of er maar 1 rot is of allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
haarbal schreef op zaterdag 27 augustus 2011 @ 00:18:
Je kan het geheugen natuurlijk op een langzamere snelheid proberen, maar kijk eerst eens of het echt goed in de slots zit, als een bankje scheef zit krijg je vaak dit soort ongein.

Daarna kan je 1 voor 1 de bankjes verwijderen om te kijken of er maar 1 rot is of allemaal.
Zit goed in de slots, heb ze er al verschillende keren uitgehad en weer opnieuw er in gezet. Ik ga het even op lagere snelheid proberen. Als dat niet werkt ga ik ze 1 voor 1 proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
HCI memtest is ook een aardig programma om onder windows je memory te testen, geeft bij mij sneller errors dan prime of de bootable memtest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• o0SmOkE0o
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Hardware failure detected, consult stress.txt file.'.
Wat staat er in dat stress.txt bestandje ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 03-05 20:30

M2M

medicijnman

Testen op stabiliteit geen kwartiertje werk. Stabiel betekend prime 95 overnacht zonder errors.

Geheugen bandbreedte heb je voldoende. Geheugen dus gewoon op de specs van OCZ draaien.

Bovendien is een H50 funest voor airflow over je moederbord. Daar zitten ook onderdelen op die wel een luchtstroompje kunnen gebruiken. Stress anders eens flinke en voel bijvoorbeeld eens aan de NB heatsink. Geheugentests draai je niet onder een windows omgeving. Die draai je in een DOS omgeving. Gewoon memtest86, en ook hier geldt 1 pass is geen test. Gewoon overnacht laten draaien.

Stel alle OC waarden in de bios eens op stock in. Dus stock voltage voor je processor, stock kloksnelheid en de PCI-E frequentie op 100MHz etc. Dan zou je pc stabiel moeten zijn. Is je pc dat niet, zet er eens een tafelventilator voor. Is je pc dan nog steeds niet stabiel, dan kun je gewoon terug naar de winkel. Je hebt garantie voor de levensduur van je computer, en je mag er redelijkerwijs vanuitgaan dat je computer een langere levensduur heeft dan 1 jaar.

[ Voor 3% gewijzigd door M2M op 27-08-2011 00:36 ]

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
haarbal schreef op zaterdag 27 augustus 2011 @ 00:27:
HCI memtest is ook een aardig programma om onder windows je memory te testen, geeft bij mij sneller errors dan prime of de bootable memtest.
Zojuist lagere frequentie geprobeerd, nog steeds onstabiel helaas. Heb nog even alle banken laten zitten, en getest met HCI memtest. Krijg hierbij meerdere van de volgende errors:

Afbeeldingslocatie: http://www.3dtvzonderbril.com/afb/errormemtest.jpg

Duidt dit op een kapotte bank?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
o0SmOkE0o schreef op zaterdag 27 augustus 2011 @ 00:33:
Wat staat er in dat stress.txt bestandje ?
Geen idee, kan het niet vinden :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
Zou goed kunnen, kijk eens of je de kapotte bank kan vinden, je hebt er toch 3. Als dat niet werkt kan je nog een lagere snelheid proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
M2M schreef op zaterdag 27 augustus 2011 @ 00:35:
Testen op stabiliteit geen kwartiertje werk. Stabiel betekend prime 95 overnacht zonder errors.

Geheugen bandbreedte heb je voldoende. Geheugen dus gewoon op de specs van OCZ draaien.

Bovendien is een H50 funest voor airflow over je moederbord. Daar zitten ook onderdelen op die wel een luchtstroompje kunnen gebruiken. Stress anders eens flinke en voel bijvoorbeeld eens aan de NB heatsink. Geheugentests draai je niet onder een windows omgeving. Die draai je in een DOS omgeving. Gewoon memtest86, en ook hier geldt 1 pass is geen test. Gewoon overnacht laten draaien.

Stel alle OC waarden in de bios eens op stock in. Dus stock voltage voor je processor, stock kloksnelheid en de PCI-E frequentie op 100MHz etc. Dan zou je pc stabiel moeten zijn. Is je pc dat niet, zet er eens een tafelventilator voor. Is je pc dan nog steeds niet stabiel, dan kun je gewoon terug naar de winkel. Je hebt garantie voor de levensduur van je computer, en je mag er redelijkerwijs vanuitgaan dat je computer een langere levensduur heeft dan 1 jaar.
Ga het weer op OCZ specs zetten.

Ik heb buiten de H50 ook de case ventilator naar buiten geplaatst voor een goede luchtstroom. NB heatsink is niet overdreven warm ook niet na een stresstest.

Het lijkt er op dat er wel iets mis is met geheugen aangezien hij al failt met HCI memtest. Kan dat kloppen?

Op stock is hij ook niet stabiel :-(. Als ik er niet uitkom of als een kaart kaduk is ga ik terug naar MyCom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
haarbal schreef op zaterdag 27 augustus 2011 @ 00:43:
[...]

Zou goed kunnen, kijk eens of je de kapotte bank kan vinden, je hebt er toch 3. Als dat niet werkt kan je nog een lagere snelheid proberen.
Ga een kapotte bank proberen te vinden. Heb de snelheid nu al op 1066 staan, dit is al vrij laag denk ik toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Haalde de eerste bank er uit, start de test en meteen errors bij de eerste %en van de test. Nu de tweede bank er uit gehaald en tot de 10% nog geen errors. Ik weet dat het geen garantie is, maar het geeft vooralsnog goede hoop!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M

M2M

medicijnman

Gewoon testen en testen. Je hebt gewoon garantie op de onderdelen, of de gehele pc als je de pc in zijn geheel aangeschaft hebt. Gewoon teruggaan naar de winkel. Eventueel eerst even bellen of je enkel met de kapotte reep langs kunt komen omdat je dan je computer nog kunt gebruiken.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
M2M schreef op zaterdag 27 augustus 2011 @ 01:08:
Gewoon testen en testen. Je hebt gewoon garantie op de onderdelen, of de gehele pc als je de pc in zijn geheel aangeschaft hebt. Gewoon teruggaan naar de winkel. Eventueel eerst even bellen of je enkel met de kapotte reep langs kunt komen omdat je dan je computer nog kunt gebruiken.
Goeie tip! Eerst even doortesten idd. Inmiddels 20% coverage en geen errors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M

M2M

medicijnman

Niet vergeten om vervolgens ook nog heel even het verdachte reepje in zijn eentje door een testrun te halen. Je kunt het beste zeker van je zaak zijn voordat je naar de winkel stapt.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
M2M schreef op zaterdag 27 augustus 2011 @ 01:17:
Niet vergeten om vervolgens ook nog heel even het verdachte reepje in zijn eentje door een testrun te halen. Je kunt het beste zeker van je zaak zijn voordat je naar de winkel stapt.
Wederom een goede tip! Zou ik alles wel kunnen draaien op 2GB?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
2GB kan je prima mee opstarten en even testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
haarbal schreef op zaterdag 27 augustus 2011 @ 01:21:
2GB kan je prima mee opstarten en even testen.
Mooi, ga ik straks proberen. Nu bijna 40% en geen errors!..

Alvast SUPERbedankt voor jullie hulp mannen, echt super deskundig en snel!!!

Ik hoop dat dit het is, zometeen na 100% (als hij dat haalt) nog even een korte Prime95 test om te kijken of hij nu iig niet binnen 5 min failt. Dan 1 stick er in en een memtest doen.

Geheugen staat inmiddels trouwens weer op volle frequentie.

EDIT: geen errors gevonden en prime95 is voor de eerste 6 min stabiel.

Ga nu de potentieel kapotte stick in een van de slots plaatsen waar nu een goede stick in zit, dan heb ik ook meteen uitgesloten of het niet de lege slot die geen goede connectie maakt.

EDIT:

YES!! Ik denk dat we het hebben gevonden! De kapotte stick alleen getest, en hij is echt kapot want prime95 liep weer binnen 2 minuten vast.

Grappige was dat ik op de socket waar de kapotte stick in zat ineens een klein kogeltje zag zitten, welke uit de kaart lijkt te komen. Deze grootte kogeltjes zitten namelijk ook op de kaarten. Dus ook nog eens een fysieke aanwijzing voor de defecte kaart gevonden.

Afbeeldingslocatie: http://www.3dtvzonderbril.com/afb/ijzeren_kogeltje.JPG

Ik heb nu de twee werkende kaarten er in zitten, waarvan één in de socket waar eerst de kapotte in zat en ben inmiddels 30 minuten prime95 aan het draaien. Hij is nu bij de FFT Length 8K testen uitgekomen en dat is me voorheen nog nooit gelukt!

Het systeem voelt ook gewoon echt stabieler aan dan ooit, die stick gaat dus netjes terug naar MyCom!

Wederom bedankt voor jullie hulp, zo is het SUPERsnel opgelost _/-\o_

Nieuwe stick halen en OCen maar :D. M'n streven is 3,6 Ghz.

[ Voor 60% gewijzigd door Anoniem: 420491 op 27-08-2011 02:35 . Reden: GESLAAGD!! ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

-laat maar-

niet gezien dat er een pagina 2 was, waarop al een conclusie te lezen was. :P

[ Voor 81% gewijzigd door bwerg op 27-08-2011 12:03 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Pagina: 1