HD6950 driver onstabiel?

Pagina: 1
Acties:

• _Thanatos_
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23-12-2025

_Thanatos_

Ja, en kaal

Topicstarter
Ik zojuist mijn nieuwe AMD HD6950 geinstalleerd. Die aanrader uit de BBG, die met Dirt 3. Windows 7 x64 SP1.

Ik heb nu al met twee games gehad dat zodra ik ze afsluit, de driver crasht. Daardoor gaat het beeld een seconde of 10 op zwart, waarna het (zonder artefacten) terugkomt, met bij de notification area een popup dat zegt dat m'n display driver gecrashed is en hersteld is. Driver is dan zeker opnieuw gestart ofzo.

Ik denk eigenlijk niet dat dit aan de kaart zelf ligt, want ik hoef zo'n game nog geen minuut gespeeld te hebben. Het gaat in dit geval om HL2:EP2 (wat voor een kaart van dit kaliber nou niet bepaald spannend is) en Bleedout (gratis game op Steam). Borderlands sluitte wel goed af, maar kan toeval zijn natuurlijk.

Ik heb gewoon de nieuwste driver bij AMD gedownload. Geen beta of gemodde rommel, gewoon de normale versie 11.8. Ook heb ik niets overclocked (in heel m'n pc niet). Gewoon kaart ingeprikt en aangesloten en draaien maar. Wel heb ik netjes de drivers van m'n oude videokaart (een GeForce 8800GT) gedeinstalleerd en gereboot voordat ik games ging proberen.

Dus kortom: game afsluiten => beeld zwart => driver crash => driver recover => wtf :)

Iemand een idee hoe dit te fixen valt?

日本!🎌

• tijmen76
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 17-07-2024
Heb al een tijd hetzelfde probleem met een de 6870. Kaart terug gestuurd, alle mogelijke drivers geprobeerd, bios gereset, Windows opnieuw geïnstalleerd, geheugen getest, processor getest etc etc. Maar helaas nog steeds geen oplossing kunnen vinden. Hoop dat iemand een oplossing weet!

• _Thanatos_

_Thanatos_

Ja, en kaal

Topicstarter
Ik kreeg nu net ook een BSOD op atikmpg.sys (dacht ik). HL2:EP2 aflsuiten ging goed, maar een seconde of 10 later kwam dit BSOD.

Het is toch niet omdat ik een Intel chipset heb??

Ik heb ook maar ff gekeken of m'n voeding toereikend is. Er zit 460W in, en volgens dit ding moet ik 462W hebben voor volleidge belasting. Nou die 2 watt zullen me wat :P Tijdens het gamen meet ik een verbruik van zo rond de 240W (wat de voeding uit het stopcontact trekt) dus 460W is dan ruim voldoende, lijkt me.

[ Voor 51% gewijzigd door _Thanatos_ op 26-08-2011 22:01 ]

日本!🎌

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 00:34

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Je zou even moeten kijken of je 12 volt lijnen genoeg kunnen leveren aan je videokaart.
Wattage van een voeding zegt niet altijd iets, een sweex 460 watt is een stuk slechter dan bijvoorbeeld eentje van Enermax of BeQuiet.

• _Thanatos_

_Thanatos_

Ja, en kaal

Topicstarter
Hij is trouwens van Seasonic. Toch wel een hoogwaardig (nouja, zeker niet slecht iig) merk, als ik me niet vergis.

Maar, hoe kan ik zien of dat het geval is? En hoe weet ik hoeveel watt genoeg moet zijn?

[ Voor 8% gewijzigd door _Thanatos_ op 27-08-2011 21:48 ]

日本!🎌

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Ik zou eens een verse installatie proberen. Al doe je dat maar op een andere schijf. Dan weet je gelijk of het een software probleem is. Ik heb deze dingen wel eens vaker gezien en toen was het vrijwel altijd een defecte videokaart. Ik denk dat het software of de voeding kan zijn, is dat niet zo, ben ik er vrij zeker van dat de kaart defect is.

• _Thanatos_

_Thanatos_

Ja, en kaal

Topicstarter
Defecte kaart lijkt me wel erg sterk. Het probleem doet zich immers lang niet altijd voor. Gewoon een paar keer gehad nu. En tijdens het gamen, wanneer de kaart dus redelijk maximaal belast wordt, is er geen vuiltje aan de lucht. Als er *iets* aan de hand is, is het elke keer de transitie van 3D terug naar de desktop (wel met Aero).

/edit
Een sticker op de voeding zegt dat het ding 360W op de 12V spanning kan leveren... Is dat genoeg :?
Want op de videokaart staat natuurlijk nergens vermeld wat-ie nodig heeft.

[ Voor 21% gewijzigd door _Thanatos_ op 28-08-2011 02:33 ]

日本!🎌

• e.looijenga
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14-02 18:07
Misschien is de 11.5 Ati driver een oplossing? Heb zelf problemen met alle drivers die daarna uitgekomen zijn. Heb een MSI 5850 kaart

• Dbm12
  • Registratie: Januari 2007
  • Nu online
Ik heb afgelopen week geupgrade van driver 11.5 naar 11.8. Sinds toen heb ik ook problemen met het feit dat mijn driver er af en toe mee stopt..... Ik ga er dan ook niet vanuit dat dit aan je kaart ligt.
Ter informatie ik heb een 5770.

http://luxeofzuinig.blogspot.com/

• Visgek82
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 09:11
Lijkt me toch een driver probleem. probeer het eens met een schone installatie van Windows 7. 99% kans dat het dan gewoon allemaal prima werkt.

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13:26

Nemesizz

Untouchable

Gewoon kaart ingeprikt en aangesloten en draaien maar. Wel heb ik netjes de drivers van m'n oude videokaart (een GeForce 8800GT) gedeinstalleerd en gereboot voordat ik games ging proberen.
Alleen uninstallen is niet voldoende, je moet een drivercleaner gebruiken of een verse install anders krijg je problemen. Dit had ik ook toen ik van 8800 naar 5770 ging, kaart crashte niet maar games liepen voor geen meter. Heb een drivercleaner gebruikt en nu draait ie als een zonnetje. Uninstall alleen laat teveel rommel achter blijkbaar en veroorzaakt de nodige conflicten.

• _Thanatos_

_Thanatos_

Ja, en kaal

Topicstarter
Misschien is de 11.5 Ati driver een oplossing? Heb zelf problemen met alle drivers die daarna uitgekomen zijn. Heb een MSI 5850 kaart
Dat is wel een andere videochip en een ander merk. Bovendien voel ik er niet zoveel voor om bij een oude videodriver te blijven steken. Doorgans zorgt voor meer problemen dan dat het oplost... Updates zijn er niet voor niets.
Lijkt me toch een driver probleem. probeer het eens met een schone installatie van Windows 7. 99% kans dat het dan gewoon allemaal prima werkt.
Een schone installatie is wel de aller-aller-ALLER-ALLER laatste optie. Goed kans dat daarmee het probleem weg is, maar je weet dan nooit wat de oorzak dan was. Dus zodra ik al m'n software weer up&running heb, zou het probleem zomaar weer terug kunnen komen. Dan heb ik een herinstallatie voor niets gedaan. En dat kost me al gauw een paar avonden werk.
Heb een drivercleaner gebruikt en nu draait ie als een zonnetje. Uninstall alleen laat teveel rommel achter blijkbaar en veroorzaakt de nodige conflicten.
Dat getuigt wel van de brakheid van videodrivers. Uninstall is toch zeker UNinstall? Maarja, dat doet toch niemand, denken ze dan :/
Zou Driver Sweeper een goeie zijn? Dit is de eerste die ik via Google kon vinden die geen geld kost... Of kun je een andere aanraden?

日本!🎌

Pagina: 1