Gebroken laptopscherm+ inverter vervangen, geen licht

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speeddragon
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-10 18:22
Aangezien ik een tijdje geleden op mijn hp DV9630ed ben gaan staan zat er een barst in het scherm.
Een paar keer nog aangezet daarmee en plots was het beeld ook niet meer verlicht (met een zaklamp zag je nog wel gewoon het bureaublad enzo).

Ik dacht: ik heb op dat scherm gestaan, ccfl/inverter zal ook wel gewoon kapot gegaan zijn..

Toen heb ik bij replacedirect een nieuw scherm + (wat ik dacht) nieuwe inverter gekocht.

Scherm ingebouwd, en hem eerst maar eens met de oude inverter geprobeert. (misschien was die toch niet kapot en kon ik de nieuwe terugsturen).

Er was wel beeld zonder barst, maar geen licht.

Nieuwe inverter aangesloten, weer wel beeld maar geen licht.

Toen heb ik de klantenservice opgebeld en nu blijkt de geleverde inverter een tweedehandsje te zijn. Aangezien ik er veel te veel voor heb betaald heb ik het scherm+de inverter gewoon teruggestuurd.

De vraag waar ik nu echter mee zit is:
Kan mijn oude, misschien wel defecte inverter, de ccfl van het nieuwe scherm gesloopt hebben?

of is de kans groter dat dat overpricde invertertje ook kapot is.

Bij de ingang van de inverter meet ik trouwens rond de 12 a14 volt, dus de stroomtoevoer naar de inverter lijkt me goed...

Misschien dat het moederbord hem helemaal dimt uitzichzelf, dat er iets mis is met het dimsignaal? maar dat gaat me dan een stapje tever.

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen!

Heel veel lurken, heel weinig posten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-10 16:24

SA007

Moderator Tweaking
Een ccfl kapot krijgen zonder 'm te breken is erg lastig.
Het is namelijk een glazen buis gevult met gas (net als een TL, alleen kleiner).

Als je daar een te lage spanning op zet gaat ie niet aan, te hoog wordt ie uiteindelijk zo heet dat hij gaat smelten.
Enige wat met ccfl's gebeurd is dat de coating in het buisje over tijd minder wordt en dat daardoor het licht minder wit en fel wordt.

De kans dat een defecte invertor een ccfl sloopt is dus nagenoeg 0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 11-10 21:22
Ik heb nog nooit een laptop gezien die 'm dimt tot gewoon uit..

Eerste indruk lijkt idd een inverter of ccfl te zijn die defect is. Maar zonder een werkende inverter of paneel kun je dat lastig beoordelen. (Als je een mogelijkheid hebt om het paneel op een andere laptop aan te sluiten kwa inverter kun je bepalen of het scherm goed is, of een ander paneel op de inverter. Dan heb je iig dat deel uitgesloten.

Maar ik zou als ik jouw was eerst eens goed nadenken wat je wilt. Zoiezo is een nieuw paneel (imho) te duur voor een oudere laptop (Replacedirect vraagt 170 eur voor een 17' paneeltje...) Een 2ehands schermpje kost je 75 eur, en is een stuk interessanter voor een oude laptop die een 2ehands waarde heeft van zo'n 200eur compleet

In jouw geval zit er ook nog eens een Nvidia 8400 videokaart in. Als die nu al niet het probleem veroorzaakt, zal ie dat in de toekomst gaan doen. Investeren in een laptop waarvan je nu al een garantie hebt dat ie stuk gaat (al dan niet op termijn) is geen slimme zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
DJSmiley schreef op zaterdag 27 augustus 2011 @ 18:09:
Ik heb nog nooit een laptop gezien die 'm dimt tot gewoon uit..
Ik heb wel een laptop gehad die dat kon, was wel zo als je dat instelde en je raakte een toets aan ging hij meteen weer aan.

Maar ik zou je ook inderdaad afvragen hoeveel tijd en geld je wilt steken in een laptop die nog iets meer dan 200 euro waard is.