Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[Win7 x64] Systeemklok hapert

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb sinds maandag een nieuwe computer waar ik Win7 x64 op heb geinstalleerd, en ik heb er momenteel last van dat mijn systeemklok te langzaam loopt.

Als ik bijvoorbeeld het date & time venstertje met de secondewijzer voor me heb zie ik die wijzer soms el 5 seconden op dezelfde stand staan.

Ik heb me echt helemaal suf gezocht, maar ik kom er maar niet achter wat het is, dus ik hoop dat iemand hier me kan helpen. Wat extra info en nieuwe ontdekkingen:
- de CMOS klok loopt goed
- er zijn geen errors of warnings in de event viewer te vinden
- ik het de Catalyst software gedeinstalleerd
- ik heb C1E gedisabled
- ik heb de w32tm service opnieuw geregistreerd
- sommige fora adviseren HPET uit te zetten, maar dat kan ik in mijn BIOS niet vinden
- tooltips op websites verschijnen trager, de edit-cursor blinkt trager, en tijd-afhankelijke javascript zaken haperen
- het lijkt pas op te treden nadat ik voor het eerst een video bekeken heb (edit: dan wordt het erger, zonder video's gebeurt het ook)
- ik ontdekte net dat als het zich voordoet, de klok wel weer normaal doorloopt als ik ofwel mijn muis blijf bewegen, ofwel als een gek toetsen op mijn toetsenbord blijf indrukken. Zodra ik daarmee stop gaat het weer in slow-motion. Absurd.
- ongeveer eens per uur komt er in de event viewer een melding bij dat Kernel-General de tijd bijgewerkt heeft ondanks dat het NTP-interval een stuk ruimer is

PC-info:
Asus M4N68T V2 ATX
AMD Phenom II X6 1100T BE
ATI Radeon HD 6670 1024MB
Samsung 1000GB
16GB 1333MHz DDR3
Windows 7 Ultimate x64

Mocht er meer info nodig zijn, dan hoor ik dat natuurlijk graag!

Alvast dank,
Peter

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 27-08-2011 11:12 ]

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19:56

TheVMaster

Moderator WOS
Welkom bij GoT!

Misschien dat je ook even aan kunt geven wat je zelf al gevonden heb via bv. Google of de GoT-Search (Je kunt je TS bewerken via de Edit (Afbeeldingslocatie: http://tweakimg.net/g/forum/images/icons/edit.gif) knop boven je post).

Lees dan, voordat je een nieuw topic maakt, ook even de regeltjes door, dan weet je precies wat er hier wel en niet kan/mag en waaraan je startpost moet voldoen.

Het is hier namelijk op GoT de bedoeling dat je eerst zelf op zoek gaat naar een oplossing voor je probleem alvorens je hiervoor een topic aanmaakt. We zijn namelijk geen Helpdesk...

Dus als jij even laat zien dat je zelf ook inzet hebt getoond, zijn je mede-Tweakerts ook vast wel genegen om mee te denken.. O-)

Het tonen van inzet doe je, volgens mij, dus door even met concrete voorbeelden te komen van waar je naar hebt gezocht en wat je vervolgens hebt gevonden (en wat dus niet werkt, etc.).

[ Voor 5% gewijzigd door TheVMaster op 26-08-2011 22:18 ]

Verwijderd

Topicstarter
Dankjewel, VMaster. Je hebt helemal gelijk natuurlijk - ik heb het bericht aangepast. Ik ben een programmeur, en geen systeem-expert, en na ruim een dag zoeken had ik bijna zin om het op te geven... ;)

Ik heb zoveel zoekresultaten gezien dat ik eerlijk gezegd niet meer weet welke 'oplossingen' ik allemaal gezien heb, maar de belangrijkste (naast "Vervang de CMOS batterij") staan er nu wel bij.

Ik heb trouwens geen system restore geprobeerd omdat ik daarna weer opnieuw 2 dagen bezig ben het ding te installeren en configureren (het is voornamelijk een webdevelopment PC) en nog twee dagen niet kunnen werken is niet echt de beste optie.

• sjaak
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22-11 08:36

sjaak

un giorno credi

Je zou kunnen proberen om de windows time service uit te schakelen via services.msc.

• dutch_warrior
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 29-05-2023
reageert je systeem wel vlot op niet direct tijd gebonden zaken dus met explorer een map doorbladeren ofzo?
Als ik je opmerking lees over dat het probleem zich voornamelijk voordoet wanneer het systeem niets doet dan zou het ook kunnen dat het iets met cool n quiet te maken heeft.

C1E had je uitgezet, cool n quiet ook?
Ik lees op diverse fora dat een bios update vaak helpt, dit zou je ook even kunnen proberen.

[ Voor 12% gewijzigd door dutch_warrior op 27-08-2011 11:32 ]

Verwijderd

Topicstarter
Zojuist geprobeerd, en zelfs opnieuw opgestart - geen enkel verschil. (dit was was antwoord op Sjaak)

@dutch_warrior: ik heb het met en zonder Cool & Quiet geprobeerd - ook dat maakt geen verschil. Verder reageert het systeem prima.

Wat je opmerking over niets doen betreft - ik heb de EPU-4 Engine 1.02.01 draaien op standje "Max power saving" met vCore voltage downgrade=small en VDDNB voltage downgrade=small omdat de stock cooler anders klinkt als een opstijgende jet-engine. Kan dat er wat mee te maken hebben?

Over een BIOS upgrade heb ik ook heel slechte verhalen gelezen, en aangezien ik dat nog nooit gedaan heb ben ik daar een beetje huiverig voor.

[ Voor 88% gewijzigd door Verwijderd op 27-08-2011 11:57 ]

Pagina: 1