Toon posts:

Silencio 550 icm Phenom II hitteprobleem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Gisteren heb ik mijn nieuwe kast in elkaar gezet. Maar loop tegen een probleem op.

Belangrijke specs for dit probleem.
- Cooler Master Silencio 550 icm met 2x 120 mm 800 rpm fans (standaard)
link hier
- AMD Phenom II X4 965 BE met meegeleverde koeling. niet overgeklokt.
- Gigabyte 970A-UD3
(- Nvidia GTX 570)

Toen ik de PC voor het eerst opstartte was er niks aan de hand, pas nadat windows 7 home edition geinstalleerd was (gewoon een gekochte versie) begon de cpu fan te draaien als een malle, 5000 rpm en meer.
Temperaturen in de kast zijn bij de harde schijven zo'n 35 graden, maar ronde de videokaart en de cpu loopt het op tot 55 graden. En dit is nog in idle. De PC staat op de plek van mijn oude kast, waar ik geen problemen had met hitte. Ook heb ik de cpu koeler getest, en die zit echt goed bevestigd.

Hier een screenshotje van SpeedFan

Nu heb ik zelf al wat lopen zoeken, de meest gehoord adviezen zijn het kopen van koelpasta + een betere cpu koeler. Maar dat zijn adviezen aan mensen met een "normale" kast. De Silencio 550 is aan de zijkanten helemaal gevoerd met een soort schuimrubber, en ook de voorkant is helemaal dicht. Dit zal de warmte geleiding ook niet ten goede komen.

Mijn vraag is alsvolgt:
Om de temperaturen en de fanspeed naar beneden te krijgen, en dus ook het geluid, is het verstandig om eerst nog een derde casefan aan te schaffen? Er is namelijk nog plek voor een extra fan in de kast. Ook meteen combineren met een nieuwe CPU fan? (zat zelf dan aan de CM Hyper 212 te denken link)

Achteraf was de kastkeuze een beetje belabberd ivm airflow, maar hoe los ik het nu op?

Alvast bedankt.

• Jerdek
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 09-12-2024
Heb je de nieuwste bios geinstalleerd?
BIj gigabyte zit ook een programma dat easytune heet, die geeft de temps beter aan dan speedfan(nieuwste versie staat online, moet je eerst je huidige deinstalleren)
En je hebt idd nog de mogelijkheid tot een extra 120mm intakefan...
Als je voor aftermarket cooler gaat, kijk dan ook eens naar een Scythe Mugen 2 rev B, volgens mij past die ook, en die koelt het iig goed en is stil.

Kennis maakt macht, kennis delen maakt machtige vriendschappen.

Verwijderd

Topicstarter
ja, ik heb de nieuwste versie van de bios.
Easytune geeft zon 35/40 graden aan in windows desktop voor de cpu. maar dat liep heel erg snel door naar 50/55 toen ik starcraft 2 opstartte.
Lijkt me toch verstandig een extra fan te regelen, wat is liever aan te raden? een extra casefan, of een cpu koeler? of beide?
bedankt voor de easytune tip, geinig programma waarmee je zelf ook at aan de fanspeed kan prutsen

ook bedankt voor de scythe mugen tip. maar ik vind 40 euro wel aan de prijs als ik eerlijk ben

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 26-08-2011 18:22 ]

• Jerdek
idle is mooie temp,. en logisch dat ie oploopt als je je processor laat werken door vette game dat ie dan warmer wordt he ;)
Over de SM2, hij is het geld echt waard, geen straaljagertje meer als stockkoeler ,maar een groot en nagenoeg geruisloos blok

edit, en je moet de sm2 rev b pakken he, die is beter dan de sm3...ff surfen op pricewatch waar ie het goedkoopste is, de sm2 zit rond de 35€

edit2:
met de sm2 ga je idle naar 28-32 graden iig en je gametemps gaan ook omlaag.
Alleen niet de bijgeleverde koelpasta gebruiken, maar artic silver5 oid, die is beter.
Verder zou ik en een extra intakefan nemen, beetje meer lucht en wat overdruk is niet erg, en toch kijken naar die SM2...dus beide.

[ Voor 49% gewijzigd door Jerdek op 26-08-2011 18:44 ]

Verwijderd

Topicstarter
bedankt voor je hulp.
op jou aanraden ga ik dan toch maar voor de hele rambam, casefan, sm2 en pasta. nog een laatste investering in mijn nieuwe pc.
ondertussen ook dat isolatiemateriaal uit de kast gehaald. het scheelt meteen een paar graden, en qua geluid doet het niet zoveel.

• Jerdek
graag gedaan, en je sm2 is het handigste te monteren met je mobo uit de kast, mugen op z'n kop op tafel, druppie koelpasta op je processor, mobo erop, backplate erop en dan kruislings aanschroeven tot einde draad.
loop je niet te kloten met dat zware blok.

edit, het is echt de investering waard hoor, mocht je hulp nodig hebben of iets te vragen, doe maar DM dan

[ Voor 17% gewijzigd door Jerdek op 26-08-2011 18:56 ]

Verwijderd

Topicstarter
update: scythe mugen 2 rev b gekocht en geplaatst (nog lelijk mijn vinger opengehaald aan de metalen vinnen haha)
ook een extra casefan van 1200 rpm geplaatst

bij intensief gebruik CPU 60 graden, rest van de kast zon 50 graden.
in idle (PC wel aan een aantal uren aan) CPU 50 graden, rest van de kast zon 45 graden.

nog steeds niet echt koel, maar ik weet niet wat ik er verder aan kan doen zonder de zijkanten eraf te houden.
alle fans staan al bijna full power te draaien, gelukkig allen silent fans.

kan maar een conclusie trekken: silencio 550 een vreselijk warme kast, als ik dat geweten had....

edit: ik had nog niet echt ervaring met het plaatsen van een cpu koeler ala scythe mugen 2, en ik zat een beetje te pielen met de fan. het is toch de bedoeling dat die lucht door de vinnen blaast? het plaatje was een beetje warrig en ik heb het idee dat de fan nu achterstevoren ertegenaan zit.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 02-09-2011 17:14 ]

• Jerdek
Meet je met easytune je temps nu? Je idle CPU temp is wel hoog hoor, heb je de folie wel van de SM2 afgehaald en de koeler goed aangedraaid?

edit1: de fan moet je door de koeler laten blazen richting je outtakefan.

edit2: op onderstaand plaatje staan wel meer fans, maar geeft je wel een idee van de luchtstromen.

Afbeeldingslocatie: http://i1180.photobucket.com/albums/x418/jerdek1/blbild_2_2a.jpg

edit3: op de zijkant van een fan staan pijltjes met draai en blaasrichting

[ Voor 59% gewijzigd door Jerdek op 02-09-2011 17:24 ]

Verwijderd

Topicstarter
dan heb ik toch echt alles goed gedaan. plastic is eraf, 1 gram koelpasta ertussen, koeler zit er recht en muurvast op, en de fan staat in de juiste kant. volgens mij is het probleem echt kast gerelateerd, een klacht waar ik (achteraf) meer silencio 550 kopers over heb gehoord.

Als ik de pc namelijk 's nachts uitzet en hem een dag later weer aanzet, zijn de temperaturen in het begin zo rond de 30 graden. dat is prima, maar het lijkt alsof de hitte gewoon niet wegkan, aangezien de temp blijft stijgen tot zon 60 graden bij volle bezetting. en ja, temp komt uit EasyTune.

dus wellicht moet ik me binnenkort maar eens bezighouden met wat casemodding, of de kast vroegtijdig met pensioen sturen.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 02-09-2011 17:33 ]

• Jerdek
1 gram koelpasta??? gewoon een klein erwtje in het midden van de processor is genoeg. Koelpasta is om eventuele oneffenheden op te vullen, niet om te metselen.
Je hebt dus echt maar een klein beetje nodig!

zie onderstaande video pea-method( vanaf 40 sec)

http://www.youtube.com/watch?v=ffK7L0Qj13Q

edit1: wordt je koelblok wel warm als je met je hand eraan voelt?
Teveel koelpasta is niet goed en dan wordt je koeler ook niet (lauw)warm.

[ Voor 18% gewijzigd door Jerdek op 02-09-2011 17:41 ]

Verwijderd

Topicstarter
ik heb die pasta, een tube is 4 gram, en er staan 4 streepjes op de zijkant, ik heb precies de aangeraden hoeveelheid gebruikt.
maar wellicht dat er daar toch iets fout is gegaan, ik zal de koeler er eens afhalen en de pasta controleren. ik zag wel met een zaklampje dat er geen pasta over de randen is gekomen.

zag je edit na de post: ja het blok word zeker warmer

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 02-09-2011 17:45 ]

• Jerdek
Je hoeft echt maar een klein beetje te gebruiken, zie filmpje.
Voel je ook dat je koeler warm wordt of blijft die koud?

edit1 OK, heb je hem ook kruislings aangedraaid tot eind van de draad?

[ Voor 23% gewijzigd door Jerdek op 02-09-2011 17:49 ]

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

hoeveel lucht verplaatsen de fans? Je hebt sneldraaiende fans die amper lucht verplaatsen, maar ook best langzaamdraaiende fans die vreselijk veel verplaatsen, heeft te maken met de bladvorm.

Maar, zet die van 1200rpm eens aan de achterkant van je pc, dat fangat in de buurt van je processor dus. Mijn ervaring is dat een goede fan daar de temp aardig kan verlagen.

People as things, that’s where it starts.

Verwijderd

Topicstarter
nogmaals bedankt voor de tips en inzichten, ik ga ze proberen en laat het weten.
schiet me iets te binnen: die koelpasta is het toch niet de bedoeling dat ik ook eerst met een glazen plaatje aandruk en vervolgens de koeler erop?
ik zal ook die 1200 rpm fan bovenin zetten, eigenlijk de meest logische plaats, hij zit nu ergens in het midden de harde schijven te koelen.

• Jerdek
Nee dat is niet de bedoeling, dat doen ze in het filmpje om je te laten zien hoe die zich spreidt. Dat zie je niet bij een ondoorzichtige koeler he ;)

• ikke26
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19:49
Het lijkt me vreemd dat je processor door die kast oververhit raakt.
Ik gebruik dezelfde kast in een redelijk zwaar AMD systeem met een Scythe Mugen 2 Rev. B en een uit mijn hoofd ASUS M4A89GTD PRO USB3 mobo. Verder zit er alleen de standaard meegeleverde casefan in voorin, waar ook nog eens een stoffilter voor zit. Dat zorgt er aan de ene kant door dat de airflow iets belemmert wordt, maar aan de andere kant dat de fans en heatsinks niet vol komen te zitten waardoor het systeem goed blijft koelen en stil blijft. Ik haal daar in gebruik temperaturen van ca. 26 graden en in idle zelfs soms 22 graden.

Heeft je videokaart wel goede temps? Anders zou het mogelijk ook de hardware kunnen zijn.

De silencio 550 haalt de lucht voor de voorste casefan van onderen, is de onderkant wel vrij of zit er misschien wat tapijt o.i.d. in de weg?

Ik haal trouwens met een ander systeem (2x hetzelfde systeem) vergelijkbare temperaturen. Daar gaat de processor (Intel Quad core Q8300) in de zomer toch al gauw richting de 55-65 graden. Daar maak ik me eerlijk gezegd ook wel eens zorgen om, maar het systeem werkt tot nu toe al meer dan twee jaar prima. Helaas past daar een koeler als de Mugen 2 niet in.

[ Voor 42% gewijzigd door ikke26 op 02-09-2011 23:00 ]

• Jerdek
@doubleUm,
aan welke kant van de koeler heb je je fan zitten, aan de voorkant of bijna tegen je outtakefan? Hij moet aan de voorkant en van daaruit door de koeler naar achter blazen.

• Boxman
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23-01 14:33
Volgens mij is 60 graden stressed prima voor een Phenom II. 5 graden verschil met luchttemperatuur is gewoon netjes.

[ Voor 4% gewijzigd door Boxman op 02-09-2011 18:41 ]

Ryzen 7950X3D | X670E Steel Legend | 64GB (2x32 M-die) DDR5-6000C30 | RTX 3090 | Seasonic Prime 1300W | Custom Loop CPU+GPU+RAID Watercooling 2x360mm

Verwijderd

Topicstarter
Tja wat zal ik eens zeggen. Ik maak de kast nog maar eens open en wat zie ik? cpu fan pijltje de andere kant op :/ wat een actie.

Nu staan alle fans zoals je hebt gelinkt in dat plaatje. behalve dan dat de GTX570 2 fans aan de onderkant heeft.
Ik ga ervan uit dat het probleem nu is opgelost, bedankt voor alle input!

edit: het probleem IS opgelost, temperatuur van de CPU is nu 35 graden idle, 45 graden actief.
nogmaals bedankt.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 02-09-2011 18:51 ]

• Jerdek
Mooi zo, 35 is redelijk goed hoor idle, ligt ook aan je kamertemperatuur.
Ben blij voor je dat het opgelost is, wat een verkeerd geplaatste fan al niet kan doen he. 8)

• Pruimenvlaai
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 05-01 13:38
bij intensief gebruik CPU 60 graden, rest van de kast zon 50 graden.
in idle (PC wel aan een aantal uren aan) CPU 50 graden, rest van de kast zon 45 graden.
Temperaturen in de kast zijn bij de harde schijven zo'n 35 graden, maar ronde de videokaart en de cpu loopt het op tot 55 graden. En dit is nog in idle.
Je zegt dat het probleem nu is opgelost, maar uit nieuwsgierigheid, waren dit nu de temperaturen die het moederbord gaf, of heb je echt een temperatuursensor in je kast gehangen?

Verwijderd

Topicstarter
nee ik heb geen temperatuursensor,
de temperatuur haalde ik van het Gigabyte EasyTune programma af. dus echt nauwkeurig zal het niet zijn, maar het lijkt me een prima indicatie

• Jerdek
Door 1 fan verkeerdom kreeg ie verkeerde airflow en bleef de hete lucht in z'n kast hangen, dat is nu opgelost!

Pagina: 1