Toon posts:

Studie: Laptop of Tablet

Pagina: 1
Acties:

• Mahone
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 02-06 17:01
Studie: Laptop of Tablet

De scholen staan weer op het punt te beginnen en ik zit met een vraag waar misschien meerdere studenten mee zitten. Namelijk de keuze tussen een tablet of een notebook.
Met dit topic wil ik de keuze tussen een laptop of een tablet voor studenten, en dus ook voor mijzelf, eenvoudiger maken.
Laat ik vooropstellen dat ik geen technische / creatieve opleiding volg, daarmee doelende op het feit dat ik er geen AutoCad of andere zware programma’s op mijn device moet draaien. Ben jij wel zo een student dan denk ik dat een tablet al geen optie meer is en je naar high-end laptops moet kijken.
Wil jij de laptop/tablet net als ik gebruiken voor e-mail, agenda en aantekeningen (word, excel, powerpoint) dan zit je in dit topic goed.

Waarom een tablet overwegen?
Een student woont veelal niet naast de deur van zijn school. Er moet dus mee te reizen zijn. Tablets zijn compact en licht en hebben dus op het punt van mobiliteit een voorsprong op laptops.
Daarnaast willen we als studenten natuurlijk niet meer uitgeven dan nodig en met een prijs van tussen de 400 en 600 euro voor een tablet is de tablet serieus het overwegen waard.
Een gemiddelde schooldag is geen 2 uurtjes dus willen we graag dat ons device het wel een aantal uur vol kan houden.

Waarom geen tablet maar een laptop?
Laptops beschikken over een fysiek toetsenbord, zeker als je lange stukken moet typen is dit een groot pluspunt. Daarnaast beschikken bijna alle laptops over USB uitgangen en cardreaders, iets wat zeker populaire tablets als de Ipad2 en Samsung Galaxy Tab missen.
Daarnaast kunnen er allerlei programma’s op je laptop geïnstalleerd worden. Handig als je voor een vak een bepaald programma nodig hebt.

Tablets: De mogelijkheden
Voor mij zijn er eigenlijk maar 4 serieuze opties als tablet op dit moment.
Namelijk de Apple Ipad2, de Samsung Galaxy Tab, de Blackberry Playbook en de Asus EEE Transformer.
Elke tablet heeft zijn eigen plus en minpunten.

Laptops: De mogelijkheden
De keuze uit laptops is enorm en veel mensen zien door de bomen het bos niet meer. Houd in ieder geval rekening met de afmeting en het gewicht van je laptop. Je eerste indruk zal niet de juiste indruk zijn. Pas als je hem dagelijks in je tas moet stoppen en er elke dag weer mee moet lopen zal je merken dat een laptop van 3 kilo eigenlijk toch wel tegenvalt.
Daarnaast moet je de afweging maken waar je hem voor gaat gebruiken. Ga je hem echt voor je studie gebruiken of wil je er stiekem eigenlijk ook spelletjes op spelen?
In de pricewatch van Tweakers.net kan je voorkeuren instellen.
Tips bij het instellen:
-Stel je max. budget van te voren vast en kijk ook niet naar duurdere. Het scheelt elke keer maar een tientje met weer een betere laptop maar zo blijf je bezig.
-Stel je geheugengrootte in op minimaal 2gb, liefst 4gb. Een netbook met maar 1gb aan geheugengrootte gaat irriteren.
-Schermdiagonaal raad ik aan minimaal op 11,6”te zetten (we willen wel wat kunnen lezen en niet eindeloos hoeven scrollen) en in eerste instantie maximaal op 13,3”. Vind je in deze maten echt niets dan pas zou ik de maximale maat naar 15,4” verschuiven. Groter dan dit wil je echt niet gaan!

Bedenk ook goed welk besturingssysteem je wilt. OS X is een goed besturingssysteem maar heeft ook de nodige nadelen. Zo is een laptop met OS X per definitie duur. Daarnaast zal je niet alle programma’s op je laptop met OS X kunnen draaien. Hier zijn wel mogelijkheden voor door er ook windows op te zetten, maar denk hier goed over na voordat je een Apple laptop koopt. Het is een behoorlijke investering. Vraag je af of dit geld je echt waard is.

Nogmaals met dit topic wil ik een discussie starten of het handig is om een tablet aan te schaffen voor je studie en zo ja welke tablet het beste is voor studenten. Zo nee, waar moet je aan denken bij het aanschaffen van een laptop voor je studie.

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:46
Laptop, geen twijfel over mogelijk. Voor de prijs van een tablet heb je ook een leuk laptopje en daar kan je altijd nog meer mee dan met een tablet. Tablets zijn ter vermaak en af en toe handig, maar voor schoolwerk wil je goed kunnen typen en dat kan met een tablet toch minder.

The devil is in the details.

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22:31

Pixeltje

Woo-woohoo!

Laptop. Hoe "simpel" het gebruik ook is, ik heb een tijdje aantekeningen gemaakt op een tablet, en op den duur werkt het gewoon niet lekker. Plus dat je bij een fysiek toetsenbord beter je vingers kunt positioneren en dus blind kunt typen. Zo kun je nog eens zien wat de docent staat verkondigen voor in de zaal.

De eee-pad transformer is een sorot tussenoplossing. Heb ermee gewerkt maar wat me irriteert is dat de meegeleverde tekstverwerker eigenlijk gewoon notepad is, met een beetje grafische opsmuk. Wellicht is er iets beters te downloaden uit de android market, maar daar had ik toen geen tijd voor.

Zu Risiken und Nebenwirkungen fragen Sie ihren Arzt oder Apotheker

• Craven
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 01:41
Lijkt me toch echt niet dat je een tablet in overweging neemt voor studeerwerk. Alleen het gemis van een toetsenbord en een eigen OS (windows of linux) is al meer dan genoeg voor mij om een tablet absoluut niet te kiezen. Zonder windows of linux kun je nooit gevraagde applicaties installeren.

M.a.w. leuk topic maar ik zou me concentreren op de keuze van een laptop.

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:24

Standeman

Moderator Wonen & Mobiliteit

Prutser 1e klasse

Waarom geen tussenvorm zoals een eee PC. Dan ben je rond de 200.- klaar en heb je beide eisen, klein en tobo.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

• Mahone
Voor de Samsung Galaxy Tab is er een keyboard dock. Voor de Ipad bestaan er dacht ik ook Bluetooth toetsenbord oplossingen. Dus wat dat betreft zijn er mogelijkheden.
Wat betreft de applicaties installeren ben ik met je eens. Nu heb ik voor mijn studie echter weinig nodig.
Thuis heb ik een computer staan waar ik eventueel alles op uit kan werken.
Het is dus echt puur voor tijdens de lessen.
Een EEE PC ben ik geen fan van. Het is geen laptop. Ik ken iemand met een netbook en die vond het niks.

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:54

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Maar goed met een extern toetsenbord is gelijk de mobiliteit van een tablet veranderd.

"We never grow up. We just learn how to act in public"

• danny01
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17-07-2020

• Anoniem: 310225
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Falcon schreef op vrijdag 26 augustus 2011 @ 13:40:
Maar goed met een extern toetsenbord is gelijk de mobiliteit van een tablet veranderd.
http://www.thinkgeek.com/gadgets/cellphone/e722/ :D

• Hahn
Nee, dat is een tablet die je in een toetsenborddock kan zetten. En dan heb je dus een minder draagbare tablet of een beperkte laptop. Worst of 2 worlds als je het mij vraagt :P

• danny01
dan zou ik toch maar gewoon voor een laptop gaan

• Trommelrem
  • Laatst online: 09-11-2021
Wat bij mij heel belangrijk is, en wat voor veel studenten ook belangrijk is, is de daadwerkelijke mobiliteit.

Sommige goedkopere laptops hebben per model een verschillende adapter, geen mogelijkheden voor externe batterijen of een loeizware adapter. Soms zie je een best leuk klein laptopje waarvan de adapter zwaarder is dan de laptop zelf :S

De zakelijke laptops voldoen vaak wel als studentenlaptops. Dell en HP hebben bijvoorbeeld hele kleine, platte en lichte reisladers die sowieso op alle Dell's of HP passen. Aangezien Dell en HP veel voorkomende merken zijn is het niet erg om je adapter een keer te vergeten. Bovendien hebben Dell's en HP's vaak mogelijkheden voor externe accu's zodat je helemaal niet met adapters hoeft te slepen. Sommige modellen hebben een werktijd van meer dan 16 uur.

Dus kijk altijd naar de adapter en de mogelijkheden voor externe batterijen voordat je je laptop koopt!

[Voor 5% gewijzigd door Trommelrem op 26-08-2011 13:49]

• danny01
anders koop je een macbook pro\air zijn niet zwaar en battery gaat lang mee hierop kan je ook bootcampen dus wanneer je windows wilt kan dit hier ook op

[Voor 33% gewijzigd door danny01 op 26-08-2011 13:52]

• tweakerharrie
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 02-05 10:11
laptop en ereader. Tablet zou ik nooit zonder laptop adviseren.
In een bus of trein is lastiger studeren dan je denkt.

• samo
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16:38

samo

yo/wassup

Multitasking is nog steeds wat omslachtig op een tablet. En de snelheid om te kunnen multitasken gaat je zeker helpen bij een studie. Dus inderdaad laptop.

Bekend van cmns.nl | ArneCoomans.nl | Het kindertehuis van mijn pa in Ghana

• danny01
daarom is een macbook air/pro toch de beste optie je hebt mac en windows naar eigen keuze. gaat lang mee met battery en de mac book air is heel erg ligt

• Hahn
Alleen heeft niet iedereen €1000+ over voor een laptop.

• danny01
das wel weer

[Voor 89% gewijzigd door danny01 op 26-08-2011 14:06]

• Hahn
Ik zie in de startpost anders toch echt wat over geld staan (en daar staat €400-€600) ;)

• danny01
tweede hands dan maar

• Shrimp O Vis
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 02-04-2019

Shrimp O Vis

Battle.net: SkyDiDeLY.628

Relevant:

http://www.engadget.com/2...d-device-id-hoped-for-fr/

[Voor 6% gewijzigd door Shrimp O Vis op 26-08-2011 14:07]

Core 2 Duo E8400; 2x2gb OCZ; Sapphire Radeon HD4850; Gigabyte EX38-DS4; NZXT Apollo;
If I asked "Is an electron a wave OR a particle?", my question would be wrong before you even answered.

• -MD-
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 31-05 01:03
Een goede laptop met een fatsoenlijke batterij kopen is m.i. het beste. Als je een beetje zoekt heb je een goede laptop met een goede batterij om een hele dag op school te kunnen werken.

Ik heb zelf de Asus UL30A-Qx057X en ik haal er krap 10 uur werktijd mee. Totaal geen noodzaak tot het meenemen van een adapter of extra batterij. Uitstekend geschikt voor office werk.

Ik doe geen studie, maar ik zou over deze keuze niet eens twijfelen.

Steam: -MiDe- BattleTag: MiDe#2179 Discord: -MD-#1579

• Trommelrem
MistaDevine schreef op vrijdag 26 augustus 2011 @ 14:20:

Ik doe geen studie, maar ik zou over deze keuze niet eens twijfelen.
Persoonlijk vind ik Asus voor consumenten veruit het allerbeste merk, maar zakelijk/student vind ik Asus juist niet goed.

Een student is afhankelijk van z'n laptop. Een dag geen laptop is een dag geen studiepunten. Next-business-day onsite is dus cruciaal voor een student. Helaas biedt Asus die service volgens mij niet aan. O.a. Dell en HP wel.

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20:31

Touchdomex

Meisje!

Standeman schreef op vrijdag 26 augustus 2011 @ 13:20:
Waarom geen tussenvorm zoals een eee PC. Dan ben je rond de 200.- klaar en heb je beide eisen, klein en tobo.
Dat is een netbook nog steeds niet ideaal vanwege het toetsenbord en de werkruimte. Voor fatsoenlijk werk met aantekeningen wil je het liefste 3 dingen: Licht, lange batterijduur en nog werkbare snelheid. Niet constant rekening houden met wat je moet installeren omdat anders je netbook het niet trekt. Daarnaast zijn die toetsenbordjes in netbooks erg krap bemeten...

Het mooiste formaat om normaal werk uittevoeren en te typen is 13 inch. Niet te klein en niet te groot. De grootste laptop die je wil meenemen is een ultra light 14.1 inch laptop. Simpel vanwege het gewicht en hoe het in je tas zit zijn dat de beste formaten.

Voor een student is een klein draadloos muisje dmv bluetooth of RF ontvanger prima. In principe heb je namelijk niet meer nodig.

Dit heb ik destijds ook zo overwogen en een Acer timeline 13 inch laptop gekocht. Niet de stevigste zeg maar gerust maar doet het nu al 2 jaar en eigenlijk behalve de dingen die ik zelf eraan heb verneukt zoals wijn over je laptop heen gooien waardoor het toetsenbord kapot is gegaan. Heeft mij 650 euro gekost en tot op heden nog steeds snel genoeg voor de normale taken. Vermoedelijk voor de komende jaar/2 jaar ook nog steeds genoeg.
Trommelrem schreef op vrijdag 26 augustus 2011 @ 14:27:
[...]

Persoonlijk vind ik Asus voor consumenten veruit het allerbeste merk, maar zakelijk/student vind ik Asus juist niet goed.

Een student is afhankelijk van z'n laptop. Een dag geen laptop is een dag geen studiepunten. Next-business-day onsite is dus cruciaal voor een student. Helaas biedt Asus die service volgens mij niet aan. O.a. Dell en HP wel.
Dat is zeer sterk afhankelijk van je opleiding. Aangezien het voor veel opleidingen nog steeds een optie is en niet een verreiste. Als je nog iets op reserve hebt waar je op zijn minst op kan werken is er bij een kapotte laptop niets aan de hand.

[Voor 20% gewijzigd door Touchdomex op 26-08-2011 14:32]

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Ik denk dat een mogelijk probleem ook zit in de compatibiliteit. De meeste documenten die ik krijg zijn nog altijd in docx formaat. En wat als je toch ergens wat software voor nodig hebt? Wat als je tablet een belangrijk bestand niet goed kan openen?

Een tablet is imho niet geschikt om echt op te werken zoals velen al aangeven. Ja je kan een toetsenbord en alles er aan hangen, maar dan loop je uiteindelijk alsnog met alle zooi te slepen. De markt ontwikkeld snel, maar is imho nog niet volwassen genoeg. Een tablet is geschikt als aanvulling op je desktop/laptop. Maar het is geen vervanger.

En dat juist nu veel merken mooie 13,3" laptops met lange accuduur voor een betaalbare prijs hebben. Het gewicht is echt geen probleem in een rugtas. Seriously, wie merkt dat nou in dagelijks gebruik? De meesten letten op de dikke 15,6"-ers. Maar 13,3" is juist perfect. Die grootte is namelijk het ideale compromis tussen draagbaarheid en werkcomfort. Ze zijn niet overdreven lomp of zwaar en dus ook echt wee eenvoudig mee te nemen. Maar ze zijn zoveel beter.

Ik doe zelf een technische studie, dus mijn laptop is ook mijn alles. Ik heb dan ook 1100 euro geïnvesteerd in een goed stuk "gereedschap". Mijn U30Jc doet nu een jaar goed zijn dienst. Ik zit er veel achter op de universiteit en met zijn 13,3" is het niet te klein en niet te groot. Met de i5 430M, GeForce 310M, 500GB HDD, 128GB SSD (ipv de DVD drive) en 4GB RAM kan ik alle kanten op :) . En de accuduur? 7 uur :D Het is niet voor niets de zuinigste Normal Voltage Arrandale laptop volgens Anandtech. Ik overweeg nu wel een tablet voor erbij. Mede om tijdens colleges wel wat aantekeningen op sheets kwijt te kunnen, papers te lezen en schema's te schetsen om die eventueel in verslagen te verwerken. Maar het blijft een aanvulling.

• piertje123
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 30-04 08:55
Voor mij is dit echt een non-issue. Voor een studie moet je produceren. Niet alleen college-aantekeningen, maar ook werkstukken. Dit blijft meestal niet beperkt tot 1 a-4tje. Met een tablet is dat gewoon niet te doen. College aantekeningen heel misschien nog, maar dat lijkt mij ook al allerminst relaxt. Een tablet neem je om te consumeren.

Ben je student, dan moet je zowel produceren als consumeren. Met een laptop is dat wel te doen, met een tablet niet. En aangezien je student bent en meestal geen geld hebt voor zowel een laptop als een tablet is het devies simpelweg dat je een laptop moet nemen.

Ook handig om je muziek op op te slaan en wat filmpjes en wat nog wel niet meer. 16 of 32 GB opslag was voor mij 7 jaar geleden al te weinig.

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Craven schreef op vrijdag 26 augustus 2011 @ 13:17:
Lijkt me toch echt niet dat je een tablet in overweging neemt voor studeerwerk. Alleen het gemis van een toetsenbord en een eigen OS (windows of linux) is al meer dan genoeg voor mij om een tablet absoluut niet te kiezen. Zonder windows of linux kun je nooit gevraagde applicaties installeren.

M.a.w. leuk topic maar ik zou me concentreren op de keuze van een laptop.
Dat dus. Een 80 kantjes tellen scriptie op een tablet intikken lijkt me een ramp.
Tablet is misschien aardig voor wat korte notities, of voor een PDFje ter naslag.

• Mahone
piertje123 schreef op zaterdag 27 augustus 2011 @ 14:48:
Voor mij is dit echt een non-issue. Voor een studie moet je produceren. Niet alleen college-aantekeningen, maar ook werkstukken. Dit blijft meestal niet beperkt tot 1 a-4tje. Met een tablet is dat gewoon niet te doen. College aantekeningen heel misschien nog, maar dat lijkt mij ook al allerminst relaxt. Een tablet neem je om te consumeren.

Ben je student, dan moet je zowel produceren als consumeren. Met een laptop is dat wel te doen, met een tablet niet. En aangezien je student bent en meestal geen geld hebt voor zowel een laptop als een tablet is het devies simpelweg dat je een laptop moet nemen.

Ook handig om je muziek op op te slaan en wat filmpjes en wat nog wel niet meer. 16 of 32 GB opslag was voor mij 7 jaar geleden al te weinig.
Werkstukken maak ik thuis op de computer. Het ging mij puur en alleen om de aantekeningen die ik in de les maak. Wellicht dat een laptop inderdaad handiger is vanwege het toetsenbord. Het ging mij voornamelijk om het gemak waarmee ik een tablet meeneem t.o.v. het meenemen van een laptop.
600 gram tegenover 2,8 kilo.

Netbook is geen alternatief omdat je daar ook geen werkstukken op wilt gaan typen. Met name de snelheid van een netbook is voor mij de reden om geen netbook te nemen. Een macbook Air zou een alternatief zijn maar daarbij zit je al snel aan het dubbele van wat je voor een tablet / 15" notebook betaalt.

• Leftblank
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:50
Mahone schreef op zondag 28 augustus 2011 @ 13:22:
[...]

Werkstukken maak ik thuis op de computer. Het ging mij puur en alleen om de aantekeningen die ik in de les maak. Wellicht dat een laptop inderdaad handiger is vanwege het toetsenbord. Het ging mij voornamelijk om het gemak waarmee ik een tablet meeneem t.o.v. het meenemen van een laptop.

Netbook is geen alternatief omdat je daar ook geen werkstukken op wilt gaan typen. Met name de snelheid van een netbook is voor mij de reden om geen netbook te nemen. Een macbook Air zou een alternatief zijn maar daarbij zit je al snel aan het dubbele van wat je voor een tablet / 15" notebook betaalt.
Je hebt natuurlijk ook nog 12-14" laptops die over het algemeen niet heel duur hoeven te zijn en wel (fors) minder dan 2kg kunnen wegen. Dan heb je het voordeel van een laptopje waar je het een en ander nog eens op kan uittikken en je tegelijk niet krom van gaat lopen.

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22:31

Pixeltje

Woo-woohoo!

Mahone schreef op zondag 28 augustus 2011 @ 13:22:
[...]

Als ik je goed begrijp spreek je jezelf tegen;

Je wilt iets kopen wat je alleen gebruikt voor wat dingetjes op studie, zoals aantekeningen en het broodnodige tikwerk etc, een keer iets googlen misschien.

Je geeft aan dat je werkstukken en meer van zulks thuis op je dekstop maakt, en tegelijk geef je aan dat een netbook geen optie is omdat je daar geen werkstukken op wilt maken, en de snelheid niet hoog genoeg is.

Ik denk dat het snelheidsverschil tussen een tablet van 500 euro en een netbook van 500 euro nihil is. Overweeg anders ook eens voor ongeveer dat bedrag een niet-netbook, maar wel klein en krachtig laptopje. Zijn er ook met sandy bridge i3 en i5, zeker sneller dan een tablet, en verkrijgbaar met 13" scherm.

Nogmaals; ik vond een tablet leuk, maar erop werken was geen succes. Te weinig feeling met wat je doet en te beperkt. Een netbook/laptop kun je uitbreiden, random zooi op installeren en als het eens niet anders kan kun je daar prima op werken. Is misschien wat minder comfortabel dan op je desktop, maar als de nood hoog is.. (en geloof me, aan het einde van elke course is de nood hoog ;)

Zu Risiken und Nebenwirkungen fragen Sie ihren Arzt oder Apotheker

• Mahone
Pixeltje schreef op zondag 28 augustus 2011 @ 13:32:
[...]

Als ik je goed begrijp spreek je jezelf tegen;

Je wilt iets kopen wat je alleen gebruikt voor wat dingetjes op studie, zoals aantekeningen en het broodnodige tikwerk etc, een keer iets googlen misschien.

Je geeft aan dat je werkstukken en meer van zulks thuis op je dekstop maakt, en tegelijk geef je aan dat een netbook geen optie is omdat je daar geen werkstukken op wilt maken, en de snelheid niet hoog genoeg is.

Ik denk dat het snelheidsverschil tussen een tablet van 500 euro en een netbook van 500 euro nihil is. Overweeg anders ook eens voor ongeveer dat bedrag een niet-netbook, maar wel klein en krachtig laptopje. Zijn er ook met sandy bridge i3 en i5, zeker sneller dan een tablet, en verkrijgbaar met 13" scherm.

Nogmaals; ik vond een tablet leuk, maar erop werken was geen succes. Te weinig feeling met wat je doet en te beperkt. Een netbook/laptop kun je uitbreiden, random zooi op installeren en als het eens niet anders kan kun je daar prima op werken. Is misschien wat minder comfortabel dan op je desktop, maar als de nood hoog is.. (en geloof me, aan het einde van elke course is de nood hoog ;)
Ja het klopt wel dat ik mezelf tegenspreek maar wat ik bedoel te zeggen is dat als ik voor een laptop ga ipv een netbook dat het wel vlekkeloos moet werken. Een klasgenoot heeft een netbook en die heeft hij al snel de deur gewezen vanwege de beperkte snelheid van het apparaat.
Bij de Media Markt heb ik even met zo'n Ipad staan vogelen, en wat mij opviel was dat het allemaal soepel verliep. Je hoeft nergens op te wachten als je wat aanklikt en beweegt. Alles verloopt soepel. Vandaar dat ik mij eigenlijk op een Ipad richtte.

Ik wil een device wat compact is, niet te veel weegt maar bovenal soepel werkt. (/edit: En een goede accuduur heeft) OS X lijkt me voor studie een heerlijk systeem om mee te werken. Maar voor het geld van een MBA kan ik ook een goede windows laptop kopen en daarnaast nog een tablet en dan houd ik nog geld over.

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:48
Als je klein, licht, en toch praktisch wilt: een babylaptop! Mijn 10" MSI kostte december 2009 slechts 200 euro, doet het nog steeds ruim 4 uur op accu, weegt 1 kg, en kan dus altijd mee.
Het grote voordeel: een fatsoenlijk toetsenbord, en normale software (Ubuntu), zodat je normaal kan typen. Kleiner dan dit moet ik niet aan beginnen trouwens.
Juist voor studie wil je toch normaal kunnen werken, en daar is een tablet wat mij betreft minder geschikt voor.

• danielkraak
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23:23
Ik snap eigenlijk al niet waarom een tablet uberhaupt als optie wordt gezien voor studie. Typen is een stuk minder fijn, klein scherm, weinig aansluitmogelijkheden enzovoort.

Ik vind een tablet alleen fijner om op de bank door websites ed. te navigeren dan een laptop. Met een tablet kun je dat veel sneller dan bijvoorbeeld met een laptop die je op schoot hebt (wat ook niet echt prettig is).

[Voor 11% gewijzigd door danielkraak op 28-08-2011 14:36]

• Trommelrem
Touchdomex schreef op vrijdag 26 augustus 2011 @ 14:30:
[...]

Dat is zeer sterk afhankelijk van je opleiding. Aangezien het voor veel opleidingen nog steeds een optie is en niet een verreiste. Als je nog iets op reserve hebt waar je op zijn minst op kan werken is er bij een kapotte laptop niets aan de hand.
Veel studenten hebben geen reserve. Ik heb NBD genomen omdat ik anders naar mijn ouders moet om een computer te kunnen gebruiken. Veel studenten zijn afhankelijk van hun laptop. Een tablet valt dus sowieso af, omdat er geen tablets met NBD zijn. Als er 4 hrs mission critical zou bestaan voor laptops dan had ik dat misschien nog wel gedaan ook, ook al is dat eigenlijk niet nodig.

Een tablet wordt pas interessant als je een extern toetsenbord hebt en een goede 3G verbinding met een Citrix of RDP Server. Maarja, welke gemiddelde student heeft dat nou thuis staan...

[Voor 13% gewijzigd door Trommelrem op 28-08-2011 15:08]

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:00
Misschien is dit iets voor je? http://www.asus.com/Eee/Eee_Pad/Eee_Slate_EP121/

Die EP121 heeft een drukgevoelige stylus maar kan ook met je vinger bedient worden, daarnaast met BT en USB kan je er alles op aansluiten wat je wil. Hiermee kan je dus aantekeningen maken net zoals je dat zou doen in een schrift (MS OneNote!). Het is ook gewoon Windows 7 wat er op draait dus als je ooit eens een speciaal programma nodig hebt is dat geen probleem.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• TCR
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17-05 22:49

TCR

pfffffffff

Met een beperkt budget is een 11,6/12 inch netbook met een E350 fusion APU de beste oplossing mijns inziens. Je bent dan heel mobiel, hebt een goede accu werktijd, genoeg power voor 90% van de studenten en je kunt vrijwel alle software draaien. Je kunt ook nog naast de standaard Windows 7 kijken naar een Linux OS. Een tablet is toch erg beperkt in zijn software ondersteuning en goede toetsenborden voor onderweg. Voor rond de €400 kun je kijken naar een HP DM1, Asus 1215B of MSI U270.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee