Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• Blaatkiller
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 12-11 20:04
Na controle van mijn loonstrook zag ik dat mijn werkgever over een lager bruto bedrag vakantiegeld heeft berekend dan de voorgaande maanden.

Maand 1 - 8 % over 3100 Bruto - zonder ziekte
Maand 2 - 8 % over 3000 Bruto - 1 wachtdag ziekte

Het verschil hierin word door mijn werkgever aangegeven dat doordat ik 1 wachtdag heb verbruikt wegens ziekte. Naar mijn inziens mag mijn werkgever dit helemaal niet doen.

Is er hier iemand die hier meer van weet/ervaring mee heeft?

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17-11 12:53
De wet zegt dat je werkgever 2 jaar loon moet doorbetalen bij ziekte, en in totaal 170% van het jaarsalaris.
Dat wordt vaak gedaan als 1e jaar 100%, 2e jaar 70% (net zoals het vroeger met de WAO na 1 jaar nog was). Maar een werkgever kan ook 85%/85% doen, volgens mij is zelfs 70%/100% mogelijk.

Een wachtdag bij ziekte, of geen vakantiegeld over de ziekteperiode, is dus wettelijk mogelijk.

Als je bedrijf onder een (sector) CAO valt, worden zulke dingen per CAO geregeld. Zo niet, dan zijn het de arbeidsvoorwaarden van het bedrijf (bedrijfs-CAO) of je individuele arbeidsovereenkomst.

• Blaatkiller
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 12-11 20:04
Bedankt voor je antwoord Captain. Ik zal mijn contract er nog eens op nakijken.

Dit topic mag gesloten worden.

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
t_captain schreef op vrijdag 26 augustus 2011 @ 11:28:
volgens mij is zelfs 70%/100% mogelijk.
Dat zou mij wel vreemd lijken, en ik zou verwachten dat dat dan ook vaker zou gebeuren en dan vooral bij laag geschoold werk. Immers is een werknemer meestal wel weer beter binnen het jaar, dus dan is het voordelig om het eerste jaar zo min mogelijk uit te keren.
offtopic:
Op GoT worden topics niet gesloten als er een antwoord is, alleen als het topic niet aan de regels voldoet of op een andere manier ongewenst is.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

• JKay
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
De reservering voor het vakantiegeld wordt opgebouwd over je brutoloon van een bepaalde periode. In deze situatie is je brutoloon over deze maand lager vanwege een wachtdag van ziekte, wat onbetaald is. Hierdoor is je brutoloon deze periode lager en dus ook de reservering van je vakantiegeld lager (standaard 8% van je brutoloon).

Je vraag is gerelateerd of er sprake is van doorbetaling bij ziekte vanaf de eerste ziektedag. In deze situatie is het zo dat je werkgever gebruik maakt van een wettelijke (of CAO) afspraak omtrent het toewijzen van een wachtdag bij ziekte, welke voor rekening is voor de werknemer.

Wel zou ik je adviseren je contract / CAO even na te lezen op deze afspraken.