• s3.
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 05-02 08:11
Tweakers,

Voordat ik het moederbord ga vervangen, ben ik benieuwd of er nog andere tips zijn van de mede-tweakers :) .

Het gaat om een PC van een klant, een HP p6000 serie computer. Hierin zit een Pegatron M2N78-LA moederbord met 4 sata poorten.
Klant geeft aan dat PC niet meer werkt: zowel de DVD drive als de HDD worden niet herkend in het bios. Ze hebben wel stroom uiteraard. Heb de HDD op een andere PC aangesloten en dat werkt.

Wat heb ik geprobeerd?

- BIOS reset
- Andere SATA kabel
- Andere SATA poort
- Andere HDD/DVD
- PCI SATA insteekkaart

Geen van allen werken. Ik was verbaasd dat een insteekkaart ook niet mocht baten. Wat wel opviel is het feit dat als ik de HDD aansluit op het MOBO of PCI kaart, dat ik met het booten wel een overzicht krijg met SATA devices, waarbij alles op no device staat. Als ik geen SATA device aansluit, dan krijg ik dit overzicht niet eens.

Ben benieuwd naar andere tips?

• fragcompany
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 23-07-2025
Krijgt moederbord ook wel stroom?
Hoe is het met de elco's op het mobo gesteld ?
Voel eens of de chipset heet word of warm.
Verder weet ik het ook niet,althans niet vanaf hier.

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:06

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Staat er in de bios iets fout over de Sara poorten? Bijv ingesteld als raid ipv ide of ahci? Dat soort geintjes wil sata ook nog wel eens in de weg zitten.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• fragcompany
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 23-07-2025
Microkid schreef op vrijdag 26 augustus 2011 @ 08:30:
Staat er in de bios iets fout over de Sara poorten? Bijv ingesteld als raid ipv ide of ahci? Dat soort geintjes wil sata ook nog wel eens in de weg zitten.
Ja maar pci kaart werkt ook niet zegt hij,ik denk als ik in de glazenbol kijk dat moederbord geen voeding krijgt...
(gevoel)

• JanW23
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21-01 10:31

JanW23

Mine mine mine mine

fragcompany schreef op vrijdag 26 augustus 2011 @ 08:33:
[...]

Ja maar pci kaart werkt ook niet zegt hij,ik denk als ik in de glazenbol kijk dat moederbord geen voeding krijgt...
(gevoel)
Een pc boot toch niet als een mobo geen voeding krijgt?

Ik zeg, gare chipset waardoor je pci/pcie sloten etc niet meer werken. Als je nu de BIOS flash programma start en een usb-stick erin propt. Kan je die dan benaderen? Zo nee, dan is echt je mobo gaar.

• s3.
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 05-02 08:11
PC start gewoon op inderdaad met beeld en alles. AHCI en IDE heb ik beiden al geprobeerd.
JanW23 schreef op vrijdag 26 augustus 2011 @ 08:37:
[...]

Een pc boot toch niet als een mobo geen voeding krijgt?

Ik zeg, gare chipset waardoor je pci/pcie sloten etc niet meer werken. Als je nu de BIOS flash programma start en een usb-stick erin propt. Kan je die dan benaderen? Zo nee, dan is echt je mobo gaar.
Ik denk dat je gelijk hebt inderdaad. Ik ga even zoeken of dit mogelijk is. Bedankt voor de tip.

• TallManNL
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 21:41
slechte voedingslijn waardoor DVD/HDD niet mee willen werken?

geheelonthouder met geheugenverlies

Pagina: 1