Hoi VIP_er, welkom bij de tweaker community
Ik zal je een stukje op weg helpen. Hier is een checklist:
1) Hoe groot is de koeler die er op je processor zit.
2) Kijk in de bios hoe heet je processor nu wordt. (bij epox onder chipset features setup, meestal)
Probeer je bussnelheid zo hoog mogelijk te maken. Nu staat hij op 100 met een vermenigvuldigingsfactor van 4.5. Probeer de multiplier eens te zetten op 4 en je bussnelheid op 112. Op deze manier hoef je nog niet bang te zijn voor de extra hitte.
Door de extra bussnelheid wordt je cache ook sneller. Aangezien de snelheid van de cache (gelijk aan de Fsb snelheid) van grote invloed is op de snelheid van je systeem, krijg je een betere prestatie vooral met spelletjes.
Als je nu ook een hogere processorsnelheid wilt, kun je proberen de multiplier op 4.5 te zetten. Hierdoor loopt je processor op 496 mhz (112*4.5). De kans dat dit zonder voltage tweaking werkt is klein. Meestal moet je de voltage 0.2 volt verhogen, dus van 2.2 naar 2.4 of van 2.4 naar 2.6 afhankelijk van het type processor.
Als je nu windows nog op kan starten, kun je het beste hem gewoon een tijd aan laten staan en wat programma's op te starten. Als je systeem nu vastloopt dan kan het aan twee dingen liggen: je processor wordt te heet of de voltage moet nog wat omhoog.
Een hoger voltage betekent meer warmteontwikkeling, dus als je de voltage op moet voeren, moet je ook de koeling verbeteren.
Oh ja een FSB van 124 of 133 mhz werkt in veel gevallen niet.
Ik hoop dat ik je een béétje op weg heb geholpen. Misschien willen anderen aan dit verhaal nog wat toevoegen, mijn vingers worden een beetje moe
MY Systemconfiguration: 10fingers@5chars/s; 2legs@5km/h; 1mouth@14k4; 2ears@18Khz; 2eyes@-6&-7