Toon posts:

AMD k6-2 450 overklokken?

Pagina: 1
Acties:
  • 122 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb weinig verstand van het overklok gebeuren en heb hier een vraag over.

Ik heb momenteel een AMD k6-2 450 processor in mijn computer zitten met een epox moederbordje! Is deze te overklokken? Als dit het geval is.... hoe ga ik dan te werk, is er ergens een goede beschrijving te vinden? Het mag dus niet te moeilijk zijn.

Kan iemand mij op weg helpen? alvast bedankt,

Serge

• budi
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 27-08 07:49
Hoi VIP_er, welkom bij de tweaker community :)

Ik zal je een stukje op weg helpen. Hier is een checklist:
1) Hoe groot is de koeler die er op je processor zit.
2) Kijk in de bios hoe heet je processor nu wordt. (bij epox onder chipset features setup, meestal)

Probeer je bussnelheid zo hoog mogelijk te maken. Nu staat hij op 100 met een vermenigvuldigingsfactor van 4.5. Probeer de multiplier eens te zetten op 4 en je bussnelheid op 112. Op deze manier hoef je nog niet bang te zijn voor de extra hitte.

Door de extra bussnelheid wordt je cache ook sneller. Aangezien de snelheid van de cache (gelijk aan de Fsb snelheid) van grote invloed is op de snelheid van je systeem, krijg je een betere prestatie vooral met spelletjes.

Als je nu ook een hogere processorsnelheid wilt, kun je proberen de multiplier op 4.5 te zetten. Hierdoor loopt je processor op 496 mhz (112*4.5). De kans dat dit zonder voltage tweaking werkt is klein. Meestal moet je de voltage 0.2 volt verhogen, dus van 2.2 naar 2.4 of van 2.4 naar 2.6 afhankelijk van het type processor.

Als je nu windows nog op kan starten, kun je het beste hem gewoon een tijd aan laten staan en wat programma's op te starten. Als je systeem nu vastloopt dan kan het aan twee dingen liggen: je processor wordt te heet of de voltage moet nog wat omhoog.
Een hoger voltage betekent meer warmteontwikkeling, dus als je de voltage op moet voeren, moet je ook de koeling verbeteren.

Oh ja een FSB van 124 of 133 mhz werkt in veel gevallen niet.

Ik hoop dat ik je een béétje op weg heb geholpen. Misschien willen anderen aan dit verhaal nog wat toevoegen, mijn vingers worden een beetje moe :)

MY Systemconfiguration: 10fingers@5chars/s; 2legs@5km/h; 1mouth@14k4; 2ears@18Khz; 2eyes@-6&-7

• FrankGuthrie
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:36

FrankGuthrie

I Wanna Be Kate

Hoe bedoel je als je je multeplier omlaag gooit en de FSB omhoog da je niet bang hoeft te zijn voor meer hitte vorming?? je processor gaat toch sneller lopen, dus dan wordt hij toch warmenr???

Trouwens een multeplier van 4,5 met een FSB van 112 maakt toch een snelheid van 504 MHz, toch??

Russian Blue Neji
Kate Bush
Blue Horizon(a website about Star Trek & Babylon 5)

Verwijderd

Frank je hebt gelijk 504MHz.

Een K6-2-450 gaat meestal maar tot 500MHz, ook dat is toch mooi meegenomen.
Ik zou kiezen voor een hogere bus, ipv hogere multiplier, als ie dat trekt.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie reacties, ik ga het proberen!

• FrankGuthrie

FrankGuthrie

I Wanna Be Kate

Ik zou kiezen voor een hogere bus, ipv hogere multiplier, als ie dat trekt.
harry waarom dit??? waarom niet een hogere multeplier, je processor wordt dan toch ook warmer, kan je me even uitleggen waarom je het liefst gaat voor het verhogen van de FSB?

Russian Blue Neji
Kate Bush

• Wimpy006
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 27-08 00:46
Omdat met een 112FSB bijna alles wordt overgeclocked: L3 cache? , geheugen, pci.

"Probeer de multiplier eens te zetten op 4 en je bussnelheid op 112. Op deze manier hoef je nog niet bang te zijn voor de extra hitte."
4x112=448
zo heb je ook je pc overgeclocked, alleen je proc niet

Mijn huidige systeem: Te veel nieuwe oude rommel op om te noemen.

• Ivke
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 07-01-2003
4*112 is sneller als 5*100

"I'd change the world but God won't give me the source code"

• FrankGuthrie

FrankGuthrie

I Wanna Be Kate

oke dat berijp ik maar je processor wordt hier toch ook mee overgeklokt(hetgeen weer hitte met zich meebrengt), toch??

Russian Blue Neji
Kate Bush

• Yigal76
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16-04 21:49
Ja je proc wordt zeker warmer. Hoe meer MHz je uit je proc perst, hoe warmer die zal worden. Maakt niet uit hoe je het flikt (FSB of multiplier).

Ik geef Harry gelijk. Als je je FSB verhoogd dan versnel je je hele systeem, niet alleen je proc. Probleem hierbij is alleen dat veel mobo's/systemen dit niet trekken, vooral de stap naar 112 MHz, deze is erg hoog. Met een berg koeling zal het je misschien wel lukken.

Can't blame a guy for trying... >:)

• FrankGuthrie

FrankGuthrie

I Wanna Be Kate

Oke conclusie:
Opvoeren processor= multeplier omhoog
Opvoeren processor+alle andere dingen= verhogen FSB

Russian Blue Neji
Kate Bush

• Jag
  • Laatst online: 18:40

Jag

Ik heb zelf een K6-2 400 gehad, en ik had die opgeschroeft naar 500. Ik had ook een Epox, de EP58MVP3C-m, en die had een max fsb van 100, en een max multiplier van 5.0. Ook vervelend was dat ik de proc met 2.8V moest draaien, terwijl 2.2V normaal was. Hij werd dan ook echt bloedheet, iets van 65C. Dus ik heb hem maar terug naar 450 gezet, met standaard voltage. Maar als je kan zou ik inderdaad de fsb omhoog krikken, dat maakt dat super trage cache van de K6-2 een beetje sneller.

Jag

• budi
Volgens mij wordt de hitte van de processor alleen maar bepaald door de hoeveelheid megahertz die hij draait (en het voltage natuurlijk). De bus heeft daar nauwelijks invloed op. Dus als je hem op 4 * 112 zet dan draait hij op 448 Mhz en is hij dus eigenlijk zelfs een stukje undergeclocked.

MY Systemconfiguration: 10fingers@5chars/s; 2legs@5km/h; 1mouth@14k4; 2ears@18Khz; 2eyes@-6&-7

Verwijderd

Persoonlijk ben ik het met budi eens. Opvoeren van FSB en verlagen van multiplier zal bij gelijkblijvende megahertzen een gelijke warmte productie betekenen voor de CPU.
Echter het overclocken van de FSB betekent dat andere insteekkaarten wel harder gaan lopen. Deze kaarten moeten wel meekunnen. Over het algemeen kan een PCI bus redelijk simpel naar 37,5 Mhz. Is loopt nu op 9,75 (Dacht dat PCI/4 -> ISA was, correct me if i am wrong).

Verwijderd

ja leuk dat overklokken maar het schijnt dat AGP kaarten er wel moeite mee zouden kunnen hebben. Voor PCI-kaarten ben ik niet bang die trekken dat wel, maar AGP... BTW ik vraag me dit af omdat ik ook wel weer eens wil gaan overklokken maar ik dus niet weet of mijn viper550 dat trekt... Super7 met k6-2 400 en ALI aladinV is een apart verhaal volgens mij, of raaskal ik nu???

Verwijderd

Mijn TNT 2 Ultra van Creative loopt nu op een AGP van 80 Mhz. Gaat perfect. Abit BE6 mobo

Mijn broertje heeft ook een Viper 550 en zijn AGP loopt op bijna 75 Mhz gaat ook goed. Die AGP kaarten zij wel wat over te clocken. Asus P2B mobo.

Weet niet hoe het met jouw mobo gaat. Gewoon proberen denk ik. Lukt het niet zet je het terug.

Verwijderd

Schumi, daar heb je gelijk in... Ik heb een Asus P5A-B mamaplankje daar zal het ook wel mee willen denk ik, ik ga het gewoon proberen...

• budi
Het moederbord waar we het nu over hebben is er een met een Via MVP3 chipset.

De Ali Aladdin chipset is inderdaad een verhaal apart. Deze heeft een hele vreemde manier van het 'leveren' van megahertzen aan PCI en AGP. Als je de FSB op 120 zet, bij de P5A het hoogste, dan loopt de AGP op 80 en PCI op 40. Als je hem op 110 of 115 zet dan hij in *beide* gevallen op iets van 77 agp, heel erg vreemd is dat.

De FSB van de Via is makkelijker op te voeren. Ik ben er nog geneen tegen gekomen die het niet doet op 112 mhz. Het zou hooguit aan een vervelende PCI of AGP kaart kunnen liggen als het niet werkt.

Verwijderd

GertJan, dat was bij mij ook de reden dat ik daarmee tot het laatst gewacht heb, op mijn nieuwe MSI had ik eerst de 330ViperPCI, die trok makkelijk 145MHz, en afgelopen Zaterdag, heb ik de dag van mijn leven gehad(bij zijze van...) toen de Viper550AGP(Diamond m.Nvidia diriver) er in, en wonder boven wonder het bleef goed draaien, wel koeler er op, dus de Viper550 16MBAGP trekt de 145MHz bus bij mij wel, dat zal per mobo merk vershillen, ik heb de 6163Pro. :)

Verwijderd

Op woensdag 19 april 2000 00:11 schreef Frits Bolkestein het volgende:
Ja je proc wordt zeker warmer. Hoe meer MHz je uit je proc perst, hoe warmer die zal worden. Maakt niet uit hoe je het flikt (FSB of multiplier).<P>Ik geef Harry gelijk. Als je je FSB verhoogd dan versnel je je hele systeem, niet alleen je proc.
Processor word idd warmer. En het overclocken door de FSB te verhogen is inderdaad zeer effectief voor een supersocket 7 systeempje. Dat komt dus doordat je geheugen, AGP & PCI kaarten, en het moederbord zelf sneller gaan lopen. Maar ook vooral doordat het L2 cache sneller wordt! Bij de k6-2 zit dit namelijk op het moederbord en is dit dus gelimiteerd door de bussnelheid. En bij de hogere aantal Mhz (>400) is dit een grote bottleneck!
Pagina: 1