[list][/list]
De errors zijn mogelijk ontstaan door het probleem hier omschreven wordt omdat ik om en na bij dat moment begon met het checken van de SMART waardes van de schijven met smartmontools. Dat is echter wel een pure gok van mij, ik kan zelf niks uit de logs opmaken namelijk.
Ik heb de complete SMART error log op pastbin gezet:
http://pastebin.com/raw.php?i=Qef0rn4h[list][/list]
Ik kwam er gisteren pas achter er een bekend probleem is met deze schijven en heb toen direct de firmware update van Samsung uitgevoerd die het probleem zou moeten oplossen (maar ik weet dus nog steeds niet of het probleem wat ik gevonden heb daadwerkelijk het probleem is waar mijn schijf mee te maken heeft).[list][/list]
Als ik bij de Self-test Logs kijk zie ik dat deze inderdaad niet verder is gekomen dan 10% en dus niet completed is.
Daarom probeerde ik een "Extended Self-test" te doen. Deze stopt ook op 10% en ik krijg dezelfde error, dat er read failures optreden alleen deze doet er wel een paar minuten over voordat die failed.[list][/list]
Klik voor een vergroting.[list][/list]
Kan ik de schijf binnen de garantie laten omruilen bij de winkel waar ik hem gekocht heb? Of zullen ze de schijf dan niet accepteren en mogelijk zelfs onderzoekskosten in rekening brengen?
Nieuwe harde schijf, errors
Ik heb 2 identieke Samsung EcoGreen F4EG HD204UI, 2TB schijven in mijn thuisserver hangen. De server is pas enkele weken oud en al na een dag of 4 bij een handmatige controle van SMART waardes kwam ik erachter dat 1 van de schijven maarliefst 207 errors in de SMART error log had staan (waarvan alleen de laatste 5 bewaard worden), en dat na slechts 97 power on hours.De errors zijn mogelijk ontstaan door het probleem hier omschreven wordt omdat ik om en na bij dat moment begon met het checken van de SMART waardes van de schijven met smartmontools. Dat is echter wel een pure gok van mij, ik kan zelf niks uit de logs opmaken namelijk.
Ik heb de complete SMART error log op pastbin gezet:
http://pastebin.com/raw.php?i=Qef0rn4h[list][/list]
Geen problemen
De schijf heeft de afgelopen weken wel probleemloos gefunctioneerd en daarom heb ik al die tijd geen aandacht aan de errors uit de log besteed. Inmiddels zitten beide schijven op ruim 900 power on hours en heeft de schijf geen nieuwe errors aan zijn log toegevoegd (het aantal errors staat nog steeds op 207).Ik kwam er gisteren pas achter er een bekend probleem is met deze schijven en heb toen direct de firmware update van Samsung uitgevoerd die het probleem zou moeten oplossen (maar ik weet dus nog steeds niet of het probleem wat ik gevonden heb daadwerkelijk het probleem is waar mijn schijf mee te maken heeft).[list][/list]
Self-tests
Eerder vandaag probeerde ik een "Short Self-test" uit te voeren. Deze eindigt na zo'n 10 seconden op 10% met het volgende resultaat:Completed with read failure. Check de Self-test Log for more information.
Als ik bij de Self-test Logs kijk zie ik dat deze inderdaad niet verder is gekomen dan 10% en dus niet completed is.
Daarom probeerde ik een "Extended Self-test" te doen. Deze stopt ook op 10% en ik krijg dezelfde error, dat er read failures optreden alleen deze doet er wel een paar minuten over voordat die failed.[list][/list]
SMART waardes
Ook een aantal SMART waarden, met in het bijzonder "Current Pending Sector Count" (SMART ID 197) zien er zorgelijk uit, zie deze screenshot:Actie ondernemen?
Wat kan ik nu het beste doen? De schijf werkt nog wel en ik heb bij gewoon gebruik geen last van de schijf, zowel schrijven als lezen van data gaat gewoon goed en snel. De errors lijken dus voorbij te zijn (immers: 207 errors in de eerste 100 uur - waarschijnlijk allemaal gelijktijdig opgetreden, en in de 800 uur daarna helemaal geen errors meer), maar ik maak me vooral zorgen dat de schijf geen self-tests uit kan voeren.Kan ik de schijf binnen de garantie laten omruilen bij de winkel waar ik hem gekocht heb? Of zullen ze de schijf dan niet accepteren en mogelijk zelfs onderzoekskosten in rekening brengen?