• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17:55

Pixeltje

Woo-woohoo!

Topicstarter
Ik heb hier een PC staan die niet wil opstarten.

Ik heb weinig informatie over de hardware; de PC is niet van mij en wil niet starten, dus ik kan niets opzoeken in de BIOS of windows. Wat ik kan zien is:

Moederbord: MSI G31M3 (intel bordje, CPU onbekend)
Geheugen: 2 * 1GB DDR2 800MHz, Transcend
Grafische kaart: Onboard
Harde schijf: Samsung 320 GB 7200RPM schijf, SATA
Voeding: A-open 400W

Als je op de powerbutton drukt gaat de processorfan draaien, je hoort de schijf upspinnen en na een tijdje (paar seconden) een tik/klik, waarna de processor fan langzamer gaat draaien.

Verder niets.

Wat heb ik gedaan?

Eerst de standaard dingetjes; stof verwijderen (perslucht), stekkers nalopen, 'kaal' opstarten (floppy en DVD lezer niet aangesloten)
Daarna de "Hangen en opstartproblemen troubleshooter" doorgewerkt, grote lijnen:

Geheugen één voor één testen --> geen resultaat
Andere harde schijf (PATA) waarvan ik zeker weet dat hij werkt --> geen resultaat
Andere voeding --> geen resultaat
Videokaart in PCI-e slot --> geen resultaat

Beide voedingen gemeten; keurige voltages die ruim binnen de marges vallen.

Het ding piept niet, geen bolle elco's, stinkt niet, pc was redelijk schoon, behalve de processorkoeler, maar die is nu ook weer mooi schoon.

Heeft iemand een idee wat ik nog kan proberen? Alle belangrijke onderdelen, behalve de processor, getest, maar niets lijkt ook maar iets te veranderen.

And if this doesn't make us motionless, I do not know what can.

• commanderxp
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 23-12-2025
Dan denk ik toch dat je moederbord gaar is. Overigens ook al is een PCI videokaart geprobeerd?
Een bios reset kan misschien ook wel werken!

[ Voor 19% gewijzigd door commanderxp op 25-08-2011 23:31 ]

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Topicstarter
commanderxp schreef op donderdag 25 augustus 2011 @ 23:31:
Dan denk ik toch dat je moederbord gaar is. Overigens ook al is een PCI videokaart geprobeerd?
Een bios reset kan misschien ook wel werken!
PCI-videokaart niet op voorraad, maar de suggestie wordt gewekt dat het probleem daar niet ligt. BIOS reset ben ik vergeten; was gister op zoek naar de Jumper toen ik gebeld werd, en daarna glad vergeten :+

Zal het eens proberen vanmiddag, maar ben toch bang dat er meer aan de hand is. 'T ding reageert op niksniet.. :(

• JanW23
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21-01 10:31

JanW23

Mine mine mine mine

Pixeltje schreef op vrijdag 26 augustus 2011 @ 07:43:
[...]

PCI-videokaart niet op voorraad, maar de suggestie wordt gewekt dat het probleem daar niet ligt. BIOS reset ben ik vergeten; was gister op zoek naar de Jumper toen ik gebeld werd, en daarna glad vergeten :+

Zal het eens proberen vanmiddag, maar ben toch bang dat er meer aan de hand is. 'T ding reageert op niksniet.. :(
Ik zou ook eerst eens een losse grafisch kaart proberen. Als dat niet werkt, zal idd je mobo wel gaar zijn.

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Topicstarter
JanW23 schreef op vrijdag 26 augustus 2011 @ 08:40:
[...]

Ik zou ook eerst eens een losse grafisch kaart proberen. Als dat niet werkt, zal idd je mobo wel gaar zijn.
Heb ik geprobeerd, zie TS...
Videokaart in PCI-e slot --> geen resultaat
probleem is natuurlijk dat ik niet in de BIOS kom, en dus niet kan zien of het mobo automatisch schakelt tussen onboard en PCI-e als er een kaart gedetecteerd wordt..

• JanW23

JanW23

Mine mine mine mine

Pixeltje schreef op vrijdag 26 augustus 2011 @ 09:17:
[...]

Heb ik geprobeerd, zie TS...

[...]

probleem is natuurlijk dat ik niet in de BIOS kom, en dus niet kan zien of het mobo automatisch schakelt tussen onboard en PCI-e als er een kaart gedetecteerd wordt..
Mja hij zou dan gewoon de kaart pakken waar je monitor op aangesloten zit.
Denk toch dat je aan een nieuwe mobo moet.

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Topicstarter
Ik vrees van ook. Als het goed is krijg ik vandaag te horen wat voor processor erin zit, weet wel dat het s775 is, maar dan kan ik op zoek naar een passend moederbord. Toch jammer, PC is krap 2 jaar oud.

• JanW23

JanW23

Mine mine mine mine

Pixeltje schreef op vrijdag 26 augustus 2011 @ 09:38:
Ik vrees van ook. Als het goed is krijg ik vandaag te horen wat voor processor erin zit, weet wel dat het s775 is, maar dan kan ik op zoek naar een passend moederbord. Toch jammer, PC is krap 2 jaar oud.
Ja 2 jaar is niet lang. Je komt het toch vaak tegen bij die chipsets met vga geïntergreerd. Worden vast heter ofzo.

Verwijderd

Krap 2 jaar is dus nog wel garantie op je msi-bordje:)
Daarnaast klinkt het inderdaad heel erg naar een defect moederbord, maar ik zou ook echt eerst eens een BIOS-reset doen. Dat doet vaak wonderen.

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Topicstarter
Nouja, krap 2 jaar volgens de eigenaresse, krijg vanavond factuur met technische info, dan kan ik zien of het krap 2 jaar, of net over 2 jaar is ;)

BIOS reset komt vanavond als ik thuis ben. Gekke is dat het bord gewoon totaal geen teken van leven geeft. Kaal booten (dus alleen processor) resulteert in.. niets, eigenlijk. Zelfs borden met corrupte bios die ik tot nu toe heb gezien gaan dan bokken..

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Topicstarter
En inderdaad; BIOS reset haalt niets uit. Voor de zekerheid moederbord uit de kast gehad, maar lost ook niets op. Zou ook gek zijn, na 2 jaar *ineens* sluiting met de kast.

Maargoed, heb gekeken, een nieuw s775 bordje al vanaf 4 tientjes in huis, dus zal haar eens een voorstel doen.

Pagina: 1