Ik heb hier een PC staan die niet wil opstarten.
Ik heb weinig informatie over de hardware; de PC is niet van mij en wil niet starten, dus ik kan niets opzoeken in de BIOS of windows. Wat ik kan zien is:
Moederbord: MSI G31M3 (intel bordje, CPU onbekend)
Geheugen: 2 * 1GB DDR2 800MHz, Transcend
Grafische kaart: Onboard
Harde schijf: Samsung 320 GB 7200RPM schijf, SATA
Voeding: A-open 400W
Als je op de powerbutton drukt gaat de processorfan draaien, je hoort de schijf upspinnen en na een tijdje (paar seconden) een tik/klik, waarna de processor fan langzamer gaat draaien.
Verder niets.
Wat heb ik gedaan?
Eerst de standaard dingetjes; stof verwijderen (perslucht), stekkers nalopen, 'kaal' opstarten (floppy en DVD lezer niet aangesloten)
Daarna de "Hangen en opstartproblemen troubleshooter" doorgewerkt, grote lijnen:
Geheugen één voor één testen --> geen resultaat
Andere harde schijf (PATA) waarvan ik zeker weet dat hij werkt --> geen resultaat
Andere voeding --> geen resultaat
Videokaart in PCI-e slot --> geen resultaat
Beide voedingen gemeten; keurige voltages die ruim binnen de marges vallen.
Het ding piept niet, geen bolle elco's, stinkt niet, pc was redelijk schoon, behalve de processorkoeler, maar die is nu ook weer mooi schoon.
Heeft iemand een idee wat ik nog kan proberen? Alle belangrijke onderdelen, behalve de processor, getest, maar niets lijkt ook maar iets te veranderen.
Ik heb weinig informatie over de hardware; de PC is niet van mij en wil niet starten, dus ik kan niets opzoeken in de BIOS of windows. Wat ik kan zien is:
Moederbord: MSI G31M3 (intel bordje, CPU onbekend)
Geheugen: 2 * 1GB DDR2 800MHz, Transcend
Grafische kaart: Onboard
Harde schijf: Samsung 320 GB 7200RPM schijf, SATA
Voeding: A-open 400W
Als je op de powerbutton drukt gaat de processorfan draaien, je hoort de schijf upspinnen en na een tijdje (paar seconden) een tik/klik, waarna de processor fan langzamer gaat draaien.
Verder niets.
Wat heb ik gedaan?
Eerst de standaard dingetjes; stof verwijderen (perslucht), stekkers nalopen, 'kaal' opstarten (floppy en DVD lezer niet aangesloten)
Daarna de "Hangen en opstartproblemen troubleshooter" doorgewerkt, grote lijnen:
Geheugen één voor één testen --> geen resultaat
Andere harde schijf (PATA) waarvan ik zeker weet dat hij werkt --> geen resultaat
Andere voeding --> geen resultaat
Videokaart in PCI-e slot --> geen resultaat
Beide voedingen gemeten; keurige voltages die ruim binnen de marges vallen.
Het ding piept niet, geen bolle elco's, stinkt niet, pc was redelijk schoon, behalve de processorkoeler, maar die is nu ook weer mooi schoon.
Heeft iemand een idee wat ik nog kan proberen? Alle belangrijke onderdelen, behalve de processor, getest, maar niets lijkt ook maar iets te veranderen.
And if this doesn't make us motionless, I do not know what can.