TV signaal slecht na verloop van tijd

Pagina: 1
Acties:

• rvstrien
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 25-07-2022
Hi,

Er gebeurd iets onverklaarbaars in mijn appartement. Ik heb digitenne. Omdat aan de straatkant van mijn appartement de ontvangst het beste is gebruik ik een kabel die vanuit mijn woonkamer naar mijn slaapkamer (=straatkant) getrokken is. Het signaal is dan in principe goed (signaal kwaliteit = 100%, signaal sterkte = 95%). Echter is het vreemde dat na verloop van tijd het signaal heel slecht wordt, zo slecht dat ik alleen maar blokjes en ruis zie. Het vreemde is dat als ik vervolgens naar de meterkast ga, waar ik 2 kabels aan elkaar heb gemaakt, en daar het uiteinde vastpak (zonder het te bewegen), het signaal waar terug springt naar 100%. Dan blijft het weer een tijdje goed, maar na verloop van tijd (ongeveer 1 dag) is het weer slecht...

Iemand enig idee?

Alvast bedankt,
Remco.

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Best wazig,

ik zou bijn denken dat je hem stieken toch bewoog anders zou je hetzelfde moeten ervaren als je de massa (neem ik aan) bij de tv aanraakt.

Ik zou denken dat er een soort lading wordt opgebouwd, maar ik kan me niet bedenken waarom dat zo'n nadelig effect kan hebben,

Iperf

• cornfed99111
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 13:47
Welke antenne gebruik je?

En hoe heb je de twee kabels verbonden in de meterkast?

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

foto ?

Iperf

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Waarschijnlijk wordt er een lading opgebouwd (bijvoorbeeld door een koperen mantel die de kern raakt bij een connector). Dit heeft signaalverlies tot gevolg en daardoor krijg je inderdaad problemen met de beeldkwaliteit. Het effect van vastpakken is ontlading via jou de grond in dus is het weer even goed.

Oplossing is de kabel goed monteren of als de lading door antenne of ontvanger komt deze goed aarden. Is de ontvanger bijvoorbeeld wel aangesloten op een geaard stopcontact?

• Strunkie
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 21-10-2024

Strunkie

> Post is rechts!

Hoe bedoel je waar ik 2 kabels aan elkaar heb gemaakt?
van 1 kabel naar 2 kabels?
kabel verlengt?

^ Post is hierboven!

Verwijderd

Heb je de nieuwe of de ouwe ontvanger?
De ouwe ontvanger moet je opzeggen,en dan krijg je een nieuwe ,met beter ontvangst.
Je hoeft de ouwe niet meer terug te sturen,maar dus wel afmelden en een nieuwe ontvangen.

De ouwe is een topfield en de nieuwe een samsung.

\[DVB-T] Het grote Digitenne topic deel 10

Ik had n.l precies het zelfde.

[ Voor 55% gewijzigd door Verwijderd op 25-08-2011 21:35 ]

• rvstrien
kiwie2 schreef op donderdag 25 augustus 2011 @ 21:15:
Hoe bedoel je waar ik 2 kabels aan elkaar heb gemaakt?
van 1 kabel naar 2 kabels?
kabel verlengt?
In de meterkast komt een coax kabel uit de slaapkamer en uit de woonkamer bij elkaar. Die heb ik aan elkaar verbonden waardoor ik de coax kabel uit de woonkamer 'doorlus' naar de slaapkamer. De uiteindelijke kabel die nu tussen de tv en de ontvanger zit is daarom dus wel vrij lang (meter of 15?). Echter, als hij te lang was zou ik altijd geen goed signaal moeten hebben en niet af en toe wel.

Stopcontact is geaard (boven en onder zitten er van die pinnetjes, dan issi toch geaard?). De stekker raakt deze echter niet...

Ik had al geprobeerd in de meterkast als volgt te aarden: ik heb een ander stuk coax kabel gepakt, die een paar centimeter gestript en in de meterkast aan een van de 2 connectors vastgemaakt. Probleem blijft echter voortbestaan. Misschien aard ik hem niet goed? Of moet er toch een versterker tussen?

PS ik heb volgens mij de laatste ontvanger. KPN heeft mij vrij recent (paar maanden terug) nog een nieuwe toegezonden.

[ Voor 5% gewijzigd door rvstrien op 25-08-2011 21:36 ]

• ik222
  • Niet online
Te lange kabel zal het probleem niet zijn, versterker heb je ook niet nodig dus. Maak eens de connectors overal los en monteer deze opnieuw waarbij je goed kijkt dat de buitenmantel van de coax de kern nergens raakt.

Trouwens als je wilt aarden dan moet je het andere eind van de kabel natuurlijk ook ergens aan vastmaken, bijvoorbeeld aan een verwarmingsbuis. Alleen als het echt zo is dat er lading op de kabel komt door de ontvanger of antenne dan moet je dat eigenlijk bij de bron aanpakken en niet de kabel waar de spanning op komt aarden...

[ Voor 45% gewijzigd door ik222 op 25-08-2011 21:38 ]

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Zijn dat geen active antennes ?

als dat active antennes zijn en beide decoders zetten er spaning op is het natuurlijk ook niet helemaal joppie
zowiezo zomaar 2 coax kabel aan elkaar knopen zonder de impedantie te respecteren is niet bevordelijk

@ik222
Niet aan de verwarmings buis. ik ga er niet meer inhoudelijk op in, dat heb ik al in 50 topics gedaan. gewoon niet aan de verwarmingsbuis, maar aan een aardpunt. je zit daar notabene in de meterkast, als daar geen fatsoenlijk aardpunt is weet ik het niet meer.

[ Voor 62% gewijzigd door Fish op 25-08-2011 21:41 ]

Iperf

• cornfed99111
Aarden? De coax? Aan de stroomleiding?

Maak maar een foto van de verbinding en de rest.
Ik vermoed dat je iets verkeerds zit te doen.
Alleen kan je dat niet ons niet duidelijk maken met je schrift.

[ Voor 5% gewijzigd door cornfed99111 op 25-08-2011 21:40 ]

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

wederom maak even een foto, want zoals je het nu omschrijft loop je een beetje te kloten (nofi) een duidelijk foto kan je weer het voordeel van de twijfel geven ;)

Iperf

• ik222
  • Niet online
fish schreef op donderdag 25 augustus 2011 @ 21:37:
@ik222
Niet aan de verwarmings buis. ik ga er niet meer inhoudelijk op in, dat heb ik al in 50 topics gedaan. gewoon niet aan de verwarmingsbuis, maar aan een aardpunt. je zit daar notabene in de meterkast, als daar geen fatsoenlijk aardpunt is weet ik het niet meer.
Kan ook natuurlijk en is nog makkelijker als het in de meterkast zit, maar het punt wat ik wilde maken was eigenlijk vooral dat als je wilt aarden je ergens aan moet aarden. Dus dat gewoon een los kabeltje eraan hangen wat de TS gedaan heeft geen enkele zin heeft...

Maar je hebt gelijk hoor dat je in principe niet moet aarden via de verwarmingsbuizen, ook al kan het bij zo'n kabeltje in principe geen kwaad...

[ Voor 9% gewijzigd door ik222 op 25-08-2011 21:53 ]

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

\[DVB-T] Het grote Digitenne topic deel 10
Antenne
Bijgeleverd bij de decoders van KPN krijg je een antenne. In principe is elke antenne voor UHF kanaal 21-69 geschikt. De antennes van KPN voor binnen en buiten zijn identiek, er is slechts een losse houder nodig om de binnenantenne buiten te plaatsen. Vroeger (2010 en eerder ongeveer) waren de binnen- en buitenantennes nog aparte producten.

Let er ook goed op dat veel tuners de mogelijkheid hebben 5 volt aan een antenne te leveren. De antennes van KPN hebben dit nodig. Met een gewone onversterkte antenne (zoals de meeste "hark" antennes) is dit echter niet gewenst. Meestal is deze optie aan of uit te zetten in het systeemmenu van de decoder. Als je een erg sterk signaal hebt omdat je dichtbij een zendmast zit kan je ook een oude coaxverlengkabel pakken: steek de plug in je TV en strip aan het andere uiteinde 12,5cm van de mantel af maar laat de kern en plastic kernisolatie op z'n plek. Als je dan zorgt dat de 12,5cm gestripte kabel rechtop staat heb je ook een simpele antenne die ruimschoots zal volstaan in gebieden met veel signaal. Het voordeel is dat je hiervoor geen antenne hoeft te kopen en ook geen 5V (inserter) nodig hebt.
Q: Kan ik ook meerdere televisies/ontvangers/PC's/mediacenters/enzovoorts aansluiten?
Bij KPN kan je 3 smartcards op één abonnement nemen, zodat je voor €9/maand op 3 apparaten kan kijken. Ieder apparaat moet dan nog wel een signaal krijgen. Je kan hiervoor ieder apparaat een "eigen" antenne geven, maar je kan ook één antenne nemen (bijvoorbeeld een buitenantenne) en kabels naar alle apparaten trekken. Je kan dan de "loop" uitgang gebruiken zoals aanwezig op de meeste ontvangers, maar dan moet bij een actieve antenne (zoals de KPN/Funke binnen/buiten antennes) mogelijk één ontvanger permanent aanblijven. Een oplossing daarvoor is om een 5V inserter te kopen:

5V inserter

Sluit dan de antenne op de 5V inserter aan en ga vanaf daar met splitters naar de ontvangers. Op de ontvangers kan je de 5V optie dan uitzetten, waardoor alle ontvangers onafhankelijk van elkaar aan/uit kunnen.

Q: Waar koop ik die inserterdinges dan, is zeker een heel duur ding?
A: Onder andere:

http://www.srt-versand.de...-einspeiseset-5-volt.html
http://www.dvbshop.net/pr...uer-DVB-T--Strength-.html
https://www.cardwriter.nl/nl/pd1672866389.htm?categoryId=92

Een power inserter is ook onderdeel van de Digitenne starterskit (samen met smartcard, antenne en CAM).
Als ze allebij 5volt duwen naar elkaar is dat niet aan te bevelen, lees boven ff door

Iperf

• rvstrien
Zo zitten ze aan elkaar verbonden:
https://www.drivehq.com/folder/p8853619.aspx

De coax die er lost omheen vast gemaakt zit simuleert mijn hand :-). Oh en die zit uiteraard aan de andere kant vast aan het aardepunt.

Ik ga ff kijken om ze idd niet allebei 5 volt leveren... ik gebruik de digitenne insteekkaart in mijn tv.

[ Voor 11% gewijzigd door rvstrien op 25-08-2011 22:11 ]

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

.. beter lezen

ik zie nu pas dat je hem doorlust in de woonkamer ik dacht dat je hem splitte in de meterkast
dan zal die 5volt wel afgedekt zijn.

Ik denk dat er stiekem een koperdraadje sluiting maakt in die koppeling. het strippen is ook al niet netjes gegaan. ik zou dat even opnieuw doen

[ Voor 211% gewijzigd door Fish op 25-08-2011 22:19 ]

Iperf

• cornfed99111
Welke antenne heb je?

En kijk je connectors na of je die goed hebt aangesloten.

[ Voor 76% gewijzigd door cornfed99111 op 25-08-2011 22:18 ]

• rvstrien
cornfed99111 schreef op donderdag 25 augustus 2011 @ 22:17:
Welke antenne heb je?

En kijk je connectors na of je die goed hebt aangesloten.
... De Funke V4. Oke, ik ga de connectors nogmaals inspecteren... wordt vervolgd...

• cornfed99111
Die heeft een powerinserter nodig.
Heb je die en is die correct aangesloten?
Heb je de coaxkabel in een elektrabuis lopen samen met andere elektra kabels of gewoon los liggen?

• rvstrien
Oke gents,

De connectoren nogmaals opnieuw gemaakt, nu volle bak signaal, maar.. blijft het ook zo, das de vraag. Bij een zo'n connector zat er wel zo'n miniscul klein draadje van de omheining tegen de binnendraad volgens mij, wellicht dat dat er mee te maken had... Goed ik ga het in de gaten houden of het nu ook blijft, ik heb dit namelijk al wel verschillende keren gedaan en steeds is het aan het begin goed maar wordt na verloop van tijd het signaal slecht... To be continued...

Tnx!

• rvstrien
cornfed99111 schreef op donderdag 25 augustus 2011 @ 22:41:
Die heeft een powerinserter nodig.
Heb je die en is die correct aangesloten?
Heb je de coaxkabel in een elektrabuis lopen samen met andere elektra kabels of gewoon los liggen?
Ok, hij loopt nu toch weer terug |:( . Ik ga morgen kijken voor zo'n powerinserter...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
Wat hierboven al gezegd wordt: de ommanteling van je coax aan aarde hangen. Dit kun je doen door gewoon een aardedraadje in je aardklem te schroeven en die in het aardeschroefje van je verdeelblok/aansluitblok te draaien. Op vrijwel elk coax verdeler of aansluiting zit wel een mogelijkheid om aarde erop aan te sluiten. Is dit niet zo, je zit op een tweakers forum ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cornfed99111
rvstrien schreef op donderdag 25 augustus 2011 @ 23:23:
[...]
Ok, hij loopt nu toch weer terug |:( . Ik ga morgen kijken voor zo'n powerinserter...
Ik dacht dat er altijd een power-inserter in het pakket met insteek-kaart zat.
Of heb je die los gekocht misschien.
Zie: http://www.kpn.com/prive/...ekkaart-specificaties.htm

De meeste tv's kunnen geen 5 volt voeding voor de antenne op de coax zetten.
Daarvoor is de power-inserter bedoeld. Puur de voeding voor de antenne.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
als je meerdere ontvangers op 1 Antenne gebruikt..

antenne spanning op de ONTVANGERS UITZETTEN, en een powerinserter gebruiken.. :Y

ook kan je kijken als je ontvanger slechte elco's heeft..

zowel de Samsung als de Topfields hebben hier last van.. waardoor je signaal minder stabiel wordt..

( kan je opvangen met een power inserter.. maar als je dat moet willen? :P )

404 Signature not found

Pagina: 1