• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-10 13:38

LauPro

Prof Mierenneuke®

Topicstarter
Voor een project heb ik ongeveer 5 meter kabel nodig om een lamp aan te sluiten. De specs die ik heb gehad van de opdrachtgever zijn:
• Zwarte buitenkant.
• 8mm doorsnede max.
• Ethernet (eventueel slechts 2 paren).
• 2 x 230V voedingsaders, maximale vermogen 300W.
• Aarding gaat via staalkabel waarmee de lamp wordt opgehangen.

Je kan kabels laten maken, maar dat gaat aardig in de papieren lopen en zoveel tijd heb ik ook niet.

Mijn eerste gedachte was dus om een zwarte sleeve voor casemodding oid te pakken en dan zelf wat aders te trekken, 5 meter moet wel te doen zijn. Het enige probleem is dan hoe ik de dubbele isolatie ga doen, waarschijnlijk niet :P .

300 watt bij 240V is 1.25 Amp. Ik zat te denken om dan bijvoorbeeld 2x1mm2 te pakken. Bovenaan zal het geheel op 1.5A worden afgezekerd met een glaszekering.

UTP kabel strippen en dan 2 aders erbij leggen. De inteferentie valt volgems mij mee, zijn er mensen die ervaring hiermee hebben? Ik zou ook afgeschermde UTP kunnen pakken en dan 2 aders erbij leggen, dan is er nog een extra laag isolatie.

Tips en tricks iemand?

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 14:32

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Ik ben geen elektricien, maar wat ik ervan weet is het een no-go om hoogvoltage stroomkabels te combineren met laagvoltage signaalkabels. Of dit nu in een sleeve of PVC buis gebeurt is irrelevant. Mocht er door slijtage of een andere oorzaak de kernen van beide kabels bijelkaar komen, dan heb je kans op flinke schade aan je netwerkapparatuur, om nog maar te zwijgen over brand- en elektrocutie gevaar. Een glaszekering gaat je niet helpen als er stroom van de 230V ader lekt naar een van de UTP aders.

Mocht je toch willen doorzetten, gebruik dan op z'n minst STP in plaats van UTP.

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

• c0ne
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19-03-2020

c0ne

It's m3!

SFTP kabel gebruiken, deze is ontwikkeld om dichtbij evt. storingsbronnen gebruikt te worden. Denk hierbij aan wandgoten met data-aansluitingen en stroomkabel. Verder zou ik toch kijken naar een kabel ipv. aders voor de voeding, ivm. de betere isolatie.

Edit:
DexterDee schreef op donderdag 25 augustus 2011 @ 20:21:..
Een glaszekering gaat je niet helpen als er stroom van de 230V ader lekt naar een van de UTP aders.
..
Daar heb je dan ook een aardlekschakelaar voor.

[ Voor 35% gewijzigd door c0ne op 25-08-2011 20:24 ]

Why is it when your wife or girlfriend gets pregnant, all her friends rub her belly and say "congratulations!", But nobody rubs your dick and says "Good Job"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Ethernet voedingskabel? Of een voedingskabel die lijkt op Ethernet? Of ??

Ik snap de eisen niet helemaal. Als het puur gaat om licht uit een ethernet kabel te laten komen pak je toch een zuinige LED lamp op 4.5volt. Moet er ook ethernet signaal naar je verbruiker (lamp) toelopen? Wat is het uiteindelijke scenario?

Mocht je echt dit allemaal in 1 kabel willen, zou ik voor FTP gaan, 2 paren eruit halen (ivm dikte, voor 100mbit is 4 aders voldoende), 2 echte kabels ernaast leggen (de blauwe en bruine). Aarding doen via mantel van STP (anders wordt de bundel te dik). Verder moet je dan de boel sleeven/krimpkousen, of proberen alles door de plastic buitenmantel van de FTP te leiden.

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

De veiligste oplossing is natuurlijk om een dLAN adapter in de lamp te bouwen.
Bovendien ben je dan flexibel mbt de plaatsing van het andere aansluitpunt; dat kan dan evt in een andere kamer of in de meterkast

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Topicstarter
Een EoP-adapter (Ethernet over Power) is the way to go for sure! Echter heb ik deze nog niet compact genoeg gevonden voor onze toepassing.

Het is een soort van theaterlamp met mechanische functies. Vandaar de 300W piek (normaal is het 90 oid).

Ik hoop dat FTP kabel niet te stug is om het aderpaar eruit te kunnen trekken!. Maar ik ga het eens proberen. Aarding hoeft niet, aangezien de lamp altijd via de staalkabel wordt opgehangen. Bij de installatie komen ook zeer duidelijke instructies dat de lamp eerst moet worden opgehangen en dan pas de elektriciteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11:57
Laat maar.
Was een heel verhaal over gevaar van metaal en stroom.
Ik zie nu pas dat er wel wordt geaard.

Ik let niet op :)

Je moet hoe dan ook toch aarden via de stekker.
Je mag er niet van uit gaan dat men de lamp eerst ophangt en dan pas de elektra aansluit.
Er moet altijd aarde aanzitten en dat kun je zo niet garanderen.

[ Voor 128% gewijzigd door tlpeter op 26-08-2011 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3xhaas
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-09-2024
8mm buitendoorsnede wordt wel krap.
Als je zelf een kabel gaat maken zul je dus een extra isolatiehuls moeten hebben.
Nu wordt bij dergelijke hulzen vaak slechts min. en max. binnendiameter opgegeven en de isolatiedikte.

Ik denk dat je met deze huls een eind komt.
Min. binnendiameter 289mil = 7.34mm, max.binnendiameter 305mil=7.747mm, min isolatiedikte 15mil=0.381mm

Verder de smalste shielded 2 pair twisted kabel van dezelfde leverancier kwam op 154mil = 3.9116mm uit.

Dan hou je voor de 2 losse aders nog 135mil of 3.429mm over.
Dus krap, maar waarschijnlijk wel haalbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Topicstarter
tlpeter schreef op vrijdag 26 augustus 2011 @ 14:15:
Je mag er niet van uit gaan dat men de lamp eerst ophangt en dan pas de elektra aansluit.
Er moet altijd aarde aanzitten en dat kun je zo niet garanderen.
Mee eens, voor de volledigheid: in de lamp zit ringkerntransformator, alle bekabeling in de lamp is dubbel geïsoleerd. Aangezien de lamp aan de buitenkant van metaal is is aarding een must. Echter het ophangsysteem is van metaal en er zullen geen andere ophangsystemen geleverd worden. Mocht er in toekomstige versies een kabel van 10mm in kunnen dan zal de aardedraad zeker apart mee gaan. Tot die tijd wordt de aarde gewoon aan staalkabel bevestigd. Sowieso moet de lamp uit zijn als in de buurt er van gewerkt wordt!

@3xhaas: ik zat ook al te rekenen. Daarom wil ik voor een losse sleeve gaan. Het grootste punt is dat de kabel door een paar gaten moet kunnen die slechts 8mm zijn. Ik vrees dat ik kunststof ook niet over 5 meter in elkaar getrokken krijg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11:57
En een rubber snoer?
Dit mag ook gebruikt worden voor bijvoorbeeld TL bakken in een systeem plafond.
Dit is lekker soepel en niet zo dik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-10 16:24

SA007

Moderator Tweaking
Ik zou een dubbel geisoleerd stuk kabel pakken.
Een sftp ernaast, en het geheel inwikkelen met vulkaniserende tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3xhaas
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-09-2024
LauPro schreef op vrijdag 26 augustus 2011 @ 19:16:
[...]
Ik vrees dat ik kunststof ook niet over 5 meter in elkaar getrokken krijg...
Dat kan inderdaad lastig zijn, maar een trekdraad en afwasmiddel doen wonderen. Ik baal er altijd weer van als ik draden door een smalle huls moet trekken om een dubbelle isolatie te krijgen :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobalt
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08-10 18:51
-

[ Voor 100% gewijzigd door Cobalt op 28-08-2011 00:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeronimo
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 10:49
Je zoekt dus zoiets?
http://www.new-line.nl/nl...0v/procab-pac62_30241.htm
Past alleen niet door een 8mm gaatje.

Ik vind deze ook wel netjes, maar het is mij niet duidelijk of de RJ45 volledig bedraad is. Dit vanwege de verwijzing naar DMX. Ook is die niet zwart en moet je dan chassisdelen plaatsen. Voordeel is wel dat het een kant en klaar product is, wat qua veiligheid weer een voordeel kan zijn.

[ Voor 60% gewijzigd door jeronimo op 28-08-2011 01:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 16:33

mrc4nl

Procrastinatie expert

ik ben bang dat bij 300 watt je draadjes zo warm worden dat ze gaan smelten.
hoog voltage is geen probleem, maar vergeet niet dat reguliere stroomkabels iets van 0.5-0.7 MM2 zijn. relatief gezien veel dikker

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Topicstarter
1mm² is toch dik genoeg? Waar haal je 0,5-0,7mm² vandaan?

@jeronimo: jup, dat is de perfecte kabel, alleen is door alle isolatie veel te dik. 3x2,5² is ook overdreven voor onze toepassing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
Even een paar dingen:
-Je kunt databekabeling gewoon langs 230V leggen, als het Cat5(E) is, heb je geen last van interferentie.
-Als ik jou was, zou ik een ftp kabel pakken en daar 2 aders van 0,75mm² langsaf tapen met zwarte isolatieband. (tegenwoordig zit standaard aan apparaten een snoertje van 0,75mm²)
-Gebruik bij 230V soepele aders altijd adereindhulzen of vertin je aders. Onder een schroef draai je de losse draadjes kapot en krijg je storingen/sluitingen.

Nog een opmerking: probeer echt dat PoE (power-over-ethernet) echt aan de praat te krijgen! Kijk eens of zo'n apparaatje goedkoop ergens te krijgen is, haal het eens helemaal uit elkaar en kijk eens hoe groot alles is. Ik kan me niet voorstellen dat het veel meer is dan een printje en een RJ45 connector. Als je dit alles in een klein zwart doosje krijgt (conrad is je vriend), ben je klaar en kun je gewoon een rubber snoer van 3x1,5mm² gebruiken voor je voeding en ga je vanaf dat doosje met 3 draden naar binnen in de lamp.
Zoals je het hier uitlegt kan ik eruit opmaken dat die lamp een keer opgehangen wordt (aan staalkabels) en wordt er nooit meer wat mee gedaan. Dan zie je dat doosje ook nooit meer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 16:33

mrc4nl

Procrastinatie expert

LauPro schreef op zondag 28 augustus 2011 @ 16:46:
1mm² is toch dik genoeg? Waar haal je 0,5-0,7mm² vandaan?
kan ook wel, ik bedoel in ieder geval koperdraad voor instalatie in huis (stopcontacten E.D), meende iets van 0,5, maar kan net zogoed 1.5mm2 zijn,heb het niet opgezocht.

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
mrc4nl schreef op zondag 28 augustus 2011 @ 20:07:
[...]

kan ook wel, ik bedoel in ieder geval koperdraad voor instalatie in huis (stopcontacten E.D), meende iets van 0,5, maar kan net zogoed 1.5mm2 zijn,heb het niet opgezocht.
In huis wordt 2,5mm² gebruikt voor voedingen van stopcontacten. Zwarte draad (schakeldraad voor lampen) is 1,5mm². Maar dit zijn allemaal massieve aders, geen soepele.
Qua doorsnede zijn ze hetzelfde, maar massieve aders verwerken zich een stuk gemakkelijker in huis.

0,5mm² is nog dunner dan een utp adertje, dus dat wordt niet gebruikt ;)
Pagina: 1