videokaart Geheugen Bandbreedte

Pagina: 1
Acties:

• xheroxkefx
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-11 14:34
ik wil graag een paar dingetjes zeker weten na wat onderzoek in de geheugen bandbreedte van een videokaart.

de geheugen bandbreedte van de videokaart is belangrijk voor gamen, hoe meer hoe beter, toch? (1)

de snelheid van de geheugen bandbreedte word berekend alsvolgd:
bandbreedte / 8 * snelheid / 100 = geheugen snelheid in Gb/s, toch? (2)
126 / 8 * 4.8ghz / 100 = 7.68gb/s ( sapphire 6770 )
256 / 8 * 4200 / 100 = 13.44gb/s ( sapphire 6790 )
dus is de sapphire 6790 is circa 75% sneller in het geheugen, toch? (3)

De grootte van het geheugen van de kaart is nodig als volgt, hoe groter de resolutie / scherm, hoe meer geheugen. 24" => 1gb, toch? (4)

-

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16-12 17:27
Ik denk dat 1) de belangrijkste vraag is. Het antwoord is... niet nee. Iedere stuk hardware, waarop een stuk software draait, kent een bottleneck. Dat kan rekenkracht zijn, dat kan data transfer zijn, dat kan opslagcapaciteit zijn. Of, simpelweg, een andere beperking in bijvoorbeeld de software zelf.

Het is inderdaad zo dat geheugenbandbreedte van een GPU/videokaart invloed heeft op gaming - totdat de bottleneck zich verplaatst naar een ander onderdeel van de architectuur.

Voor 2) geldt dat je niet hoeft te delen door 8, want de bandbreedte wordt al weergegeven in bits. Omdat je de snelheid in megahertz aangeeft, deel je door duizend om op gigahertz te komen... maar dat soort berekeningen zijn niet mijn specialiteit.

3) Ja, je mag, ook zonder die berekening stellen, dat de HD 6790 in de communicatie tussen GPU en de RAM 75% meer data kan laten passeren dan de HD 6770. Technisch gezien is het geheugen van de 6770 sneller, maar dat terzijde.

4) Scherm afmeting heeft niet veel invloed op de hoeveelheid geheugen op een videokaart. Het gaat om de resolutie. De meeste 24" schermen zijn echter voorzien van een full-HD panel. De meningen verschillen vast, maar 1 GB misstaat niet op een 24" scherm; ik denk eerlijk gezegd niet dat je meer nodig gaat hebben. Minder is wel af te raden, maar exemplaren met 512 MB worden schaars.... Meer schermen naast elkaar verhogen natuurlijk de resolutie, waardoor meer geheugen wellicht interessant wordt.

Over het algemeen is het overigens veel beter na te denken over de over-all prestaties van een videokaart, bijvoorbeeld door een aantal mooie reviews te lezen. Staar je vooral niet blind op één aspect van een videokaart. Hieruit blijkt mijns inziens trouwens een performance verschil van rond de 20-25%, en niet de eerder genoemde 75%. In ieder geval kan ik me ook nog een artikeltje herinneren waarin gekeken werd naar de beperking die de 128 bits geheugen bus zou kunnen vormen op de HD 5770 (die later omgedoopt werd tot HD 6770). Hieruit bleek dat de rekenkract van de GPU vrij aardig in evenwicht was met de beschikbare geheugen bandbreedte.

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:06

Nemesizz

Untouchable

Let wel op dat je de juiste termen gebruikt, een Gb (gigabit) is aanzienlijk minder dan een GB (Gigabyte), en bandbreedte word weergegeven in GB/s (Gigabytes per seconde).

Daarnaast gaat er (volgens mij) ergens iets mis in je berekening, zou niet best zijn als een Radeon 6770 minder bandbreedte heeft dan een oude Geforce 4 Ti (die heeft al 8,8GB/s).

(kan me vergissen, maar volgens GPU-z heeft m'n GF4 al 8,8GB/s en m'n Radeon 5770 iets van 74GB/s)

De berekening die ik vind op internet zou het aantal-bit bus x geheugen in Mhz, echter bij komt geen een berekening uit bij het aantal GB/s wat GPU-z weer aangeeft 8)7
*edit* ik ben zelf dom bezig, vergeet om het weer te delen door 8 (van bits naar bytes), dan komen de getallen wel uit 8)7 .

[ Voor 8% gewijzigd door Nemesizz op 25-08-2011 20:23 ]

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Waarom uitrekenen wat gewoon op wikipedia staat... ;)

Overigens heeft Helixes gelijk, soms is geheugenbandbreedte belangrijk en soms niet dus kijk bij het vergelijken gewoon naar benchmarks, dan zie je meteen het resultaat. Kijk wel naar de relevante resoluties en settings want bij lage resolutie/settings is er soms geen bottleneck terwijl die er bij hoge resolutie/settings wel kan zijn, of vergelijkbare grapjes.

Overigens is DDR-geheugen double data rate en GDDR5 is quad-pumped, dus dat scheelt ook weer een factor 2 of 4. Ik zie dat je dat al in de effectieve geheugensnelheid hebt meegenomen. Mij lijkt het de factor 100, ik heb geen idee waar die vandaan komt en als je die weglaat heb je de correcte bandbreedte.

[ Voor 28% gewijzigd door bwerg op 25-08-2011 22:09 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.