Transistor geeft niet het gewenste resultaat

Pagina: 1
Acties:

• TheBlasphemer
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21-09 12:43
Ik heb een IRF 510 transistor aangesloten als volgt:
http://thuis.oeral36.nl/strobo/strobopulser.svg (zie onderin schema)

Het idee was dat er tussen de 9volt en ground dam 9 volt zou gaan lopen als PD2 aanstaat, en geen stroom zou lopen als PD2 uitstaat.
Ik krijg echter altijd rond de 5 volt op mn multimeter te zien :(

Volgens de datasheet (http://www.datasheetcatal...sheet/supertex/IRF511.pdf) is het van vooraf aan pin Gate, Drain, en Sink.
Gate heb ik met een 1K ohm weerstand aan de PD2 van de ATTiny2313 aangesloten, Sink gaat naar ground. Ik meet met mijn multimeter tussen Drain en de +9volt.

Ik heb al gechecked of de pin van mn attiny2313 het gewenste signaal geeft.

Heeft iemand enig idee wat ik misgedaan heb? Of zou hij stuk zijn (nieuw gekocht, maar solderen is niet mijn sterkste kant, dus misschien gesloopt door te veel hitte?)

[img=http://www.web2messenger.com/smallstatus/w2m/theblasp.png]

• Lethalshot
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 09-10 10:41
Je gebruikt niet echt een geschikte mosfet.
De mosfet die je hebt gaat pas open bij een spanning van tussen de 2 en 4 volt.
Dit betekend dat de mosfet op 5V gate spanning ergens half open staat en dat kan prima die 5V aan spanning over de uitgang verklaren.
Alleen het uitgaan zou echt goed moeten gaan tenzij je te snel schakelt en de mosfet een hoge gate charge heeft (dit kan ik niet in de datasheet vinden).
Meet eens over de drain-source van de mosfet. Als het schakelen namelijk goed gaat moet dit verspringen tussen 9V en iets minder (4V schat ik uit jou verhaal).
Maar voor deze toepassing zal je een logic level FET moeten zoeken als je het goed wilt laten werken.

• TheBlasphemer
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21-09 12:43
Lethalshot schreef op donderdag 25 augustus 2011 @ 16:52:
Je gebruikt niet echt een geschikte mosfet.
De mosfet die je hebt gaat pas open bij een spanning van tussen de 2 en 4 volt.
Dit betekend dat de mosfet op 5V gate spanning ergens half open staat en dat kan prima die 5V aan spanning over de uitgang verklaren.
Alleen het uitgaan zou echt goed moeten gaan tenzij je te snel schakelt en de mosfet een hoge gate charge heeft (dit kan ik niet in de datasheet vinden).
Meet eens over de drain-source van de mosfet. Als het schakelen namelijk goed gaat moet dit verspringen tussen 9V en iets minder (4V schat ik uit jou verhaal).
Maar voor deze toepassing zal je een logic level FET moeten zoeken als je het goed wilt laten werken.
Aan de hand hiervan nog eens verder gekeken. Het leek erop dattie inderdaad helemaal niet switched, dus ik heb het eens zonder de weerstand geprobeerd (gevaarlijk?).
Resultaat: nu switched ie wel, als ie aanstaat komt er keurig 9 volt zoals ik verwacht.
Enige probleem wat nog rest is dat hij ook bij geen invoer op de gate gewoon 4 tot 5 volt doorlaat :(
Meer tips ?

[img=http://www.web2messenger.com/smallstatus/w2m/theblasp.png]

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-09 22:13
je moet soweiso die gate weerstand verlagen.
<100 ohm is wat je meer zoekt.
als hij niet goed dicht gaat zou je nog kunnen proberen een pull down weerstand (1 tot enkele k ohms) tussen de gate en de nul kunnen plaatsen

maar op zich is een logic level fet handiger hiervoor, die moet je alleen wel net hebben/kunnen krijgen.
anders zou je er een kleine tor voor kunnen zetten als level converter (de 9v gebruiken om hem verder open te sturen).
dan moet je alleen wel je programma aanpassen (inverteren)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Hoeveel stroom is het dat je aan het schakelen bent? Dat maakt nogal uit hoe je het het beste kan doen.

Gezien dat het een mosfet is, is de gate weerstand niet te groot, ook niet te klein, doet er eigenlijk bijzonder weinig toe. Enige eisen die er zijn is dat als hij te groot is je niet meer snel kan schakelen, maar gezien dat jij met een multimeter aan het meten bent moet de schakelsnelheid onder de 0.1Hz ofzo liggen, dus dat zal geen probleem zijn. Iets van weerstand is wel handig, zowel tegen ongelukjes zodat je niet bij foute aansluiting van je transistor je uC eruit fikt, en het kan geen kwaad iig voor de levensduur. Maar voor korte termijn kan je ook zonder, worst case moet je nieuwe attiny kopen. Voor bipos maakt het wel uit wat voor weerstand je erin zet.

Het vreemde vervolgens is dat het er bij jou wel toe doet of je hem al dan niet erin hebt zitten. Oftewel ben je zeker dat:
Je elke keer tussen dezelfde punten hebt gemeten?
Dat je hem goed hebt aangesloten (zoals in je schema)?

En anders heb je hem misschien toch eruit gefikt. Wat je ook nog kan doen is kijken wat voor een spanning er nu op de gate staat als hij aan en uit staat (5V en 0V respectievelijk), en welke er staat wanneer je wel weerstand ertussen hebt (zou exact hetzelfde moeten zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3xhaas
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-09-2024
Het is een mosfet, dus je gate weerstand heb je niet echt nodig. Een te grote weerstand heeft als nadeel dat de ingangscapaciteit(135pF) een te grote rol gaat spelen, waardoor het schakelen langzamer zal gaan.

Verder als in de datasheet (van Fairchild) kijk zou hij bij 5V ongeveer 4A moeten kunnen schakelen, al kan dat wel varieren aangezien de treshold spanning 2-4V. Dus als jou treshold bij 4V i.p.v. het standaard voltage(3V?) ligt zal dat misschien maar 3A zijn.

Om zeker te weten dat de mosfet niet schakelt als er geen input aanwezig is kun je een weerstand (bv. 10k) van de gate naar de source aansluiten. Hoe groter die weerstand is hoe langzamer hij uitgaat, maar hoe minder stroom de microcontroller hoeft te leveren. De RC-tijd bij 10k is 1.35us en 5RC is een goede indicatie voor de ontlaadtijd dus 6.75us.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalshot
Verder als in de datasheet (van Fairchild) kijk zou hij bij 5V ongeveer 4A moeten kunnen schakelen, al kan dat wel varieren aangezien de treshold spanning 2-4V. Dus als jou treshold bij 4V i.p.v. het standaard voltage(3V?) ligt zal dat misschien maar 3A zijn.
Sorry maar dit is echt grote onzin, je hebt duidelijk geen idee waar je het over hebt.
De threshold spanning is de spanning waarop het geleidende kanaal in een FET begint te vormen. Dat betekend dat de kanaal weerstand zeer hoog is als Vgs net over de threshold waarde zit.
Dit is ook te zien aan figure 6 in de datasheet. Bijv bij een Vgs van 5V kan er maximaal 1A door de mosfet heen.

Dat hele verhaal over die ingangscapaciteit is leuk, maar in de praktijk heb je er niet veel aan. Dit omdat deze sterk veranderd afhankelijk van je Vgs en Vds. De gate charge is veel nuttiger. Echter is deze dusdanig klein bij deze mosfet dat je je daar niet druk over hoeft te maken.

Overigens is een gate weerstand ten alle tijden aan te raden, maar wat timberleek al heeft aangeraden zou ik dit onder de 100 ohm houden (liefst iets van 10 ohm ofzo). Dit om 'ringing' tegen te gaan.

Wat het niet goed uitgaan effect veroorzaakt kan ik nog steeds niet verklaren. Probeer eens de gate en de source aan elkaar kort te sluiten. Als er dan nog steeds een lage spanning over de MOSFET staat is deze kapot. Als de spanning wel 9V wordt (mosfet geleid dan dus niet meer) is er iets anders mis in je circuit wat voorkomt dat de mosfet goed uit kan. Succes ermee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3xhaas
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-09-2024
Lethalshot schreef op vrijdag 26 augustus 2011 @ 16:21:
Sorry maar dit is echt grote onzin, je hebt duidelijk geen idee waar je het over hebt.
De threshold spanning is de spanning waarop het geleidende kanaal in een FET begint te vormen. Dat betekend dat de kanaal weerstand zeer hoog is als Vgs net over de threshold waarde zit.
Dit is ook te zien aan figure 6 in de datasheet. Bijv bij een Vgs van 5V kan er maximaal 1A door de mosfet heen.
Zeggen dat ik niet weet waarover ik het heb, terwijl ik slechts naar de verkeerde figuur heb gekeken is wat kort door de bocht. Feit blijft dat niet ieder exemplaar identiek is en sommige bij 2V en andere bij 4V beginnen te schakelen. In figuur 6 & 7(Vds is daar niet vergelijkbaar groot met situatie hier) kun je terugvinden wat de stroom wordt bij een bepaalde Vgs.
Kortom je zegt hetzelfde als ik alleen heb ik naar verkeerde grafiek gekeken(vrijdagmiddag), om daarom iemand af te branden is nogal arrogant.
Dat hele verhaal over die ingangscapaciteit is leuk, maar in de praktijk heb je er niet veel aan. Dit omdat deze sterk veranderd afhankelijk van je Vgs en Vds. De gate charge is veel nuttiger. Echter is deze dusdanig klein bij deze mosfet dat je je daar niet druk over hoeft te maken.
De gate-charge en ingangscapaciteit zijn niet gerelateerd aan elkaar dan...?
Verder valt uit dat verhaal wel af te leiden dat ingangscapaciteit en gate charge van de MOSFET waarschijnlijk geen invloed op zijn schakeling hebben, tenzij hij sneller dan 150kHz wil gaan schakelen.
Wat het niet goed uitgaan effect veroorzaakt kan ik nog steeds niet verklaren. Probeer eens de gate en de source aan elkaar kort te sluiten. Als er dan nog steeds een lage spanning over de MOSFET staat is deze kapot. Als de spanning wel 9V wordt (mosfet geleid dan dus niet meer) is er iets anders mis in je circuit wat voorkomt dat de mosfet goed uit kan. Succes ermee!
Dat is inderdaad een goede manier om de MOSFET te testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalshot
De gate-charge en ingangscapaciteit zijn niet gerelateerd aan elkaar dan...?
Verder valt uit dat verhaal wel af te leiden dat ingangscapaciteit en gate charge van de MOSFET waarschijnlijk geen invloed op zijn schakeling hebben, tenzij hij sneller dan 150kHz wil gaan schakelen.
De gate charge en de ingangscapaciteit zijn inderdaad aan elkaar gerelateerd. Echter is de ingangscapaciteit sterk afhankelijk van externe factoren (zoals de spanningen op de mosfet). De gate-charge is een vast getal wat aangeeft hoeveel lading je naar de gate moet verplaatsen om deze volledig open te krijgen. Dit maakt het rekenen vele malen makkelijker. Daarom wordt bijna nooit de ingangscapaciteit gebruikt als je wilt berekenen hoe snel je een mosfet kan schakelen.
De ingangscapaciteit is wel nuttige informatie als je de mosfet als versterker ipv als schakelaar wilt gebruiken. Dit omdat de ingangscapaciteit dan een signaalpad vormt en dan wil je er mee kunnen rekenen.
Pagina: 1