Waterkoeling en lanpartys

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14:48

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Topicstarter
Zodra Sandy Bridge E uitkomt wil ik een systeemupgrade doen. Waarbij dit vervangen gaat worden:

- Behuizing (nu een Thermaltake Armor)
- CPU
- GPU
- MEM
- Moederbord

Tevens zit ik er over te denken om waterkoeling te nemen.
Ook ik ben hier nogal een leek in, maar tweaken en casemodden heb ik in het verleden wel eens gedaan.

Minimaal 1 keer per jaar heb ik een lanparty, waarbij mijn systeemkast dus verplaatst wordt. Is dit een risico voor waterkoeling? Is het noodzakelijk dat ik na elke verplaatsing alle slangen e.d. moet controleren?

Verder lijkt het me mooi om alle onderdelen te watercoolen. CPU, GPU, NB, en eventueel MEM.
Ik heb andere topics doorgelezen, waaronder deze: "beginnen met watercooling"

Zelf zat ik te denken aan max 300 euro voor radiator, CPU en GPU.

Is dit een redelijk bedrag, of zal het uiteindelijk veel hoger uitvallen?

Professioneel Heftruck Syndroom

• thomasie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 26-06-2024
Voor driehonderd euro heb je een instap setje voor je CPU en GPU. Hangt er ook vanaf hoeveel warmte alles produceert. Als Sandy Bridge E een TDP van 130W krijgt en je neemt iets als een HD6990 heb je niet genoeg aan 300 honderd. Dan heb je namelijk meer radiator oppervlakte nodig, en dat kost dus meer geld...

• Lemmy18
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 31-10-2024

Lemmy18

H2O-cooling addict

Cpu en gpu is 400, enfin ongeveer.

Om je pc te verhuizen kan je alles gevuld laten hoor, tenzij je een externe box hebt ge maakt dat het niet handig wordt om het gevuld te verhuizen, maar dan kan je er nog altijd QDC koppelingen tussen gooien.

Duality: i5 4670K@4.2Ghz || Gigabyte Z87X-UD4H || 32GB Corsair 1600 || EVO 250GB + 2x4TB WD RE R1 || Radeon HD6970 || Lian Li V1000b || Seasonic 650w S12g || X-fi || => EK Supreme HF Ni-EK Supremacy GPU Ni-PA120.3-PA120.1-MCP355-MIPS ramfreezer 4

• Singular1ty
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 11-09 10:37

Singular1ty

EV Evangelist

Waterkoeling kan je zo duur maken als je zelf wilt. Als je op de kleintjes let kan je inderdaad voor 300 euro een net setje bijeen sprokkelen om je CPU en GPU(s) mee te waterkoelen. Als je helemaal los gaat kom je er al snel achter dat je meer aan je koeling hebt uitgegeven dan aan je pc...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boxman
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 02-09 00:05
Waterkoeling + LAN's = no problemo.

Ik heb al een jaar of 5 waterkoeling in mijn PC zitten en ben naar de nodige lans geweest. Nog nooit is mijn PC op een lan gaan lekken - zelfs niet toen ik nog flimsy push-in connectors had.

Voor de betrouwbaarheid raad ik wel goede schroeffittingen aan, dat je de slang echt hard dicht kan schroeven op de fittingen. Dat zit zo vast, dat het nooit los gaat.

Waar je mee moet uitkijken is dat je je pc niet rechtop in de auto zet als je een topzwaar GPU blok aan je graka hebt hangen (die dingen wegen soms nog meer dan een kilo). Bij drempels krijgt je PCI-e slot dan enorm op zijn donder, en je grafische kaart zelf ook. Dus altijd plat neerleggen.

Ryzen 7950X3D | X670E Steel Legend | 64GB (2x32 M-die) DDR5-6000C30 | RTX 3090 | Seasonic Prime 1300W | Custom Loop CPU+GPU+RAID Watercooling 2x360mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Topicstarter
Thanks voor alle info!

Ik zat zelf niet te denken aan een externe radiator (zoals de zalman resorator). Dit is gewoon erg onpraktisch.

Ben alleen nog wat onzeker over het feit dat die installatie soms schoongemaakt moet worden. En of dit grote risico's met zich mee brengt (slangen loskoppelen, lekt altijd wel wat lijkt me?).

Schroeffittingen lijkt me wel het beste. Ik heb geen zin dat die dure apparatuur gesloopt wordt door wat goedkopere waterkoelingonderdelen.

Tevens ligt de kast altijd in de auto. rechtop is not done, aangezien de kast al snel een kilo of 35 weegt momenteel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DAMAGE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15-09 13:55

DAMAGE

a.k.a. Rice_NL

Je moet je setup gewoon zo bouwen dat je de hardware uit je case kan halen als je de watercooling setup schoon gaat maken. Je koppelt de slangen pas los als de hardware uit de kast is. Misschien kun je het zelfs zo maken dat je de hele watercooling setup easy uit je kast kunt halen voor een clean beurt. Houd hier rekening mee als je je setup bouwt.

Een lucht koeler moet eens in de zoveel tijd ook schoon gemaakt worden, dus onderhoud is gewoon noodzakelijk. Ook zul je de radiateur moeten cleanen als deze vol met stof zit. Dit kun je het best doen als je de boel even uit je kast kun halen. Natuurlijk kun je dit ook zoveel mogelijk voorkomen door luchtfilters te plaatsen in je kast. Dit ga ik ook doen in mijn nieuwe case, de Corsair Obsidian 800D. Deze is ideaal voor watercooling vanwege de grootte, en je kunt er een grote radiateur inbouwen.

[ Voor 23% gewijzigd door DAMAGE op 29-08-2011 13:03 ]

Lian Li O11 Dynamic EVO | Corsair HX1500i | Intel i9 13900K | ASUS Maximus HERO Z790 | 32GB GSkill Trident Z5 7200 DDR5 | Samsung 980 Pro 2TB | RTX 4080 | Simucube 2 Pro wheel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Topicstarter
Dat klinkt wel logisch inderdaad. Maar hoe doe je dat dan met de CPU en eventuele NB koeling? Moet je dan je complete moederbord losschroeven en eruit halen?

Ik heb nu een Fulltower, dat bevalt me prima, en wil ook zeker geen kleinere kast kopen. Die kast die jij op't oog hebt, heb ik gezien inderdaad. Helaas is die niet heel erg modbaar. Ook vind ik de prijs nog wel erg hoog (230 eu dacht ik). Maar het is natuurlijk nog geen december, dus misschien zakt het nog wat.

Cleanen doe ik nu ook wel. Een keer in de anderhalf jaar ongeveer. En af en toe even snel de stofzuiger er door. Ik neem aan dat dit niet niet veel vaker hoeft met WC?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 06-09 02:52
voortaan de stofzuiger maar uit je hoofd houden...

voor het inbouwen altijd eerst setup testen op lekken, en na het inbouwen bepaalde dingen afdekken met bijv keukenrol en zo ook nog eens testen, zodra er iets lekt kan je het dan vrijwel meteen zien en de pomp uitzetten en de loop leeghalen om zo het ergste te voorkomen.

daarbij hoef je niet elke slangetje los te maken en apart schoon te maken als je het schoonmaakt, gewoon de loop drainen en dan even doorspoelen(eens in de 3-4 maanden misschien), rad misschien eens in de zoveel tijd loshalen en schoonspuiten met een busje samengeperst lucht

ja, daag.

• NeFoRcE

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Topicstarter
Thanks Remmes,

Er komt inderdaad nog erg veel bij kijken. Als het eenmaal draait, dan draait het. Maar de tijd gaat in mijn ogen zo snel, dat ik zeker weet dat ik straks het gevoel heb alsof ik elke week dat ding loopt te cleanen.

Het ziet er zeer pro uit waterkoeling, maar lucht is velen malen makkelijker heb ik ondervonden a.d.h.v. meningen.

Ik wacht nog wel even met waterkoeling. Enige grote voordeel is, is dat het een stuk stiller is. Maar met wat dure fans krijg ik hem ook wel aardig stil.

Bedankt in ieder geval voor alle info!

Pagina: 1