Peltier defect door lang gebruik

Pagina: 1
Acties:

• Scorpei
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 23-03-2022
Dus, na ook eindelijk een keer te willen gaan hobby-en met een peltier denk ik iets stuk gemaakt te hebben ;). Ik heb een peltier tussen 2 grote stukken koper gemonteerd (CNPS9500 en CNPS9700, de laatste aan de hot side). Hierbij worden beide kanten met een ventilator gekoeld. De CNPS9500 (cold side) zit in een waterbad van ongeveer 22 graden. De warme kant is nooit heel veel warmer geworden dan die 22 graden, laat het 26 zijn.

Vervolgens laat ik de peltier draaien op 12V (24V max, . Het water zakt dan in temperatuur naar een graad of 12. Daarna ga ik dat koelwater weer opwarmen door een warme water bron er doorheen te laten gaan (een buis een aantal wikkelingen door het koelwater laten maken, door die buis stroomt warmer water). Hierdoor stijgt de coolside temp weer naar een graad of 21. Voor een betere uitleg van wat ik gemaakt heb zie de link in de eerste zin van mijn post.

Na een dag of 2-3 24/7 gedraait te hebben toch nog eens gekeken naar de hele setup en nu lijkt de peltier niets meer te doen. Iemand een idee of ik mijn peltier om zeep heb geholpen, en zo ja, hoe?
Peltier 288W
1 x 40 x 40 x 3,2mm peltier elementen
Imax= 12A
VMax= 24V
QcMax= 168
Tmax= 67
(198 couples)

Owner of http://scorpei.com/