• Er1Ck
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 15-05-2021
Hoi, ik heb hier een laptop met een raar probleem. Ik had een probleem met windows XP wat ik niet kon oplossen dus ik wilde hem opnieuw installeren. Dit ging helaas niet zonder horten of stoten (raid drivers kwijt, blauw scherm, blergh..) dus ik besloot windows 7 te instatlleren. Bij geavanceerd de partitie verwijderd, opnieuw aangemaakt en toen geinstalleerd. Dit gaat goed en hij draait fantastisch. Probleem is nu alleen dat bij het opstarten een bootmenu komt genaamd "Windows Opstartbeheer" met een keuzemenuutje: (oudere versie van windows, Windows 7 en 'Microsoft Windows XP Professional Setup"). Standaard staat hij ook op de XP setup.

Na wat googlen kwam ik er achter dat je via systeem, geavanceerd, opstartopties dingen kan instellen maar daar staat die Setup dus niet tussen. Als ik dan Windows 7 selecteer en hem op 0 seconden zet start hij standaard die setup en dat resulteerde weer in een herinstallatie.

Poging twee was via EasyBCD. Ook hier was die XP setup niet te vinden en zag ik twee entries (die oude versie van windows en windows 7). Daar kon ik oudere versie van windows deleten, maar dus niet die setup. Die staat helemaal niet in het rijtje.

Poging drie is dus via BCDedit, maar die boot hij niet (zie iets snels popuppen en dan direct verdwijnen) en via commandprompt krijg ik een melding dat hij de BCD niet kan openen.

Op de een of andere manier kom ik er dus niet bij. Heeft er iemand nog een paardenmiddel? Ook niet met formatteren van de schijf. Is er een tool dat ik op die MBR kan komen, of misschien wel kan wissen / herschrijven met de huidige windows7 configuratie?

Ik zit al een hele dag te klooien en heb inmiddels windows al 3x geinstalleerd. Help please!

• Squ1zZy
  • Registratie: April 2011
  • Niet online
Als je een BSOD krijgt dan staat er altijd een code bij. Deze code kan je gebruiken om te kijken wat er precies aan de hand is.

Installeer Windows 7 en formatteer de partities voor je gaat installeren. Windows 7 ziet dat er een install op je HDD staat en maakt een bootloader aan. Je zou de entry ook weg moetten krijgen met BCDEdit (Bcdedit /delete {boot loader identifier}), maar ik zou Windows 7 opnieuw installeren en de HDD formateren.

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 00:33
Squ1zZy schreef op donderdag 25 augustus 2011 @ 15:29:
Als je een BSOD krijgt dan staat er altijd een code bij. Deze code kan je gebruiken om te kijken wat er precies aan de hand is.

Installeer Windows 7 en formatteer de partities voor je gaat installeren. Windows 7 ziet dat er een install op je HDD staat en maakt een bootloader aan. Je zou de entry ook weg moetten krijgen met BCDEdit (Bcdedit /delete {boot loader identifier}), maar ik zou Windows 7 opnieuw installeren en de HDD formateren.
Waarschijnlijk heeft hij (denk ik) niet alle partities verwijdert, of is z'n bootpartitie niet de partitie die hij verwijdert heeft. Ik zou een backup van je pc maken (data veiligstellen) en dan de Windows 7 setup van dvd nog eens starten. Zodra je dan in de Windows setup zit (in het scherm waar je aangeeft waar je Windows wilt installeren), druk dan op F10 (of was het nu F8) om een cmd scherm te krijgen. Start dan
  • Diskpart
  • List Disk
  • Select disk 0 (als je maar 1 disk in je pc hebt, anders het nummer van de disk waar Windows op staat)
  • Clean (let op : alle data van die disk wordt gewist!)
  • Exit
  • Exit
Als het goed is zit je nu weer in de Windows setup. Maak nu een nieuwe partitie aan om Windows te installeren....nu weet je zeker dat er geen 'oude zooi' achter is gebleven.

• Squ1zZy
  • Registratie: April 2011
  • Niet online
TheVMaster: Format van zijn partities tijdens de install zou voldoende moeten zijn. Diskpart werkt ook, maar is wel omslachtiger :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Er1Ck
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 15-05-2021
Squ1zZy schreef op donderdag 25 augustus 2011 @ 16:10:
TheVMaster: Format van zijn partities tijdens de install zou voldoende moeten zijn. Diskpart werkt ook, maar is wel omslachtiger :)
Thanks man het is gelukt! Ik heb alle data gebackupt op een externe hdd, de hele boel via de opstart helpset van windows7 in dos geformateerd; vet ook trouwens om na zoveel jaar weer FORMAT C: te tikken :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 00:33
Squ1zZy schreef op donderdag 25 augustus 2011 @ 16:10:
Dat snap ik :+ Maar hij geeft aan dat hij daar dus al mee bezig is geweest (partities verwijderen etc.) en dat het blijkbaar niet werkt, om nu problemen te voorkomen (en wij kunnen natuurlijk niet zien wat er allemaal aan partities aanwezig is en welke de bootpartitie is etc.) is het niet onverstandig om de disk gewoon te cleanen...dan gaat het zeker goed.

uote]Er1Ck schreef op vrijdag 26 augustus 2011 @ 12:24:
[...]

Thanks man het is gelukt! Ik heb alle data gebackupt op een externe hdd, de hele boel via de opstart helpset van windows7 in dos geformateerd; vet ook trouwens om na zoveel jaar weer FORMAT C: te tikken :-)
[/quote]

Wel cool dat het gelukt is :) _/-\o_

[ Voor 23% gewijzigd door TheVMaster op 26-08-2011 13:29 ]

Pagina: 1