• Larry
  • Registratie: November 2008
  • Nu online
Sinds enkele dagen ben ik de (trotse) eigenaar van een Z-5500 speaker set. Het geluid klonk op het begin goed totdat mij een resonantie opviel in de sub woofer. Op een toonhoogte rond de 130 Hz ( bereik zo tussen de 125-140) lijkt het alsof er een los stuk metaal zit mee te trillen wat een onzuiver geluid tot gevolg heeft. De set moet op middel tot hoog volume staan om het te horen. In veel liedjes is deze onzuivere bijtoon zeer irritant. Aangezien het apparaat niet de kleinste is, wil ik liever niet gelijk tot de garantie beroepen wegens het lastige vervoer terug naar de webwinkel. Tevens weet ik ook niet of dit iets door mijn eigen doen is, of een productiefout (of de set is van zichzelf niets?).
Ik vraag daarom ook advies aan jullie voor ik actie onderneem. Ook eigen ervaringen of ingevingen zijn meer dan welkom.
Alvast bedankt!

[ Voor 3% gewijzigd door Larry op 25-08-2011 16:23 . Reden: Hoeveelheid Hz aangepast ]

• darkpluisje
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 24-07 22:33
In de sub zit de versterker met een staalplaatje overdekt vast, het zou kunnen dat daar wat los zit..

Ow en als hij kapot is dan moet je niet naar de webwinkel maar direct naar logitec. Met foto's aantonen dat de speakerset niet meer bruikbaar is en vervolgens sturen ze een nieuwe op.

• Petertyuh
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 02-11-2024
Kun je goed horen waar die resonantie op treed?

Ik kan zo niet oordelen hoe het klinkt, maar zou het misschien poort-ruis kunnen zijn (dat klinkt ook vervelend.

Je kan ook een toongenerator downloaden (zijn ook gratis te krijgen) en dan kun je zelf een frequentie instellen, hiermee kun je beter bepalen waarbij het optreed. Dit is misschien handig voor de klachtomschrijvig.

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Het kan ook iets zijn in de omgeving van de sub. Probeer het eens in een andere kamer, of houd items vast die in de omgeving van de sub staan terwijl je het geluid hoort. Als het geluid ineens weg is, is dat omdat je het dempt met je hand. De raarste dingen kunnen dit veroorzaken.

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

• Larry
  • Nu online
Het lijkt er heel erg op alsof het van de gril op de achterkant (of aan de binnenzijde daarvan) komt echter als ik die vasthoud blijft het geluid zich voordoen alleen dan met veranderde luidsterkte.

De toon van 1.29 tot 1.31 die toon veroorzaakt de trilling. Dit is rond de 130 Hz.

[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=uD9y3eM3yCA]
En als je goed luisterd hoor je hier de resonantie van 0.07 tot 0.09. Maar het is lastig om dit goed op te nemen. In echt echt klinkt het vele malen sterker.

[ Voor 40% gewijzigd door Larry op 25-08-2011 16:25 . Reden: Filmpjes toegevoegd en Hz ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Larry
  • Nu online
darkpluisje schreef op donderdag 25 augustus 2011 @ 15:30:
In de sub zit de versterker met een staalplaatje overdekt vast, het zou kunnen dat daar wat los zit..

Ow en als hij kapot is dan moet je niet naar de webwinkel maar direct naar logitec. Met foto's aantonen dat de speakerset niet meer bruikbaar is en vervolgens sturen ze een nieuwe op.
Bedankt voor de tip! Ik heb contact opgenomen met logitech en ze sturen met een dezer dagen inderdaad een nieuwe op. Ik hoef niet eens mijn oude set op te sturen, die komen ze MISSCHIEN ophalen. Over de klantenservice is zeker niet te klagen bij dit bedrijf :D.
Pagina: 1