Goedemorgen,
Momenteel draaien we hier een iOmega NAS (die ik op het punt sta om de deur uit te gooien door alle problemen). Hier werken we op met 8 iMac en 2 Windows stations.
An sich gaat het goed met de iMacs, werken op de NAS, maar soms hebben we problemen met de Windows machines die bepaalde mappen / bestanden proberen te benaderen op de NAS. Hierbij krijgt de gebruiker een "Toegang geweigerd" bij het object.
Hier is een voorbeeld van een map:
Zo zijn er velen van deze mappen, vreemd genoeg wel te bereiken door de Windows bakken. Zoals je ziet, staan de modes voor rechten al op 0777, om bij dit probleem even te voorzien dat alles te benaderen is. De "users" group, is de groep waar alle clients bij staan geregistreerd. Ook heb ik dit nog gechecked:
Daarnaast heb ik de .conf van samba gechecked (gedeelte waar de map ook instaat die ik hierboven heb vermeld):
Nu ben ik geen goeroe in het lezen van deze Samba conf's, maar naar mijn weten is dit in orde?
Hieronder nog de global instellingen:
Iemand enig idee wat hier het probleem is?
Momenteel draaien we hier een iOmega NAS (die ik op het punt sta om de deur uit te gooien door alle problemen). Hier werken we op met 8 iMac en 2 Windows stations.
An sich gaat het goed met de iMacs, werken op de NAS, maar soms hebben we problemen met de Windows machines die bepaalde mappen / bestanden proberen te benaderen op de NAS. Hierbij krijgt de gebruiker een "Toegang geweigerd" bij het object.
Hier is een voorbeeld van een map:
code:
1
| drwxrwxrwx+ 7 root users 87 Aug 25 11:39 adriayachting.nl |
Zo zijn er velen van deze mappen, vreemd genoeg wel te bereiken door de Windows bakken. Zoals je ziet, staan de modes voor rechten al op 0777, om bij dit probleem even te voorzien dat alles te benaderen is. De "users" group, is de groep waar alle clients bij staan geregistreerd. Ook heb ik dit nog gechecked:
code:
1
2
| $ groups stagiair users Algemeen |
Daarnaast heb ik de .conf van samba gechecked (gedeelte waar de map ook instaat die ik hierboven heb vermeld):
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
| [Opslag] path= /mnt/soho_storage/samba/shares/Opslag/ max connections= 50 directory mode= 0777 create mode= 0777 follow symlinks= yes wide links= no writeable= no valid users= "[CENSUUR-user]" "[CENSUUR-user]" "[CENSUUR-user]" "[CENSUUR-user]" store dos attributes= yes write list= "[CENSUUR-user]" "[CENSUUR-user]" "[CENSUUR-user]" "[CENSUUR-user]" |
Nu ben ik geen goeroe in het lezen van deze Samba conf's, maar naar mijn weten is dit in orde?
Hieronder nog de global instellingen:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
| [Global] server string= [CENSUUR-servernaam] wins server= Workgroup= [CENSUUR-workgroup] security= user domain master= yes preferred master= yes local master= yes os level= 20 invalid users= bin daemon adm sync shutdown halt mail news uucp gopher map to guest= Bad User host msdfs= no msdfs root= no null passwords= yes strict allocate= no encrypt passwords= yes printcap name= lpstat printing= cups printable= no load printers= yes max smbd processes= 500 getwd cache= yes display charset= UTF-8 log level= 0 syslog= 0 max log size= 50 use sendfile= yes |
Iemand enig idee wat hier het probleem is?